AnonymBruker Skrevet 15. desember 2021 #1 Skrevet 15. desember 2021 Dere som er på hjemmekontor.... hva gjør dere når dere får syke barn? Tar dere ut omsorgsdag eller jobber dere? Merker at terskelen for å ta ut omsorgsdager er mye større nå som jeg er på hjemmekontor. Ender stortsett opp med å jobbe, og sitter med dårlig samvittighet overfor barnet som har måtte styre seg selv hele dagen. Barna er i skolealder så klarer fint å være alene noen timer. Anonymkode: 05199...aee 3
kri.star Skrevet 15. desember 2021 #2 Skrevet 15. desember 2021 Barnet trenger hvile når det er sykt. Barnet blir ikke friskere av at mor daffer ved siden av de på sofaen, så hun kan fint jobbe når barnet er hjemme sykt (når barnet er i skolealder). 8
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2021 #3 Skrevet 15. desember 2021 Er barnet sykt på en måte som krever mye oppmerksomhet, hadde jeg tatt omsorgsdag. Ellers hadde jeg helt klart jobbet. Et skolebarn klarer seg godt selv gjennom en arbeidsdag. Anonymkode: 0bde5...584 5
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2021 #4 Skrevet 15. desember 2021 Jeg jobber alltid hjemmefra dersom jeg har sykt barn. Det blir jo mindre effektivt, men kommer an på alder på barnet og hvor sykt det er. Anonymkode: f31c7...f31
Ulrikke Skrevet 15. desember 2021 #5 Skrevet 15. desember 2021 Stor forskjell på en halvslapp, snørrete andreklassing og en 2-åring som spyr hver halvtime! Ved førstnevnte ville jeg helt klart ha jobbet, kanskje ryddet kalenderen en time midt på dagen for utvidet lunsj feks sammen med den syke. Ved sistnevnte vil jeg anta at jobbing utgår fullstendig.... Selvfølgelig kan en andreklassing også være så syk at han eller hun trenger at mamma eller pappa er der! Men det vet man jo i forkant.... Varer det over flere dager kan man jo også variere litt, tilpasse etter når det er møter, ta halve sykt-barn-dager osv..... Ihvertfall hvis arbeidsgiver har mulighet til å ikke være helt firkantet. 2
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2021 #6 Skrevet 15. desember 2021 Da jeg var barn tok min far ofte hjemmekontor når jeg var syk, og det fungerte helt fint. Jeg trengte stort sett bare å hvile, enten på sofa eller i sengen, så det var ingen vits i å ha noen som så på meg hele tiden. Han kom og så til meg iblant, og hentet deg jeg trengte. Hvis jeg lå i sengen eller ikke hadde stemme fikk jeg en bjelle, så jeg kunne ringe etter hjelp. Bassert på dette ville jeg ikke hatt dårlig samvittighet for å ha hjemmekontor med sykt skolebarn. Vi har en toåring som ofte er sykt, og mannen klarer ofte noen timer hjemmekontor mens han er hjemme. Han sier at det fungerer veldig fint, for vår toåring blir ofte bare rolig av å være syk. Dermed kan han leke fint, men uten å herje så mye som vanlig. Han sover dessuten lengre dupp når han er syk, så der er det to timer effektiv jobbing. Heldigvis er arbeidsgiver fleksibel, så sykt barn dager regnes i timer. Anonymkode: a7970...f36 1
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2021 #7 Skrevet 15. desember 2021 Man har rett til fri for «nødvendig tilsyn». Ikke ubetinget rett. Så hvis de klarer seg selv bør du jobbe. Anonymkode: f72ed...b8b
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2021 #8 Skrevet 15. desember 2021 her er barnet mitt i karantene ut uka, så det blir hjemmekontor. han ligger nå i senga med iPad og jeg tar morgen kaffen. ennå bare i pysj begge to. Anonymkode: 62479...25e
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2021 #9 Skrevet 15. desember 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): her er barnet mitt i karantene ut uka, så det blir hjemmekontor. han ligger nå i senga med iPad og jeg tar morgen kaffen. ennå bare i pysj begge to. Anonymkode: 62479...25e Ikke mye på hjemmekontor du altså, mer unnasluntring.. Anonymkode: ea2c5...b5f
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2021 #10 Skrevet 15. desember 2021 Kommer an på alder på barnet og hvor sykt barnet er tenker jeg. Men tror de fleste kjenner at det skal mer til å ta "sykt barn"-dag når man er på hjemmekontor. Her har vi en 2-åring som er syk nå, men både jeg og mannen er på hjemmekontor, så da deler vi opp dagen mellom oss hvor en av hos setter oss inn på kontoret og den andre er med barnet. Så kan den som er på barnet svare på noen mailer eller tlf ved behov. Anonymkode: 48471...9ff 1
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2021 #11 Skrevet 15. desember 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Ikke mye på hjemmekontor du altså, mer unnasluntring.. Anonymkode: ea2c5...b5f Du har tydeligvis ikke så mye erfaring med hjemmekontor. Jeg har hjemmekontor. Nyter nå en kaffe, KG, og et-par klementiner. Fortsatt i joggebukse Jobbet sammenhengende 6-10. Og fikk på meg litt sminke under en telefonsamtale da jeg har videomøter utover ettermiddagen. For å svare på HI: Man kan som regel kombinere. Krever situasjonen hjemme en del oppmerksomhet er det jo greit å si fra til kollegaer og leder. Da må man jo innimellom ha døra litt på gløtt i møter, og også mulig gå fra. Min erfaring er i alle fall at arbeidsgiver foretrekker at du bidrar det du kan. Og et sykt barn trives stort sett best med en skjerm, ikke aktivisering. Du skriver "...noen timer"; men antar du kan gå litt til og fra? Anonymkode: 7b518...b59 2
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2021 #12 Skrevet 15. desember 2021 Som sagt så ender jeg i de aller fleste tilfellene opp med å jobbe. Ser selvsagt barnets form an. Nå har terskelen til å holde de hjemme vært lav. Med 3 barn så har jeg kun brukt tilsammen 3 omsorgsdager i hele 2021. Mannen har vel gjerne tatt 1 eller 2 dager. Ikke alltid effektiv jobbing noe som resulterer i at jeg må ta igjen ting på kveldstid. Og ja, går litt til og fra... For arbeidsgiver er jo der helt topp at det er sånn vi innretter oss! Anonymkode: 05199...aee
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2021 #13 Skrevet 15. desember 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): For arbeidsgiver er jo der helt topp at det er sånn vi innretter oss! Anonymkode: 05199...aee Samme her. Men jeg føler virkelig det er toveis, for å understreke det. Det er vanvittig mye fleksibilitet og raushet, også andre veien. Ingen klaging om det er litt slack enkelte dager. Ikke en gang om de ringer, og jeg er og handler til jul (slippe rushet etter jobb). Så lenge jeg gjør det jeg skal kan jeg innrette dagene som jeg vil. Og det er vinn-vinn for begge parter. Anonymkode: 7b518...b59
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2021 #14 Skrevet 15. desember 2021 Pleier å jobbe ca . halv dag... Anonymkode: 427cb...006
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2021 #15 Skrevet 15. desember 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Du har tydeligvis ikke så mye erfaring med hjemmekontor. Jeg har hjemmekontor. Nyter nå en kaffe, KG, og et-par klementiner. Fortsatt i joggebukse Jobbet sammenhengende 6-10. Og fikk på meg litt sminke under en telefonsamtale da jeg har videomøter utover ettermiddagen. For å svare på HI: Man kan som regel kombinere. Krever situasjonen hjemme en del oppmerksomhet er det jo greit å si fra til kollegaer og leder. Da må man jo innimellom ha døra litt på gløtt i møter, og også mulig gå fra. Min erfaring er i alle fall at arbeidsgiver foretrekker at du bidrar det du kan. Og et sykt barn trives stort sett best med en skjerm, ikke aktivisering. Du skriver "...noen timer"; men antar du kan gå litt til og fra? Anonymkode: 7b518...b59 Har hatt 100% hjemmekontor siden mars 2020, så bittelitt erfaring har jeg vil jeg påstå. Anonymkode: ea2c5...b5f
Louiah Skrevet 15. desember 2021 #16 Skrevet 15. desember 2021 Barnehagebarn tar jeg ut sykt barn-dager på. Skolebarn så jobber jeg hjemmefra.
Bokdamen Skrevet 15. desember 2021 #17 Skrevet 15. desember 2021 Vi kan føre enkelttimer på sykt barn og har stor fleksibilitet når det kommer til sluttregnestykket. Så her blir det en kombinasjon av jobb og sykt barn, og ofte dårlig samvittighet for begge deler 😅 Er det minstemann som er syk, er jeg i stor grad avlogget med unntak av soveperioder, eldstemann tar ofte mer ansvar for seg selv.
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2021 #18 Skrevet 15. desember 2021 Hvis 5-åringen er hjemme forkjølet jobber jeg hjemmefra, og leverer tilnærmet 100%. Er 2-åringen hjemme med spysyken så jobber jeg ikke. Anonymkode: 45f04...2fa
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2021 #19 Skrevet 15. desember 2021 Hjemme med sykt barn i barnehagen. Hjemmekontor skolebarn. Anonymkode: a0d7b...904
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2021 #20 Skrevet 15. desember 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Ikke mye på hjemmekontor du altså, mer unnasluntring.. Anonymkode: ea2c5...b5f AnonymBruker skrev (2 timer siden): Har hatt 100% hjemmekontor siden mars 2020, så bittelitt erfaring har jeg vil jeg påstå. Anonymkode: ea2c5...b5f Men likevel slenger du drit om en som svarer på KG og drikker kaffe kl 10. Samtidig som du selv svarer på KG både kl 10 og kl 12... Anonymkode: 7b518...b59 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå