AnonymBruker Skrevet 18. desember 2021 #1 Del Skrevet 18. desember 2021 Jeg ser stadig oftere at folk skriver "skulle" der man normalt ville sagt "ville" på norsk. Eksempel: https://www.vg.no/rampelys/tv/i/7d46Vw/fredrik-skavlan-om-bjoergen-praten-skulle-aldri-gjort-det-i-dag "Skulle aldri gjort det i dag" Dette blir vel ikke korrekt norsk? Hvis han hadde sagt "jeg skulle aldri gjort det", i betydningen at han angrer, hadde det vært riktig. Men det blir vel ikke riktig i betydningen "dette ville jeg ikke gjort i dag". Nå er jo dette Skavlan, og han er jo viden kjent for sin svorsk. I selve saken er det også "oversatt" til det mer korrekte "ville aldri ha gjort det i dag". Men jeg ser stadig oftere spørsmål av typen "hvilken skulle du valgt", når de egentlig mener "ville du". Det betyr jo egentlig to forskjellige ting? Det første betyr "du valgte ditt, men skulle heller ha valgt datt". Er vi i ferd med å bli svorske alle sammen? Anonymkode: 2f752...7ad Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå