AnonymBruker Skrevet 14. desember 2021 #41 Skrevet 14. desember 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg lå i ytre sving veien svingen krapt mot venstre. Bussen la seg langt ut i min bane, så langt ut at jeg ikke kunne passere. For at bussen skulle kunne passere på den måten så måtte jeg ikke vært der. ts Anonymkode: d4065...b90 Altså en helt vanlig vestlandsvei. Da må man rygge til nærmeste plass for passering. Anonymkode: 322e0...4f3
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2021 #42 Skrevet 14. desember 2021 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Du vet at fartsgrensen er absolutt høyeste tillate fart, sant? Og at fartsgrenseskiltene faktisk er forbudsskilt, som forbyr deg å kjøre fortere enn angitt på skiltet. Det er veldig lov å kjøre saktere enn fartsgrensen, og man skal ALLTID kjøre etter forholdene. Man kan bli strafferettslig forfulgt hvis man har holdt fartsgrensen, men ikke kjørt etter forholdene. Kjøreforhold trumfer skilt. Det hadde ikke trengt å være en buss som lå i ditt kjørefelt bak svingen, det kunne vært en personbil, en stor stein, et dyr osv. Du må aldri kjøre så fort at du ikke kan stoppe på siktstrekningen din, og dette er vel egentlig allmennkunnskap. Anonymkode: 881ac...3b8 Ja, og jeg kjørte godt innenfor det, hadde ikke maksfart i svingen, men forutså heller ikke at noen i den svingen skulle kjøre over i min kjørebane. Hadde jeg møtt på noe som stod stille ( steinras) ville jeg rukket å stoppe, bussen kom i full fart mot meg. ts Anonymkode: d4065...b90 7
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2021 #43 Skrevet 14. desember 2021 Jeg mener at kun bussjåføren hadde feil her. Jævla idiot også. Anonymkode: b3837...b9a 9
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2021 #44 Skrevet 14. desember 2021 Jeg mener du har brutt helt elementære grunnregler for trafikk, nemlig kravet til å være hensynsfull, aktpågivende og varsom. Sitat Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret. Sitat Vegtrafikkloven over her. Bussen kan ikke komme fram uten å legge seg ut når den har en skarp høyresving. Det er ikke bussen som gjør at det oppstår fare eller voldes skade, det er hastigheten din som ikke er varsom og holdningene dine som ikke er hensynsfulle. Ditt argument om at du ikke kunne vite at det var noen buss der viser at du mangler forståelse for ansvaret du har som sjåfør. Du skal alltid ferdes slik at du kan stanse for en fare. Det kunne jo vært andre ting som hadde hendt bak svingen også, for eksempel et ras eller en ulykke (nei, forresten, den var det jo du som forårsaket...) Anonymkode: 6eda8...d34 2
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2021 #45 Skrevet 14. desember 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg mener du har brutt helt elementære grunnregler for trafikk, nemlig kravet til å være hensynsfull, aktpågivende og varsom. Sitat Vegtrafikkloven over her. Bussen kan ikke komme fram uten å legge seg ut når den har en skarp høyresving. Det er ikke bussen som gjør at det oppstår fare eller voldes skade, det er hastigheten din som ikke er varsom og holdningene dine som ikke er hensynsfulle. Ditt argument om at du ikke kunne vite at det var noen buss der viser at du mangler forståelse for ansvaret du har som sjåfør. Du skal alltid ferdes slik at du kan stanse for en fare. Det kunne jo vært andre ting som hadde hendt bak svingen også, for eksempel et ras eller en ulykke (nei, forresten, den var det jo du som forårsaket...) Anonymkode: 6eda8...d34 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret. Dette passer da bedre på bussjåføren? Jeg holdt meg i min kjørebane, under fartsgrensen, mener jeg både var hensynsfull, aktpågivende og varsom. at jeg skal ha vikeplikt for et kjøretøy i motsatt kjøreretning som legger seg over i min kjørebane er bare hinsides! ts Anonymkode: d4065...b90 12
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2021 #46 Skrevet 14. desember 2021 Det er ikke meningen at du skal snirkle deg rundt hjørner, i tilfelle det kommer biler i motsatt kjørebane. Da er det for dårlig skilting. Du ble påkjørt av en buss. Anonymkode: 9bc36...248 7
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2021 #47 Skrevet 14. desember 2021 Bussen burde tilpasset farten så han kunne stoppe da det var han som ikke klarte svingen. Hadde bussen stoppet og du kjørt på bussen hadde det vert din feil selv om han er i din kjørebane. I dette tilfellet var begge i fart, han kom over i din kjørebane (vel vitende om at han ikke klarte svingen) og dere kræsjet. Du har rett. Anonymkode: ada27...864 8
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2021 #48 Skrevet 14. desember 2021 Jeg har kjørt i mange vestlandssvinger med 80 sone der du ikke kan kjøre fortere enn 30-50. Bussene der kjører veldig sakte for å klare å stoppe hvis det kommer bil imot. Anonymkode: ada27...864 2
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2021 #49 Skrevet 14. desember 2021 Du har ikke generell vikeplikt for busser selv om det er under 60km/t, så der tar buss-sjåføren feil. Du har vikeplikt for buss når den skal ut fra bussholdeplass/busslomme. Så buss-sjåføren kan ikke komme trekkende med vikeplikt. Om han lå i feil felt mener jeg det er hans feil uannsett loven om aktsomhet. Så lenge TS ikke kjørte for fort eller det var såpass uoversiktigtlig at h*n burde bremset ned til langt under fartsgrensen så er det ingen lov at du skal kjøre såpass sakte at du aldri skal kræsje i noe som havner i ditt kjørefelt. Anonymkode: ae65b...a99 5
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2021 #50 Skrevet 14. desember 2021 Om det var en forbikjøring i svingen ville den som kjørte forbi garantert fått skylden, fordi han lå i ts sitt kjørefelt. Bussen gjorde også det, så det er bussens feil. Man kan ikke kjøre i 20 km/t i tilfelle det kommer en buss i svingen, tenk hvor mange illsinte bilister man da får bak seg. Anonymkode: c4d41...98e 5
dillyduzit Skrevet 14. desember 2021 #51 Skrevet 14. desember 2021 (endret) AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg mener du har brutt helt elementære grunnregler for trafikk, nemlig kravet til å være hensynsfull, aktpågivende og varsom. Sitat Vegtrafikkloven over her. Bussen kan ikke komme fram uten å legge seg ut når den har en skarp høyresving. Det er ikke bussen som gjør at det oppstår fare eller voldes skade, det er hastigheten din som ikke er varsom og holdningene dine som ikke er hensynsfulle. Ditt argument om at du ikke kunne vite at det var noen buss der viser at du mangler forståelse for ansvaret du har som sjåfør. Du skal alltid ferdes slik at du kan stanse for en fare. Det kunne jo vært andre ting som hadde hendt bak svingen også, for eksempel et ras eller en ulykke (nei, forresten, den var det jo du som forårsaket...) Anonymkode: 6eda8...d34 Men.. bussjåføren må krysse over i motsatt kjørefelt for å klare svingen. Du har vikeplikt uansett dersom du må krysse over i et motsatt kjørefelt, også sier du at TS gjorde feil? Jeg ser det som at bussjåføren gav fullstendig faen i paragraf 3. Det er ikke slik at dersom man kjører buss så skal alle vike for deg. Du må kjøre såpass aktpågivende at dersom du må bryte et kjørefelt, så skal du være varsom. Det at TS lå i sitt felt, ikke klarte å stoppe i tide fordi bussen lå over i hennes felt, så er det ikke hun (eller han) som har gjort en feil, men bussjåføren. Endret 14. desember 2021 av dillyduzit 7
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2021 #52 Skrevet 15. desember 2021 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Om det var en forbikjøring i svingen ville den som kjørte forbi garantert fått skylden, fordi han lå i ts sitt kjørefelt. Bussen gjorde også det, så det er bussens feil. Man kan ikke kjøre i 20 km/t i tilfelle det kommer en buss i svingen, tenk hvor mange illsinte bilister man da får bak seg. Anonymkode: c4d41...98e Du har tydeligvis ikke kjørt på vestlandsveier. Ofte man må ned i 20 - 30 km/t pga smal, svingete og uoversiktlig vei. Anonymkode: 322e0...4f3 3
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2021 #53 Skrevet 15. desember 2021 Er det mulig å få se et bilde av stedet du kjørt? Fra Google maps f.eks. Anonymkode: 322e0...4f3 1
nomore82 Skrevet 15. desember 2021 #54 Skrevet 15. desember 2021 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Jeg kjører på en relativt svingete vei i 50 sone. Jeg holder fartsgrensen, og holder meg i min kjørefil. Så kommer det en buss, i en sving, som ligger halvveis over i min kjørebane, jeg bremser alt jeg kan men treffer bussen. Anonymkode: d4065...b90 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Dette passer da bedre på bussjåføren? Jeg holdt meg i min kjørebane, under fartsgrensen, mener jeg både var hensynsfull, aktpågivende og varsom. at jeg skal ha vikeplikt for et kjøretøy i motsatt kjøreretning som legger seg over i min kjørebane er bare hinsides! ts Anonymkode: d4065...b90 Hvilken av de stemmer? nomore82 skrev (11 timer siden): Har veien veimerking i midten? Dvs veimerking (gul) som skiller kjørefelt i ulike retninger? Savner svar på denne. Men en Google link til stedet vil svare på denne.
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2021 #55 Skrevet 15. desember 2021 Det er kun utrykningskjøretøy som lovlig kan legge seg over i motgående kjørerettning sin bane og ha krav på at motgående viker. Må en buss over midtlinjen for å klare en sving har den vikeplikt og må selv se ann om det er klar bane før svingen. Kan du unngå et sammenstøt skal du gjøre det, men hvis uhellet skjer er det den som kom over i feil kjørebane som kan klandres. Bussen har all skyld. Anonymkode: a45b4...de5 6
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2021 #56 Skrevet 15. desember 2021 nomore82 skrev (22 minutter siden): Hvilken av de stemmer? Savner svar på denne. Men en Google link til stedet vil svare på denne. Nei, ingen malt midtlinje, men det går fint an å passere to biler. Det er altså ikke en så smal vei at man hele tiden må forvente å stoppe for motgående trafikk. ts Anonymkode: d4065...b90 1
nomore82 Skrevet 15. desember 2021 #57 Skrevet 15. desember 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Nei, ingen malt midtlinje, men det går fint an å passere to biler. Det er altså ikke en så smal vei at man hele tiden må forvente å stoppe for motgående trafikk. ts Anonymkode: d4065...b90 Vet du hva mangel på midtstripe gir et hint om? 2
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2021 #58 Skrevet 15. desember 2021 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Bussjåføren har rett, Anonymkode: 5f84c...f80 Hva? Vikeplikt gjelder jo ikke om noen kjører over i ditt kjørefelt... Med din logikk har jo busser aldri noen skyld om noe skjer i under 60-sone. Vikeplikten er for at de skal kunne kjøre inn og ut av busslommer selv om det er trafikk. Anonymkode: cbcb9...a80 2
LeneXCII Skrevet 15. desember 2021 #59 Skrevet 15. desember 2021 (endret) AnonymBruker skrev (12 timer siden): Desverre har ikke en buss mulighet til å svinge på sin fil hele tiden. Det er sånn veien er lagd. Han burde nok bremset ned, men det burde du også. Jeg mener at det er delt skyld. Anonymkode: 2eb92...e94 Jeg tror ikke trafikkreglene forandres fordi kjøretøyet er for stor for den aktuelle veien. Det blir bussjåførens ansvar å kjøre slik at sammenstøt ikke skjer. Hvis veien er så smal at bussen må over midtlinjen, mener jeg bussen burde kjørt så sakte at den kunne stoppet før et møte med en annen bil. Edit: Ser nå at manglende midtstripe kan gjøre det noe anderledes.. Endret 15. desember 2021 av LeneXCII 3
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2021 #60 Skrevet 15. desember 2021 nomore82 skrev (1 minutt siden): Vet du hva mangel på midtstripe gir et hint om? Det betyr bare at veien er smalere enn 6 meter... for å få midtstripe må man ha 3m i hvert felt. Jeg heller mot at det er bussen sin feil, men jeg har bare lest TS og ikke sett noe bilde. Hvis det er en ekstremt smal vei (i praksis kun plass til én bil blir det noe annet. Anonymkode: cbcb9...a80 3
Anbefalte innlegg