AnonymBruker Skrevet 14. desember 2021 #1 Del Skrevet 14. desember 2021 Jeg kjører på en relativt svingete vei i 50 sone. Jeg holder fartsgrensen, og holder meg i min kjørefil. Så kommer det en buss, i en sving, som ligger halvveis over i min kjørebane, jeg bremser alt jeg kan men treffer bussen. bussssjofføren er fly forbanna og mener jeg har vikeplikt for han når vi er på en vei som er under 60 sone, og at det er umulig for en buss å greie denne svingen uten å ligge ut i motgående kjørebane. Men han kan da ikke legge seg ut i min kjørebane og forvente at jeg skal ha vikeplikt? Anonymkode: d4065...b90 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2021 #2 Del Skrevet 14. desember 2021 Bussjåføren har rett, Anonymkode: 5f84c...f80 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Blueberrymuffin Skrevet 14. desember 2021 #3 Del Skrevet 14. desember 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg kjører på en relativt svingete vei i 50 sone. Jeg holder fartsgrensen, og holder meg i min kjørefil. Så kommer det en buss, i en sving, som ligger halvveis over i min kjørebane, jeg bremser alt jeg kan men treffer bussen. bussssjofføren er fly forbanna og mener jeg har vikeplikt for han når vi er på en vei som er under 60 sone, og at det er umulig for en buss å greie denne svingen uten å ligge ut i motgående kjørebane. Men han kan da ikke legge seg ut i min kjørebane og forvente at jeg skal ha vikeplikt? Anonymkode: d4065...b90 Busskjører har rett her. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
solmåneogstjerner Skrevet 14. desember 2021 #4 Del Skrevet 14. desember 2021 Haha, du har selvsagt rett. Bussjåføren burde mistet lappen om han seriøst tror han har rett her 23 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 14. desember 2021 Populært innlegg #5 Del Skrevet 14. desember 2021 Man har da ikke vikeplikt når bussen kommer mot seg, vikeplikten gjelder når bussen gir tegn til å kjøre ut fra busslomme der hvor fartsgrensen er 60 eller lavere. Anonymkode: 771d8...bde 52 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
solmåneogstjerner Skrevet 14. desember 2021 #6 Del Skrevet 14. desember 2021 (endret) Blueberrymuffin skrev (3 minutter siden): Busskjører har rett her. Men det var jo ikke snakk om å forlate holdeplass. Men at bussen kom ut i feil kjørebane i en sving, slik ts skriver ihvertfall. Endret 14. desember 2021 av solmåneogstjerner 14 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2021 #7 Del Skrevet 14. desember 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Bussjåføren har rett, Anonymkode: 5f84c...f80 Blueberrymuffin skrev (2 minutter siden): Busskjører har rett her. I hvilken verden? 😂 det er en buss som kommer over i feil kjørebane vi snakker om her, ikke ut fra busslomme. Anonymkode: 771d8...bde 18 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest AthenaRavenLuna Skrevet 14. desember 2021 #8 Del Skrevet 14. desember 2021 Det står i trafikkreglene at «på veg med fartsgrense 60 kilometer i timen eller mindre har kjørende vikeplikt for buss når føreren gir tegn om at bussen skal forlate holdeplass. Bussføreren skal unngå fare». Det betyr at bussjåføren har et skjerpet ansvar, uten at dette fritar andre trafikanter for vikeplikten. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ulven Skrevet 14. desember 2021 #9 Del Skrevet 14. desember 2021 Man har vikeplikt når buss skal ut fra busslomme i eget kjørefelt når fartsgrensen er under 60. Her er du i eget kjørefelt og bussen i det andre, og jeg mener det sier seg selv at han ikke har forkjørsrett på hele veien. 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2021 #10 Del Skrevet 14. desember 2021 Du har jo kjørt alt for fort på den svingete veien hvis du ikke klarte å stoppe. Anonymkode: 322e0...4f3 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2021 #11 Del Skrevet 14. desember 2021 Athena79 skrev (Akkurat nå): Det står i trafikkreglene at «på veg med fartsgrense 60 kilometer i timen eller mindre har kjørende vikeplikt for buss når føreren gir tegn om at bussen skal forlate holdeplass. Bussføreren skal unngå fare». Det betyr at bussjåføren har et skjerpet ansvar, uten at dette fritar andre trafikanter for vikeplikten. Men så kom bussen mot ts i feil kjørebane. Det er ikke snakk om noen busslomme her. Anonymkode: 771d8...bde 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest theTitanic Skrevet 14. desember 2021 #12 Del Skrevet 14. desember 2021 En buss bruker mer plass på å svinge enn det ofte er plass til i et kjørefelt. Du må se situasjonen og gi bussen svingradiusen sin. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
solmåneogstjerner Skrevet 14. desember 2021 #13 Del Skrevet 14. desember 2021 Athena79 skrev (1 minutt siden): Det står i trafikkreglene at «på veg med fartsgrense 60 kilometer i timen eller mindre har kjørende vikeplikt for buss når føreren gir tegn om at bussen skal forlate holdeplass. Bussføreren skal unngå fare». Det betyr at bussjåføren har et skjerpet ansvar, uten at dette fritar andre trafikanter for vikeplikten. Men han kom jo ikke ut fra holdeplass, han kom over i motsatt kjørefelt i en sving. Åpenbart har ts rett. 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2021 #14 Del Skrevet 14. desember 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Man har da ikke vikeplikt når bussen kommer mot seg, vikeplikten gjelder når bussen gir tegn til å kjøre ut fra busslomme der hvor fartsgrensen er 60 eller lavere. Anonymkode: 771d8...bde Ja, det er dette vikeplikten for buss går ut på! Man har ikke en generell vikeplikt for buss, sånn at bussjåføren kan gjøre som han vil og du som bilist skal måtte vike i hytt og pine. Anonymkode: 881ac...3b8 14 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2021 #15 Del Skrevet 14. desember 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ja, det er dette vikeplikten for buss går ut på! Man har ikke en generell vikeplikt for buss, sånn at bussjåføren kan gjøre som han vil og du som bilist skal måtte vike i hytt og pine. Anonymkode: 881ac...3b8 Nettop. Anonymkode: 771d8...bde Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2021 #16 Del Skrevet 14. desember 2021 Desverre har ikke en buss mulighet til å svinge på sin fil hele tiden. Det er sånn veien er lagd. Han burde nok bremset ned, men det burde du også. Jeg mener at det er delt skyld. Anonymkode: 2eb92...e94 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2021 #17 Del Skrevet 14. desember 2021 solmåneogstjerner skrev (7 minutter siden): Men det var jo ikke snakk om å forlate holdeplass. Men at bussen kom ut i feil kjørebane i en sving, slik ts skriver ihvertfall. Ja, akkurat sånn var det. Han lå halvveis over i min bane, jeg rakk ikke bremse. Ingen av oss kjørte for fort. ts Anonymkode: d4065...b90 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2021 #18 Del Skrevet 14. desember 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Ja, det er dette vikeplikten for buss går ut på! Man har ikke en generell vikeplikt for buss, sånn at bussjåføren kan gjøre som han vil og du som bilist skal måtte vike i hytt og pine. Anonymkode: 881ac...3b8 Siterer meg selv og legger til at alle skal kjøre etter forholdene, så du har også skyld her, Ts. Du skulle ikke hatt den farten gjennom svingen. Du har altså ikke vikeplikt, men må kjøre etter forholdene, som f.eks sikt og utforming på veien. Det virker som om hverken du eller bussjåføren kjørte etter forholdene, og ulykken er begges skyld. Anonymkode: 881ac...3b8 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
solmåneogstjerner Skrevet 14. desember 2021 #19 Del Skrevet 14. desember 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Du har jo kjørt alt for fort på den svingete veien hvis du ikke klarte å stoppe. Anonymkode: 322e0...4f3 Man trenger ikke å holde så lav fart at man skal kunne stoppe når motgående trafikk plutselig kommer over i ditt felt. For å være helt sikker i slike tilfeller så måtte man jo stått stille. Og heller ikke da hadde man vært trygg. 16 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest AthenaRavenLuna Skrevet 14. desember 2021 #20 Del Skrevet 14. desember 2021 solmåneogstjerner skrev (5 minutter siden): Men han kom jo ikke ut fra holdeplass, han kom over i motsatt kjørefelt i en sving. Åpenbart har ts rett. Vet, det. Var bare for å vise når man har vikeplikt for buss. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg