AnonymBruker Skrevet 14. desember 2021 #1 Skrevet 14. desember 2021 Hei. Har nylig tatt i hus 2 katter. Tidligere eier sier sa de var søsken og ca 7år, men jeg blir så usikker på om dette kan stemme når jeg ser forskjellen på pelsen dems? den ene har betraktelig mye mer silkemyk pels og minner veldig om en ung-katt på ikke mer enn 2 år. Jeg er absolutt ikke noe katte ekspert men den andre har mere grovere pels (vanskelig å beskrive) ,og virker mer som en eldre katt. Med eldre mener jeg kanskje en plass mellom 3-4 til 6-7 år. Er det vanlig at søsken kan ha stor forskjell på pels? Vet det kan bli litt vanskelig for andre å gjette på dette,men noen erfaringer? For meg spiller det ingen rolle hvilke alder de har,men blir litt forundret om dere skjønner. Er jo en del folk som lyver litt her og der når de adopterer bort dyr…jeg sier ikke alle, men noen. Hun som har veldig ‘’kattunge pels’’ er veldig leken og det er ikke den andre. Dette tenker jeg har med personlighet å gjøre,men bare legger det til. Det er monsen som har grovere pels så kanskje det har med kjønnet å gjøre? Han er mye tykkere(overvektig) å større enn søsteren åsså, så kanskje det spiller inn her takk på forhånd. Anonymkode: 5e94a...33c
Troyamin Skrevet 14. desember 2021 #2 Skrevet 14. desember 2021 Er du usikker på om forrige eier lyver om alder, ville jeg tatt med katten til tannsjekk. Ikke bare for å finne ut av alder, men også for å sjekke katten for tann og tannkjøtt sykdommer. Jo eldre kattene er, jo større sjans har de for å utvikle slike problemer. 1
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2021 #3 Skrevet 14. desember 2021 Jeg har 2 katter som er mor og datter, like i farge, størrelse og utseende, begge kastrert. Den eldste er 17 år og har røffere pels som ikke er så deilig å ta på. Hun yngste er 14 år, ser ut som en kattunge og hele livet har hun vært som en myk og deilig kosebamse. De får samme mat og alt men har alltid vært veldig forskjellige i pelsen, jeg tror det er genetisk og datteren har fått et annet gen for pels lengde/type/kvalitet eller noe sånn. Men den som nå er 14 har veldig lite tegn til alderen, bilde av henne som 1 år er helt likt slik hun er nå. Det eneste er at hun er litt overvektig og tennene er ikke skinnende hvite lenger. Hvis du vil vite alder så er jeg enig med personen over, be veterinær om en sjekk. Evt hvis forrige eier har vaksinasjonskort eller hatt årlig helsesjekk en plass kanskje du kan finne ut av noe? Anonymkode: 6e0e9...665
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2021 #4 Skrevet 14. desember 2021 Min eldste katt, hun er vel 15 år, ser ut som en kattunge, har pels som en kattunge og er leken som en kattunge når hun finner det for godt. Mange som tror hun er en stor kattunge. Det er hun altså ikke. Jeg har hatt henne siden hun var 12 uker. Anonymkode: f9153...e6a
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2021 #5 Skrevet 14. desember 2021 Jeg har to katter som er søsken som har helt forskjellig pels. Den ene er også mye større enn den andre (begge er normalvektige hunnkatter ). Så det kan være store forskjeller i samme kullet, ja. Anonymkode: e580d...683
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2021 #6 Skrevet 15. desember 2021 Myk og grovere pels er som våre ulike hårstrukturer. Det handler mer om genetikk enn alder. Jeg har ofte hatt to katter sammen. Samme rase, gjerne samme familie. Alltid en silkemyk, og en med «grovere» pels. Anonymkode: 4a06e...abd 1
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2021 #7 Skrevet 15. desember 2021 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Hei. Har nylig tatt i hus 2 katter. Tidligere eier sier sa de var søsken og ca 7år, men jeg blir så usikker på om dette kan stemme når jeg ser forskjellen på pelsen dems? den ene har betraktelig mye mer silkemyk pels og minner veldig om en ung-katt på ikke mer enn 2 år. Jeg er absolutt ikke noe katte ekspert men den andre har mere grovere pels (vanskelig å beskrive) ,og virker mer som en eldre katt. Med eldre mener jeg kanskje en plass mellom 3-4 til 6-7 år. Er det vanlig at søsken kan ha stor forskjell på pels? Vet det kan bli litt vanskelig for andre å gjette på dette,men noen erfaringer? For meg spiller det ingen rolle hvilke alder de har,men blir litt forundret om dere skjønner. Er jo en del folk som lyver litt her og der når de adopterer bort dyr…jeg sier ikke alle, men noen. Hun som har veldig ‘’kattunge pels’’ er veldig leken og det er ikke den andre. Dette tenker jeg har med personlighet å gjøre,men bare legger det til. Det er monsen som har grovere pels så kanskje det har med kjønnet å gjøre? Han er mye tykkere(overvektig) å større enn søsteren åsså, så kanskje det spiller inn her takk på forhånd. Anonymkode: 5e94a...33c Jeg hadde inntil nylig 2 katter, brødre. Hentet dem som kattunger. (Han ene ble syk og måtte avlives for litt siden). Men de var brødre, og hadde super forskjellig pels. Han som er død røytet mye mer, hadde mer bommulsmyk pels, tovet seg lett under armene på han, måtte kamme han for å holde pelsen fin. Han jeg enda har hos meg, han har en mer silkemyk pels. Trenger ikke kamme han. Har gjort det noen ganger, da han kan få floker han også, men sjeldent. Godt det da han begynner å knurre/lage lyd i halse. bare jeg berører han med kammen 😂 Begge to hos mine likte å leke. Men han som er død han elsket å bare chille også, han hadde ikke behov for at noe skulle skje hele tiden. Han som enda er med meg er nesten som en kattunge. Han er godt 6,5 år 😸 Anonymkode: 70e64...122
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2021 #8 Skrevet 15. desember 2021 Min sorte 8 åring. Er supermyk, ser ut som en kattunge, da den stoppet og vokse i alder 8 mnd, selv om han var litt stor 8mnd gammel pus. Ørene og nesa er utypisk små ører og nese til å være en hannkatt, halen er også kort. Pelsen er blank og supermyk å ta på Anonymkode: 00667...592
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2021 #9 Skrevet 15. desember 2021 Kan nevne at katter har «indusert eggløsning», altså om en hunnkatt parrer seg med flere ulike hannkatter samme dag, vil hun da ha eggløsning hver gang, og det er derfor mulig at kattungene født av en katt har ulike fedre, og da også ulike gener, som igjen kan føre til ulikheter i pels, lengde, høyde ol. 😸 Anonymkode: 70e64...122
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2021 #10 Skrevet 16. desember 2021 Katter kan ha ulike pelser selv om de er fra samme kull. De kan ha arvet ulike familiemedlemer. Anonymkode: f2fe0...378
Minya Skrevet 16. desember 2021 #11 Skrevet 16. desember 2021 (endret) Genetikken på katter er ganske annerledes enn på mange andre dyr. Pelsfargen har ofte svært lite å si, kattungene trenger ikke ligne på hverken mor eller far, da de kan ha fått fargene fra leddet over. To kullsøsken kan være like forskjellige som to som er født av forskjellig mor, både fordi de kan ha fått fargene via foreldrene, men fra generasjonen over, og fordi de kan ha forskjellige fedre, da ett kattesvangerskap kan være resultatet av mer enn én parring. Som eksempel på pelsforskjell på kullsøsken kan jeg bruke de to kullsøsknene vi har og de to brødrene de også hadde. Mor var veldig grå tigerstripet, nesten ensfarget på ryggen med sebrastriper på beina og litt mindre enn gjennomsnittlig normal huskatt. Alle fire søsknene var tigerstripet med brunt i bunnen, men én så ut som en veldig typisk norsk skogkattunge, med ekstremt fluffy og lang pels, to var relativt like, med veldig kort, tett pels, hvor han ene var veldig mørk (han har vi) og han andre var mye lysere, nærmere moren i gråfarge. Søsteren, som er den andre vi har, er midt på treet, med veldig lange pelsstrå, men tett underull, så hun er litt fluffy, nesten semi-langhåret, og nesten like mørk som broren. Av de to vi har så har broren blitt veldig lang, med laaaaange "pianotær" og lange bein, samt veldig klassisk spisst ansikt, nesten siameserspisst, mens søstera er bitteliten, rund, med veeeldig brede skogkattpoter, kortere hale enn kroppslengden skulle tilsi og øredusker, med veldig rundt ansikt, kulerunde øyne og veldig kattungefjes selv etter to år. Ser du kun på størrelsen, ser han ut som han er minst et år eldre enn henne. Endret 16. desember 2021 av Minya 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå