AnonymBruker Skrevet 17. desember 2021 #1 Skrevet 17. desember 2021 Ja nå har vi hjemmeskole her og hjemmekontor. I går hadde jeg møte klokka 13, samtidig som min sønn på 9 hadde møte med en skokk unger og sin lærer. Gikk ikke helt smooth, for å si det sånn. I dag skulle han logge inn å ha morgenmøte klokka 10, og det ble så mye rot. Læreren satt bare å klage på at det var kaos, fordi min sønn ikke kunne få på kamera på den dårlige iPaden han har fra skolen. Ikke kan de hjelpe heller. Så koblet vi endelig på med hans private iPad. Så er det matte, og grining fordi han må jobbe. Så er det norsk og så skal han ut med søpla og lage drikke til meg. Jeg bruker så masse tid på å organisere disse merkelige påfunnene som er "lekser" at jeg ikke får gjort noe. Anonymkode: 9a455...103 1
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2021 #2 Skrevet 17. desember 2021 Ok. Kanskje du skal bruke tid på sønnen din i stedet for å sitte på KG? Anonymkode: a4b5d...81a 6
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2021 #3 Skrevet 17. desember 2021 Andre som har hjemmeskole, og hvordan går det? Anonymkode: 9a455...103
Arkana Skrevet 17. desember 2021 #4 Skrevet 17. desember 2021 Jeg synes det fungerer ganske bra. Morgenmøte kl 8.30 på Teams for både barneskolen og ungdomsskolen og alle er ferdige med alt skolearbeid og møter senest kl 13. Læreren svarer på meldinger eller chatter med elevene hvis de trenger hjelp til noe. Alle tre har skole-PC så kamera og alt fungerer bra. Jobben har forståelse for at man må gå fra innimellom for å hjelpe til, alle med barn har jo hjemmeskole nå så det er bare sånn det er. 1
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2021 #5 Skrevet 17. desember 2021 Vi har hjemmeskole kombinert med hjemmekontor. I går var det sur stemning og kaos, i dag har det gått helt supert. Noen lærere legger listen litt for høyt med alt for mye oppgaver og de purrer på at det ikke er levert, eller gir unødvendige oppgaver bare for å fylle dagen. Jeg sendte barna ut for å leke i snø og fint vær nå og fikk roet de ned på at de må ikke gjøre alt, bare de jobber bra når det er «time» så er det ingen krise om de ikke blir ferdig. «Gå ut med søpla» hadde vi også, minstemann er veldig opptatt av å krysse det ut og jeg hadde gått ut med absolutt alt av søppel/papir i går kveld så hadde ingen søppel han kunne gå ut med. Samme med «dekke på bordet til lunsj», det går heller ikke når vi sitter med hjemmekontor og hjemmeskole. Sa han kunne krysse ut og så får han ta neste søppelpose osv. Anonymkode: a387b...4fc 1
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2021 #6 Skrevet 17. desember 2021 Jeg er glad for hjemmeskole. Heller hjemmeskole enn smitte for jeg orker ikke sykdom nå. Og heller hjemmeskole enn å flytte ferie som går utover feks senere sommerferie. Men skulle ønske de hadde litt mindre «press» og synes de har veldig fult opplegg og mye de burde ha en voksen for å gjøre med seg. Hadde ønsket meg mer kos og svada, spill på matte app og les i en bok osv. Anonymkode: a387b...4fc 2
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2021 #7 Skrevet 17. desember 2021 Tips: ta sykt barn dag halv dag når det er hjemmeskole så kan du være der med han. Evt jobb på kvelden det du ikke får gjort på dagen. Anonymkode: a387b...4fc
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2021 #8 Skrevet 17. desember 2021 Det ene barnet er selvgående og trenger bare påminnelse om å stå opp før de begynner med innsjekk på Teams kl 8.30 og å ta lunsj utpå dagen. Det andre barnet har spesielle behov og "hjemmeskolen" er et oppgavehefte fra skolen. Som erstatning for 100% assistent og 50% spes.ped, liksom... Sier seg selv at det ikke er mulig å kombinere med å jobbe hjemmefra selv, så der har vi bare tatt juleferie. Anonymkode: 42c44...0d6 1
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2021 #9 Skrevet 17. desember 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg er glad for hjemmeskole. Heller hjemmeskole enn smitte for jeg orker ikke sykdom nå. Og heller hjemmeskole enn å flytte ferie som går utover feks senere sommerferie. Men skulle ønske de hadde litt mindre «press» og synes de har veldig fult opplegg og mye de burde ha en voksen for å gjøre med seg. Hadde ønsket meg mer kos og svada, spill på matte app og les i en bok osv. Anonymkode: a387b...4fc Det skal jo treffe hele elevgruppa, fra de svakeste til de sterkeste. Er det for mye for ditt barn, så må du si ifra. Læreren vet ikke hva som skjer hjemme hos dere. Husk at lærerne er pliktig til å gi et så tilsvarende tilbud som mulig på hjemmeskolen, som det hadde vært på skolen. De kan ikke bare skrive at elevene skal leke på iPad osv. Det blir ikke godkjent av deres ledere igjen. Slutt å klag på lærerne. Anonymkode: 2d3ad...ed7 3
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2021 #10 Skrevet 17. desember 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det ene barnet er selvgående og trenger bare påminnelse om å stå opp før de begynner med innsjekk på Teams kl 8.30 og å ta lunsj utpå dagen. Det andre barnet har spesielle behov og "hjemmeskolen" er et oppgavehefte fra skolen. Som erstatning for 100% assistent og 50% spes.ped, liksom... Sier seg selv at det ikke er mulig å kombinere med å jobbe hjemmefra selv, så der har vi bare tatt juleferie. Anonymkode: 42c44...0d6 Tenker du at spes.ped skal komme hjem til dere? Eller hvordan tenker du at skolen skal løse det? Ta kontakt og si at barnet må få plass på sårbar gruppe da. Anonymkode: 2d3ad...ed7 4
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2021 #11 Skrevet 17. desember 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Tenker du at spes.ped skal komme hjem til dere? Eller hvordan tenker du at skolen skal løse det? Ta kontakt og si at barnet må få plass på sårbar gruppe da. Anonymkode: 2d3ad...ed7 Du, det prøvde vi forrige gang. Da fikk hun - som er ekstremt avhengig av å ha personer hun kjenner rundt seg på skolen - tilbud om å være sammen med en gruppe utagerende gutter som var to år eldre med en ufaglært voksen hun ikke kjente som "lærer." Tenker juleferie er helt fint, jeg. Men å påstå at det er hjemmeskole er jo bare tull. Det er et oppgavehefte. Anonymkode: 42c44...0d6 1
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2021 #12 Skrevet 17. desember 2021 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Ja, stakkars deg som må være noen dager ekstra sammen med ungen din på 9 år! Han bør være såpass selvstendig at han klarer å følge undervisningen uten surv og syting. Lærerne synes heller ikke hjemmeskole er optimalt, men man må gjøre det beste ut av det. Hva er alternativet når vi er midt oppi enda en ny og krevende smittebølge? Anonymkode: 2d3ad...ed7 Nei Han bør ikke det. Han har spesielle behov. Anonymkode: 9a455...103 1
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2021 #13 Skrevet 17. desember 2021 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Det skal jo treffe hele elevgruppa, fra de svakeste til de sterkeste. Er det for mye for ditt barn, så må du si ifra. Læreren vet ikke hva som skjer hjemme hos dere. Husk at lærerne er pliktig til å gi et så tilsvarende tilbud som mulig på hjemmeskolen, som det hadde vært på skolen. De kan ikke bare skrive at elevene skal leke på iPad osv. Det blir ikke godkjent av deres ledere igjen. Slutt å klag på lærerne. Anonymkode: 2d3ad...ed7 Læreren vet da veldig godt hvordan eleven presterer på skole. 🤔 vi får da like mye opplegg som andre og gjør det vi kan, men kjenner på presset med å greie jobb og alt med barnet og få med meg alle møter. Mitt barn har behov for hjelp gjennom dagen pga ADHD så det er ikke bare bare, men prøver å være innom alt det som de andre gjør samtidig som at jeg må prestere på jobb. Anonymkode: 9a455...103
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2021 #14 Skrevet 17. desember 2021 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Nei Han bør ikke det. Han har spesielle behov. Anonymkode: 9a455...103 Da får du si at han må på sårbar gruppe på skolen. Hvis han har så store spesielle behov at han ikke kan følge noe undervisning uten 100% hele tiden, så bør dere søke han inn på spesialskole. Vanlig skole har ikke ressurser til å følge opp et barn 24/7 100%. Anonymkode: 2d3ad...ed7 2
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2021 #15 Skrevet 17. desember 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Læreren vet da veldig godt hvordan eleven presterer på skole. 🤔 vi får da like mye opplegg som andre og gjør det vi kan, men kjenner på presset med å greie jobb og alt med barnet og få med meg alle møter. Mitt barn har behov for hjelp gjennom dagen pga ADHD så det er ikke bare bare, men prøver å være innom alt det som de andre gjør samtidig som at jeg må prestere på jobb. Anonymkode: 9a455...103 Les igjen. Læreren vet ikke hvor mye dere rekker over eller ikke, eller om mengden blir for stor for ditt barn kontra Lars med samme utfordringer, men som elsker matte. Skjønner du? Da må du kommunisere med læreren. Det er ikke vanskelig. Hjemmeskole er ikke optimalt, heller ikke for lærerne. De kan ikke lage 27 forskjellige opplegg for å treffe hver elev i en klasse. Det har man ikke kapasitet til. Da er man avhengig av at foreldrene kommuniserer. Hvis barnet ditt har så store utfordringer kan du kontakte skolen og barnet kan få plass på sårbar gruppe. Anonymkode: 2d3ad...ed7 4
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2021 #16 Skrevet 17. desember 2021 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Veldig mange niåringer klarer faktisk ikke en hjemmeskoledag selv. Oppleggene varierer også veldig fra skole til skole. Et av mine barn var ni år under nedstengningen, han trengte 100% oppfølging fra meg hele tiden. Skolen gjorde null og niks, annet enn å sende en ukeplan med arbeid. Jeg har et ungdomsskolebarn som har hjemmeskole hver tredje dag, det fikser han selv, og det er uproblematisk. Men mange yngre barn trenger og må få tett oppfølging, Mange hjemmeskoleopplegg er også lagt opp til at de MÅ få oppfølging. Selvfølgelig er det belastende for foreldre på hjemmekontor! Anonymkode: 69081...989 Da må du ta kontakt med skolen om dere trenger mer tilrettelegging. Ærlig talt. Skolene ønsker jo heller ikke at det skal være hjemmeskole da det ikke er optimalt. Minner om at det ikke er lærerne som har bestemt det. En lærer har ganske mange møter og elever som skal følges opp i løpet av en dag, da kan ikke ditt barn få en til en på hjemmeskolen. Er det så krise, så får barnet få plass på sårbar gruppe. Men, mye kan løses med å kommunisere med skolen. Herlighet som dere klager på lærerne her inne. Anonymkode: 2d3ad...ed7 1
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2021 #17 Skrevet 17. desember 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Les igjen. Læreren vet ikke hvor mye dere rekker over eller ikke, eller om mengden blir for stor for ditt barn kontra Lars med samme utfordringer, men som elsker matte. Skjønner du? Da må du kommunisere med læreren. Det er ikke vanskelig. Hjemmeskole er ikke optimalt, heller ikke for lærerne. De kan ikke lage 27 forskjellige opplegg for å treffe hver elev i en klasse. Det har man ikke kapasitet til. Da er man avhengig av at foreldrene kommuniserer. Hvis barnet ditt har så store utfordringer kan du kontakte skolen og barnet kan få plass på sårbar gruppe. Anonymkode: 2d3ad...ed7 Forstår ikke hva hvor du ser at jeg skriver at de skal lage 27 opplegg? Han ER på sårbar gruppe. Jeg skriver her fordi jeg var fortvilet og stresset og lurte på hvordan det går med andre i samme situasjon. Anonymkode: 9a455...103
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2021 #18 Skrevet 17. desember 2021 AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Du, det prøvde vi forrige gang. Da fikk hun - som er ekstremt avhengig av å ha personer hun kjenner rundt seg på skolen - tilbud om å være sammen med en gruppe utagerende gutter som var to år eldre med en ufaglært voksen hun ikke kjente som "lærer." Tenker juleferie er helt fint, jeg. Men å påstå at det er hjemmeskole er jo bare tull. Det er et oppgavehefte. Anonymkode: 42c44...0d6 Da får du ta opp det med skolen. Anonymkode: 2d3ad...ed7
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2021 #19 Skrevet 17. desember 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Forstår ikke hva hvor du ser at jeg skriver at de skal lage 27 opplegg? Han ER på sårbar gruppe. Jeg skriver her fordi jeg var fortvilet og stresset og lurte på hvordan det går med andre i samme situasjon. Anonymkode: 9a455...103 Men du klager på lærerne som ikke kan tilby det samme opplegget på hjemmeskolen som på skolen? Hvis hanner på sårbar gruppe, så er han vel på skolen da? Det er så mye klaging og drittslenging om lærere her inne at det er til å bli kvalm av. Anonymkode: 2d3ad...ed7 2
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2021 #20 Skrevet 17. desember 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Da får du ta opp det med skolen. Anonymkode: 2d3ad...ed7 Nå ba jeg åpenbart ikke om dine innspill da jeg besvarte TS´ innlegg om hjemmeskole, men vi har selvfølgelig tatt det opp med skolen. Uten noen endring. Skolen har ingen vikarer, halvparten av de ansatte er sykemeldte eller i karantene osv. Pandemi, du veit? Det er høyst forståelig at skolen ikke klarer å løse det, og dermed blir det tidlig juleferie. Det er like selvfølgelig et politisk problem at man stenger ned skoler uten å kunne gi et fullgodt tilbud til alle elevene. Anonymkode: 42c44...0d6 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå