AnonymBruker Skrevet 14. desember 2021 #1 Skrevet 14. desember 2021 Han er snart 16 mnd (1 år og snart 4 mnd). Han var voldsomt appetitt, men ligger under midt persentilen. Nå veier han 9,2 kg og er 76,7 cm lang. Ser han begynner mot P25. Han har ligget på P10 hele tiden. Han har også fulgt sin egen kurve hele veien. De i barnehagen sier på spøk «Det er en liten gutt med stor appetitt» 😂 Han spiser så mye at han har gedigen mage, men ellers en slank nett kropp. Jeg er også av den typen hvor jeg spiser mye, men ikke legger på meg. Har alltid fra barns alder spist mer enn andre rundt bordet, å vært like slank. Jeg synes det bare er så rart, ifølge hva han spiser skulle han vært over midtnormalen. Smålig bekymra mamma.. Anonymkode: 615f0...e10
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2021 #2 Skrevet 14. desember 2021 Jeg vil tro at det skyldes at han er lik deg der. Det er egentlig ganske fascinerende hvor stor forskjell det er på hvor mye småbarn spiser, samtidig som de er friske og normale. Det er ikke nødvendigvis mulig å se en sammenheng mellom størrelse og matmengde. Så lenge det ikke er noe mer enn matinntak vs. vekt som gjør det bekymret, tror jeg nok det er normalt. Men jeg har ikke fagkunnskap på området Jeg har selv to som begge flyttet seg fra 50 til 25 persentilen på både lengde og vekt i løpet av første leveår, og det ser ut til at begge to blir liggende der. Den eldste har alltid spist ganske mye mer enn den yngste. Men de er altså omtrent identiske i størrelse etter alder. Hvorfor aner jeg ikke. Det er mulig at eldste er en litt mer aktiv type enn den yngste, men det er ikke snakk om stor forskjell. Anonymkode: ee626...9a5
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2021 #3 Skrevet 14. desember 2021 Jeg har en venninne som er undervektig, samme er sønnen hennes, og søsteren hennes. Og de må jo spise store mengder med mat, for å ikke bli for undervektige. Mens jeg er helt motsatt, kan ikke spise noe uten å legge på meg. Er ganske ofte vi har sagt, at vi burde virkelig være en mellomting av henne og meg, da måtte ingen av oss sulte, eller spise store mengder. Anonymkode: a0d80...208
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2021 #4 Skrevet 15. desember 2021 Ikke tenk på vekstkurven. Så lenge han spiser og trives vil dette gå seg til. vi hadde motsatt problem, vår baby var tjukk. Fikk helt vanlig mat Anonymkode: 0bbe9...792
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2021 #5 Skrevet 15. desember 2021 Han ene broren min var sånn. Moren min har fortalt at helsesøster var bekymret for ham da han var 2 år fordi han var liten og nett. Helsesøster spurte om han spiste. Moren min brast ut i latter og fortalte at han spiste jo mye mer enn 5-åringen hennes som var normal vekstkurve. Da han storspiste broren min var 5 år, så spiste han 6 (!!!) sørlandskomper på en dag. Sånne svære komper som en voksen person vanligvis spiser 1-2 av til middag og er stappmett. Og han var fortsatt liten og nett. Moren min tuller med at han spiste til det tøt opp av spiserøret og han kunne åpne munnen for å få ut det overskytende. Han er nå over 40 år, og ca 180 cm og normalvektig med litt antydning til pondus. Og spiser fortsatt akkurat det han har lyst på. Anonymkode: 13c99...fa7
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2021 #6 Skrevet 15. desember 2021 Jeg har en gutt i samme alder som ikke er så glad i mat, men han er rund. Så har jeg en gutt på 3 år som spiser mer enn meg og er tynn. Tror det er ganske vanlig. Anonymkode: 8f145...9cc
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2021 #7 Skrevet 15. desember 2021 Vokser han som han skal i lengden og hodet osv? Jeg tenkte litt på innvollsorm. Disse kan ligge i tarmen og hemme veksten fordi de opptar mye av næringen som barnet/personen spiser. Søk på innvollsorm hos barn, og les litt om det. Anonymkode: 808a8...3f3
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå