AnonymBruker Skrevet 15. desember 2021 #61 Skrevet 15. desember 2021 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Nei, ingen malt midtlinje, men det går fint an å passere to biler. Det er altså ikke en så smal vei at man hele tiden må forvente å stoppe for motgående trafikk. ts Anonymkode: d4065...b90 Uten midtlinje er det ikke felt, så hvordan vet du at bussen var over i "ditt felt"? Anonymkode: 322e0...4f3 3
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2021 #62 Skrevet 15. desember 2021 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Du vet at fartsgrensen er absolutt høyeste tillate fart, sant? Og at fartsgrenseskiltene faktisk er forbudsskilt, som forbyr deg å kjøre fortere enn angitt på skiltet. Det er veldig lov å kjøre saktere enn fartsgrensen, og man skal ALLTID kjøre etter forholdene. Man kan bli strafferettslig forfulgt hvis man har holdt fartsgrensen, men ikke kjørt etter forholdene. Kjøreforhold trumfer skilt. Det hadde ikke trengt å være en buss som lå i ditt kjørefelt bak svingen, det kunne vært en personbil, en stor stein, et dyr osv. Du må aldri kjøre så fort at du ikke kan stoppe på siktstrekningen din, og dette er vel egentlig allmennkunnskap. Anonymkode: 881ac...3b8 Skylden er jo først og fremst bussen sin, dersom han VET (noe han burde) at han kommer til å slenge seg ut i noen andres kjørebane. Det blir jo nesten det samme som å skylde på noen som blir påkjørt på grunn av at en bil i motsatt retning tar forbikjøring. Å kjøre i 50 (eller hva det var) kan være nok til å stoppe om det er f.eks. en sau på veien, men om det kommer en buss mot deg i 50 km/t blir det jo som å kjøre i 100 når det gjelder reaksjonstid, i forhold til noe som står stille og man kan "forvente". Med forbehold om at veien faktisk er bred nok for to biler og at bussen ikke kjørte veldig sakte og "pliktoppfyllende og varsomt". Anonymkode: cbcb9...a80 3
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2021 #63 Skrevet 15. desember 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Uten midtlinje er det ikke felt, så hvordan vet du at bussen var over i "ditt felt"? Anonymkode: 322e0...4f3 Hvis bussen la seg helt over på sin venstre side for å klare svingen, så har jo åpenbart bussen ligget i feil fil. Det vil jo også gjenspeiles i skadene på bilen. Anonymkode: b1207...af7 5
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2021 #64 Skrevet 15. desember 2021 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Hvis bussen la seg helt over på sin venstre side for å klare svingen, så har jo åpenbart bussen ligget i feil fil. Det vil jo også gjenspeiles i skadene på bilen. Anonymkode: b1207...af7 Vi vet ingenting om hvordan veien ser ut der ts har kjørt selv om flere her har etterlyst bilde. Vi vet heller ikke hvor langt over i ts sitt "felt" bussen var. Anonymkode: 322e0...4f3
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2021 #65 Skrevet 15. desember 2021 nomore82 skrev (4 timer siden): Vet du hva mangel på midtstripe gir et hint om? Det var som sagt ikke en smal vei. To vanlig boler kan helt fint passere hverandre uten problemer. Man kan ikke kjøre som om man skal møte en buss i hver sving. ts Anonymkode: d4065...b90 1
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2021 #66 Skrevet 15. desember 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Uten midtlinje er det ikke felt, så hvordan vet du at bussen var over i "ditt felt"? Anonymkode: 322e0...4f3 Fordi det ikke var plass til min lille bil på min side av veien. Selv om det ikke er midtstripe er det da ikke fritt frem for alle å fritt velge hvilken side av veien de kjører på. ts Anonymkode: d4065...b90 4
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2021 #67 Skrevet 15. desember 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Skylden er jo først og fremst bussen sin, dersom han VET (noe han burde) at han kommer til å slenge seg ut i noen andres kjørebane. Det blir jo nesten det samme som å skylde på noen som blir påkjørt på grunn av at en bil i motsatt retning tar forbikjøring. Å kjøre i 50 (eller hva det var) kan være nok til å stoppe om det er f.eks. en sau på veien, men om det kommer en buss mot deg i 50 km/t blir det jo som å kjøre i 100 når det gjelder reaksjonstid, i forhold til noe som står stille og man kan "forvente". Med forbehold om at veien faktisk er bred nok for to biler og at bussen ikke kjørte veldig sakte og "pliktoppfyllende og varsomt". Anonymkode: cbcb9...a80 Den er bred nok for to biler. ts Anonymkode: d4065...b90
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2021 #68 Skrevet 15. desember 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Vi vet ingenting om hvordan veien ser ut der ts har kjørt selv om flere her har etterlyst bilde. Vi vet heller ikke hvor langt over i ts sitt "felt" bussen var. Anonymkode: 322e0...4f3 Jeg legger ikke ut et bilde av veien, da blir jeg fort gjenkjent. Jeg har beskrevet veien ganske godt. 50 sone uten midtlinje, bred nok til at to biler kan kjøre forbi hverandre uten problemer, krapp sving. ts Anonymkode: d4065...b90 1
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2021 #69 Skrevet 15. desember 2021 Hvis du kolliderte med en buss, hvorfor kom ikke politiet og representant for busselskapet? Det er helt vanlig at alle uhell med kjøretøy i arbeid skal registreres. Anonymkode: f8073...95f
Ost Skrevet 15. desember 2021 #70 Skrevet 15. desember 2021 Det er en vei som høres veldig ut som den TS beskriver her i Bærum. Gamle Drammensvei mellom Høvik og Stabekk - der er det 50 sone, ingen oppmerket midtdeler i veien og ganske svingete og noe smal. Såpass at man ikke nødvendigvis ser at det kommer en bil/buss i motgående felt før man er inne i svingen(e). Det går dog helt fint an å holde 50 km/t i svingene. Der legger bussene seg ofte godt over i motgående felt selv om det ikke er nødvendig. Har vært flere lignende ulykker der, også dødsulykker. Det er uansett bussen sitt ansvar å se til at det er trygt å legge seg i motgående kjørefelt i svinger der det er nødvendig å gjøre slikt. 4
nomore82 Skrevet 15. desember 2021 #71 Skrevet 15. desember 2021 AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Det var som sagt ikke en smal vei. To vanlig boler kan helt fint passere hverandre uten problemer. Man kan ikke kjøre som om man skal møte en buss i hver sving. ts Anonymkode: d4065...b90 Du hevder at det ikke var smal vei, men mangel på midtstripe betyr i praksis at veien ikke er bred nok til å ha hvite kantlinjer og gul midtstripe. Altså under 6 meter i total veibredde. Det bør for enhver med sertifikat gi et hint om hvilken plass det er tilgjengelig i veibanen for kjøretøy. Samtidig skriver du at dette skjedde i en krapp sving. Store kjøretøy som eksempelvis buss krever ofte en del mer plass på veien enn mindre kjøretøy. Og når veien både er smal og krapp så er det faktisk en forutsigbar hindring at større kjøretøy kan måtte bruke mer plass på veien enn sin tildelte "side". Når du da kommer susende i 50 på en smal vei rundt en krapp sving uten nevneverdig sikt inn i svingen så har du pr definisjon brutt veitrafikklovens paragraf §3 om aktsomhet. Så kan det være verdt å nevne en del andre moment du hopper glatt over: - du klarte ikke å stoppe på den strekningen du hadde sikt på - veien er ikke lik over alt mellom kryss, så selv om det etter din påstand er plass til to biler ved siden av hverandre så har du ikke kontroll over hvordan veien ser ut på den andre siden (den kan for alt du vet være enda smalere) Bussjåføren er ikke uten ansvar mener jeg, men ut fra slik du beskriver det så ligger skyldspørsmålet på din side. Bussen stoppet. Det klarte ikke du. Så får du da håpe at forsikringsselskapet er mer enig med deg enn meg. 1
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2021 #72 Skrevet 15. desember 2021 36 minutter siden, AnonymBruker said: Fordi det ikke var plass til min lille bil på min side av veien. Selv om det ikke er midtstripe er det da ikke fritt frem for alle å fritt velge hvilken side av veien de kjører på. ts Anonymkode: d4065...b90 Lettere kan det ikke sies, her har du møtt en ekte kverulant 😂 Anonymkode: 0d58d...b2d 2
Anonym11223344 Skrevet 15. desember 2021 #73 Skrevet 15. desember 2021 Klassisk skylddeling, siden begge har kjørt for fort. 1
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2021 #74 Skrevet 16. desember 2021 Det er vel nesten umulig vite hvem som har rett når en ikke vet nok om plassen og situasjonen. Uansett ville det ikke overrasket meg om det var bussjåførens feil, iallefall ikke slik mange av dem kjører her i byen. Forhåpentligvis er det ikke like ille overalt 😅 Anonymkode: 4769b...b28 1
Wade Skrevet 17. desember 2021 #75 Skrevet 17. desember 2021 AnonymBruker skrev (På 14.12.2021 den 20.59): Bussjåføren har rett, Anonymkode: 5f84c...f80 Blueberrymuffin skrev (På 14.12.2021 den 20.59): Busskjører har rett her. Jeg håper virkelig ikke dere har førerkort. Denne regelen gjelder jo når bussen skal ut fra holdeplass. Ikke når den kommer i motgående retning. 5
Wade Skrevet 17. desember 2021 #76 Skrevet 17. desember 2021 Anonym11223344 skrev (På 15.12.2021 den 15.11): Klassisk skylddeling, siden begge har kjørt for fort. Hvordan har begge kjørt for fort? Det er ingenting i vegtrafikkloven som tilsier at du skal forvente at motgående kjøretøy kommer over i din bane. Ja, du skal kunne bremse for noe stillestående i/etter svingen, men motgående kjøretøy kan du ikke ta høyde for. Det er 100 % bussen sin skyld. 3
nomore82 Skrevet 17. desember 2021 #77 Skrevet 17. desember 2021 Wade skrev (28 minutter siden): Hvordan har begge kjørt for fort? Det er ingenting i vegtrafikkloven som tilsier at du skal forvente at motgående kjøretøy kommer over i din bane. Ja, du skal kunne bremse for noe stillestående i/etter svingen, men motgående kjøretøy kan du ikke ta høyde for. Det er 100 % bussen sin skyld. Tja. Når veien er så smal at det ikke er plass til to kjøretøy ved siden av hverandre, bør man ikke da kunne regne med at om det kommer et kjøretøy i mot så kan det være delvis på din side av veien? 1
Wade Skrevet 17. desember 2021 #78 Skrevet 17. desember 2021 nomore82 skrev (46 minutter siden): Tja. Når veien er så smal at det ikke er plass til to kjøretøy ved siden av hverandre, bør man ikke da kunne regne med at om det kommer et kjøretøy i mot så kan det være delvis på din side av veien? Det er plass til to kjøretøyer på veien. 2
nomore82 Skrevet 17. desember 2021 #79 Skrevet 17. desember 2021 Wade skrev (1 time siden): Det er plass til to kjøretøyer på veien. Det var ikke et svar på spørsmålet mitt. Når en har informasjon om at veien er så smal at to kjøretøy ikke har plass ved siden av hverandre, bør man ikke da kunne regne med at det blir problemer når to kjøretøy møtes?
Gjest ti10 Skrevet 17. desember 2021 #80 Skrevet 17. desember 2021 AnonymBruker skrev (På 15.12.2021 den 14.22): Jeg legger ikke ut et bilde av veien, da blir jeg fort gjenkjent. Jeg har beskrevet veien ganske godt. 50 sone uten midtlinje, bred nok til at to biler kan kjøre forbi hverandre uten problemer, krapp sving. ts Anonymkode: d4065...b90 Det høres ut som at veien er bred nok til at to biler (eller busser) kunne ha møttes og passert hverandre HVIS veien var rett, ikke svingete. I krappe svinger er det som oftest sånn at store kjøretøyer (busser, lastebiler og vogntog) MÅ bruke begge felt for å komme seg fram. For å si det ekstremt enkelt: Et stort kjøretøy er laget av metall og dermed stivt og kan ikke bøyes, det følger ikke formen til en svingete vei, altså må det nødvendigvis bruke hele veien enkelte steder for å komme fram. Så jeg vil si at her har nok begge skyld, men kanskje du mest. Man vet aldri hva som befinner seg bak en sving, så du burde ha holdt lavere fart. Det gjelder sjåføren også, men det var vel du som kjørte i bussen? Jeg kjører ganske ofte på en veldig svingete vei med periodevis mye tungbiltrafikk. Når man møter en stor bil/buss, må en av partene stå i ro og la den andre kjøre forbi, og det er som oftest enklest at vi i personbiler stopper opp og lar yrkessjåførene i store kjøretøy passere. Det er gjerne det samme i trafikken som med andre ting, man gir og tar, og hvis det er enklest at jeg stopper og lar en annen passere, så gjør jeg gjerne det, selv om det ikke står skrevet noen steder at jeg MÅ det ...
Anbefalte innlegg