Gå til innhold

Annen hver jul og besteforeldre

Fremhevede innlegg

Skrevet

Dere som har barna annen hver jul. Hvordan gjør dere det med gaver til barna? I år skal barna til far og jeg fikk nettopp høre at besteforeldre på min side skal arrangere julaften hos dem for mine barn søndag som kommer. Eldste barn er 8 år og kan vente til selve julaften for pakker synes jeg. Yngste er 2 år og forstår ikke dette med jul enda. Blir det riktig for dere å ha to julaftener eller ville dere latt barna åpne alle pakker på julaften selvom da avsender ikke får være med og se reaksjonen? 

Anonymkode: fcb5f...abe

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Selvsagt bare en julaften 

Anonymkode: 1ed41...c47

• Liker 6
Skrevet

Hva er dette med at avsender skal få se reaksjonen? Har hørt denne problemstillingen flere ganger, men det er da voldsomt mye press å legge på et barn? Og man gir da vel gaver for at mottaker skal få glede av dem, ikke for at en selv skal få nyte synet av at de åpnes? 

Anonymkode: 31d06...154

• Liker 14
Skrevet

Synes generelt slikt er en fin løsning. Barna drukner i gaver selve julaften, og rekker ikke føle glede ved den enkelte gave. 

Anonymkode: 0f033...c73

• Liker 5
Skrevet

Har besteforeldrene foretatt en omsorgsovertakelse, eller er det dere foreldre som bestemmer? 🤔

Nettopp fått høre? SKAL arrangere? Tenk om dere har andre planer da?

Vi har stor familie på begge sider. Så vi har to julegavedager. Men kun én ordentlig juleaften. Men det blir på en måte to, da. Da blir gavene sånn noenlunde værende der de åpnes. Men det er jo vi foreldre som bestemmer. Om vi hadde vært i mot det, så hadde vi ikke hatt det, hverken hjemme eller hos foreldrene mine.

Hvis du ikke ønsker to julaftener (spiller ingen rolle hva KG synes) så synes jeg du skal fortelle foreldrene dine det. Kanskje de kan kalle det julemiddag el.l.

Anonymkode: 4470f...26d

• Liker 4
Skrevet

Når datteren min er hos pappaen sin på julaften, så åpner vi gaver fra meg og familien min når hun kommer tilbake til meg. 

Anonymkode: 17510...74f

• Liker 5
Skrevet

Hvis man skal ha to "julaftener" så er det jo du som mor som skal stå for det, ikke noe besteforeldrene skal arrangere? 

Vi har pakkeåpning i romjulen eller på nyttårsaften de årene ungene er hos far på julen, og samme andre veien. Ungene (og far) foretrekker det, selv om det hadde vært greit for meg om de tok gavene fra oss med til far når de er der og omvent. Det er ungene sine ønsker som veier tyngst. :) 

Anonymkode: a5197...eab

• Liker 2
Skrevet

Pakker på den siden som arrangerer på julaften. Pakker fra den andre siden når vi møtes i romjula. Slipper å sende i posten da. 

Foretrekker egentlig dette også. Barna er så gira og forventningsfulle fra morgenen i 6 tida, at de er ganske slitne på kvelden uansett. De leker også bedre med nye gaver, når ikke alle blir åpna på en gang. 

Anonymkode: 25b3b...997

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Hvis man skal ha to "julaftener" så er det jo du som mor som skal stå for det, ikke noe besteforeldrene skal arrangere? 

Vi har pakkeåpning i romjulen eller på nyttårsaften de årene ungene er hos far på julen, og samme andre veien. Ungene (og far) foretrekker det, selv om det hadde vært greit for meg om de tok gavene fra oss med til far når de er der og omvent. Det er ungene sine ønsker som veier tyngst. :) 

Anonymkode: a5197...eab

Jeg har ikke blitt informert så her er avgjørelsen tatt av besteforeldre uten og snakke med meg. Men slik det pleier og være. Jeg synes vi skal forholde oss til julaften. Det er ikke sånn kjempe stor familie på noen av sidene. 

Skrevet

Alle kan jo ikke arrangere julaften som de vil heller. Skal alle besteforeldre, tanter, onkler og alle andre barnet ikke feirer med lage sin egen julaften for barna? Hvor blir det av magien med julaften da? Det er ikke noen menneskerett å se mottaker åpne gaven din akkurat. Det er helt vanlig at man ikke ser det når man ikke feirer sammen. 

Jeg skjønner at noen familier der foreldrene er skilt åpner gaver fra den ene siden på et annet tidspunkt og kanskje har en minijulaften feks i romjula. Men det må være foreldrene som styrer det. 

Anonymkode: 7d45e...ac9

• Liker 3
Skrevet

Du får si at besteforeldrene kan arrangere julaften i sin samværsuke 😂😂😂

Har de alltid vært slik som overkjører deg? Sett ned foten, jente! Vil du ikke, så si nei! Eller si ja, men at det blir hos dere på den og den datoen, f.eks

Anonymkode: 4470f...26d

• Liker 1
Skrevet (endret)

Jøss, har aldri hørt om besteforeldre som planlegger å arrangere "julaften" for barnebarn, uten å høre med foreldrene. Dette er skikkelig respektløst, og det høres ut som at besteforeldrene er mest opptatt av å legge et enormt press på barna. Veldig urettferdig å overfladisk. 

Hadde min pappa holdt på slik, og lage viktige tradisjoner for barna bak ryggen min, og overkjørt meg på det. Da hadde jeg blitt sint, men det hadde heldigvis aldri skjedd med meg og mine.. Sett ned foten, foreldrene dine har ingenting dem skulle sagt - men dere kunne tatt en tur til dem før eller etter jul, slik at besteforeldre og barnebarn kan få tid sammen, eller om de kommer til dere. 

Endret av Rosatoast
  • Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Når datteren min er hos pappaen sin på julaften, så åpner vi gaver fra meg og familien min når hun kommer tilbake til meg. 

Anonymkode: 17510...74f

Dette er den mest bitre og gnitne løsningen jeg hører om blant skilte foreldre, dere er ikke alene, men det er ganske smålig...

Anonymkode: bbe87...3ae

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hva er dette med at avsender skal få se reaksjonen? Har hørt denne problemstillingen flere ganger, men det er da voldsomt mye press å legge på et barn? Og man gir da vel gaver for at mottaker skal få glede av dem, ikke for at en selv skal få nyte synet av at de åpnes? 

Anonymkode: 31d06...154

Min eks har ganske egoistiske besteforeldre. min eks svigermor sier til meg at på julaften skal hennes datter invitere til julaften så der er min sønn ( 9 ) velkommen. Og der skal det også være andre barn så der bør han være. Ikke hos meg. Om ikke jeg skaffer meg flere barn eller. finner noen som har barn å være med på julaften. hun er ikke helt rett skrudd i hodet. 

Anonymkode: 3066f...939

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

besteforeldre

foreldre skulle det være

Anonymkode: 3066f...939

Skrevet

Vi har ofte gjort det slik, ikke arrangert to julaftener, men latt besteforeldre (som vi ikke er sammen med på julaften) gi gavene fra og til seg i et juleselskap for eksempel 2.juledag eller lignende. Det er da helt ok? Altfor lang tid før ville jeg ikke likt, men hvis de ikke skal ses i hele julen er det vel ok. Bare en fordel at presangene blir litt fordelt utover. Så må du vurdere om du vil sende med dine presanger til far,men kanskje åpne de fra barna til deg hos besteforeldre?

Det aller, aller viktigste mener jeg, er at dere ikke lager tradisjoner som er hugget i stein, det blir bare stress. Si at vi gjør det slik i år. Til neste år får vi se. 

At de åpner noen presanger gjør det ikke til en egen julaften. Er du skikkelig i mot det, kan du jo si nei også, men hvorfor det? Krever de full pakke med grøt på formiddagen og kirkegang og gallaklær og middag med tøyservietter kl. 16 med opptak av sølvguttene fra i fjor, ville jeg protestert. men et førjulsselskap, det er bare hyggelig. 

Vi er ikke skilt.

Anonymkode: 1eb7f...cac

• Liker 2
Skrevet

Nå er det litt annerledes hos oss, da vi ikke er skilt. Men julen er høysesong for yrket mitt, så annenhver jul reiser mannen alene til sin far og stemor, mens jeg feirer hos foreldrene mine. Nå har vi fått et barn, så annenhver jul feirer jeg uten mann og barn.

Men det hadde aldri falt meg inn å kreve en julaften nr. 2, slik at jeg fikk se barnet åpne gaver. Har vi feiringen før, så ødelegger vi for selve julaften. Tar vi det etterpå, så er man kanskje litt mett av jul, og det blir ikke det samme som den magiske stemningen som blir på julaften.

Anonymkode: a936d...1a7

• Liker 2
Skrevet

Dere som har barna annen hver jul. Hvordan gjør dere det med gaver til barna? I år skal barna til far og jeg fikk nettopp høre at besteforeldre på min side skal arrangere julaften hos dem for mine barn søndag som kommer. Eldste barn er 8 år og kan vente til selve julaften for pakker synes jeg. Yngste er 2 år og forstår ikke dette med jul enda. Blir det riktig for dere å ha to julaftener eller ville dere latt barna åpne alle pakker på julaften selvom da avsender ikke får være med og se reaksjonen? 

:klo:

Det enkleste, her som alltid, er jo at du og far ikke deler barna på julaften Dere voksne klarer helt fint å ta dere sammen en  dag her og der (selvsagt også  bursdag, feiringer, påske, konfirmasjon etc) og samfeire. Da inviterer dere begge foreldre, eventuelle nye partnere med barn, besteforeldre på alle sider og kanter og bauger - og så setter man barnets beste først. 

Vil dere ikke det? Spør barnet. Og gjør som det sier. Sier det samfeiring? Gjør det.

Anonymkode: c5d59...106

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

:klo:

Det enkleste, her som alltid, er jo at du og far ikke deler barna på julaften Dere voksne klarer helt fint å ta dere sammen en  dag her og der (selvsagt også  bursdag, feiringer, påske, konfirmasjon etc) og samfeire. Da inviterer dere begge foreldre, eventuelle nye partnere med barn, besteforeldre på alle sider og kanter og bauger - og så setter man barnets beste først. 

Vil dere ikke det? Spør barnet. Og gjør som det sier. Sier det samfeiring? Gjør det.

Anonymkode: c5d59...106

De fleste familieterapeuter fraråder at skilte foreldre feirer sammen. Det er ikke det beste for barna.

Anonymkode: a936d...1a7

• Liker 4
Skrevet

Jeg har ikke blitt informert så her er avgjørelsen tatt av besteforeldre uten og snakke med meg. Men slik det pleier og være. Jeg synes vi skal forholde oss til julaften. Det er ikke sånn kjempe stor familie på noen av sidene. 

Her må du jo sette ned foten.

Det høres ut som foreldrene dine kupper både ungene og juleaften.

At en kan lage en samling i romjula engang, når ungene er tilbake hos seg, er mer passende. Det kunne blitt hyggelig, om du og far ønsker å fordele julegaveåpning slik.

Det foreldrene dine gjør ville vært totalt uaktuelt!

Anonymkode: 6444b...2a9

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...