Gå til innhold

Spørsmål om autisme

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har en fetter som er autist. Det merkes tydelig da han er dårlig på blant annet blikkontakt, kommunikasjon og på å lese kroppsspråk. Det er ikke tvil om at det er en diagnose.

Når jeg ser serier eller dokumentarer som omhandler mennesker med autisme er det også helt tydelig at det er en diagnose.

Jeg visste derimot ikke at lillebroren til en venninne var autist før hun sa det. Han er veldig god på å formidle språk, han spøker og bruker humor. Virker som en helt vanlig gutt i mine øyne.

Er det ikke alle man kan merke at er autist? Kan man vokse seg fra det?

Anonymkode: 255ac...f4b

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Er det ikke alle man kan merke at er autist? Kan man vokse seg fra det?

Anonymkode: 255ac...f4b

Ja, det er mulig å bli frisk fra det. Jeg har i alle fall hørt om de som har blitt friske fra sykdommen.

Anonymkode: df7e9...6a3

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ja, det er mulig å bli frisk fra det. Jeg har i alle fall hørt om de som har blitt friske fra sykdommen.

Nei, dette er helt feil. 

Anonymkode: 7146e...152

• Liker 14
Skrevet

Autisme kommer i ulike grader. Selv om symptomene/ eller tegnene kan bli mildere for enkelte med alderen betyr det ikke at de er kvitt diagnosen.

Anonymkode: 615f0...546

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Nei, man kan ikke bli frisk fra det, for det er ingen sykdom. 

Men man kan derimot lære seg teknikker og ferdigheter, hvis man jobber bevisst med det. Det fins forskjellige grader av autisme. Og som man sier: har du møtt en person med autisme, så har du møtt én person med autisme. 

Anonymkode: f0536...ffa

• Liker 10
Skrevet

Tror det dreier seg mer om man man har blitt litt vel for slepphendte med å sette diagnosen. 

Anonymkode: 4110a...475

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Tror det dreier seg mer om man man har blitt litt vel for slepphendte med å sette diagnosen. 

Nei. Men det er ikkje lenger skilt mellom autisme og asperger, no heiter alt autismespekter. Og asperger er altså ei form for autisme, men høgt fungerende.

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Nei, dette er helt feil. 

Det er ikke feil, det riktige er at en liten andel i voksen alder ikke lengre har tilstrekkelige trekk til å falle inn under paraplyen autismespekter. 

Men andelen er liten. Dette er forskningsbasert. 

Vi har en sønn med svært høytfungerende barneautisme. Noen som jobber med det kunne nok merket noe etterhvert. 

Det eneste merkbare er stimming en sjelden gang, og at han holder hendene foran ørene ved bjeffende hunder. Andre oppfatter ham som redd for hund, men han er nok mer redd for lyden tror jeg. 

Uten å bruke begrepet «bli frisk fra» så ser man i forskningen at dess tidligere og mer målrettet innsats, dess større sjanse for å bli mer velfungerende på de tingene man sliter med. 

Anonymkode: e7736...d2a

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Hvor setter du grensen da?

Anonymkode: e9aba...850

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er ikke feil, det riktige er at en liten andel i voksen alder ikke lengre har tilstrekkelige trekk til å falle inn under paraplyen autismespekter. 

Vi har en sønn med svært høytfungerende barneautisme. Noen som jobber med det kunne nok merket noe etterhvert. 

Det eneste merkbare er stimming en sjelden gang, og at han holder hendene foran ørene ved bjeffende hunder. Andre oppfatter ham som redd for hund, men han er nok mer redd for lyden tror jeg. 

Uten å bruke begrepet «bli frisk fra» så ser man i forskningen at dess tidligere og mer målrettet innsats, dess større sjanse for å bli mer velfungerende på de tingene man sliter med. 

Signerer denne. Vi har også en datter med høytfungerende barneautisme.

Anonymkode: 79b02...b52

• Liker 4
Skrevet

Ja, de blir mer velfungerende, men de blir jo ikke «friske». Det er ikke noe man kan bli frisk av.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Ja, de blir mer velfungerende, men de blir jo ikke «friske». Det er ikke noe man kan bli frisk av.

Nei de blir ikke friske men blir derimot den beste utgaven av seg selv og får brukt sitt fulle potensiale, (så fremt de ikke har psykisk utviklingshemming som tilleggsdiagnose) dersom det blir satt inn tidlig innsats, det har vi vært vitne på mtp at vår datter med barneautisme fikk hjelpen hun trengte veldig tidlig. 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nei de blir ikke friske men blir derimot den beste utgaven av seg selv og får brukt sitt fulle potensiale, (så fremt de ikke har psykisk utviklingshemming som tilleggsdiagnose) dersom det blir satt inn tidlig innsats, det har vi vært vitne på mtp at vår datter med barneautisme fikk hjelpen hun trengte veldig tidlig. 

Nå trykket jeg enter litt for fort, men jo det finnes som sagt en liten andel som mister alle autismetrekkene, og dermed mister diagnosen. Det andre jeg skrev i forrige innlegg gjelder for resten.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Nå trykket jeg enter litt for fort, men jo det finnes som sagt en liten andel som mister alle autismetrekkene, og dermed mister diagnosen. Det andre jeg skrev i forrige innlegg gjelder for resten.

Da hadde de feil diagnose i utgangspunktet! Man blir ikke frisk fra autisme! 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Dette!!

Skrevet

Min sønn på 20 år med diagnosen a-typisk autisme ( høytf ) har vokst av seg a-typiske trekk, han er ikke til å kjenne igjen i forhold til han var barn. 

I mangel på hjelp fra fagpersoner som skulle hjelpe oss ( de skyldte heller på meg som dårlig mor ) startet jeg opp med tidlig intervensjon selv, ikke minst jobbet jeg med språk, sosial kompetanse& sosiale historier.

Ikke undervurder sosiale historier, de trenger en oppskrift som er visuell.

Anonymkode: 63010...199

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Dette!!

Nei, de vil alltid ha autisme men likevel er det noen som faktisk vokser av seg a-typiske trekk. Når de modnes med alderen er det lettere for de og forstå verden rundt seg.

• Liker 2
Skrevet

Der tror jeg nøkkelen er, de får hjelp TIDLIG.

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Hvis trekkene blir mindre fremtredende over tid, så møter man ikke lenger kriteriene for diagnosen. Men personen er jo den samme. Det er ikke det samme som å "bli frisk".

Man kan også si at alle mennesker har et snev av asperger. Det er de med litt mer som får satt diagnose.

Verden er ikke svart-hvit.

Anonymkode: fc8e1...d0b

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Hvis trekkene blir mindre fremtredende over tid, så møter man ikke lenger kriteriene for diagnosen. Men personen er jo den samme. Det er ikke det samme som å "bli frisk".

Man kan også si at alle mennesker har et snev av asperger. Det er de med litt mer som får satt diagnose.

Verden er ikke svart-hvit.

Anonymkode: fc8e1...d0b

Jeg forstår hvorfor noen kan mene at "alle mennesker har et snev av asperger"men likevel så er det noe som er annerledes med det... ( det gammelmodige, uforståelige som de bærer på en hemmelighet ) hvis noen forstår hva jeg mener😅:)

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...