tuji Skrevet 13. oktober 2005 #1 Skrevet 13. oktober 2005 Siden hun sluttet med pupp (9 mnd.) har ikke jenta mi villet ha verken morsmelkserstatning eller vanlig melk. Det eneste hun vil ha er Biola med smak. Det inneholder 8% sukker, så jeg liker ikke å gi henne det, men samtidig trenger hun jo melk. Nå blander jeg Biola med vanlig melk, og det drikker hun en gang om dagen. Til kvelds blander jeg melk i grøten. Kan dette gå over? Bør jeg "snike" mer melk i maten hennes?
Gjest ikke innlogget Sissi Skrevet 13. oktober 2005 #2 Skrevet 13. oktober 2005 Min 11-åring har i grunnen aldri likt vanlig melk. Og han er sunn og frisk for det.... Jeg har alltid gitt han mye kefir (det liker han) og biola eller annen type surmelk med smak. Yougurt har også alltid vært populært. (ikke litago - for søtt, men annet). En periode drakk han også litt skummet melk, men det var egentlig mer tvangspreget enn noe annet. Nå er ungen din liten enda, så det kan jo endre seg, men bruk melk i matlaging f.eks, i grøt, bak brød med melk i stede for vann som væske. Egentlig tror jeg ikke du trenger å være så veldig bekymra. Vi har i Norge en nokså overdreven tro på at alle barn MÅ ha melk, men hvis du ser deg litt rundt i verden så overlever de fleste barn uten den enorme melkefokusen. Jeg ville gjort som du gjør nå, og ikke laget en stor sak av det.
Snuppa Skrevet 13. oktober 2005 #3 Skrevet 13. oktober 2005 Ikke noe problem. Det finnes flere gode kalsiumkilder, f.eks. gulost. En kan fint leve uten å drikke melk, men f.eks. holde seg til yoghurt. De nye Litagoene har fått redusert sukkerinnholdet eller du kan etter hvert lære henne til å like yoghurt naturell med oppskåret frukt i.
Gjest lilletroll Skrevet 13. oktober 2005 #4 Skrevet 13. oktober 2005 Snuppa vår drakk ikke melk før hun begynte i bhg som treåring. Nå drikker hun litt av og til, spiser youghurt og ost så satser vi på at det går bra.
Gjest Gjest Skrevet 13. oktober 2005 #5 Skrevet 13. oktober 2005 Egentlig tror jeg ikke du trenger å være så veldig bekymra. Vi har i Norge en nokså overdreven tro på at alle barn MÅ ha melk, men hvis du ser deg litt rundt i verden så overlever de fleste barn uten den enorme melkefokusen. ← Der er jeg veldig enig med deg! I Norge har bøndene med Tine i spissen fått framføre sitt mantra om at melk er en livsnødvendighet. Sannheten er som du sier at man får i seg kalsium via ansdre kilder. Og i Asia drikker de jo ikke melk. Selv oppdaget jeg først i voksen alder at magen min ikke tåler laktose så godt. Dvs at jeg blir dårlig i magen av melk, men ikke av syrnede melkeprosukter og ost. Husker godt jeg ble tvunget til å drikke minst et glass melk om dagen hele oppveksten, selv om jeg ikke likte det
Gjest Varg-Menja Skrevet 13. oktober 2005 #6 Skrevet 13. oktober 2005 Egentlig tror jeg ikke du trenger å være så veldig bekymra. Vi har i Norge en nokså overdreven tro på at alle barn MÅ ha melk, men hvis du ser deg litt rundt i verden så overlever de fleste barn uten den enorme melkefokusen. ← Skriver under på dette. Faktisk er ikke den kalsiumen som er i melka så nyttig heller, fordi melk også inneholder noen stoffer som gjør det vanskelig for kroppen å ta opp kalsium. Norge er også ett av de landene i verden som drikker mest melk, men likevel ligger vi øverst på statistikken for benskjørhet, så det har ikke noen særlig effekt i praksis heller. Menneskers tarmsystem er heller ikke lagd for kumelk, så mange blir dårlige i magen av å drikke det.
LilleBille Skrevet 13. oktober 2005 #7 Skrevet 13. oktober 2005 Min lege - da jeg var gravid med førstemann sa at morsmelk er for babyer og kumelk er for kalver - så det er ikke noe unaturlig at man ikke drikker melk (god støtte å få etter å ha fått kjeft av jordmor som mente jeg måtte). I familien min er det veldig få som drikker melk - og bare en av barna mine drikker. Kalsium får de gjennom maten - og det er ikke noe problem å dekke dagsbehovet.
Pasha Skrevet 13. oktober 2005 #8 Skrevet 13. oktober 2005 jeg har aldri vært særlig begreisret for melk sambo drikker gjerne 1 liter om dagen. gjett hvem som er mest frisk? jeg.... så man trenger nok ikke melk for å holde seg sunn og frisk.. er nok bare morsmelka/erstattninga som er nødvendig for oss...akkuratt som for dyra
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå