Gå til innhold

Hvem hadde rett her?

Anbefalte innlegg

Skrevet
solmåneogstjerner skrev (1 minutt siden):

Man trenger ikke å holde så lav fart at man skal kunne stoppe når motgående trafikk plutselig kommer over i ditt felt. For å være helt sikker i slike tilfeller så måtte man jo stått stille. Og heller ikke da hadde man vært trygg. 

Eller kjørt i gangfart 

Anonymkode: 771d8...bde

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Du har jo kjørt alt for fort på den svingete veien hvis du ikke klarte å stoppe.

Anonymkode: 322e0...4f3

Nei, jeg kjørte ikke for fort. Det var 50 sone og en krapp sving, så ikke bussen (som lå over i min bane) før det var for sent. 

ts

Anonymkode: d4065...b90

• Liker 1
Skrevet (endret)
Athena79 skrev (2 minutter siden):

Vet, det. Var bare for å vise når man har vikeplikt for buss. :)

Ut fra holdeplass ja. Ved lav fartsgrense. Utover det har man ikke vikeplikt utover vanlige regler 😊

(Skjønte nå at du skjønte det, bare klargjør for andre)

Endret av solmåneogstjerner
  • Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja, akkurat sånn var det. Han lå halvveis over i min bane, jeg rakk ikke bremse. Ingen av oss kjørte for fort.

ts

Man skal kjøre etter forholdene, ikke fartsgrensen. Hvis det er uoversiktlig pga sving skal man holde lav nok fart til å kunne stoppe kjapt dersom det kommer en hindring bak svingen.

Anonymkode: 881ac...3b8

• Liker 4
Skrevet
theTitanic skrev (8 minutter siden):

En buss bruker mer plass på å svinge enn det ofte er plass til i et kjørefelt. Du må se situasjonen og gi bussen svingradiusen sin. 

Men hvordan skal jeg vite at bussen kommer? Jeg så den jo ikke før det var for sent. Med den logikken kan jo ingen personbiler kjøre på den veien. 

ts

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Desverre har ikke en buss mulighet til å svinge på sin fil hele tiden. Det er sånn veien er lagd.

Han burde nok bremset ned, men det burde du også. Jeg mener at det er delt skyld.

Anonymkode: 2eb92...e94

Hvordan kunne jeg vite at bussen kom? Jeg kjørte ikke for fort, jeg var godt innafor fartsgrensen, men hadde ikke sjans til å stoppe. 

ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nei, jeg kjørte ikke for fort. Det var 50 sone og en krapp sving, så ikke bussen (som lå over i min bane) før det var for sent. 

ts

Jeg har kjørt masse på svingete veier med både 50, 60 og 80-sone. Det betyr nada hvis veien er svingete, smal og uoversiktlig. Noe ganger kan man ikke kjøre mer enn i 30 selv om der er 80-sone.

• Liker 5
Skrevet

ts

Jo, når du ikke klarte å stoppe, så kjørte du for fort etter forholdene. Tenk hvis det feks var et syklende barn som kom, ikke bussen? Hadde du da og ment det var barnets skyld? Man skal alltid ferdes i trafikken på en hensynsfull og aktom måte. Og, tilpasse fart etter forholdene

• Liker 2
Skrevet

Har veien veimerking i midten? Dvs veimerking (gul) som skiller kjørefelt i ulike retninger?

• Liker 3
Gjest theTitanic
Skrevet
solmåneogstjerner skrev (5 minutter siden):

Men han kom jo ikke ut fra holdeplass, han kom over i motsatt kjørefelt i en sving. Åpenbart har ts rett. 

Se for deg firkantede kvartaler i byen. Der er det ikke plass til at bussen kun holder seg i sitt felt. Bussen kommer og skal svinge. Du kommer. Du ser at bussen tar plass av ditt felt, bremser ned, tilpasser deg, så bussen får plass og trafikken beholder en noenlunde flyt. 

Gjest theTitanic
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Men hvordan skal jeg vite at bussen kommer? Jeg så den jo ikke før det var for sent. Med den logikken kan jo ingen personbiler kjøre på den veien. 

ts

Hvordan kan man ikke se en buss i en 50 sone?

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Siterer meg selv og legger til at alle skal kjøre etter forholdene, så du har også skyld her, Ts. Du skulle ikke hatt den farten gjennom svingen. Du har altså ikke vikeplikt, men må kjøre etter forholdene, som f.eks sikt og utforming på veien. Det virker som om hverken du eller bussjåføren kjørte etter forholdene, og ulykken er begges skyld.

Men da kan jo ingen personbiler kjøre på denne veien da. Hvordan skulle jeg forutse at det skulle komme en buss over i mitt kjørefelt der?  Jeg kjørte ikke for fort for svingen, men for fort til å kunne bråstoppe fordi noen lå halvveis over i min fil. 

ts

• Liker 3
Gjest theTitanic
Skrevet

Jeg tror alle i tråden ser for seg forskjellig type vei og situasjon. Kanskje du kunne tegne en oversikt? 

Skrevet (endret)

Svingte veien til høyre for deg? 

Greit at man skal kjøre etter forholdene, men man gjør jo det om man holder seg på sin side av veien. Jeg slakker ofte selv i svinger, men det er jo eksempelvis for å være forsiktig nå når det er glatt. 

Endret av nordlending
Skrevet
theTitanic skrev (1 minutt siden):

Jeg tror alle i tråden ser for seg forskjellig type vei og situasjon. Kanskje du kunne tegne en oversikt? 

Eller google-mapsbilde av stedet?

Skrevet

ts

Men da kan jo ingen personbiler kjøre på denne veien da. Hvordan skulle jeg forutse at det skulle komme en buss over i mitt kjørefelt der?  Jeg kjørte ikke for fort for svingen, men for fort til å kunne bråstoppe fordi noen lå halvveis over i min fil. 

ts

Du vet at fartsgrensen er absolutt høyeste tillate fart, sant? Og at fartsgrenseskiltene faktisk er forbudsskilt, som forbyr deg å kjøre fortere enn angitt på skiltet. Det er veldig lov å kjøre saktere enn fartsgrensen, og man skal ALLTID kjøre etter forholdene. Man kan bli strafferettslig forfulgt hvis man har holdt fartsgrensen, men ikke kjørt etter forholdene. Kjøreforhold trumfer skilt. 

Det hadde ikke trengt å være en buss som lå i ditt kjørefelt bak svingen, det kunne vært en personbil, en stor stein, et dyr osv. Du må aldri kjøre så fort at du ikke kan stoppe på siktstrekningen din, og dette er vel egentlig allmennkunnskap.

• Liker 3
Skrevet

Du har rett. 

Tenk om man måtte ligge 20 km i timen hele den strekningen, i tilfelle det kommer en buss. 

Men, man skal alltid kjøre sakte nok til å stoppe ved en slik situasjon. Høres ut som en uoversiktlig sving. Totalt sett var ikke dine og bussjåføren sine reflekser ikke gode nok, dermed burde dere begge holdt lavere hastighet.

Anonymkode: 50056...a15

• Liker 1
Skrevet
theTitanic skrev (6 minutter siden):

Hvordan kan man ikke se en buss i en 50 sone?

Du har aldri vært på Vestlandet, skjønner jeg…

Anonymkode: 52c03...c0f

• Liker 18
Gjest theTitanic
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Du har aldri vært på Vestlandet, skjønner jeg…

Anonymkode: 52c03...c0f

Faktisk så har jeg ikke det. Annet enn en tur til Bergen med fly. 

Skrevet
theTitanic skrev (26 minutter siden):

Jeg lå i ytre sving veien svingen krapt mot venstre. Bussen la seg langt ut i min bane, så langt ut at jeg ikke kunne passere. For at bussen skulle kunne passere på den måten så måtte jeg ikke vært der. 

ts

• Liker 3
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...