Gå til innhold

Blir så sliten av desember...

Fremhevede innlegg

Skrevet

Selv om jeg er glad i jula. Sliter med generalisert angst og dårlig søvn, så det er nok mye derfor. Har lagt lista lavt, men likevel er det ting man må gjøre. Jobber i tillegg turnus, så har ikke juleferie. Bare det å handle inn mat,julegaver, komme på middager, holde huset ryddig,  barn som kommer hjem, familie som forventer besøk osv....Noen som har noen råd til hvordan få det bedre og slappe mer av?

Jeg er kone,mor,svigermor,datter, svigerdatter,søster, tante, veninne,kollega....umulig oppgave egentlig, å fylle alle rollene. Sliter med å finne balansen.

Anonymkode: 68c52...eb8

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

:klem:

Sliter med noe lignende, så følger denne.

Har du fortalt mannen din at du er sliten, sånn at han kan hjelpe til litt der det trengs? 

Anonymkode: ed7dd...96f

• Liker 1
Skrevet

Avlys det du egentlig ikke har lyst til.

Kjøp ferdigprodukter og ikke ta det så nøye om det er litt støvete. 

Støvet ligger der neste uke også 😊

Ta en kjapp ryddesjau innimellom,  når kreftene er der.

Men tenk at det er litt unntakstilstand nå som du er så utslitt.

Det kommer tider der du har mer krefter.

Men akkurat nå skal du sette deg selv først❤️

Anonymkode: da59c...f3a

• Liker 2
Skrevet

Du kan komme sterkere tilbake neste år.

..om du ønsker 😊

Anonymkode: da59c...f3a

Skrevet

- Sett mannen og barna som kommer hjem i gang med diverse husarbeid. Det er ikke ditt ansvar alene å holde huset ryddig. 

- La barna være ansvarlig for middagslagingen noen dager i uka. Mannen også, selvsagt… 

- Du må ikke dra på besøk. Det er lov til å si nei. Det er lov til å gjøre akkurat det man føler for. Det er til og med enklere å si nei nå i koronatiden, om du syns det er vanskelig å si nei. Bruk bare «uggen form» som unnskyldning. (Men øv deg på å si nei)

- Litt sent nå, men julegaver kan fint handles på nett. Da slipper du å tråle i ulike butikker, på leting etter gaver 

Husk at huset ikke må være plettfritt, det må ikke være perfekt pyntet, du må ikke bake til jul, du må strengt tatt veldig lite for å få en fin jul sammen med familien din. Situasjonen din vil ikke bli noe bedre om du stresser og sliter deg helt ut. 

God jul❤️

Anonymkode: 13836...3d8

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg er kone,mor,svigermor,datter, svigerdatter,søster, tante, veninne,kollega....umulig oppgave egentlig, å fylle alle rollene.

Det er på ingen måte umulig med mindre du har et mål om å fremstå som perfekt og helt uten feil.

Skrevet
AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

:klem:

Sliter med noe lignende, så følger denne.

Har du fortalt mannen din at du er sliten, sånn at han kan hjelpe til litt der det trengs? 

Ja, har det og han hjelper jo til, men ser ikke alt. Sliten han også... :) ts

Skrevet

Du har ikke ansvar for andre enn deg selv, og dine barn. Mannen din kan hjelpe deg med ting. 

Husk på at du må sette på deg selv oksygenmaske før du kan hjelpe barna dine og andre. 

Vi tar det enkelt i år, og vi har gavefri for voksne. 

Anonymkode: 02bc4...65d

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Ja, har det og han hjelper jo til, men ser ikke alt. Sliten han også... :) ts

Skjønner.. Du får kanskje ta det litt rolig i år da, så du ikke sliter deg helt ut. For da  blir det enda verre å fylle disse rollene. 

Veldig enig i dette folk sier over her, om å la rotet vente litt, og å ikke dra i alle middager osv. Kanskje besøkene kan bli litt kortere også, hvis du ikke har så mye overskudd.

Kanskje du bør sette av mer tid til ting som du liker, og som blir koselig for dere som familie. Ryddingen er jo ikke såå viktig. Det er i hvert fall kjempeviktig å prioritere ting som du liker å gjøre, og som gir deg energi!

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Selv om jeg er glad i jula. Sliter med generalisert angst og dårlig søvn, så det er nok mye derfor. Har lagt lista lavt, men likevel er det ting man må gjøre. Jobber i tillegg turnus, så har ikke juleferie. Bare det å handle inn mat,julegaver, komme på middager, holde huset ryddig,  barn som kommer hjem, familie som forventer besøk osv....Noen som har noen råd til hvordan få det bedre og slappe mer av?

Jeg er kone,mor,svigermor,datter, svigerdatter,søster, tante, veninne,kollega....umulig oppgave egentlig, å fylle alle rollene. Sliter med å finne balansen.

Forstår hva du mener! Legger selv lista veldig lavt, men likevel må man gjennom   en del for å få jul. Får også store barn hjem til jul. Bare det å planlegge innkjøp av mat, beregne hvem og hvor mange man blir til hver middag syns jeg er slitsomt. Julegaver har jeg lagt på et minimum; er bare barn, svigerbarn, mann og besteforeldre som får gaver. 

Anonymkode: 74fca...ceb

• Liker 1
Skrevet

Om man blir stresset og angstene av alle disse forventingene så er det beste å være ærlige med omgivelsene og si i fra -utrolig hvor forståelsesfulle og tilretteleggende folk er bare de vet, ikke alle som syntes  det er stas med julemaset. Meg selv inkl. Syntes jula var koselig som barn men som voksen med barn selv -så har jeg grudd meg mye til jul. 

Anonymkode: 875ea...2cf

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...