AnonymBruker Skrevet 15. desember 2021 #1 Skrevet 15. desember 2021 Håper noen kan hjelpe meg her. Er gravid (2. Trimester) og har slitt med tett nese i lang tid. Problemet er at saltvannsspray ikke hjelper, så med mindre jeg skal klare å puste ordentlig må jeg bruke vanlig nesespray, som jo heller ikke er ideelt. Våkner midt på natten av ta jeg ikke får puste, og er et ordentlig problem. Er sykt sliten. What to do??? Anonymkode: 9ac78...094
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2021 #2 Skrevet 15. desember 2021 Pust med munnen. Det var dessverre den eneste løsningen jeg fant.. og hodet hevet om natta selvsagt. Anonymkode: 7b0e8...f49 3
Vestlandsdame Skrevet 15. desember 2021 #3 Skrevet 15. desember 2021 Vet om mange som har brukt nesespray hele.svangerkapet fra uke 12, blir jo avhengig. Problemet har visst forsvunnet med engang barnet er ute og da er også nesespray flasken vekke. 2
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2021 #4 Skrevet 15. desember 2021 Jeg skyller nesen med lunkent saltvann hver kveld. Får ut masse gørr. Prøv et nesehorn fra apoteket og lag saltvannet selv Anonymkode: 5950c...cad 2
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2021 #5 Skrevet 15. desember 2021 Jeg var også kronisk tett i nesen i alle mine tre svangerskap. Jeg endte med å bruke nesespray for babyer da jeg skulle sove for natten. Jeg tenkte at det ikke var like skadelig som for voksne. Jeg fikk ikke sove ellers, og har gått helt fint med barna mine. 🙂 Anonymkode: 63150...ede 1
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2021 #6 Skrevet 15. desember 2021 Jeg brukte nesespray. Bedre det enn å bli sprø! Søk på relis.no eller tryggmammamedisin.no for å få god og balansert informasjon om bruken, ikke bruk felleskatalogen. Plagene forsvant det sekundet barnet var ute Anonymkode: 2e79e...158 2
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2021 #7 Skrevet 15. desember 2021 Vestlandsdame skrev (28 minutter siden): Vet om mange som har brukt nesespray hele.svangerkapet fra uke 12, blir jo avhengig. Problemet har visst forsvunnet med engang barnet er ute og da er også nesespray flasken vekke. Jeg gjør det. Tredje barnet og har hath samme problem alle gangene. Blir ikke avhengig etter fødsel likevel. Anonymkode: baa99...c7e 1
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2021 #8 Skrevet 15. desember 2021 Takk for råd! Skal sjekke ut nesespray for baby. Har foreløpig prøvd nesespray for barn, det må hvertfall være bedre enn voksen-nesespray. Skal også prøve å skylle med saltvann. Dessverre er det ikke så mye gugge som kommer ut ellers, det er bare pottetett. Og jeg blir veldig utslitt og får vondt i hodet av å puste med munn. Klarer i hvertfall ikke noe fysisk bevegelse, og vil tro det er bedre for baby og meg selv at jeg går tur og beveger meg. Noen av dere som fikk råd av lege? Skjønner ikke hvordan jeg skal overleve uten nesespray, og jeg kan umulig være den eneste som sliter med dette? Men overalt leser jeg bare "bruk saltvannsspray" og "vanlig nesespray kan brukes over en kort periode" Anonymkode: 9ac78...094
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2021 #9 Skrevet 15. desember 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg gjør det. Tredje barnet og har hath samme problem alle gangene. Blir ikke avhengig etter fødsel likevel. Anonymkode: baa99...c7e Hva sa lege/jordmor til det? Min jordmor er veldig negativ til nesespray 😣 Anonymkode: 9ac78...094
Vestlandsdame Skrevet 15. desember 2021 #10 Skrevet 15. desember 2021 (endret) AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Takk for råd! Skal sjekke ut nesespray for baby. Har foreløpig prøvd nesespray for barn, det må hvertfall være bedre enn voksen-nesespray. Skal også prøve å skylle med saltvann. Dessverre er det ikke så mye gugge som kommer ut ellers, det er bare pottetett. Og jeg blir veldig utslitt og får vondt i hodet av å puste med munn. Klarer i hvertfall ikke noe fysisk bevegelse, og vil tro det er bedre for baby og meg selv at jeg går tur og beveger meg. Noen av dere som fikk råd av lege? Skjønner ikke hvordan jeg skal overleve uten nesespray, og jeg kan umulig være den eneste som sliter med dette? Men overalt leser jeg bare "bruk saltvannsspray" og "vanlig nesespray kan brukes over en kort periode" Anonymkode: 9ac78...094 Min lege sa saltvann nesespray før neseskylling på kveld. Saltvann for å prøve å løsne opp litt. Har fungert litt, men nesespray bruker jeg uansett X1 på natten. Så vanlig saltvann på dagtid. Satser på at problemet går over etter svangerskapet. Endret 15. desember 2021 av Vestlandsdame
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2021 #11 Skrevet 15. desember 2021 I følge Colleen på Youtube går det over så fort baby er ute av magen 😅 hun gikk gjennom tett nese i begge graviditetene sine. Anonymkode: 8ced5...598
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2021 #12 Skrevet 15. desember 2021 Jeg brukte Otrivin nesespray hver dag i begge graviditetene, var null problem å slutte når barnet var ute. Sluttet allerede på sykehuset. Min lege sa det var greit. Bedre å få puste, enn å bli totalt utslitt. Anonymkode: e2bbc...9d8
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2021 #13 Skrevet 15. desember 2021 Det er ikke farlig for foster å bruke feks Otrivin men det er jo beregnet på kortvarig bruk og mener det gir feks tørre slimhinner osv som gjør at man må fortsette å bruke det... Jeg har likevel tatt det et par ganger. Men istedet for å bruke for barn har jeg brukt vanlig Otrivin men bare veldig sjeldent når det har vært helt krise. Min ØHN-lege anbefalte å bruke allerginesespray. Det er flere som kan brukes av gravide - hør med legen din Så det bruker jeg også iblant. Han anbefalte også neseolje som smører tørre slimhinner (kan bruke vanlig matolje) Sånn ellers så puster jeg gjennom munnen og lider og gleder meg til det skal gå over når ungen er født 😄 Anonymkode: 36bbe...439
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2021 #14 Skrevet 15. desember 2021 Da jeg bar gravid brukte jeg otrivin hver kveld. Kanskje bare i det ene neseboret om gangen. Gikk over etter fødsel og jeg ble ikke avhengig. Neseskylling og saltvann var ikke nok. Jeg googlet meg frem til at nesespray var ok. Anonymkode: 2fe5f...5a1
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2021 #15 Skrevet 15. desember 2021 Jeg brukte nesespray i ett nesebor i 10 dager, og så det andre i 10 dager. Det er greit å bruke nesespray i svangerskap, men det skal jo ikke brukes utover 10 dager. Så det blir feil å anbefale det. Men jeg kjenner også flere som har gjort det. Fastlegen min visste om det, og sa ikke noe på det. Jeg fikk resept på en annen spray, husker ikke hva det var, men tror den egentlig var mot allergi, for å prøve å avhjelpe problemet. Men det virket ikke. Min nese var åpen igjen dagen etter fødsel med begge barna, også det neseboret jeg hadde tatt nesespray i den siste tiden. Det var i hvert fall en fantastisk følelse, ikke kvalm mer, og kunne puste med nesa. Anonymkode: 24c6a...21c
Supersmurf Skrevet 15. desember 2021 #16 Skrevet 15. desember 2021 Jeg husker at jeg også ble det i mine svangerskap. Helt grusomt. Jeg måtte rett og slett ty til nesespray, selv om det ikke er anbefalt. Måtte ofte ta før jeg skulle legge meg, men klarte meg uten på dagtid.
Huldra85 Skrevet 15. desember 2021 #17 Skrevet 15. desember 2021 Samme her! Like tett i tre svangerskap. Måtte jo sove! Så tok barnenesespray på kvelden. Trengte ikke noe på sykehuset etter fødsel, så gikk over av seg selv. Ganske merkelig 😅
Pølsevann Skrevet 15. desember 2021 #18 Skrevet 15. desember 2021 Jeg brukte Otrivin flere ganger daglig omtrent hele svangerskapet. Samme dag som fødsel hadde jeg ikke behov lenger. Det gikk over idet ungen hadde kommet ut. Lege sa det ikke var noe skadelig for barnet med nesespray
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2021 #19 Skrevet 15. desember 2021 Tusen takk for alle svar! Godt å høre deres erfaringer! Er så redd for å skade fosteret ❤️ Men skal snakke med legen min. Og se om det hjelper med baby-nesespray. Anonymkode: 9ac78...094
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå