Mollert Skrevet 15. desember 2021 #1 Skrevet 15. desember 2021 Jeg leste i et kommentarfelt at «juleferie har jeg ikke hatt siden jeg var 16 år og gikk på skole». Vedkommende var spesialsykepleier, og jobber nok turnus. Men er det vanlig å ikke ha noe juleferie? Er dere mange som går de kommende ukene i møte uten en juleferie i sikte? Og hva legges i «juleferie»? Mange har jo fri røde dager, og da er vel det juleferie? 1
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2021 #2 Skrevet 15. desember 2021 Mange sykepleiere jobber jo i julen og uavhengige om det er rød dager.. Men ofte så jobber du gjerne nyttårshelgen hvis du har fri juledagene og omvendt. Jeg pleier å fri annenhver jul som sykepleier. Da jeg var singel uten barn, pleide jeg å ta på meg vakter i julen sånn at de med familie fikk fri Anonymkode: f21f3...0a1 1
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2021 #3 Skrevet 15. desember 2021 Det er veldig vanlig å ikke ha noen juleferie. For det første så er det er hav av mennesker som jobber på alle dager i året, ikke bare sykepleiere, men mange industriarbeidere og andre som er med på å få samfunnet til å gå rundt. For det andre er det mange kontorarbeidere som ikke har annen ferie utenom de røde dagene, som i år er midt i helgen, dvs. ingen ekstra fri denne julen, kun vanlig helg. Selv har jeg brukt feriedager for å ha ferie i romjuluken. Anonymkode: c74c4...1c3 2
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2021 #4 Skrevet 15. desember 2021 Ikke hatt juleferie siden jeg begynte å jobbe, bortsett fra en dag her og der kanskje. I år får jeg lang juleferie, jeg er permittert. ..men da får jeg kanskje muligheten til å ta igjen alt skolearbeidet som jeg henger bakpå med. Anonymkode: ff3b5...5d1
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2021 #5 Skrevet 15. desember 2021 Vi har begge tatt juleferie fra og med 21. desember og til og med 2. januar. Ingen av oss har jobber som krever bemanning døgnet rundt eller til alle tider av året. Vi har alltid fri med lønn både julaften, nyttårsaften og hele romjulen og så bruker vi altså i tillegg tre feriedager for å ha fri fra tirsdag når barna tar juleferie. All ære til de som må jobbe i julen. Jeg er glad det ikke er meg, men veldig glad for at det finnes mennesker som er villige til å ha slike jobber. Anonymkode: 98e9b...861 1
Mollert Skrevet 15. desember 2021 Forfatter #6 Skrevet 15. desember 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Vi har begge tatt juleferie fra og med 21. desember og til og med 2. januar. Ingen av oss har jobber som krever bemanning døgnet rundt eller til alle tider av året. Vi har alltid fri med lønn både julaften, nyttårsaften og hele romjulen og så bruker vi altså i tillegg tre feriedager for å ha fri fra tirsdag når barna tar juleferie. All ære til de som må jobbe i julen. Jeg er glad det ikke er meg, men veldig glad for at det finnes mennesker som er villige til å ha slike jobber. Anonymkode: 98e9b...861 Så deilig! Og nødvendig tenker jeg, oppi alt styr og belastning som har vært de siste årene. Undres over hva de som ikke skal ha noe særlig juleferie tenker og føler rundt det. Man styrer og stresser med gaver og sånn, kanskje baking, er bedt i familieselskaper (men skal på jobb først, eller?), for ikke noe pusterom og nytelse etterpå når alt endelig er i boks? Håper det hører sjeldenhetene til at det er snakk om 1-2 dager fri i jula, og at de ikke er sammenhengende engang
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2021 #7 Skrevet 15. desember 2021 Jeg er spesialsykepleier og har 4 dager fri. I fjor hadde jeg en uke fri, så det varierer jo. Jeg kan selvfølgelig finne meg en dagjobb, å kommer nok til å gjøre det etterhvert. Men igjen, da går jeg ned i lønn (og det fra 700 000 til i underkant av 600 000,- siden jeg mister alle tillegg). Så jeg gjør det ikke før jeg «må» Anonymkode: 08919...384
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2021 #8 Skrevet 15. desember 2021 Skal ha fri fra lillejulaften til 28 Anonymkode: 41e94...da8 1
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2021 #9 Skrevet 15. desember 2021 Jeg jobber i statlig virksomhet. Vi får fri enten julaften eller nyttårsaften og den andre må avspaseres (men det er snakk om to timer) også får vi fri en dag i romjulen. Arbeidstiden i romjulen er to timer mindre pr dag. Vi har mulighet til å bruke ferie eller avspasering om vi ønsker mer fri. Anonymkode: 51144...bf9
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2021 #10 Skrevet 15. desember 2021 Mollert skrev (1 time siden): Så deilig! Og nødvendig tenker jeg, oppi alt styr og belastning som har vært de siste årene. Undres over hva de som ikke skal ha noe særlig juleferie tenker og føler rundt det. Man styrer og stresser med gaver og sånn, kanskje baking, er bedt i familieselskaper (men skal på jobb først, eller?), for ikke noe pusterom og nytelse etterpå når alt endelig er i boks? Håper det hører sjeldenhetene til at det er snakk om 1-2 dager fri i jula, og at de ikke er sammenhengende engang Jeg syns det er DIGG å jobbe julaften. For det første er det kjempe koslig på jobb, og vi får julemiddag. Og jeg slipper unna alt mas og kjas med familie, gaver, mat og snop i alle vinkler. Så sparer vi noen gaver til barna og selv som vi åpner på morgenen første juledag. Jobber på sykehjem. Anonymkode: 5b6a5...415 1
Mollert Skrevet 15. desember 2021 Forfatter #11 Skrevet 15. desember 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Jeg syns det er DIGG å jobbe julaften. For det første er det kjempe koslig på jobb, og vi får julemiddag. Og jeg slipper unna alt mas og kjas med familie, gaver, mat og snop i alle vinkler. Så sparer vi noen gaver til barna og selv som vi åpner på morgenen første juledag. Jobber på sykehjem. Anonymkode: 5b6a5...415 Supert at du har en sånn jobb når du foretrekker å ta vakter på julaften. Det setter nok mange andre der pris på 2
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2021 #12 Skrevet 15. desember 2021 Ja. 25. Og 26.des. Anonymkode: 326de...ad3
Mollert Skrevet 15. desember 2021 Forfatter #13 Skrevet 15. desember 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Ja. 25. Og 26.des. Anonymkode: 326de...ad3 Samme hvert år, eller i år? Og ikke julaften?
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2021 #14 Skrevet 15. desember 2021 Jobber i byggebransjen og hos oss er kontoret tomt hele romjulen. Man kan jobbe hvis man vil/ikke har ferie, men det er vanlig at folk tar fri hele uken med ferie eller avspasering. I år har jeg litt få feriedager igjen, så tar jeg noe på minustid og evt noe trekk i lønn. Mannen går på ferie til helgen og skal fikse litt greier som gjenstår i starten av neste uke, så tar ungene og jeg fri fra og med lille julaften. Jeg tenkte begynne igjen 2. men ser det er planleggingsdag, så vi får se om det går opp med hjemmekontor 🤷🏼♀️ Jeg vet vi er veldig privilegerte, men vi har ferie jul, påske og fire uker om sommeren alle sammen og har utrolig godt av det som familie. Merker det er viktig å ha tid til å roe helt ned sammen etter en hektisk høst. Anonymkode: 47a29...351 1
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2021 #15 Skrevet 15. desember 2021 Mollert skrev (7 timer siden): Jeg leste i et kommentarfelt at «juleferie har jeg ikke hatt siden jeg var 16 år og gikk på skole». Vedkommende var spesialsykepleier, og jobber nok turnus. Men er det vanlig å ikke ha noe juleferie? Er dere mange som går de kommende ukene i møte uten en juleferie i sikte? Og hva legges i «juleferie»? Mange har jo fri røde dager, og da er vel det juleferie? Ingen som jobber i helse har krav på ferie i jula. Jeg har ikke hatt ferie i jula på 18 år. Anonymkode: dbd11...9c7
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2021 #16 Skrevet 15. desember 2021 Jeg har fri fra min hoved jobb fra i dag til 2 januar. Lønnet! Men jobber denne og nyttårs helgen på bi jobben. Anonymkode: 12ded...ed5
Mollert Skrevet 15. desember 2021 Forfatter #17 Skrevet 15. desember 2021 AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Ingen som jobber i helse har krav på ferie i jula. Jeg har ikke hatt ferie i jula på 18 år. Anonymkode: dbd11...9c7 Så du jobber bare vanlig turnus også havner fridagene der de ellers hadde havnet? Det er nå så, men leste en artikkel om at ingen på St. Olavs Hospital som så fram til juleferie fikk ferie likevel nå. Men da er det altså ikke noe de egentlig kunne se fram til i utgangspunktet som helsepersonell?
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2021 #18 Skrevet 15. desember 2021 Har avspasering fra fredag 17. desember til 3. januar. Kan kalle det juleferie, men det er provoserende for mange. Anonymkode: 27621...6ee 1
Mollert Skrevet 15. desember 2021 Forfatter #19 Skrevet 15. desember 2021 AnonymBruker skrev (52 minutter siden): Jeg vet vi er veldig privilegerte, men vi har ferie jul, påske og fire uker om sommeren alle sammen og har utrolig godt av det som familie. Merker det er viktig å ha tid til å roe helt ned sammen etter en hektisk høst. Det skjønner jeg utrolig godt! Og jeg ønsker mange flere kunne hatt samme mulighet som dere. Jeg tror jeg har antatt at juleferie har vært mye vanligere blant folk flest enn hva det kanskje viser seg å være.
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2021 #20 Skrevet 15. desember 2021 Vi får ikke lov til å ta ut ferie eller avspasere i romjulen, så her har jeg 5 fridager i år. Halve julaften, 1.dag, 2.dag, halve nyttårsaften og 1.nyttårsdag, samt 2.januar. Helt vanlig helg med andre ord... Anonymkode: 65cd6...733 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå