Gå til innhold

Hvem hadde rett her?


Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 15.12.2021 den 8.41):

Du har tydeligvis ikke kjørt på vestlandsveier. Ofte man må ned i 20 - 30 km/t pga smal, svingete og uoversiktlig vei.

Anonymkode: 322e0...4f3

Jeg er oppvokst på vestlandet og har kjørt mye der. Selvfølgelig må man kjøre sakte ofte, men det betyr ikke at busser kan overta mye av motgående felt og slippe unna med det, det sier seg selv. 

På svingete veier justerer man farten til det som er naturlig, men bussen har alt ansvar for å holde seg i sin kjørebane. Trollstigen er en vei som må kjøres sakte, og busser må nok ha hele motgående felt der. Men det er ikke det vanlige på vestlandsveier. 

Anonymkode: c4d41...98e

  • Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
ti10 skrev (14 minutter siden):

For å si det ekstremt enkelt: Et stort kjøretøy er laget av metall og dermed stivt og kan ikke bøyes, det følger ikke formen til en svingete vei, altså må det nødvendigvis bruke hele veien enkelte steder for å komme fram. Så jeg vil si at her har nok begge skyld, men kanskje du mest. Man vet aldri hva som befinner seg bak en sving, så du burde ha holdt lavere fart. Det gjelder sjåføren også, men det var vel du som kjørte i bussen?

Snedig å legge hovedskylden på den som ikke kjørte i motsatt kjørefelt 🙄

  • Liker 3
Skrevet
Wade skrev (1 time siden):

Snedig å legge hovedskylden på den som ikke kjørte i motsatt kjørefelt 🙄

Men det er ikke adskilte kjørefelt når det ikke er midtlinje. Så hvordan kan bussen ha vært i TS sitt kjørefelt når det kun var ett kjørefelt?

Gul midtlinje skiller kjørefelt i motsatt retning.
Hvit midtlinje skiller kjørefelt i samme retning.

Her var det ikke midtlinje i det hele tatt, altså kjørebanen var felles.

Det er meg en gåte hvordan en kan hoppe over dette i denne diskusjonen.

https://no.wikipedia.org/wiki/Kjørefelt

Skrevet
nomore82 skrev (4 timer siden):

Tja.

Når veien er så smal at det ikke er plass til to kjøretøy ved siden av hverandre, bør man ikke da kunne regne med at om det kommer et kjøretøy i mot så kan det være delvis på din side av veien?

Hvis veien er så smal at det ikke er plass til to kjøretøy ved siden av hverandre, og man har så stor bil at en må over i andre kjørerettning, bør man ikke da kunne regne med at det kan komme kjøretøy imot så en bør ta det rolig, se langt frem og vente til motgående har passert?

Anonymkode: a45b4...de5

  • Liker 3
Skrevet
nomore82 skrev (11 minutter siden):

Men det er ikke adskilte kjørefelt når det ikke er midtlinje. Så hvordan kan bussen ha vært i TS sitt kjørefelt når det kun var ett kjørefelt?

Gul midtlinje skiller kjørefelt i motsatt retning.
Hvit midtlinje skiller kjørefelt i samme retning.

Her var det ikke midtlinje i det hele tatt, altså kjørebanen var felles.

Det er meg en gåte hvordan en kan hoppe over dette i denne diskusjonen.

https://no.wikipedia.org/wiki/Kjørefelt

Det er da fortsatt kjørefelt i veibanen selv om de ikke er merket. Kjørefeltet på en umerket smal kjørebane med trafikk i begge retninger er godt til høyre. Når man tar hele kjørebanen, da må man ansvarliggjøres.

  • Liker 2
Skrevet
Wade skrev (4 minutter siden):

Det er da fortsatt kjørefelt i veibanen selv om de ikke er merket. Kjørefeltet på en umerket smal kjørebane med trafikk i begge retninger er godt til høyre. Når man tar hele kjørebanen, da må man ansvarliggjøres.

På mange vestlandsveier tar man hele kjørebanen enten man vil eller ikke. 

Anonymkode: 322e0...4f3

  • Liker 1
Skrevet
Wade skrev (4 minutter siden):

Det er da fortsatt kjørefelt i veibanen selv om de ikke er merket. Kjørefeltet på en umerket smal kjørebane med trafikk i begge retninger er godt til høyre. Når man tar hele kjørebanen, da må man ansvarliggjøres.

Det er åpenbart at du ikke leste linken jeg la ved. Men la meg legge ved noen utdrag.

Sitat

På veier med veibredde mindre enn 6,0 meter er ikke kjørebanen inndelt i kjørefelt, og har stiplet kantlinje.

Når veien er smalere enn 6 meter er det ikke midtlinje. TS bekrefter at det ikke var midtlinje på veien ulykken skjedde. Og når veien er smalere enn 6 meter er altså kjørebanen ikke delt inn i kjørefelt.

Altså. Teskje. Når veien ikke er delt inn i kjørefelt så kan ikke TS ha et eget kjørefelt og bussen ha sitt. Veien er for smal. Noe veimerkingen bekrefter og kilden jeg siterer fra.

Sitat

På smale veier er det ikke alltid plass for at biler kan passere hverandre uhindret.

TS var gjort klar over at dette var en smal vei ved at midtlinjen manglet og det kun som en følge var kun en kjørebane. Når da TS har fulgt fartsgrensen igjennom en krapp sving med tydelig redusert sikt inn i så har altså TS opptrådd i strid med aktsomhetsregelen.

Alternativt må jo TS påberope seg å ikke vite at mangel på midtstripe betyr at veien er smal og kanskje for smal til at to kjøretøy kan passere hverandre uhindret. Men jeg vet ikke om det slår så veldig positivt ut for TS å ikke kunne vegmerking når en har sertifikat. Eller?

Skrevet

Hvis han maste om sex på første date er han nok bare ute etter fitta di.

Anonymkode: 42271...fc0

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

På mange vestlandsveier tar man hele kjørebanen enten man vil eller ikke. 

Anonymkode: 322e0...4f3

Det kan så være. Det fremstår ikke som det var problemet her.

nomore82 skrev (8 minutter siden):

Når veien er smalere enn 6 meter er det ikke midtlinje. TS bekrefter at det ikke var midtlinje på veien ulykken skjedde. Og når veien er smalere enn 6 meter er altså kjørebanen ikke delt inn i kjørefelt.

Altså. Teskje. Når veien ikke er delt inn i kjørefelt så kan ikke TS ha et eget kjørefelt og bussen ha sitt. Veien er for smal. Noe veimerkingen bekrefter og kilden jeg siterer fra.

Det er fortsatt kjørefelt selv om de ikke er merket. Du skal holde godt til høyre.

nomore82 skrev (8 minutter siden):

TS var gjort klar over at dette var en smal vei ved at midtlinjen manglet og det kun som en følge var kun en kjørebane. Når da TS har fulgt fartsgrensen igjennom en krapp sving med tydelig redusert sikt inn i så har altså TS opptrådd i strid med aktsomhetsregelen.

Alternativt må jo TS påberope seg å ikke vite at mangel på midtstripe betyr at veien er smal og kanskje for smal til at to kjøretøy kan passere hverandre uhindret. Men jeg vet ikke om det slår så veldig positivt ut for TS å ikke kunne vegmerking når en har sertifikat. Eller?

Det fremgår ikke at det ikke var plass til to kjøretøyer, men når et kjøretøy legger beslag på en hel sving, så er det ikke mye man får gjort.

  • Liker 1
Skrevet
Wade skrev (16 minutter siden):

Det kan så være. Det fremstår ikke som det var problemet her.

Det er fortsatt kjørefelt selv om de ikke er merket. Du skal holde godt til høyre.

Det fremgår ikke at det ikke var plass til to kjøretøyer, men når et kjøretøy legger beslag på en hel sving, så er det ikke mye man får gjort.

Vi har bare ts sin side av saken. Hvor bred veien eller ikke er får vi nok aldri svar på.

Du påstod at man må ansvarliggjøres om man tar hele veibanen. Da er det mange sjåfører på vestlandveier som skulle vært ansvarliggjort fordi de tar hele kjørebanen enten de vil eller ikke.

Anonymkode: 322e0...4f3

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Vi har bare ts sin side av saken. Hvor bred veien eller ikke er får vi nok aldri svar på.

Du påstod at man må ansvarliggjøres om man tar hele veibanen. Da er det mange sjåfører på vestlandveier som skulle vært ansvarliggjort fordi de tar hele kjørebanen enten de vil eller ikke.

Anonymkode: 322e0...4f3

Ja, selvsagt skal du ansvarliggjøres om du tar hele kjørebanen og ikke tar hensyn til det. Det inngår i vtrl. § 3.

  • Liker 1
Skrevet
Wade skrev (1 time siden):

Ja, selvsagt skal du ansvarliggjøres om du tar hele kjørebanen og ikke tar hensyn til det. Det inngår i vtrl. § 3.

Nå tar du forbehold som du ikke tok det innlegget jeg siterte. Håpløs diskusjonsteknikk.

Anonymkode: 322e0...4f3

Skrevet
Pinkee skrev (På 14.12.2021 den 21.16):

Jo, når du ikke klarte å stoppe, så kjørte du for fort etter forholdene. Tenk hvis det feks var et syklende barn som kom, ikke bussen? Hadde du da og ment det var barnets skyld? Man skal alltid ferdes i trafikken på en hensynsfull og aktom måte. Og, tilpasse fart etter forholdene

Med den pinglelogikken kan man ikke kjøre fortere enn 10 km/t, noen gang, noe sted, I tilfelle det kommer en unge.

Helt sykt. En unge kan man også unngå, men man venter ikke å møte en svær jævla buss i sitt felt!

Ts nevner heller ikke noe om skadene, men om bilen ble ødelagt i fronten betyr ikke det at hun tok en Oliver Solberg, og holdt 200 km/t 

Fy faen, dere "tenk om det kommer en unge"-folk 

  • Liker 1
Skrevet
Ginavn skrev (5 minutter siden):

Med den pinglelogikken kan man ikke kjøre fortere enn 10 km/t, noen gang, noe sted, I tilfelle det kommer en unge.

Helt sykt. En unge kan man også unngå, men man venter ikke å møte en svær jævla buss i sitt felt!

Ts nevner heller ikke noe om skadene, men om bilen ble ødelagt i fronten betyr ikke det at hun tok en Oliver Solberg, og holdt 200 km/t 

Fy faen, dere "tenk om det kommer en unge"-folk 

Hva mener du bussen skulle gjort da? Den hadde sikkert tilsvarende dårlig sikt pga svingen som ts og en buss klarer ikke å holde hele bussen langs kanten av veien på sin side - det er fysisk umulig i en kjapp sving.

Skulle bussjåføren sendt ut en av passasjerene til å sjekke rundt svingen om det kom en idiot i uforsvarlig fart?

Anonymkode: 322e0...4f3

Skrevet
Ost skrev (På 15.12.2021 den 14.49):

Det er en vei som høres veldig ut som den TS beskriver her i Bærum. Gamle Drammensvei mellom Høvik og Stabekk - der er det 50 sone, ingen oppmerket midtdeler i veien og ganske svingete og noe smal. Såpass at man ikke nødvendigvis ser at det kommer en bil/buss i motgående felt før man er inne i svingen(e). Det går dog helt fint an å holde 50 km/t i svingene. Der legger bussene seg ofte godt over i motgående felt selv om det ikke er nødvendig.

Har vært flere lignende ulykker der, også dødsulykker. Det er uansett bussen sitt ansvar å se til at det er trygt å legge seg i motgående kjørefelt i svinger der det er nødvendig å gjøre slikt.

Kjæresten og jeg hadde en lignende opplevelse ved Jar. Venstresving. 50-sone. Plutselig dukker det opp en rød buss-faen. Kjæresten, som kjørte, måtte bare rygge, for det var ikke plass til at en buss og en bil kunne passere side om side. 

Kan ikke akkurat påstå at bussjåføren kjørte sakte og påpasselig heller 

Skrevet
Ginavn skrev (9 minutter siden):

Kjæresten og jeg hadde en lignende opplevelse ved Jar. Venstresving. 50-sone. Plutselig dukker det opp en rød buss-faen. Kjæresten, som kjørte, måtte bare rygge, for det var ikke plass til at en buss og en bil kunne passere side om side. 

Kan ikke akkurat påstå at bussjåføren kjørte sakte og påpasselig heller 

Opplevd lignende selv (når jeg holdt på ta lappen), men det var en lastebil som hadde altfor stor fart. Måtte kjøre bilen litt utenfor veikanten for at vi ikke skulle bli påkjørt, men gikk greit med alle sammen heldigvis. 

Det er vel nettopp derfor det er umulig svare på hvem som har rett. Vi vet ikke om det er fysisk mulig for en buss og bil passere hverandre i den svingen. Og vi vet ikke farten til verken ts eller bussen. Uansett hadde bussen eller ts hatt lavere fart ville nok resultatet vært annerledes. 

Anonymkode: 4769b...b28

  • Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Opplevd lignende selv (når jeg holdt på ta lappen), men det var en lastebil som hadde altfor stor fart. Måtte kjøre bilen litt utenfor veikanten for at vi ikke skulle bli påkjørt, men gikk greit med alle sammen heldigvis. 

Det er vel nettopp derfor det er umulig svare på hvem som har rett. Vi vet ikke om det er fysisk mulig for en buss og bil passere hverandre i den svingen. Og vi vet ikke farten til verken ts eller bussen. Uansett hadde bussen eller ts hatt lavere fart ville nok resultatet vært annerledes. 

Anonymkode: 4769b...b28

TS har oppgitt fartsgrensen på stedet, 50 km/t, og at TS fulgte fartsgrensen. Samtidig skriver og TS at svingen var skarp, og at veien var smal. I tillegg vet vi at TS ikke rakk å bremse.

Skrevet
Wade skrev (18 timer siden):

Hvordan har begge kjørt for fort? Det er ingenting i vegtrafikkloven som tilsier at du skal forvente at motgående kjøretøy kommer over i din bane. Ja, du skal kunne bremse for noe stillestående i/etter svingen, men motgående kjøretøy kan du ikke ta høyde for. Det er 100 % bussen sin skyld.

Se for deg en forsikringskontorist som ser på dette. Når begge kjøretøyene er i bevegelse, og busssjåføren ikke har andre muligheter enn å ta beslag i mesteparten av veien for å komme fram, hva skal du gjøre? Den som kommer mot bussen må forutse denne situasjonen, og det samme gjelder for bussen. Det er ingen andre utganger enn skylddeling.

  • Liker 1
Skrevet

Her var det mye synsing. Ts, forsikringsselskapet avgjør hvem sin skyld det var. Bare husk å huke av på at dere ikke er enig om hvem sin skyld det er. 
 

Og bussjåføren har overhodet ingen grunn til å bli så sint på deg. Uhell skjer. Og skulle det vise seg at dette ikke er din skyld, ville jeg sendt en mail til busselskapet om din opplevelse av ulykken og hvordan bussjåføren opptrådte mot deg. For det er faktisk ikke greit. Mulig han ble redd og derfor sint, men uansett er det ikke greit.

Anonymkode: 371ab...a9c

  • Liker 2
Skrevet

Hei trådstarter.

Da tittelen på tråden er mangelfull, stenges tråden. Viser til forumets regelverk:

* Trådtitler på forumet er begrenset til 140 tegn. Vi anbefaler våre brukere å benytte seg av gode titler for å beskrive trådens innhold og dermed treffe riktige mottakere. Tråder med tittelen "Hjelp?" og lignende ufullstendige titler vil stenges. Trådstarter kan velge mellom enten å sende PM til moderator med ønske om endring av tittel, eller selv starte en ny tråd med forbedret tittel.

Du kan enten sende moderator en PM med ønsket oppdatering av tittelen, så vil tråden åpnes igjen, eller starte en ny tråd med mer beskrivende tittel.

Gjest
Dette emnet er låst og det er derfor ikke mulig å gi flere svar.
×
×
  • Opprett ny...