Gå til innhold

Hva skjer dersom jeg ikke rekker fristen for EU-kontroll?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har en frist for EU-kontroll. Men er i utlandet og kommer ikke hjem før en stund etter fristen. Bilen står i garasjen og blir ikke brukt. Kan jeg kjøre den EU-kontroll så fort jeg kommer hjem?

Anonymkode: a2132...c28

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Få noen andre til å kjøre den til EU-kontrollen. Eier må ikke møte opp, så om du har familie/venner, spør de om de kan ta den med til time. 

Får kjøretøyet bruksforbud fordi fristen har gått ut, så er det ulovlig å kjøre den ned til verkstedet for å få gjennomført EU-kontroll. Da må du enten betale for å få den fraktet ned, eller så må du levere skiltene til en trafikkstasjon og kjøpe prøveskilt før du kjører den ned til verkstedet. 

Anonymkode: b0db7...395

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skjer ingenting annet enn at du får et begjær om avskilting i Digipost. I Praksis betyr det kun at DERSOM du blir stoppet av politi eller vegvesen kan de avskilte deg. Det går fint å kjøre til verksted når du kommer hjem, med mindre du har maks uflaks og kjører i en kontroll. 

Anonymkode: 044fd...d33

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor bare 2 km unna verkstedet så jeg tok sjansen og kjørte den dit tre dager over fristen. Hadde jeg kommet i kontroll av politiet eller i en ulykke kunne det blitt avskilting, bot og kanskje straff. Ingen på verkstedene bryr seg vel om at det er noen dager for sent. I ettertid fikk jeg vite at jeg kunne parkert bilen utenfor verkstedet innen fristen og gitt de nøkkel selv om de ikke hadde tid til den før tre dager senere.

Anonymkode: 6df4a...43c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg bommet med et helt år på EU kontrollen… Det gikk fint, men jeg skjønner at jeg hadde flaks! 😂

Anonymkode: 06da4...49e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan kanskje søke om utsettelse av kontrollen. Fylle ut skjema og sende inn. 

Anonymkode: 26d51...b56

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 14.12.2021 den 17.56):

Jeg har en frist for EU-kontroll. Men er i utlandet og kommer ikke hjem før en stund etter fristen. Bilen står i garasjen og blir ikke brukt. Kan jeg kjøre den EU-kontroll så fort jeg kommer hjem?

Anonymkode: a2132...c28

HVis du bor i utlandet kan du søke om utsettelse til du kommer hjem.  Null stress.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Whistler skrev (På 16.12.2021 den 23.19):

HVis du bor i utlandet kan du søke om utsettelse til du kommer hjem.  Null stress.  

Dette.

Spesielt når bilen ikke blir brukt i mellomtiden. Men mye lettere å få en annen levere den til EU-kontroll, så den er ferdig til du kommer tilbake, TS.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...