Gå til innhold

Pass dere for folk med disse holdningene

Anbefalte innlegg

Skrevet

Screenshot_20211217-025118.jpg

Anonymkode: c602a...2ff

• Liker 13
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja da er det å passe seg da, jeg må nok gå for "uskyldig til det motsatte er bevist" sånn må det være i en rettstat. Når det er sagt synes jeg det ikke skal være noe nederlag for offeret at påtalemyndigheten har prøvd saken og tapt.

Så sett de i gang.

• Liker 5
Skrevet

Jeg tror ikke det er så smart å blande sammen de som bagatelliserer et overgrep med de som forsvarer rettsstatens prinsipper. 

• Liker 11
Skrevet

Uskyldig til det motsatte er bevist er et av de aller viktigste prinsippene i en moderne rettsstat og et fritt samfunn, så det er på ingen måte en dårlig holdning. Tvert imot er det en dårlig holdning å forhåndsdømme eller ta ifra folk grunnleggende rettigheter.

Når det er sagt, alle de andre var fæle, og mange av dem helt horrible.

Anonymkode: 03029...78f

• Liker 6
Skrevet

Uskyldig til motsatte er bevist kan ikke og skal ikke gjelde for voldtektsmenn. Ut fra politiets tall vet vi at 99,9% voldtektsmenn ikke blir dømt! Vi vet også at under 0,3% blir falskt anmeldt og at tilfellene her stort sett dreier seg om psykiatri pasienter som anklager noen i hjelpevesenet for å lage drama og at det ikke gjelder vanlige folk. 

Uskyldig til motsatt er bevist betyr derfor at man forsvarer 99,9% voldtektsmenn 

Anonymkode: 84889...58a

• Liker 7
Skrevet

Enig i at det er dårlige holdninger hvis folk sier sånt om en voldtekssituasjon. Men et par av de kommentarene er det litt å lære av også, uten at jeg med det på noen som helst måte mener at de som blir voldtatt har noen som helst skyld i det selv. Men det skader aldri å sette tydelige grenser og å unngå situasjoner som kan utsette deg for fare i tillegg.

Anonymkode: 68cf1...0e8

• Liker 3
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Men et par av de kommentarene er det litt å lære av også, uten at jeg med det på noen som helst måte mener at de som blir voldtatt har noen som helst skyld i det selv. Men det skader aldri å sette tydelige grenser og å unngå situasjoner som kan utsette deg for fare i tillegg.

Anonymkode: 68cf1...0e8

Ingen vil høre på de kommentarene eller sette grenser og unngå situasjoner. 
VIT hvilke kroppssignaler/kroppsspråk man sender ut, og LÆR hva det betyr. Folk har ikke peiling. 90% av det vi mener er kroppsspråk og 10% er tale. 

«But look at what you were wearing» Om man har på seg et så kort og trangt skjørt/kjole at rumpa nesten er bar når man sitter og flørter og blir fullere og fullere for så å bli med mann eller flere menn hjem til dem= da bør man la være med å drikke.
Den mannen/mennene tar ikke henne ikke med for å snakke kos over en kaffekopp hjemme, han/de tar henne med for sex fordi det er det hun har latt dem tro. Det kan ikke bare være hans/deres skyld. Før noen kommer med masse pjatt – jeg er kvinne selv og til tider noe oppgitt. 

«Fylla har skylda» Ja jøss, man mister hemninger og gjør det man ofte egentlig vil. Vil man unngå å gjøre ting, ikke bli full. 

Anonymkode: 1dced...75d

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

VIT hvilke kroppssignaler/kroppsspråk man sender ut, og LÆR hva det betyr. Folk har ikke peiling. 90% av det vi mener er kroppsspråk og 10% er tale. 

«But look at what you were wearing» Om man har på seg et så kort og trangt skjørt/kjole at rumpa nesten er bar når man sitter og flørter og blir fullere og fullere for så å bli med mann eller flere menn hjem til dem= da bør man la være med å drikke.
Den mannen/mennene tar ikke henne ikke med for å snakke kos over en kaffekopp hjemme, han/de tar henne med for sex fordi det er det hun har latt dem tro. Det kan ikke bare være hans/deres skyld. Før noen kommer med masse pjatt – jeg er kvinne selv og til tider noe oppgitt. 

«Fylla har skylda» Ja jøss, man mister hemninger og gjør det man ofte egentlig vil. Vil man unngå å gjøre ting, ikke bli full. 

Å skylde på offeret er både en forsvarsmekanisme (så lenge jeg ikke gjør det hun gjorde, så skjer det aldri meg) og en slags rasjonalisering fordi det er tøft å innse at verden faktisk ikke er rettferdig. Det er ikke bare de som har "bedt om det" som blir voldtatt, men det er tydeligvis vanskelig å ta innover seg.

Anbefaler å lese litt om mekanismene for dere som har denne holdningen, for det er en særdeles skremmende holdning.

Anonymkode: b5b52...20f

• Liker 9
Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Så det du sier er at jenter som blir voldtatt i fylla egentlig bare mister hemninger og gjør det de vil? Og at jenter som voldtas i fylla er delskyldig i voldtekten og burde drukket mindre? At når man har på kort skjørt så ber man om det og kan takke seg selv? 

Hah, det perfekte eksempel på victimblaming! 

Du vet at barn som aldri har rørt en dråpe alkohol blir voldtatt? At jenter i langbukser og halsgenser blir voldtatt? At å være positiv til å drikke alkohol ikke er å være positiv til å bli utnyttet seksuelt i ruspåvirket tilstand og voldtatt? 

Jeg tror slett ikke på at du er kvinne, at du hadde behov for å skrive det for å forsøke å legitimere holdningene dine bare avslører deg enda mer som en misogynistisk mann! 

• Liker 12
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Å skylde på offeret er både en forsvarsmekanisme (så lenge jeg ikke gjør det hun gjorde, så skjer det aldri meg) og en slags rasjonalisering fordi det er tøft å innse at verden faktisk ikke er rettferdig. Det er ikke bare de som har "bedt om det" som blir voldtatt, men det er tydeligvis vanskelig å ta innover seg.

Anbefaler å lese litt om mekanismene for dere som har denne holdningen, for det er en særdeles skremmende holdning.

Jeg har levd i over 40 år. Jeg har aldri drukket meg dritings etter fylte 18 år. Jeg er ikke blendende vakker. Jeg kan gå i det jeg vil for kroppsspråket mitt er så avvisende at ingen prøver seg uansett. 

Hvorfor avviser du kroppsspråk? Det er som sagt det språket som betyr mest av alt. Hjelper ikke om man sier nei eller ja om kroppsspråket sier noe annet. Om kroppsspråk og det man sier ikke  samsvarer, SKAL man se på kroppsspråket. Det sier til og med dem som jobber med det: https://lederne.no/2019/12/10/kroppssprak-slik-kan-du-bruke-kroppsspraket/

https://talerlisten.no/slik-avslorer-kroppsspraket-deg/

Kroppsspråket utgjør en stor del av vår kommunikasjon. Hvis det ikke er samsvar mellom det vi sier og vårt kroppsspråket, vil vi automatisk tro på kroppsspråket.

– Kroppsspråket må stemme overens med det du sier når du skal kommunisere med selvtillit, profesjonalitet og tydelighet

https://www.tv2.no/v/1604822/

Anbefaler DEG å lese deg opp om kroppsspråk. 

• Liker 1
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker said:

Så det du sier er at jenter som blir voldtatt i fylla egentlig bare mister hemninger og gjør det de vil? Og at jenter som voldtas i fylla er delskyldig i voldtekten og burde drukket mindre? At når man har på kort skjørt så ber man om det og kan takke seg selv? 

Jeg tror slett ikke på at du er kvinne, at du hadde behov for å skrive det for å forsøke å legitimere holdningene dine bare avslører deg enda mer som en misogynistisk mann! 

Gud, vær snill å ha litt mer tanke oppi hodet enn det åndssvake oppgulpet du kommer med der 🤦🏼‍♀️
Bare fordi jeg har en annen oppfatning, betyr det for svarte faen i helvete ikke at jeg er en mann! Idiot. 

Vel, jeg har vært full selv før 18 år og aldri mer. Aldri blitt voldtatt og aldri gjort ting som gjør at jeg setter meg i sårbar situasjon. 

• Liker 2
Skrevet

Jeg synes personlig ansvar er en fin ting.

Det får meg til å tenke litt om hva jeg gjør i livet, hvordan jeg kan ta valg som oppnår mine mål, og valg for å unngå farer. Som for eksempel at jeg ikke spiller fotball på en motorvei.

Selvsagt kan en bil treffe meg når når jeg minst forventer det, i mitt eget hjem til og med. Men i det minste blir jeg ikke daglig påkjørt på motorveien. 

Å bli påkjørt eller bli voldtatt er uansett ikke en god ting.  Det handler mye om hva valg man gjør i livet og hva risiko man er villig til utsette seg for. Man kan ikke fjerne biler eller vold fra verden, men man har alltid et valg, en personlig ansvar og autonomi til å navigere livet gjennom den.

Noen får putte den teksten inn på bingobrettet hvis de mener den hører hjemme der.

Anonymkode: a0c2d...12b

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Gud, vær snill å ha litt mer tanke oppi hodet enn det åndssvake oppgulpet du kommer med der 🤦🏼‍♀️
Bare fordi jeg har en annen oppfatning, betyr det for svarte faen i helvete ikke at jeg er en mann! Idiot. 

Vel, jeg har vært full selv før 18 år og aldri mer. Aldri blitt voldtatt og aldri gjort ting som gjør at jeg setter meg i sårbar situasjon. 

Vel du har ihvertfall samme holdninger som en misogynistisk og kvinnefiendtlig mann, så hva slags kjønn du er spiller egentlig ikke noen rolle. Du bidrar til å forsvare voldtektsmenn og legge skyld på offeret og er dermed en del av problemet 

• Liker 7
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker said:

Vel du har ihvertfall samme holdninger som en misogynistisk og kvinnefiendtlig mann, så hva slags kjønn du er spiller egentlig ikke noen rolle. Du bidrar til å forsvare voldtektsmenn og legge skyld på offeret og er dermed en del av problemet 

Nei. Jeg sier at man kan ta ansvar, deriblant lære seg hvilke signaler kroppen gir for så unngå eventuell voldtekt. 
Jeg går for eksempel ikke i kjempekort kjole i Dubai og tror at alle mennene der vil behandle meg med respekt. Jeg går heller ikke midt på svarte natten i et område der man kan risikere å treffe på menn med uærlige hensikter. Jeg utsetter meg ikke selv for ting som kan gå ut over meg selv. Handlinger har konsekvenser. 

• Liker 3
Skrevet
herzeleid skrev (8 timer siden):

Jeg tror ikke det er så smart å blande sammen de som bagatelliserer et overgrep med de som forsvarer rettsstatens prinsipper. 

Jeg tror ikke det har noe med rettsprinsipper å gjøre. Jeg tror det er snakk om menn som sier dette når kvinner for eksempel forteller om noe de har opplevd eller om noe kvinner de kjenner har opplevd. En mann som da først og fremst møter historien med tvil, har dårlig rolleforståelse. Kjenner man noen så møter man med støtte, selv om man kan kan stille spørsmål inni seg. Det handler rett og slett om sosiale antenner. Ikke så vanskelig. Man skal generelt date og holde seg med mennesker som tror på en. De fleste er prinsipielt for rettsstaten slik det er - altså at man dømmer når man har bevis. Men det er noe annet i sosiale relasjoner. Jeg har opplevd stygge ting i mitt yrke, uten å få støtte fra kolleger. I stedet måtte jeg forklare meg, ned til detalj, hva som skjedde. Det var forferdelig ydmykende og et stort tillitsbrudd fra kolleger jeg hadde i jobben, og som jeg trodde ville vise meg støtte når jeg ble utsatt for noe stygt. Jeg sluttet med det samme. Etter det stolte jeg ikke på dem lenger.

Anonymkode: 73b71...5af

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nei. Jeg sier at man kan ta ansvar, deriblant lære seg hvilke signaler kroppen gir for så unngå eventuell voldtekt. 
Jeg går for eksempel ikke i kjempekort kjole i Dubai og tror at alle mennene der vil behandle meg med respekt. Jeg går heller ikke midt på svarte natten i et område der man kan risikere å treffe på menn med uærlige hensikter. Jeg utsetter meg ikke selv for ting som kan gå ut over meg selv. Handlinger har konsekvenser. 

Problemet med denne logikken er at det ikke finnes noe naturlig sted å sette grense.

Anonymkode: 73b71...5af

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Menn i Dubai vil vel ikke respektere deg som kvinne uansett, spiller ingen rolle hva du har på deg.

Det er heller ikke sånn at for å bli utsatt for voldtekt må du oppholde deg i spesielle områder etter mørkets frembrudd. Mennesker blir voldtatt ved høylys dag, på joggetur, på jobb, på tur til og fra jobb, ute og lufter hunden etc.

Vi hadde en sak for noen år siden hvor en nittini år gammel kvinne ble oppsøkt i eget hjem, voldtatt og slått i hjel. Du tror kanskje hun ville unngått dette ved å velge en litt mindre fancy rullator?

Ja, man kan unngå mye ved å passe seg litt, samtidig skal man også leve og vi ønsker et samfunn hvor kriminelle blir ansvarliggjort-ikke ofrene.

Dine holdninger er skremmende og farlige.

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Uskyldig til motsatte er bevist kan ikke og skal ikke gjelde for voldtektsmenn. Ut fra politiets tall vet vi at 99,9% voldtektsmenn ikke blir dømt! Vi vet også at under 0,3% blir falskt anmeldt og at tilfellene her stort sett dreier seg om psykiatri pasienter som anklager noen i hjelpevesenet for å lage drama og at det ikke gjelder vanlige folk. 

Uskyldig til motsatt er bevist betyr derfor at man forsvarer 99,9% voldtektsmenn 

Selvfølgelig gjelder prinsippet uansett. Ellers gjør du menn rettsløse. 

Anonymkode: 03029...78f

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg har levd i over 40 år. Jeg har aldri drukket meg dritings etter fylte 18 år. Jeg er ikke blendende vakker. Jeg kan gå i det jeg vil for kroppsspråket mitt er så avvisende at ingen prøver seg uansett. 

Hvorfor avviser du kroppsspråk? Det er som sagt det språket som betyr mest av alt. Hjelper ikke om man sier nei eller ja om kroppsspråket sier noe annet. Om kroppsspråk og det man sier ikke  samsvarer, SKAL man se på kroppsspråket. Det sier til og med dem som jobber med det: https://lederne.no/2019/12/10/kroppssprak-slik-kan-du-bruke-kroppsspraket/

https://talerlisten.no/slik-avslorer-kroppsspraket-deg/

https://www.tv2.no/v/1604822/

Anbefaler DEG å lese deg opp om kroppsspråk. 

Problemet med kroppsspråk er at det er opp til mottaker å tolke dette, og det er umulig å være 100 % sikker på hva avsender faktisk legger i eget kroppsspråk. Det er det bare avsender som vet.

Om mottaker tolker at sex er ok, mens avsender ikke mener det - da er det 100 % mottakers ansvar at det var feil.

• Liker 1
Gjest På druen
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Vel, jeg har vært full selv før 18 år og aldri mer. Aldri blitt voldtatt og aldri gjort ting som gjør at jeg setter meg i sårbar situasjon. 

Nettopp. Du vet ikke hva du prater om. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...