Gå til innhold

Hvor vanlig er det med tannstein?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hver gang jeg er årlig til tannlegen pleier jeg å bli sendt til tannpleier som fjerner litt tannstein, og tannkjøttet kan av og til være litt betent her og der. Jeg vet at jeg slurver litt med tanntråd, men er ellers nøye med tannpuss. Har ikke hatt hull på 20 år. Men hver gang må de rense litt. Spesielt på baksiden av fortennene nede hvor det er trangt. Delvis med en skrapegreie, og delvis med en sånn ultralydgreie som fjerner belegg. Er det vanlig rutine hos de fleste, også de som er mer nøye med tanntråd? Eller kan folk gå i årevis uten rens? Jeg røyker eller snuser ikke.

Anonymkode: 60a48...28e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vil tro det er vanelig for de fleste, da dette er noe som kan samle seg opp over tid.

Er det lite tannstein trenger du ikke å fjerne det med en gang. Det kommer som oftest mest i underkjevens front, og det er ikke noe problem å ha litt tannstein dersom du fjerner det regelmessig. En gang i året er tilstrekkelig for de fleste, men de som har en tannkjøttsykdom bør fjerne det oftere.

Det finnes skraper eller sett med skraper man kan kjøpe selv.

Det er mulig og fjerne det selv:

https://helseboden.no/helse/munn-tannpleie/tannlegeverktoy-5-stk?gclid=EAIaIQobChMI--SN8ark9AIViZSyCh1D2AEFEAQYBiABEgLoUfD_BwE

Fjerne det selv i perioder jeg merker det legger seg mye i fronten på baksiden.

det faller av som flakk.

Skrevet

Tannlegen min fjerner hver gang jeg er der, hver 18 mnd. Han bruker en slags bort. Det er vondt, så jeg pleier å få bedøvelse. Tviler på at en tannpleier hadde gjort den jobben. 

Anonymkode: aa5ae...667

Skrevet
Sunset90 skrev (9 timer siden):

Vil tro det er vanelig for de fleste, da dette er noe som kan samle seg opp over tid.