Gå til innhold

Samboer vant 1mill på Flax julekalender

Anbefalte innlegg

Skrevet

Samboeren min og jeg fikk hver vår Flax julekalender av min mor. Og nå har han altså vunnet 1 million kroner og vi begge er jo veldig glade. Men bør vi her dele noe av gevinsten med min mor som ga oss flaxloddene, jeg ønsker å gjøre dette da hun i flere år har sletet med høy gjeld men han mener vi bør tenke på oss selv og pusse opp huset vi bor i og betale ned billån, hva tenker dere blir det riktige her? Vi har ikke snakket om noe i forkant av hva vi skulle gjøre om vi vant.

Anonymkode: 8a793...eb8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

1 million er ikke mye, så syns det er litt rart å dele... Det er egentlig noe man bør enes om på forhånd da. 

Moren din hadde jo ikke fått disse pengene uansett, hvis hun ikke ha dere kalendere. Hun hadde bare spart hundre kroner. 🤷‍♀️

Men hva legger du i "har sletet med mye gjeld"? Har hun mye gjeld nå? Sliter hun? Hva kommer gjelda fra? Det er så mye her som spiller inn... 

Mine foreldre har også gøy gjeld og har hatt det trangt økonomisk i perioder. Men det siste de ønsker her i verden er penger fra barna sine. At barna deres har det godt økonomisk er for dem mye mye viktigere enn at de skal få det mer romslig. Hva tror du din mor ønsker? 

Skrevet

Ja, jeg synes dere bør dele med henne. Jeg ville gitt henne 100000. 

Grunnene til å gjøre dette er mange, tenk hvor mye hun har bidratt til deg økonomisk i oppveksten feks.

I tillegg vil dette garantert gi dere en bedre følelse enn å beholde alt selv, og dere vil glede dere mer over pengene dere beholder uten å kjenne på en dårlig samvittighet over at dere ikke deler. Det er rett og slett en fin ting å gjøre.

Anonymkode: d92c1...f7f

• Liker 38
Skrevet
Albbas skrev (1 minutt siden):

1 million er ikke mye, så syns det er litt rart å dele... Det er egentlig noe man bør enes om på forhånd da. 

Moren din hadde jo ikke fått disse pengene uansett, hvis hun ikke ha dere kalendere. Hun hadde bare spart hundre kroner. 🤷‍♀️

Men hva legger du i "har sletet med mye gjeld"? Har hun mye gjeld nå? Sliter hun? Hva kommer gjelda fra? Det er så mye her som spiller inn... 

Mine foreldre har også gøy gjeld og har hatt det trangt økonomisk i perioder. Men det siste de ønsker her i verden er penger fra barna sine. At barna deres har det godt økonomisk er for dem mye mye viktigere enn at de skal få det mer romslig. Hva tror du din mor ønsker? 

Hun har høy gjeld da hun har brukt mye forbrukslån tidligere som hun ikke har betalt og det har bare blitt enda høyere. Det er på rundt 600000

Skrevet

Jeg personlig ville nok heller brukt 100k på en fin ferie sammen med familien (foreldre og søsken). Men det er jo fordi mine foreldre (eller svigers) aldri i verden hadde tatt imot penger fra barna sine. 

Skrevet

Hadde definitivt gitt hun minst 100000. Dere har ju uansett fått 900000 som dere ikke hadde fått hvis hun ikke gitt dere loddene.

Anonymkode: e061a...1de

• Liker 28
Skrevet (endret)
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Hun har høy gjeld da hun har brukt mye forbrukslån tidligere som hun ikke har betalt og det har bare blitt enda høyere. Det er på rundt 600000

Det er vanskelig det der... Hvorfor skal barna betale for foreldres ansvarsløshet (hvis det er det som ligger bak)? Samtidig er det ekstremt høy gjeld da. Eier hun egen bolig? Er det fare for at ekstra penger går i mer forbruk? 

Endret av Albbas
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

600k i forbruksgjeld? Er det i det hele tatt mulig? 

Anonymkode: 1de5f...803

• Liker 9
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Aldri sett på luksusfellen? 🙈

Skrevet
Albbas skrev (4 minutter siden):

Men snu på det! 

TS og mannen hadde heller ikke disse pengene uansett. 

Hun ga ubevisst dem en million kroner! Og jo, en million er mye penger i dag. 

TS og mannen taper jo ingenting på å gi bort 50 000 - 100 000 kr til giveren, når de faktisk sitter igjen med 900 000 - 950 000 pga giveren! 

Anonymkode: 20620...11e

• Liker 27
Skrevet

Jeg hadde delt med den jeg fikk kalenderen av dersom personen slet med økonomien. Hadde stilt seg annerledes hvis de hadde veldig god økonomi og jeg ikke.

• Liker 18
Skrevet
Albbas skrev (2 minutter siden):

Det er vanskelig det der... Hvorfor skal barna betale for foreldres ansvarsløshet (hvis det er det som ligger bak)? Samtidig er det ekstremt høy gjeld da. Eier hun egen bolig? Er det fare for at ekstra penger går i mer forbruk? 

Alle pengene er brukt ufornuftig, røyk, alkohol og reise, hun bor sammen med samboeren sin og eier ikke hus eller bil 

Skrevet

Jeg hadde gitt 10 000 kr. Ikke 100 000 som folk snakker om. Hun har selv stilt seg i posisjon med forbruksgjeld. Og du skylder henne ingenting for oppveksten. Det var hun som mor som valgte å få deg og med det følger det selvfølgelig ansvar og oppfølging i barndommen.

Anonymkode: 3cd1d...057

• Liker 9
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Men snu på det! 

TS og mannen hadde heller ikke disse pengene uansett. 

Hun ga ubevisst dem en million kroner! Og jo, en million er mye penger i dag. 

TS og mannen taper jo ingenting på å gi bort 50 000 - 100 000 kr til giveren, når de faktisk sitter igjen med 900 000 - 950 000 pga giveren! 

Anonymkode: 20620...11e

De taper jo 50-100k. Vi må jo se på hva situasjonen er nå, og det er at de har 1 million. Gir de bort 100 tusen taper de dem. 

Men denne situasjonen synes jeg er så kompleks at jeg uansett ikke har forutsetninger til å mene noe sterkt om det. Jeg ville ikke gitt bort 100 tusen til noen som har levd uansvarlig og bare skal få dekket gamle synder med fest og moro. Er det mer seriøse grunner bak så hadde jeg vurdert det. Og hva mor selv føler og mener hadde også spilt en rolle. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ja, har nesten 2mill... 

Anonymkode: e061a...1de

• Liker 2
Skrevet

Dette er grunnen til at jeg aldri gir bort Flaxlodd og lignende. Eneste jeg kjøper lodd til er min egen sønn. Det er en gave, og da deler man jo ikke hvis man trekker vinnerloddet. 

• Liker 19
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Alle pengene er brukt ufornuftig, røyk, alkohol og reise, hun bor sammen med samboeren sin og eier ikke hus eller bil 

Uff, da er det vanskelig... 

Skrevet

Jeg hadde enten delt (og i såfall kanskje 50/50), eller ikke fortalt noen om gevinsten. 1 million er ikke så mye, dere kan f.eks bruke den til å betale ned gjeld uten at noen merker noe. Å fortelle om en gevinst som dere har fått av noen andre uten å dele vil lett gi dårlig stemning.

Anonymkode: 0d1cd...15e

• Liker 21

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...