Gjest 1111 Skrevet 13. oktober 2005 #1 Skrevet 13. oktober 2005 Argh, nå er jeg irritert Det er tredje gang på en måned at buss-sjåføren (har vært forskjellig buss-sjåfør hver gang) kjører altfor fort! Hele bussen vingler og rister og de fleste sitter helt stive av skrekk og holder seg i setet foran! Det skal vel ikke være sånn, skal det vel? Jeg er nødt til å gå av bussen så fort jeg kan jeg, for jeg klarer ikke å sitte i en buss som kjører forfortfort..
Gjest Milah Skrevet 13. oktober 2005 #2 Skrevet 13. oktober 2005 Har vært utsatt for det samme en del ganger. Og da har jeg rett og slett vært livredd! Er faktisk et par ganger jeg har vurdert å si i fra, men har ikke turt.
Gjest 1111 Skrevet 13. oktober 2005 #3 Skrevet 13. oktober 2005 Det er skummelt og jeg blir redd, men har ikke turt å si ifra jeg heller
Gjest Gjest Skrevet 13. oktober 2005 #4 Skrevet 13. oktober 2005 Hvordan vet du at bussen kjører for fort? Ser du speedometeret? Dersom bussen "vingler" så skyldes det sannsynligvis at sjåføren ikke greier å holde bussen stødig på veien(da merkes det svært godt bak) Ny sjåfør kanskje?
Gjest 1111 Skrevet 13. oktober 2005 #5 Skrevet 13. oktober 2005 Bussen kjører for fort til hva en buss bør kjøre. Og ettersom jeg tar bussen 2-4 ganger om dagen på den samme strekningen så kjenner jeg det veldig godt når de kjører for fort (i mine øyne). Jeg syns ikke det bør være sånn.
Gjest Milah Skrevet 13. oktober 2005 #6 Skrevet 13. oktober 2005 (endret) Man merker veldig godt om bussen kjører for fort eller ikke. Her er det ikke snakk om 10 kilometer i timen over fartsgrensene, men når bussen nærmest velter i svingene, går det for fort! Endret 13. oktober 2005 av Milah
Gjest Gjest Skrevet 13. oktober 2005 #7 Skrevet 13. oktober 2005 Nå er det enkelte biler og busser som man merker farta i bedre enn andre i(jeg har kjørt endel forskjellige typer busser så det vet jeg varierer). Det går selvfølgelig an å be sjåføren om å ta det litt mer rolig eller forlate bussen om man er redd, men de har faktisk en rutetid å forholde seg til og kommer du 1 minutt forsent til neste stopp så er det jaggu noen som skal bite hodet av deg for det og. Men er du redd så går det an å si fra. Hadde noen sagt det til meg på en ordentlig måte så hadde jeg ikke blitt sinna for det.
Gjest 1111 Skrevet 13. oktober 2005 #8 Skrevet 13. oktober 2005 Da kan jeg bare si at det er akkurat samme type busser i hele byen, og jeg tar dem hver bidige dag flere ganger, så min følelse av at den bussen kjørte for fort er nok riktig.
Gjest Milah Skrevet 13. oktober 2005 #9 Skrevet 13. oktober 2005 Hvis det er umulig å holde rutetidene uten å kjøre som en gris, får man heller endre rutetidene! Dessuten har jeg aldri i mitt liv opplevd at en buss kom når den skulle!
Gjest Gjest Skrevet 13. oktober 2005 #10 Skrevet 13. oktober 2005 Da kan jeg bare si at det er akkurat samme type busser i hele byen, og jeg tar dem hver bidige dag flere ganger, så min følelse av at den bussen kjørte for fort er nok riktig. ← Er det en spesiell sjåfør som gjør det da? Om det er det så må det gå an å hinte frampå om det kanskje er mulig å sette ned farta litt. Dersom "alle" sjåførene kjører for fort så burde nok ruteplanen vært endret.
Gjest Gjest Skrevet 13. oktober 2005 #11 Skrevet 13. oktober 2005 Hvis det er umulig å holde rutetidene uten å kjøre som en gris, får man heller endre rutetidene! Dessuten har jeg aldri i mitt liv opplevd at en buss kom når den skulle! ← Aiii, jeg er glad jeg ikke kjører buss lenger.
Gjest 1111 Skrevet 13. oktober 2005 #12 Skrevet 13. oktober 2005 Som jeg skrev i første innlegget så har det vært forskjellige sjåfører hver gang. Og bussen kom når den skulle der jeg gikk på, men kjørte utrolig fort til jeg gikk av.
Gjest Gjest Skrevet 13. oktober 2005 #13 Skrevet 13. oktober 2005 Hm, snodige greier. Men jeg er enig med deg, sånn som du beskriver det i første innlegget skal det definitivt ikke være.
Gjest LoisLane Skrevet 13. oktober 2005 #14 Skrevet 13. oktober 2005 Lå litt over fartsgrensa i åttisona en gang (tro det eller ei, Dum Perignon). Bussen som kom bak meg suste forbi... Jeg ble kjempeprovosert - sånne folk kjører andres unger!
Gjest Violetta Skrevet 13. oktober 2005 #15 Skrevet 13. oktober 2005 Lå litt over fartsgrensa i åttisona en gang (tro det eller ei, Dum Perignon). Bussen som kom bak meg suste forbi... Jeg ble kjempeprovosert - sånne folk kjører andres unger! ← Hvorfor henvender du deg til Dom Perignon her? Ser ikke det nicket her jeg. Og jeg lurer på om den gjesten som hele tiden svarer her tviler på at det finnes bussjåfører som kjører for fort på jobb? Trodde det var en kjent sak jeg. Og det jeg synes er enda skumlere er når de både kjører for fort rett forbi en syklist og snakker i mobiltelefon samtidig.
Adonia Skrevet 13. oktober 2005 #16 Skrevet 13. oktober 2005 kjenner meg igjen her! bussen jeg tar hjem fra skolen blir alltid forsinka på ettermiddagen. så når den endelig kommer ut på motorveien, så prøver de fleste sjåførene å ta igjen den tapte tiden. greit nok det, men noen ganger går det litt for fort. har hendt jeg har vært redd noen ganger, men har ikke turt å si ifra. pleier å ta på meg beltet da, selv om det kanskje ikke hadde hjulpet nok hvis ting hadde gått galt.
Gjest 1111 Skrevet 13. oktober 2005 #17 Skrevet 13. oktober 2005 Ja, hvis dere er så heldige at dere faktisk har belter ..
Gjest Gjest Skrevet 13. oktober 2005 #18 Skrevet 13. oktober 2005 Og jeg lurer på om den gjesten som hele tiden svarer her tviler på at det finnes bussjåfører som kjører for fort på jobb? Trodde det var en kjent sak jeg. ← Du nå får du rulle inn litt. Er det en kjent sak at bussjåfører kjører for fort? Jeg har kjørt buss i fem år, og ja det finnes dem som tråkker på gassen like mye som det finnes bilførere som tråkker på gassen, men jeg vil påstå at det er langt mellom dem fordi man sitter med et stort ansvar som bussfører. Jeg sier ikke at de ikke eksisterer, men heldigvis er det sjelden jeg har møtt på dem. Jeg kan ikke snakke for andre sjåfører, men når jeg kjører så er jeg klar over at jeg har med meg 30 tonn og opp til 50 passasjerer og faktisk har et ganske stort ansvar der og det vet mine kollegaer og. Dermed kjører vi deretter. Det er desverre noen som aldri går an å få fornøyde. Kommer man ett minutt forsent til neste busstopp så blir man bitt hodet av av den grunn, men man kan ikke dermed si til passasjerene på foregående stopp at nei nå tar jeg ikke på flere fordi jeg må rekke til neste stopp i tide. Ting kan faktisk skje på veien bortover og slik at det er umulig å nå til neste stopp akkurat på sekundet. Er det is på veiene så kan det hende at vi på stoppe å legge på kjettinger og det tar unektelig litt tid. Uansett så er det enkelte som nekter å innse at verden ikke dreier rundt dem og blir noe så ufattelig sure når ting går etter deres klokke. "Man sitter på ræva og kjører, hvor vanskelig kan det være liksom" er en holdning mange har. Jeg skulle gjerne ha sett noen av dere prøve dere bak rattet i en buss. Da hadde det vært spennende og sett om det er så lett som dere tror det er. Så til trådstarter: En buss skal ikke vingle på den måten du beskriver. Jeg skal ikke spekulere i om det er noe galt med bussen, men mest sannsynligvis skyldes det at sjåføren ikke greier å holde bussen stødig på veien. Da forplanter slike svingninger seg bakover. Det skal heller ikke kjøres så fort at liv og helse settes på spill. Man skal ikke være redd for å sette seg i en buss, og om dette er tilfellet så ville jeg definitivt ha tatt dette opp med busselskapet dersom du synes det er ekkelt å ta det opp direkte med den aktuelle sjåføren(e).
Mrs. K Skrevet 13. oktober 2005 #19 Skrevet 13. oktober 2005 Så til trådstarter: En buss skal ikke vingle på den måten du beskriver. Jeg skal ikke spekulere i om det er noe galt med bussen, men mest sannsynligvis skyldes det at sjåføren ikke greier å holde bussen stødig på veien. Kan man ikke si at sjåføren kjører for fort hvis han ikke klarer å holde bussen stødig på veien.
Gjest Gjest Skrevet 13. oktober 2005 #20 Skrevet 13. oktober 2005 Kan man ikke si at sjåføren kjører for fort hvis han ikke klarer å holde bussen stødig på veien. ← Ikke nødvendigvis. Dette er en feil mange ferske sjåfører gjør bl.a. pga at de ikke ser langt nok fram osv. Det KAN selvfølgelig også skyldes høy fart da enkelte store kjøretøy har en tendens til å bli svært vinglete da de kommer opp i større hastigheter. Kjørte bl.a. engang en lastebil som hadde montert fartssperre på 80km/t, men den var det ikke behov for fordi bilen begynte å riste og vingle noe forferdelig før den kom i nærheten av 80 tallet på speedometeret.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå