Gå til innhold

Flytte til østlandet - hvor?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og mannen har fått jobber i/utenfor Oslo (midt i sentrum og ved Lysaker), og må nå flytte. Vi kommer nordfra, og kommer derfor fra et boligmarked hvor vi har en stor, flott enebolig som er verdt ca 4 millioner. Vi er derfor godt vant, men har ikke allverdens med egenkapital å rutte med etter boligsalg. Budsjettet vårt blir vel på ca 7 mill, hvilket jeg har forstått at er ganske begrenset sørpå.

Vi aner nå ikke hvor vi skal lete etter bolig. Ideelt ønsker vi oss en enebolig med minst 3 soverom (vi har to barn - men skulle ideelt hatt et gjesterom/kontor i tillegg til de tre soverommene), nærhet til marka, barnevennlig område, ikke snobbete men likevel ressurssterkt område (min erfaring er at skoler og barnehager er bedre i mer ressurssterke områder). Alt dette innen max 40 min pendleavstand til jobbene våre (slik at vi får til å hente i barnehagen tidsnok). Er dette helt, totalt urealistisk å finne? Hvilke områder bør vi i så fall lete? Og hva vil vi ha sjans til å få av bolig? 

Vi har noe slekt i Drammen og Asker, så ville foretrukket på den siden av Oslo. Men dette er kanskje dyrere enn andre siden? Har sett litt på Konnerud i Drammen (der vi har slekt), men de bruker svært lang til på å komme seg til jobb i Oslo. Jeg ser ikke helt at vi skal få dagene til å gå rundt med såpass reisevei og barn i barnehagen. 

Anonymkode: f4270...16c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mange fine steder i Lier/Asker/Drammen :)
Vær obs på køer, og stappfulle tog inn og ut av Oslo da..

Anonymkode: b9b20...964

• Liker 2
Skrevet

Hei :) Hvis dere ser på Jessheim, Ski, Ås, eller inn til Østfold, ikke for langt inn, men Fredrikstad og Sarpsborg, er det mye billigere enn i Oslo. 

Anonymkode: a8d22...35c

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Hei :) Hvis dere ser på Jessheim, Ski, Ås, eller inn til Østfold, ikke for langt inn, men Fredrikstad og Sarpsborg, er det mye billigere enn i Oslo. 

Men med jobb på Lysaker blir det jo helt i bakvendtland å bo på andre siden av byen? Hva med Sætre, Hurum eller der i området? Langs toglinja retning Røyken? 

Anonymkode: b4c59...6d3

• Liker 6
Skrevet

Lier er bra. 

Anonymkode: 16e9c...8b9

Skrevet

Lier er bra. 

Vi har sett noen fine hus med overkommelig pris i Lier, men hvordan er det å pendle derfra med kollektivt? 

Skrevet

Lier er bra. 

Lier har mye gjengkriminalitet. Hadde heller valgt Hokksund. Kun 7 togstopp og 40 min fra Hokksund stasjon til Lysaker Stasjon. Idyllisk sted også. Lier kan bli vel mye ghetto og bråkete for et par nordfra. 

Anonymkode: 3ada8...7b6

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

En av de har jobb i Lysaker og de har familie i Asker og Drammen. Helt håpløst å flytte øst eller nord for Oslo da.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Lier har mye gjengkriminalitet. Hadde heller valgt Hokksund. Kun 7 togstopp og 40 min fra Hokksund stasjon til Lysaker Stasjon. Idyllisk sted også. Lier kan bli vel mye ghetto og bråkete for et par nordfra. 

Anonymkode: 3ada8...7b6

Hahaha, Hilsen en fra Lier

Anonymkode: b9b20...964

• Liker 3
Skrevet

Jeg ville prioritert annerledes. Kjøpt en leilighet tettere på arbeidsplassene deres. Dere kommer til å bruke mye transporttid når dere vil ha et hus - til en meget begrenset pris. Hva er viktigst, tid eller hus.

Anonymkode: e8b02...468

• Liker 2
Skrevet

Hva er viktigst for dere: å jobbe på de arbeidsplassene dere har i dag eller å bo i en enebolig med flest mulig av de kriteriene du setter opp? 

Hvis det livet dere lever utenom jobb, med enebolig med 3-4 soverom, kort vei til turterreng, gode skoler og ok reisetid til jobb er viktigst tror jeg faktisk at dere bør se dere om etter andre jobber et annet sted enn i Oslo sentrum og på Lysaker. Både Romerike, gamle Østfold og gamle Vestfold kan by på et variert jobbmarked og romslige boliger. Man er likevel sentralt på Østlandet.

Anonymkode: 1e769...b2e

• Liker 2
Gjest Alterego666
Skrevet

Jobb på Lysaker og 7 mill? Drammen i nærheten av jernbanestasjonen. 
Lier er som Kongsvinger ved sjøen. Asker og Bærum er for dyrt. Alt annet er for langt unna.

Skrevet
Alterego666 skrev (7 timer siden):

Jobb på Lysaker og 7 mill? Drammen i nærheten av jernbanestasjonen. 
Lier er som Kongsvinger ved sjøen. Asker og Bærum er for dyrt. Alt annet er for langt unna.

Masse i Asker som er billig, men de boligene ligger gudsforlatt til.

Skrevet
Athena79 skrev (På 15.12.2021 den 9.51):

Skien eller Porsgrunn. 

🤣🚗🚗🚗🚗🚗🚗🚗🕗🕘🕙🕚🕛🕠🕞🕝🕝🕜😬

Anonymkode: b5a3b...9aa

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 14.12.2021 den 10.16):

Jeg og mannen har fått jobber i/utenfor Oslo (midt i sentrum og ved Lysaker), og må nå flytte. Vi kommer nordfra, og kommer derfor fra et boligmarked hvor vi har en stor, flott enebolig som er verdt ca 4 millioner. Vi er derfor godt vant, men har ikke allverdens med egenkapital å rutte med etter boligsalg. Budsjettet vårt blir vel på ca 7 mill, hvilket jeg har forstått at er ganske begrenset sørpå.

Vi aner nå ikke hvor vi skal lete etter bolig. Ideelt ønsker vi oss en enebolig med minst 3 soverom (vi har to barn - men skulle ideelt hatt et gjesterom/kontor i tillegg til de tre soverommene), nærhet til marka, barnevennlig område, ikke snobbete men likevel ressurssterkt område (min erfaring er at skoler og barnehager er bedre i mer ressurssterke områder). Alt dette innen max 40 min pendleavstand til jobbene våre (slik at vi får til å hente i barnehagen tidsnok). Er dette helt, totalt urealistisk å finne? Hvilke områder bør vi i så fall lete? Og hva vil vi ha sjans til å få av bolig? 

Vi har noe slekt i Drammen og Asker, så ville foretrukket på den siden av Oslo. Men dette er kanskje dyrere enn andre siden? Har sett litt på Konnerud i Drammen (der vi har slekt), men de bruker svært lang til på å komme seg til jobb i Oslo. Jeg ser ikke helt at vi skal få dagene til å gå rundt med såpass reisevei og barn i barnehagen. 

Bærum så klart!:-)

Anonymkode: 61a19...bbb

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Bærum så klart!:-)

Oida, så ikke budsjettet. Da får dere en grei 3-4roms, ikke noe mer. Sorry

Skrevet

Nordre Follo, Vestby og Moss. Fredrikstad er fint, men trekker ned fordi det ikke er i nærheten av E6, Sarpsborg er ikke fint, men igjen rett ved E6.

Anonymkode: 9b7fe...8e5

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nordre Follo, Vestby og Moss. Fredrikstad er fint, men trekker ned fordi det ikke er i nærheten av E6, Sarpsborg er ikke fint, men igjen rett ved E6.

Beklager, så nå avstanden du ville ha. Da er Fredrikstad og Sarpsborg utelukket. Men Moss, Nordre Follo og Vestby er innenfor.

Skrevet

født og oppvost i Drammen. Anbefaler absolutt Nybyen i drammen. Ligger rett under konnerud, starten av bakken opp. 
100m til drammnesbadet og trening
300-400m fra togstasjonen, gåavstand til togstasjonen må jo være bra!
Du er ganske nær skog og mark om du går litt oppover bare. 
Gullskogen senter 500-600m
Det er et ganske fint område, og ik snobbete som Konnerud.

Anonymkode: c8a18...589

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...