AnonymBruker Skrevet 16. desember 2021 #1 Skrevet 16. desember 2021 foreldrene mine har en rundt 10 år gammel katt. den er svært overvektig. reduksjon av mengde, ulike slankefor. de klarer ikke få til at alle som bor der er med på å la katten være sulten, så slankingen har gått heller dårlig. dette har vært ett problem lenge. en stund spise katten diabetesmat, det virket en stund, men etter noen måneder begynte den å legge på seg igjen. katten virker å være frisk, foruten at han er ganske lat og glad i mat. hvis man går til vetrinær, finnes det medisinsk assistert slanking av katt ? andre tips for å redusere apetitt? Anonymkode: ee41c...aea
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2021 #2 Skrevet 16. desember 2021 Slankeoperasjon? Nei, heldigvis finnes ikke det. Anonymkode: 83dfb...812 4
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2021 #3 Skrevet 16. desember 2021 Nei, her må faktisk alle samarbeide om kattens beste! Anonymkode: db563...37a 8
Loff77 Skrevet 16. desember 2021 #4 Skrevet 16. desember 2021 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): foreldrene mine har en rundt 10 år gammel katt. den er svært overvektig. reduksjon av mengde, ulike slankefor. de klarer ikke få til at alle som bor der er med på å la katten være sulten, så slankingen har gått heller dårlig. dette har vært ett problem lenge. en stund spise katten diabetesmat, det virket en stund, men etter noen måneder begynte den å legge på seg igjen. katten virker å være frisk, foruten at han er ganske lat og glad i mat. hvis man går til vetrinær, finnes det medisinsk assistert slanking av katt ? andre tips for å redusere apetitt? Anonymkode: ee41c...aea Ikke rart folk eser ut når de ikke engang klarer å måle opp en gitt mengde til katten sin😂 8
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2021 #5 Skrevet 16. desember 2021 Katten til mine foreldre var også alt for stor. Det viste seg at den fikk mat både her og der, i tillegg til slankeforet hjemme. Den døde lykkelig, mett og stor. Anonymkode: b3dc0...b9a 4
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2021 #6 Skrevet 16. desember 2021 Medisinsk er ikke det samme som kirurgisk. Jeg bor ikke i det huset, og har ingen inflytelse på hva som skjer når jeg ikke er der. Det handler ikke om å klare å måle opp maten, men en katt som vekker hele huset hvis matskåla er tom. I steden for korttenkte sarkastiske kommentarer, kom heller med konstruktive råd som kan hjelpe katten og eierne. Svar gjerne på spørsmålet. Det er ikke barebare å prøve å kontrollere en katt som har fått viljen sitt hele livet. Med godt opplærte mennesker som ikke takler den konstante grininga. Ja ? Er det noen som har noe å komme med ut over slengbemerkninger som hjelper verken katt eller eier ? Anonymkode: ee41c...aea
Troyamin Skrevet 16. desember 2021 #7 Skrevet 16. desember 2021 Dette blir for dumt. Sperr katten inne i huset så den ikke kan spise hos andre. Samtidig får alle i husstanden gå sammen om å slanke katten. Klarer ikke eierne dette, så er det kun pga latskap! 2
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2021 #8 Skrevet 16. desember 2021 Troyamin skrev (2 timer siden): Dette blir for dumt. Sperr katten inne i huset så den ikke kan spise hos andre. Samtidig får alle i husstanden gå sammen om å slanke katten. Klarer ikke eierne dette, så er det kun pga latskap! Det eneste dumme her, er bastante frekke kommentarer fra folk som ikke kjenner alle omstendigheter, som velger å være ufin i steden for å faktisk besvare spørsmålet. Anonymkode: ee41c...aea
Tvist Skrevet 16. desember 2021 #9 Skrevet 16. desember 2021 Å slanke en katt er ikke enkelt. Jeg har to katter der jeg skal slanke den ene. Jeg lar matskålen bli tom om natten, håper det hjelper. Kan de bli med katten ut? Aktivisere den?
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2021 #10 Skrevet 16. desember 2021 Tvist skrev (1 minutt siden): Å slanke en katt er ikke enkelt. Jeg har to katter der jeg skal slanke den ene. Jeg lar matskålen bli tom om natten, håper det hjelper. Kan de bli med katten ut? Aktivisere den? Denne er alene, og ikke spesielt aktiv. Dette har skjedd gradvis over flere år, og han har vært jojoslanker. Det er sikkert 5 år siden han var bortimot normalvektig. Han går ut som han vil, men snur i døra når ikke været behager herren. Det hjelper ikke å kaste han ut, da ligger han bare å venter på å få komme inn igjen. Å bare ta bort /redusere maten, har ikke fungert over tid, eller gitt gode eller varige resultater, og motivasjonen i huset er varierende, som overhodet ikke er rart hvis man selv hadde hørt hvordan denne katten holder på når han ikke får mat . Det hadde vært bra for kattens helse å fått til en skikkelig slanking. Han er nå godt voksen, og basert på hvordan det har gått de siste årene, så hadde det vært en ide å benytte hjelpemidler, hvis de finnes. Han har sine rutiner hver dag, hvor han går, hva han er med på etc. Men når det ikke skjer noe for han å være med på, så skjer det heller lite. Tom matskål om natten resulterer i vekking. Det ble forsøkt å sette han inn på rom alene om natten der han har doen sin. Da bæsjet han på golvet ved siden av doen, De som vet noe som helst om katter skjønner at det er ett klart tegn på at det som skjer, ikke fungerer for katten. Ting har vært prøvd. Men du skal ha takk forå ha svart Anonymkode: ee41c...aea
nomore82 Skrevet 16. desember 2021 #11 Skrevet 16. desember 2021 Snakket med veterinær? Dette er vel som med mennesker vil jeg tro, hvor vektøkning skyldes for mye kalorier inn i forhold til antall kalorier som forbrennes. Så enten må dere øke aktivitetsnivået og forbrenne mer kalorier, eller redusere kaloriinntaket. 1
Troyamin Skrevet 16. desember 2021 #12 Skrevet 16. desember 2021 AnonymBruker skrev (46 minutter siden): Det eneste dumme her, er bastante frekke kommentarer fra folk som ikke kjenner alle omstendigheter, som velger å være ufin i steden for å faktisk besvare spørsmålet. Anonymkode: ee41c...aea Du fikk et svar som faktisk fungerer. Folk får skjerpe seg og ta ansvar for katten. Hvis ikke bør de faktisk ikke ha katten. 1
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2021 #13 Skrevet 16. desember 2021 Reduksjon av mengde og faste måltider samt litt aktivisering. Hjalp godt hos oss. Selvfølgelig blir det mye masing om mat de første månedene, men det må man tåle. Anonymkode: 6da45...d46 1
Tessa12 Skrevet 16. desember 2021 #14 Skrevet 16. desember 2021 Troyamin skrev (3 timer siden): Dette blir for dumt. Sperr katten inne i huset så den ikke kan spise hos andre. Samtidig får alle i husstanden gå sammen om å slanke katten. Klarer ikke eierne dette, så er det kun pga latskap! Nå var det ikke denne katten som spiste hos andre. Her skjer det innenfor husets vegger.
Tessa12 Skrevet 16. desember 2021 #15 Skrevet 16. desember 2021 Kan man evt legge hovedforing til natt? La den heller mase på dagen da menneskene er våkne, evt da aktivisere den, avlede. 2
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2021 #16 Skrevet 16. desember 2021 Tessa12 skrev (32 minutter siden): Nå var det ikke denne katten som spiste hos andre. Her skjer det innenfor husets vegger. Da får familien ta litt tak i seg selv å faktisk ta vare på kattens helse. Enkelt og greit. Anonymkode: d82d4...103 2
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2021 #17 Skrevet 16. desember 2021 Hvilket slankefor bruker de? Vi har et kjøpt hos vetrinær nå som jeg synes ser ut til å funke ganske bra, pus maser ikke så mye om mat når hun får den dosen som står på posen selv om det er "slankedose". Tror det er Hill's Prescription Diet det heter. Vi gir også fast 3 ganger om dagen mat, men man kan også gi oftere. Hva med sånn auto-feeder som gir ut litt og litt av dagsdosen hver time/annenhver time feks, også om natten? Det kan kanskje hjelpe mot mase-problemet (men tar nok tid) Anonymkode: 2dd24...8ad
Troyamin Skrevet 16. desember 2021 #18 Skrevet 16. desember 2021 Tessa12 skrev (2 timer siden): Nå var det ikke denne katten som spiste hos andre. Her skjer det innenfor husets vegger. Ergo er det enda mer tåpelig at ikke eierne klarer å kontrollere matinntaket til katten...
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2021 #19 Skrevet 16. desember 2021 Troyamin skrev (6 timer siden): Ergo er det enda mer tåpelig at ikke eierne klarer å kontrollere matinntaket til katten... Tror du selv at du er hjelpsom her ? Er dette sånn du snakker til mennesker som spør om råd når du møter folk face to face ? Tåplig er det ikke, katten skal også ha det bra i prosessen. Dyr vet ikke sitt eget beste, det hjelper ikke at eiere tar grep når det har andre uheldige effekter. Katten blir så stressa at han driter på golvet hvis han ikke får mat på noen timer. Det er ikke bra for verken katten eller eierene. Og han har gått opp og ned over flere år etter diverse forsøk. Ulike for og tilnærminger, forsøk på å begrense tilgang til mat, mengde og så videre. Hvis du tror du snakker kattens sak her, tar du inderlig feil. Hvis du har noe mellom øra, bruk det mer enn 2 sekunder av gangen. Tror du helt seriøst at å omplassere en 10 år gammel katt med disse problemene hjelper ? Kasteball heter det. Ny eier har ikke noen relasjon til katten, ser problemet, satser på at det vil fungere bedre ett annet sted. Anonymkode: ee41c...aea
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2021 #20 Skrevet 16. desember 2021 AnonymBruker skrev (13 timer siden): foreldrene mine har en rundt 10 år gammel katt. den er svært overvektig. reduksjon av mengde, ulike slankefor. de klarer ikke få til at alle som bor der er med på å la katten være sulten, så slankingen har gått heller dårlig. dette har vært ett problem lenge. en stund spise katten diabetesmat, det virket en stund, men etter noen måneder begynte den å legge på seg igjen. katten virker å være frisk, foruten at han er ganske lat og glad i mat. hvis man går til vetrinær, finnes det medisinsk assistert slanking av katt ? andre tips for å redusere apetitt? Anonymkode: ee41c...aea Dersom deler av husholdningen ønsker katten en tidlig og vond død foreslår jeg omplassering. Av enten personer eller katt. Anonymkode: 03de6...ed3
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå