Gå til innhold

Hvem her ønsker tiltak?

Hvem her ønsker tiltak?   

124 stemmer

1. 1. Hva slags tiltak ønsker du?

• FULL nedstengning - barnehager/skoler er stengt. Kun dagligvare, transport og apotek åpent. Alt annet stengt ned.
      27
    • Nesten full nedstengning - barnehager/skoler åpne, dagligvare, transport og apotek åpent. Alt annet stengt ned.
      13
    • Kun tiltak som munnbind, sprit og helst holde avstand 1 meter fra folk
      22
    • Kun munnbind (hvis man ikke klarer å holde 1 meter)
      3
    • Ingen tiltak, la viruset rase fra seg (+ at risikogrupper og eldre er vaksinert)
      54
    • Tiltaksnivå som idag.
      5

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hvem her er helt for full nedstegning? Slik som nå? Mindre tiltak? Ingen tiltak?

Endret av Hatsumomo
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Full. Også skoler og barnehager, men det hadde du ikke som alternativ, så krysset ikke av.

Endret av Lawyam
Skrevet
Lawyam skrev (7 minutter siden):

Full. Også skoler og barnehager, men det hadde du ikke som alternativ, så krysset ikke av.

Da har jeg endret den og lagt til ditt alternativ.

• Liker 1
Skrevet
Lawyam skrev (33 minutter siden):

Hvor lenge? Hvordan skal man bøte på dette?

Stemmer for å øke skattene og heve pensjonsalderen for å finansiere et ekstra skoleår. Skattene bør økes etter alder, de eldste tar den største delen av regningen, da de har mest å vinne på frarive barna deres rett på utdanning.

Nei, hjemmeskole er ikke en erstatning som fungerer i praksis. 

• Liker 1
Skrevet

Ingen tiltak. Alle eldre og risikogrupper er vaksinert. 

• Liker 6
Skrevet (endret)

ingen av alternativene passer for det tiltaksnivået jeg ønsker meg. 

Hjemmekontor for alle som kan er et enkelt, billig og effektivt tiltak som avlaster trykket på kollektivtrafikken, så det er jeg sterkt for selv om jeg holder på å gå på veggene. Munnbind og meteren er enkle og lite inngripende tiltak som jeg støtter helt. Dette kan være likt for vaksinerte og uvaksinerte.

Men utover det synes jeg det er på tide med ulike regler for vaksinerte og uvaksinerte så lenge helsevesen og intensivkapasiteten er overbelastet.  Med "vaksinert" mener jeg også de som har immunitet gjennom gjennomgått sykdom siste x antall måneder. Jeg synes ikke uvaksinerte skal kunne hjemmeteste seg til koronapass, for de testene er altfor lite sensitive og ikke dokumenterbare. Evt kan de hurtigtestes av kompetent personell hvis de må ut av huset på noen viktig.

Holde vgs og universiteter åpne evt slik at de uvaksinerte må ha hjemmeskole. Holde barnehage og grunnskole åpne på gult nivå. 

Holde kulturliv, uteliv og treningssentre åpne for vaksinerte, gjerne med de antallsbegrensningene vi har hatt i oppmykningsfasene. Karantene for uvaksinerte i forhold til disse tingene. Og i forhold til kollektivtrafikk, fly og taxi.

Endret av Marcie
  • Liker 6
Skrevet

Alt er åpent, men man kommer bare inn med vaksinasjonspass.

Skal man være ute blandt folk, så burde man være beskyttet. Da koster man ikke helsevesenet unødvendig mye ressurser om man skulle være uheldig å bli syk.

Skrevet (endret)

Det burde vært et alternativ som het: "Åpent samfunn for vaksinerte. Resten må være i karantene."

Endret av trønder
  • Liker 3
Skrevet
trønder skrev (Akkurat nå):

Det burde vært et alternativ som het: "Åpent samfunn for de med koronasertifikat. Resten må være i karantene."

Tok ikke med koronapasset siden vi ikke bruker det i Norge pr nå.

Skrevet
Just now, Hatsumomo said:

Tok ikke med koronapasset siden vi ikke bruker det i Norge pr nå.

Endret til "vaksinerte". Like greit, egentlig.

Skrevet

Jeg ønsker full nedstigning til midten av januar. Da får helsevesenet litt ro, og vi vet mer om den nye varianten av viruset. Vi har et helsevesen som holder på å knekke sammen! Det er ikke "bare" eldre eller svært syke mennesker det går ut over om vi åpner samfunnet helt opp! Sykepleiere og leger har allerede fått tilbakekalt juleferien i flere byer. Flyturen og besøket hjem til familie og venner må avlyses. Men det er kanskje helt greit for deg? 

Slik de holder på nå med karantene for alle som ikke jobber med barn eller i helsevesenet (vi får kun ha karantene på fritiden) gir ingen mening. Jeg går på jobb og har over 50 nærkontakter hver dag, men kan ikke levere eller hente barna i barnehagen eller stikke innom butikken på vei hjem. 

• Liker 2
Skrevet

Så de fleste her inne -70 stemmer gitt - 27 ønsker å la viruset rase fra seg  og etter det så er det altså 25 stk som ønsker full/nesten full nedstengning og resten er litt sånn bob-bob i forhold til tiltak.

• Liker 2
Skrevet

Jeg synes vi skal ha litt tiltak hele tiden så vi kan leve mest mulig fritt. Bedre enn å bytte på mellom å åpne og stenge.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Kunne kjørt strengere tiltak før jul, flere tiltak før og under julen. Når man først har ganske strenge tiltak så virker det meningsløst at man skal holde det åpent i jula for feiering av større selskaper, slik at man blir nødt til å lukke totalt ned over nyttår. 

Endret av Capt. Obvious
Skrevet

Ryddet for krenkende innlegg og brudd på rommets retningslinjer. Lomvi, mod.

Skrevet

Åpne skoler og barnehager. Innføring av koronapass uten mulighet til å teste seg inn. Noen antallsbegrensninger må man nok ha. Munnbind virker fornuftig, om man skal stole på at det faktisk virker.

Uvaksinerte bør begrense sosial kontakt og ikke kunne delta i samlinger, offentlig eller privat, med mer enn et fåtall etter jul. 

Skolene bør så fort som mulig over på grønt nivå. Omikron kommer til å brenne gjennom de fleste skoleklasser uansett. Skole- og barnehageansatte bør prioriteres for tredje dose. Samme med foreldere som har barn i skoler og barnehager.

Er det behov for tiltak utover dette utover vinteren bør vaksinen gjøres obligatorisk for alle voksne som ikke har medinske årsaker til å ikke ta den.

Regjeringen bør være klare for å gi tydelig beskjed om at tiltak bør differensieres mellom vaksinerte og uvaksinerte så lenge korona utgjør et betydelig samfunnsproblem. Samtidig bør de forberede befolkningen på at vi alle sannsynligvis blir smittet av liksom og at vaksiner er veien til å unngå de største problemene der.

• Liker 1
Skrevet
Lawyam skrev (På 18.12.2021 den 23.45):

Vennlig hilsen en som har sikker jobb og full lønn gjennom hele nedstengningen.....

Skrevet
Frostrose skrev (På 19.12.2021 den 8.49):

Jeg ønsker full nedstigning til midten av januar. Da får helsevesenet litt ro, og vi vet mer om den nye varianten av viruset. Vi har et helsevesen som holder på å knekke sammen! Det er ikke "bare" eldre eller svært syke mennesker det går ut over om vi åpner samfunnet helt opp! Sykepleiere og leger har allerede fått tilbakekalt juleferien i flere byer. Flyturen og besøket hjem til familie og venner må avlyses. Men det er kanskje helt greit for deg? 

Slik de holder på nå med karantene for alle som ikke jobber med barn eller i helsevesenet (vi får kun ha karantene på fritiden) gir ingen mening. Jeg går på jobb og har over 50 nærkontakter hver dag, men kan ikke levere eller hente barna i barnehagen eller stikke innom butikken på vei hjem. 

Enig.

• Liker 2
Skrevet

Full nedstengning. I alle fall skolene og barnehagene uten tvil. Det er jo så forbanna mye smitte på skolene! 

Skrevet

Egentlig ingen av alternativene. Har under hele pandemien ønsket bedre grensekontroll som viktigste tiltak, turen unntak for såkalt nødvendige reiser, og i tillegg synes jeg man kan sette et tak på hvor mange corona-pasienter man har plass til med dagens ressurser og begynne med trigge etter det, mens resten av intensivplassene er øremerket andre sykdommer og skader. 

Synes det er mye bedre å ha triage på intensiv  og la de svakeste der dø (det er jo uansett nesten kun uvaksinerte på intensiv i følge myndigheten), enn å tvangsvaksinere. Så får folk takke ja eller nei til vaksine, vitende om at de risikerer å ikke få behandling hvis de skulle ha uflaks. 

Og så kan man bruke noen av milliardene nedstengning koster på å ruste opp helsevesenet, i hovedsak med å ha betraktelig bedre grunnbemanning på alt fra sykehjem til intensiv.

• Opprett ny...