Lana01 Skrevet 14. desember 2021 #61 Skrevet 14. desember 2021 Pivot skrev (2 minutter siden): Hvordan var dette svar på det som jeg skrev? Du har innlegg etter innlegg påpekt at det er en høyere andel ikke norske som er innlagt på sykehus. Jeg viser at denne gruppen også også har høyest andel uvaksinerte, noe som naturligvis vil gjenspeile seg at det er flere innlagte i prosent i forhold til fødeland 6
zemer Skrevet 14. desember 2021 #62 Skrevet 14. desember 2021 LeneXCII skrev (6 timer siden): Kanskje bedre å si at de har takket nei til et tilbud om vaksine. Man kan ikke nekte noe som er frivillig Nettopp. En jeg kjenner fikk korona nå, sjefen lirte ut av seg at det var til pass for han, og hadde ingen sympati til de uvaksinerte. Han var en som legen anbefalte å ikke ta vaksinen. 3
zemer Skrevet 14. desember 2021 #63 Skrevet 14. desember 2021 Example skrev (3 timer siden): På tide å påby vaksinering mot korona. Det vil jeg støtte 100 %. Hvorfor skal alle lide seg gjennom tiltak på grunn av noen få? Tiden er overmoden for obligatorisk vaksinering. De sier at 3 dose ikke hjelper mot omikron, men du skylder forsatt på de uvaksinerte? 5
Gjest Optimo Skrevet 14. desember 2021 #64 Skrevet 14. desember 2021 PetterKanin skrev (4 minutter siden): Nei, det er ikke tusenvis(om vi ser innenlands). Det er noen få som roper høyt. Akkurat som vi ser med motsatt fortegn på KG, bare at de er noen flere. De er nok flere enn du tror. Men kanskje færre enn jeg tror som driver aktiv "misjonering". Jeg driver med en form for selvskading ved å gå inn i disse gruppene og lese. Burde nok slutte med det, jeg mister noen hjerneceller hver gang..
PetterKanin Skrevet 14. desember 2021 #65 Skrevet 14. desember 2021 Optimo skrev (1 minutt siden): De er nok flere enn du tror. Men kanskje færre enn jeg tror som driver aktiv "misjonering". Jeg driver med en form for selvskading ved å gå inn i disse gruppene og lese. Burde nok slutte med det, jeg mister noen hjerneceller hver gang.. Nei, de er neppe særlig flere enn jeg tror. Men de er helt klart færre enn du tror. 2
Lana01 Skrevet 14. desember 2021 #66 Skrevet 14. desember 2021 zemer skrev (4 minutter siden): De sier at 3 dose ikke hjelper mot omikron, men du skylder forsatt på de uvaksinerte? To Pfizer-doser gir 70 prosent beskyttelse mot alvorlig omikron-sykdom, ifølge sørafrikanske studier. – Kan hindre mange innleggelser, sier assisterende helsedirektør Espen Rostrup Nakstad. https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/KzeB4G/soerafrikanske-studier-vaksinen-beskytter-mot-alvorlig-omikron-sykdom 7
Pivot Skrevet 14. desember 2021 #67 Skrevet 14. desember 2021 (endret) Lana01 skrev (15 minutter siden): Du har innlegg etter innlegg påpekt at det er en høyere andel ikke norske som er innlagt på sykehus. Jeg viser at denne gruppen også også har høyest andel uvaksinerte, noe som naturligvis vil gjenspeile seg at det er flere innlagte i prosent i forhold til fødeland Nei, det stemmer jo ikke! Jeg har nevnt at fødeland er en viktig forklaringsvariabel, i tillegg til vaksinestatus. Og hvis det fortsatt er kun vaksinestatus som avgjør, og fødeland er av ingen betydning, hvordan forklarer du da at utenlandsfødte har vært overrepresentert blant innlagte gjennom hele pandemien, også i tiden FØR vi startet med vaksinasjon? Artikkel fra april, altså er ikke dette et nytt fenomen: Overrepresentert gjennom hele pandemien Gjennom hele pandemien har det vært klart at innvandrerbefolkningen i Norge har vært betydelig overrepresentert på smittestatistikken. Innvandrere i Norge utgjør i underkant av 15 prosent av befolkningen, men har gjennom hele pandemien stått for 35 prosent av alle smittede. Andelen er enda større blant dem som havner på sykehus. https://www.nettavisen.no/nyheter/fhi-60-prosent-av-nye-koronainnlagte-er-utenlandskfodte/s/12-95-3424117646 Endret 14. desember 2021 av Pivot 4
Example Skrevet 14. desember 2021 #68 Skrevet 14. desember 2021 zemer skrev (15 minutter siden): De sier at 3 dose ikke hjelper mot omikron, men du skylder forsatt på de uvaksinerte? De hjelper absolutt mot innleggelser. Derfor er vi stengt ned nå, fordi sykehusene ikke klarer å håndtere mange syke mennesker samtidig. Takk til dere uvaksinerte for de nye tiltakene. Snart får dere nok et par-tre sprøytestikk i retur. 8
Alivamale Skrevet 14. desember 2021 #69 Skrevet 14. desember 2021 Pivot skrev (8 minutter siden): Nei, det stemmer jo ikke! Jeg har nevnt at fødeland er en viktig forklaringsvariabel, i tillegg til vaksinestatus. Og hvis det fortsatt er kun vaksinestatus som avgjør, og fødeland er av ingen betydning, hvordan forklarer du da at utenlandsfødte har vært overrepresentert blant innlagte gjennom hele pandemien, også i tiden FØR vi startet med vaksinasjon? Artikkel fra april, altså er ikke dette et nytt fenomen: Overrepresentert gjennom hele pandemien Gjennom hele pandemien har det vært klart at innvandrerbefolkningen i Norge har vært betydelig overrepresentert på smittestatistikken. Innvandrere i Norge utgjør i underkant av 15 prosent av befolkningen, men har gjennom hele pandemien stått for 35 prosent av alle smittede. Andelen er enda større blant dem som havner på sykehus. https://www.nettavisen.no/nyheter/fhi-60-prosent-av-nye-koronainnlagte-er-utenlandskfodte/s/12-95-3424117646 Dette stemmer ikke lenger: »Færre født i utlandet legges inn Gjennom hele pandemien har det vært svært mange personer født utenfor Norge, som legges inn med korona. Flere uker har de vært i flertall. Til tross for at de er en svært liten gruppe av befolkningen. Også her har noe endret seg. Nå er det langt flere norsk- enn utenlandskfødte koronapasienter på norske sykehus.» https://www.bt.no/nyheter/innenriks/i/a7q9r5/noe-har-endret-seg-den-siste-tiden-se-hvem-som-legges-inn-paa-norske-s 7
mingus Skrevet 14. desember 2021 #70 Skrevet 14. desember 2021 Example skrev (5 minutter siden): Takk til dere uvaksinerte for de nye tiltakene. Snart får dere nok et par-tre sprøytestikk i retur. Hvordan er det dere prater til folk her inne? Har uvaksinerte i min familie og vennekrets, hadde aldri falt meg inn å snakke så respektløst til dem. Noen tenker bare på seg selv, og da snakker jeg tro det eller ei ikke om dem som ikke er vaksinert. 8
zemer Skrevet 14. desember 2021 #71 Skrevet 14. desember 2021 Example skrev (6 minutter siden): De hjelper absolutt mot innleggelser. Derfor er vi stengt ned nå, fordi sykehusene ikke klarer å håndtere mange syke mennesker samtidig. Takk til dere uvaksinerte for de nye tiltakene. Snart får dere nok et par-tre sprøytestikk i retur. Hvor lenge har vi hatt omikron? Disse tiltakene hadde kommet uansett. Vi har så mange vaksinerte at smitten burde vel gått ned og ikke opp? 6
PetterKanin Skrevet 14. desember 2021 #72 Skrevet 14. desember 2021 mingus skrev (1 minutt siden): Hvordan er det dere prater til folk her inne? Har uvaksinerte i min familie og vennekrets, hadde aldri falt meg inn å snakke så respektløst til dem. Noen tenker bare på seg selv, og da snakker jeg tro det eller ei ikke om dem som ikke er vaksinert. Enkelte mangler ganske enkelt grunnleggende folkeskikk. 8
Pivot Skrevet 14. desember 2021 #73 Skrevet 14. desember 2021 (endret) Alivamale skrev (4 minutter siden): Dette stemmer ikke lenger: »Færre født i utlandet legges inn Gjennom hele pandemien har det vært svært mange personer født utenfor Norge, som legges inn med korona. Flere uker har de vært i flertall. Til tross for at de er en svært liten gruppe av befolkningen. Også her har noe endret seg. Nå er det langt flere norsk- enn utenlandskfødte koronapasienter på norske sykehus.» https://www.bt.no/nyheter/innenriks/i/a7q9r5/noe-har-endret-seg-den-siste-tiden-se-hvem-som-legges-inn-paa-norske-s Østeuropeere på topplisten I dag er det flest norskfødte nordmenn som er innlagt på sykehus med covid-19. Det er naturlig. Denne gruppen utgjør omtrent 3,5 millioner voksne over 18 år (15 av 100 000 er covid-innlagte). Det som er unaturlig, er den voldsomme overrepresentasjonen av innlagte blant enkelte grupper. Sist var det pakistanere, tyrkere og somaliere. I dag er det yngre personer med østeuropeisk bakgrunn. https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/XqEx5g/de-uvaksinerte-i-virusets-vold Endret 14. desember 2021 av Pivot 5
mingus Skrevet 14. desember 2021 #74 Skrevet 14. desember 2021 PetterKanin skrev (1 minutt siden): Enkelte mangler ganske enkelt grunnleggende folkeskikk. Ja det går i dårlig folkeskikk og hakk i plata her inne, de samme ekstreme gjengangerne. Men er ikke rart de lar seg rive med på mobben heller, så en sak om uvaksinerte på tv2nyhetene i går også hvor de snakket lenge og vel om denne "uvaksinerte gjengen" som om det er en egen rase mennesker som bare sitter og gjør seg vanskelige, og rett og slett oppfordret til å mobbe denne gruppen. Helt vilt, her i huset lever vi vaksinerte og uvaksinerte i harmoni, og holder avstand til resten av omverdenen, den har visst gått av hengslene uansett. Alt er ikke svarthvitt. 7
Gjest Paramount Skrevet 14. desember 2021 #75 Skrevet 14. desember 2021 Hedy Lamarr skrev (10 timer siden): «Intensivsykepleieren sier det er krevende når pasientene som kommer inn, har nektet å vaksinere seg. – Det er veldig utfordrende. Vi skal gi profesjonell helsehjelp, men det gjør noe med deg. Vi vet hva det koster oss personlig å stå i det, og vi vet hva en sånn plass koster. Men det er akkurat som at de ikke bryr seg om det, sier Linnerud.» Korona får fram det verste søppelet av holdninger i folk. "Det koster oss" .."vi vet hva en slik plass koster" ..litt av noen holdninger av en "helsearbeider". Slike helsearbeidere trenger vi virkelig ikke. Vedkommende bør snarest finne seg en annen jobb, som ikke "koster" så mye.
PetterKanin Skrevet 14. desember 2021 #76 Skrevet 14. desember 2021 mingus skrev (Akkurat nå): Ja det går i dårlig folkeskikk og hakk i plata her inne, de samme ekstreme gjengangerne. Men er ikke rart de lar seg rive med på mobben heller, så en sak om uvaksinerte på tv2nyhetene i går også hvor de snakket lenge og vel om denne "uvaksinerte gjengen" som om det er en egen rase mennesker som bare sitter og gjør seg vanskelige, og rett og slett oppfordret til å mobbe denne gruppen. Helt vilt, her i huset lever vi vaksinerte og uvaksinerte i harmoni, og holder avstand til resten av omverdenen, den har visst gått av hengslene uansett. Alt er ikke svarthvitt. De fleste av oss gjør heldigvis det ... 5
Tiuren Skrevet 14. desember 2021 #77 Skrevet 14. desember 2021 29 minutter siden, Optimo said: De er nok flere enn du tror. Men kanskje færre enn jeg tror som driver aktiv "misjonering". Jeg driver med en form for selvskading ved å gå inn i disse gruppene og lese. Burde nok slutte med det, jeg mister noen hjerneceller hver gang.. Jeg tror ikke de er så mange, de ihuga antivaxerene (av overbevist konspi typen), men i lukkede rom lager de nok mye støy. Det er og mulig at i disse gruppene er engel psykiatri og noen sporadiske troll (både norske og noen litt lengre østfra). 4
zemer Skrevet 14. desember 2021 #78 Skrevet 14. desember 2021 mingus skrev (3 minutter siden): Ja det går i dårlig folkeskikk og hakk i plata her inne, de samme ekstreme gjengangerne. Men er ikke rart de lar seg rive med på mobben heller, så en sak om uvaksinerte på tv2nyhetene i går også hvor de snakket lenge og vel om denne "uvaksinerte gjengen" som om det er en egen rase mennesker som bare sitter og gjør seg vanskelige, og rett og slett oppfordret til å mobbe denne gruppen. Helt vilt, her i huset lever vi vaksinerte og uvaksinerte i harmoni, og holder avstand til resten av omverdenen, den har visst gått av hengslene uansett. Alt er ikke svarthvitt. Ei venninne sa i går at om hennes voksne sønn hadde vært uvaksinert så hadde han ikke fått komme på besøk. Dette skiller familier. 5
Example Skrevet 14. desember 2021 #79 Skrevet 14. desember 2021 zemer skrev (22 minutter siden): Hvor lenge har vi hatt omikron? Disse tiltakene hadde kommet uansett. Vi har så mange vaksinerte at smitten burde vel gått ned og ikke opp? Vi har tiltak fordi folk legges inn på sykehus. De uvaksinerte tar opp unødvendig plass. Derfor er de nødt til å vaksinere seg, selv at tiltaksbyrden kan minskes. 4
Justlooking Skrevet 14. desember 2021 #80 Skrevet 14. desember 2021 zemer skrev (15 minutter siden): Ei venninne sa i går at om hennes voksne sønn hadde vært uvaksinert så hadde han ikke fått komme på besøk. Dette skiller familier. Det er helt for jævlig. Sånn har ikke jeg det med verken familie eller venner. Vi respekterer hverandres synspunkt. Ingen tar avstand fra noen uavhengig av vaksinestatus. 5
Fremhevede innlegg