AnonymBruker Skrevet 19. desember 2021 #1 Skrevet 19. desember 2021 Hei! Har kjent ubehag i jekslene nede på høyre side noen dager. Våknet i natt av at det var vondt i en av jekslene. Sto opp og tok en naproxen, pusset med corsodyl (selv om jeg pusset tennene på vanlig vis i går kveld) og renset mellom tennene med en sån gummistikke dyppet i corsodyl. Da hovnet tannkjøttet veldig opp. Nå da jeg spiste frokost var det kjempevondt å tygge. Altså vondt i den ene jekselen. Problemet er at her jeg bor er det elendig tannlegedekning og jeg er ikke så mobil. Så jeg er livredd jeg ikke får tannlegetime, selv om jeg skal prøve o morgen. Er det noe jeg kan gjøre selv, bortsett fra å pusse med corsodyl og skylle med klorhexidin? Hva slags smertestillende fungerer best? Har vimovo, paracet, naproxen og paralgin forte. Anonymkode: e5ca9...745
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2021 #3 Skrevet 19. desember 2021 Tannlegen har ø-hjelpstimer. Hvis ikke får du prøve en annen klinikk. Høres ut som en infeksjon som må fikses. Kan f.eks være en tannrotbetennelse, en visdomstann el Anonymkode: 04a61...72a
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2021 #4 Skrevet 19. desember 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Tannlegen har ø-hjelpstimer. Hvis ikke får du prøve en annen klinikk. Høres ut som en infeksjon som må fikses. Kan f.eks være en tannrotbetennelse, en visdomstann el Anonymkode: 04a61...72a Ja, men det er søndag. Ingen tannleger i området (da mener jeg innen to timers kjøring) har åpent. Synes i hvert fall ikke den paraceten jeg tok hjalp noe særlig. Anonymkode: e5ca9...745
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2021 #5 Skrevet 19. desember 2021 Du skal ikke pusse med corsodyl Anonymkode: 01f41...1e9
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2021 #6 Skrevet 19. desember 2021 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Du skal ikke pusse med corsodyl Anonymkode: 01f41...1e9 Jo, det er corsodyl gel. Anonymkode: e5ca9...745
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2021 #7 Skrevet 19. desember 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jo, det er corsodyl gel. Anonymkode: e5ca9...745 Corsodyl hjelper mot betennelse, ikke tannverk. Anonymkode: 01f41...1e9
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2021 #8 Skrevet 19. desember 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Corsodyl hjelper mot betennelse, ikke tannverk. Anonymkode: 01f41...1e9 Men det er betent rundt tanna! Tannkjøttet er hovent og blør. Og jeg er desperat. Anonymkode: e5ca9...745
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2021 #9 Skrevet 19. desember 2021 Tok naproxen i natt, paracet kl ni. To naproxen kl 13, og en paralgin forte 15.30. Planen er å ta mer naproxen ca 19 rett før middag, og en paralgin forte til før leggetid. Hvis ingen har bedre forslag. Anonymkode: e5ca9...745
Muskath Skrevet 19. desember 2021 #10 Skrevet 19. desember 2021 1 minutt siden, AnonymBruker said: Men det er betent rundt tanna! Tannkjøttet er hovent og blør. Og jeg er desperat. Anonymkode: e5ca9...745 Du må jo bare komme deg til tannlege, selv om det skulle ta deg halve dagen å kjøre.
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2021 #11 Skrevet 19. desember 2021 Muskath skrev (Akkurat nå): Du må jo bare komme deg til tannlege, selv om det skulle ta deg halve dagen å kjøre. Det er ikke fullt så enkelt sånn som vi bor. Men i morgen finnes det tannleger i flere retninger, under en times kjøring unna. Anonymkode: e5ca9...745
Muskath Skrevet 19. desember 2021 #12 Skrevet 19. desember 2021 Bra du kommer deg dit i morgen da, men vær forsiktig med å ta for mye naproxen. 1
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2021 #13 Skrevet 19. desember 2021 Muskath skrev (Akkurat nå): Bra du kommer deg dit i morgen da, men vær forsiktig med å ta for mye naproxen. Ja, det er et godt poeng. Legen sa i månedsskiftet oktober/november at jeg ikke burde ta naproxen og ibux fordi jeg har så mye magetrøbbel. (Sliter generelt med mye muskel-og leddsmerter, det er derfor jeg har så mye smertestillende liggende). Og jeg ville sannsynligvis gitt samme råd til noen andre «dra til tannlegen». Men det er seriøst ikke lett på en søndag her vi bor - særlig ikke på vinteren. Anonymkode: e5ca9...745
Rosatoast Skrevet 19. desember 2021 #14 Skrevet 19. desember 2021 (endret) AnonymBruker skrev (5 timer siden): Hei! Har kjent ubehag i jekslene nede på høyre side noen dager. Våknet i natt av at det var vondt i en av jekslene. Sto opp og tok en naproxen, pusset med corsodyl (selv om jeg pusset tennene på vanlig vis i går kveld) og renset mellom tennene med en sån gummistikke dyppet i corsodyl. Da hovnet tannkjøttet veldig opp. Nå da jeg spiste frokost var det kjempevondt å tygge. Altså vondt i den ene jekselen. Problemet er at her jeg bor er det elendig tannlegedekning og jeg er ikke så mobil. Så jeg er livredd jeg ikke får tannlegetime, selv om jeg skal prøve o morgen. Er det noe jeg kan gjøre selv, bortsett fra å pusse med corsodyl og skylle med klorhexidin? Hva slags smertestillende fungerer best? Har vimovo, paracet, naproxen og paralgin forte. Anonymkode: e5ca9...745 Ibux fungerer for tannpine, det er betennelsesdempende. Enten så er det mulig jekslene reagerer på at en visdomstann vokser opp, eller så er det også mulighet for både hull - eller at tannkjøttet rundt jekselen har "løsnet" fordi tannen er i bevegelse. Da får man en del grums og rester under tanna, noe som gjør vondt, og som da innebærer at det er en typ betennelse i tannkjøttet akkurat der du har vondt! Anbefaler akutt tannlege time, da selvfølgelig når det er åpent. Man overlever fint tannsmerter ett par dager, frem til behandling . Endret 19. desember 2021 av Rosatoast
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2021 #15 Skrevet 19. desember 2021 Rosatoast skrev (1 minutt siden): Ibux fungerer for tannpine, det er betennelsesdempende. Enten så er det mulig jekslene reagerer på at en visdomstann vokser opp, eller så er det også mulighet for både hull - eller at tannkjøttet rundt jekselen har "løsnet" fordi tannen er i bevegelse. Da får man en del grums og rester under tanna, noe som gjør vondt, og som da innebærer at det er en typ betennelse i tannkjøttet akkurat der du har vondt! Anbefaler akutt tannlege time. Tror ikke det er hull - for det er bare litt over en måned siden jeg var hos tannpleier sist og da var alt helt fint. Og jeg er ganske nøye med tannpuss osv. Har ikke ibux… så må holde ut med naproxen og paralgin forte til tannlegene åpner i morgen kl åtte. Og så ringe rundt og høre hvem har ledig. Anonymkode: e5ca9...745
Rosatoast Skrevet 19. desember 2021 #16 Skrevet 19. desember 2021 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Tror ikke det er hull - for det er bare litt over en måned siden jeg var hos tannpleier sist og da var alt helt fint. Og jeg er ganske nøye med tannpuss osv. Har ikke ibux… så må holde ut med naproxen og paralgin forte til tannlegene åpner i morgen kl åtte. Og så ringe rundt og høre hvem har ledig. Anonymkode: e5ca9...745 Nei, men du så de andre eksemplene jeg skrev. Mulig det er noe av det, men dette finner du ut imorgen. Hvis du bruker en tannbørste som er hard i kosten, kan fort tannkjøttet også løsne og man kan få betennelse på stedet. Jeg fikk dette selv i høst, så byttet tannbøste til en myk. Tannkjøttet hadde fått betennelse på stedet, og grums under tanna så måtte skylle for å fjerne rester under tanna og cosodyl-gel rundt tanna, for å lukke tannkjøttet igjen. Lykke til 1
Million Skrevet 19. desember 2021 #17 Skrevet 19. desember 2021 (endret) Det høres ut som tannkjøttbetennelse eller kanskje en byll i tannkjøttet under tannen. Dette kan gjøre veldig vondt, og kan oppstå plutselig. Siden du var hos tannlegen for bare en mnd siden og det ikke ble oppdaget noen hull i tennene da, så hadde jeg sett bort fra at det kan være tannverk. Det er nok tannkjøttet det gjelder. I verste fall kan slike betennelser gå ned i kjevebeinet og det gjør fryktelig vondt. Lykke til hos tannlegen i morgen, håper de finner ut av det med en gang! PS! Ibux er både betennelsedempende og smertestillende. Endret 19. desember 2021 av Million
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2021 #18 Skrevet 19. desember 2021 Kontakt tannlege så raskt som mulig. Lykke til Anonymkode: 91857...498
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2021 #19 Skrevet 19. desember 2021 Rosatoast skrev (36 minutter siden): Nei, men du så de andre eksemplene jeg skrev. Mulig det er noe av det, men dette finner du ut imorgen. Hvis du bruker en tannbørste som er hard i kosten, kan fort tannkjøttet også løsne og man kan få betennelse på stedet. Jeg fikk dette selv i høst, så byttet tannbøste til en myk. Tannkjøttet hadde fått betennelse på stedet, og grums under tanna så måtte skylle for å fjerne rester under tanna og cosodyl-gel rundt tanna, for å lukke tannkjøttet igjen. Lykke til Jeg bruker alltid myk Jordan-tannbørste og Duraphat. Og tanntråd.Har nedsatt spyttproduksjon, så smører også med Flux-gel hver natt, drikker mye osv. Men dette gjør også at jeg er mer utsatt for betennelser osv 😞 men har vært heldig til nå 😅 Anonymkode: e5ca9...745
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2021 #20 Skrevet 20. desember 2021 Lest kjerringråd om at nellikspiker skulle hjelpe på. Prøvde det sist jeg holdt på å krepere av tannpine, og det virket faktisk lindrende. Anonymkode: 75e15...7a6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå