Gå til innhold

Kake til besøke på søndag


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Vi skal ha besøk på søndag og jeg tenkte jeg skulle lage en eller 2 kaker. Vi blir fire voksne, 1 på 10, 1 på syv og 1 på 3.

Forslag til kaker som kan falle i smak for alle?

(Evt. 1 voksen kake og 1 barnekake..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Denne kladdekaken er rask å lage og smaker kjempegodt. Ellers er vel gulrotkake alltid populært.

Kladdekake

3 dl sukker

1,5 dl hvetemel

1 ts vaniljesukker

½ ts bakepulver

3-4 ss kakao

2 egg

100 g smeltet smør

Bland sukker, mel, vaniljesukker, bakepulver og kakao. Ha i egg og smeltet smør. Bland sammen til massen er fin. Hel massen i en smurt form (20 cm springform). Stekes på 175 grader i ca 35 minutter. Pynt til med siktet melis.

Gulrotkake med gourmetglasur

2 egg

2 dl sukker

2 dl hvetemel

1 ts natron

1 ts vaniljesukker

1 ts kanel

½ ts revet muskat

1 ts kardemomme

½ ts ingefær

1 dl soyaolje

4 dl grovt revne gulrøtter

50 g naturell kremost

30 g mykt smør

1 ts vaniljesukker

2 dl melis

Visp eggedosis. Band alt det tørre og rør det inn i eggedosisen. Bland inn olje og revne gulrøtter. Hell deigen i en smurt form (24 cm), stek kaken på nederste rille ved 175 grader i 35-45 minutter.

Bland sammen ost og smør, rør inn vaniljesukker og melis. Smør glasuren på den avkjølte kaken og lag mønster med en gaffel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og denne kaken er forresten både lekker å se på og veldig god.

Sjokolade-marengskake

125 g smør

110 g sukker

3 egg

150 g hvetemel

2 ts bakepulver

35 g kakao

1,25 dl skummet kulturmelk

120 g rømme

150 g sukker, ekstra

2 ss mandelflak

1,6 dl kremfløte

1 ss melis

150 g bringebær

Visp smør, sukker og eggeplommer lett og luftig. Rør inn siktet mel, bakepulver og kakao. Tilsett så melk og rømme. Fordel i to smurte og bakepapirkledte 22 cm springformer.

Stivpisk eggehvitene. Visp gradvis inn ekstra sukker. Fordel marengsen oppå røren i formen. Dryss over nøtter. Stek ved 180-190 grader i 10 minutter. Legg på folie og stek 20 minutter til. La stå 5 minutter i formen før de legges på rist (marengssiden skal være opp). Kakene er litt skjøre, så hver forsiktig.

Visp fløte og melis til krem. Legg en av kakene på et fat, fordel kremen oppå, dryss på bær og legg den andre kaken øverst. Oppbevares i kjøleskap og må spises innen få dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lagde gulrotkaken Arkana og den var kjempegod. Riktignok hadde jeg hverken natron eller bakepulver, men doblet eggene og den ble kjempegod og veldig saftig. Den skal lages flere ganger!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...