AnonymBruker Skrevet 16. desember 2021 #1 Skrevet 16. desember 2021 Samboer sliter til tider med mye menssmerter. Det er forståelig, jeg skjønner at det gjør vondt. Det jeg syns er rart er at hun klarer å være på jobb og gjøre jobben sin, men hjemme blir hun helt ubrukelig når hun har menssmerter. Ligger bare på sofaen under pledd og kan ikke hjelpe til med barn/hus/mat. Faker hun hvor ille det er? Anonymkode: d1761...9de
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2021 #2 Skrevet 16. desember 2021 Menssmerter kan være utrolig vondt. Kanskje hun bruker alle kreftene sine på å ta seg sammen på jobb, slik at når hun kommer hjem så må hun bare hvile. Anonymkode: d43d5...e92 21
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2021 #3 Skrevet 16. desember 2021 Jeg går på prevansjon nå som gjør at menssmertene nesten er borte, men før hadde jeg så vondt at jeg bare lå i fosterstilling til smertestillende virket. En gang var det så vondt at jeg kastet opp. Anonymkode: d43d5...e92 1
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2021 #4 Skrevet 16. desember 2021 Hun har ikke noe valg når hun er på jobb. Med mindre hun kollapser, kaster opp osv. må hun jo bare stå i det. Menssmerter er ikke bare smerter, heller - følger med mye trøtthet, blant annet. Anonymkode: a8e2f...4c6 8
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2021 #5 Skrevet 16. desember 2021 Mest sannsynlig piner hun seg gjennom jobben, men er utslitt når hun kommer hjem. Det er i hvert fall sånn jeg alltid har vært, man vil jo ikke ha egenmeldingsdager på grunn av menssmerter. Det blir ekstremt mange dager. Anonymkode: f2e12...2a9 11
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2021 #6 Skrevet 16. desember 2021 Nei, hun faker ikke, hvem gidder å ligge i en krøll framfor å være med familien sin? Hun sliter seg helt ut på å tvinge seg gjennom arbeidsdagen med store smerter, og det er grenser for hvor mange timer per dag man klarer det. Dermed overmanner smertene henne helt når hun kommer hjem, og sannsynligvis blir hun enda dårligere enn hun ellers hadde vært fordi hun har pint seg gjennom jobbdagen. Har hun vært sjekket for endometriose? Anonymkode: ab7f3...74d 9
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2021 #7 Skrevet 16. desember 2021 Jeg går på jobb. Med en solid dose smertestillende, og noen runder på toalettet med oppkast. Hjemme får jeg heldigvis lov til å fokusere på å ha det best mulig. Jeg kan jo selvfølgelig klare mer der også, og gjør det selvfølgelig om jeg må. Men stort sett er mannen der, og han ønsker jo at jeg skal ha det best mulig i stedet for å presse meg når hele kroppen er i opprør. Anonymkode: 1a701...933 2
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2021 #8 Skrevet 16. desember 2021 Hvis man har så kraftige mens-smerter må man kanskje gå til legen? Utredes for endimetriose, se om det er prevansjon man kan gå på som hjelper osv? Hva slags jobb har hun? Kanskje er smertene lettere å takle på jobb (om det feks er stillesittende jobb) eller hun tar smertestillende for å klare jobbdagen men kan ikke ta flere hjemme da.. feks. Tenker man må ta seg sammen for barna sine også da. For mat og husarbeid og det meste med barna - om hun gjør mer enn deg resten av måneden, da tenker jeg du kan stille opp de dagene per måned hun har vondt uten å klage Anonymkode: 03c29...16b
Gjest Tamsi Skrevet 16. desember 2021 #9 Skrevet 16. desember 2021 Jeg må ta paracet for å komme meg gjennom arbeidsdagen, den virker godt men jeg er ikke noe glad i å ta tabletter. Og den slutter som regel å virke på vei hjem. Jeg er ikke avhengig av å fungere 100 prosent hjemme, der kan jeg heller ligge på sofaen og være ubrukelig, så da tillater jeg meg det den ene dagen i måneden.
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2021 #10 Skrevet 16. desember 2021 Tamsi skrev (36 minutter siden): Jeg må ta paracet for å komme meg gjennom arbeidsdagen, den virker godt men jeg er ikke noe glad i å ta tabletter. Og den slutter som regel å virke på vei hjem. Jeg er ikke avhengig av å fungere 100 prosent hjemme, der kan jeg heller ligge på sofaen og være ubrukelig, så da tillater jeg meg det den ene dagen i måneden. Paracet fungerer veldig dårlig mot menssmerter. NSAIDs har god effekt. Helst Naproxen. Anonymkode: 1a701...933 5
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2021 #11 Skrevet 16. desember 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Samboer sliter til tider med mye menssmerter. Det er forståelig, jeg skjønner at det gjør vondt. Det jeg syns er rart er at hun klarer å være på jobb og gjøre jobben sin, men hjemme blir hun helt ubrukelig når hun har menssmerter. Ligger bare på sofaen under pledd og kan ikke hjelpe til med barn/hus/mat. Faker hun hvor ille det er? Anonymkode: d1761...9de Selvsagt prioriterer man jobb. Ingen kan gjøre jobben hennes (med mindre du stiller?) Men du kan jo helt åpenbart som voksent menneske klare hus og barn en uke av måneden. Det er uproblematisk. Anonymkode: 649a1...5e3 3
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2021 #12 Skrevet 16. desember 2021 Sannsynligvis kjemper hun seg gjennom arbeidsdagen, for så å kollapse hjemme. Ikke tro hun faker. Menssmerter kan være grusomme, det vet jeg en del om (har endometriose). Du kan heller støtte henne, og være ekstra grei de dagene det er verst. Anonymkode: d1cb9...779 6
Gjest Tamsi Skrevet 16. desember 2021 #13 Skrevet 16. desember 2021 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Paracet fungerer veldig dårlig mot menssmerter. NSAIDs har god effekt. Helst Naproxen. Anonymkode: 1a701...933 Ja bare belær meg om min egen kropp du? Paracet har faen ikke dårlig effekt 🙄
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2021 #14 Skrevet 16. desember 2021 Tamsi skrev (1 minutt siden): Ja bare belær meg om min egen kropp du? Paracet har faen ikke dårlig effekt 🙄 Takk for tipset, heter det. Men greit nok, om du ønsker å lide mer og lengre enn nødvendig er det jo bare å fortsette med et preparat som primært ikke virker målrettet mot muskelsmerter. Anonymkode: 1a701...933 5
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2021 #15 Skrevet 16. desember 2021 Etter en dag på jobb med sterke mens smerter, så har hun nok ikke så mye krefter igjen når hun kommer hjem. Heldigvis så sliter jeg ikke så mye med det. Men innimellom et rent helvete. Så syntes ganske synd på de som sliter ofte med det. Har nesten svimt av av smerter på jobb. Endte med å ligge på gulvet på spuserommet. Men for det meste klarer man å bite det i seg, ut en dag. Kan vel si at når du sparker i karmen med tåa di, så kan du ha den topp smerten hele dagen. I magen/ryggen, og noen har det i flere dager. Så da kan du jo vurdere selv hvor lenge din energi hadde holdt med sånne smerter. Anonymkode: e8134...b9c 1
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2021 #16 Skrevet 16. desember 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Takk for tipset, heter det. Men greit nok, om du ønsker å lide mer og lengre enn nødvendig er det jo bare å fortsette med et preparat som primært ikke virker målrettet mot muskelsmerter. Anonymkode: 1a701...933 Jeg bruker paralgin forte. Får ikke bruke naproxen osv pga mulig magesår. Anonymkode: 35a70...4ed
Gjest Tamsi Skrevet 16. desember 2021 #17 Skrevet 16. desember 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Takk for tipset, heter det. Men greit nok, om du ønsker å lide mer og lengre enn nødvendig er det jo bare å fortsette med et preparat som primært ikke virker målrettet mot muskelsmerter. Anonymkode: 1a701...933 Nei takk heter det. Jeg har ikke bedt om noe tips, jeg vet veldig godt hva naproxen og jeg unngår å bruke det. Blant annet fordi Paracet funker minst like bra
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 16. desember 2021 #18 Skrevet 16. desember 2021 Hun "faker" neppe, men bør jo prøve å finne en løsning på smertene. For de fleste hjelper det veldig med hormonprevensjon. Hun bør også sjekke om hun har endometriose - i så fall desto viktigere å bruke hormonprevensjon for å unngå at det stadig danner seg mer livmorslimhinne utenfor livmor, i de aller verste tilfellene er det faktisk livstruende.
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2021 #19 Skrevet 16. desember 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg bruker paralgin forte. Får ikke bruke naproxen osv pga mulig magesår. Anonymkode: 35a70...4ed Da er det medisinsk betinget, og foreskrevet av lege NSAIDS kan være harde på magesekken, men er selvfølgelig ikke farlig om man ellers er frisk. Særlig ikke for oss som kun er avhengig av lindring 2-3 dager i måneden. Ved et underliggende sykdomsbilde eller langvarig bruk blir jo vurderingen en annen. Men for oss andre er det motsatt. PF er hardt mot leveren, og også i større grad avhengighetsskapende, noe preparater som ikke er reseptbelagte ikke er. Anonymkode: 1a701...933 1
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2021 #20 Skrevet 16. desember 2021 Jeg tok Ibux mot menssmerter i mange år og trodde det var lurt, helt til apotekeren sa at det burde jeg slutte med fordi det var så hardt for mage, lever og nyrer. Paracet er det mildeste vi har, så hvorfor skal man oppfordres til å bruke mer skadelige alternativer når Paracet gjør jobben. Bare dumt. Anonymkode: 477a2...895 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå