Gå til innhold

110.000 uvaksinerte over 45

Fremhevede innlegg

Skrevet
4 minutter siden, PetterKanin said:

Jo, det kan man da absolutt. 

Ok, en regel for deg og andre regler for andre. Godt argument.

• Liker 7
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Anonio skrev (3 minutter siden):

Poenget er at vaksinen hjelper mot innleggelse. Hvor de som blir innlagt kommer fra er en avsporing så lenge man kan fikse og forhindre den store majoriteten av innleggelsene med vaksinen. At du fortsetter å snakke om utlendinger sier mer om deg og er forøvrig ganske urrellevant i store datasett som det vi snakker om her. Spesielt når vaksinen har så god effekt mot alvorlig forløp.

Og hva sier det om meg? At jeg påpeker at fødeland er en viktig variabel, som selv FHI nevner som en faktor de ikke har korrigert for når de presenterer flere av tabellene, betyr at? 

Hva hadde skjedd hvis man så fordeling innlagte basert på kjønn? Eller bare bosted? Skulle man hengt ut den gruppen som har mest smitte blant disse inndelingene, uten å sjekke for andre mulige forklaringsvariabler? 

• Liker 5
Skrevet
Just now, Pivot said:

Og hva sier det om meg? At jeg påpeker at fødeland er en viktig variabel, som selv FHI nevner som en faktor de ikke har korrigert for når de presenterer flere av tabellene, betyr at? 

Hva hadde skjedd hvis man så fordeling innlagte basert på kjønn? Eller bare bosted? Skulle man hengt ut den gruppen som har mest smitte blant disse inndelingene, uten å sjekke for andre mulige forklaringsvariabler? 

Nei, man vaksinerer hele gruppen så slipper kverulanter å prøve å dele statistikken som de aldri får inn i subkulturer basert på alskens holdninger. Man trenger hverken dele den inn i kjønn, bosted, fødeland eller lignende, vaksinen fungerer uansett hvilken farge, postkode eller kjønn folk har. Du argumenterer for noe som ikke engang er et argument.

• Liker 9
Skrevet

Når FHI snakker om uvaksinerte, refererer de da til alle som kun har fått én dose også?

• Liker 4
Skrevet

Er det ikke grunn nok at man vil avvente med å ta en vaksine som er tilvirket i all hast til det foreligger forskning på eventuelle langtidsbivirkninger? Er riktignok ikke over 45, men så langt jeg vet er jeg frisk og ved god helse, og akter ikke å ta vaksinen før det foreligger mer forskning. Er forøvrig ikke anti-wax, har alle vaksiner jeg har tatt i barndommen og påfyll av enkelte hvert 5-10.år. Men etter erfaring med svineinfluensa-vaksinen er det vel ikke så rart om noen ønsker å avvente? Vi lever i et fritt land, og så lenge man følger smittevernreglene som til enhver tid gjelder ser jeg ikke problemet.

• Liker 11
Skrevet

På tide å påby vaksinering mot korona. Det vil jeg støtte 100 %. Hvorfor skal alle lide seg gjennom tiltak på grunn av noen få? Tiden er overmoden for obligatorisk vaksinering. 

• Liker 12
Gjest Linny111
Skrevet

Svigermoren min er i 70-årene med underliggende sykdommer og vaksinemotstander. Hun videresender sånne konspirasjonsvideoer på Whasapp hele tiden og er sterkt religiøs i et land som nå har begynt å skilles mer og mer fra kirken, så hun hører heller på det presten sier enn det presidenten sier.

Hun prøvde også å overtale sin 93 år gamle mor med diabetes til å ikke ta vaksinen. Greit at folk er unge og friske, men hva i all verden skal en 93-åring unngå vaksinen for?

Skrevet

Mer info:

«Blant pasientene som er lagt inn på intensivavdelingene på Østlandet, er 56 prosent uvaksinerte. 8 prosent av befolkningen er ikke vaksinert mot covid-19. Likevel utgjør denne gruppen over halvparten av de sykeste koronapasientene.»

Viseadministrerende direktør i Helse Sør-Øst, Jan Frich, opplyser via en pressmelding at det er avgjørende at flere takker ja til tilbudet om vaksine.

Den relativt lille gruppen uvaksinerte kan spille en avgjørende rolle for hvor raskt vi kommer oss ut av denne alvorlige situasjonen, sier Frich.»

• Liker 7
Skrevet

Min bestefar er ein av desse. 

75 år, kols og lungeskade etter alvorlig lungesjukdom. Samt ein del andre helseplager.

Kvifor?

Fordi han ser på YouTube. Og der er han blitt fortalt at vaksinene er skapa for å starte ein biologisk krig mellom vaksinerte og uvaksinerte. 

Men han trur korona er farleg, so han held seg heldigvis inne heile døgnet, slik at han får meir tid til å sjå på YouTube. 

• Liker 10
Skrevet
2 hours ago, Timsy said:

Er det ikke grunn nok at man vil avvente med å ta en vaksine som er tilvirket i all hast til det foreligger forskning på eventuelle langtidsbivirkninger? Er riktignok ikke over 45, men så langt jeg vet er jeg frisk og ved god helse, og akter ikke å ta vaksinen før det foreligger mer forskning. Er forøvrig ikke anti-wax, har alle vaksiner jeg har tatt i barndommen og påfyll av enkelte hvert 5-10.år. Men etter erfaring med svineinfluensa-vaksinen er det vel ikke så rart om noen ønsker å avvente? Vi lever i et fritt land, og så lenge man følger smittevernreglene som til enhver tid gjelder ser jeg ikke problemet.

Men det er jo mange fler som har tatt vaksine enn som har hatt korona, så man vet jo mye mer om å ta vaksine enn man vet om både Delta og Omikron, og det man faktisk vet er at både Omikron og Delta er farligere enn vaksinen for de aller fleste, særlig alle voksne.

• Liker 3
Skrevet

Tråden er ryddet for brudd på retningslinjene på korona-rommet, spekulasjoner, brukerdebatt, avsporinger, brukerangrep og svar til dette. Elaine Marley, mod.

Skrevet (endret)
MapleSirup skrev (6 timer siden):

Du baserer jo ikke dine valg på fakta, så det er en naturlig slutning av vedkommende 

Hvilke fakta baserer jeg ikke mine valg på?

Endret av PetterKanin
  • Liker 1
Skrevet
Anonio skrev (5 timer siden):

Ok, en regel for deg og andre regler for andre. Godt argument.

På ingen måte. Forskjellen er at jeg greier å forholde meg til gjeldende regler. 

• Liker 2
Skrevet (endret)
Pivot skrev (5 timer siden):

Av de gruppene som nå er blitt så alvorlig syke at de er innlagt på sykehusene, kommer 40 prosent fra landbakgrunn med svært høy andel uvaksinerte.

Hele 35 prosent av den russiskfødte befolkningen i Norge er registrert uvaksinert. Det står enda verre til for de andre landene. Godt over halvparten av borgere fra Romania, Latvia, og Polen er registrert uvaksinert.

https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/XqEx5g/de-uvaksinerte-i-virusets-vold

Samtidig ser vi at østeuropeiske innvandrere ligger på rundt 50 prosent vaksinegrad, og at innvandrerbefolkningen fra Midt-Østen og Afrika også ligger lavt. Dette handler delvis om aktiv motstand, og delvis om en skepsis til myndigheter og manglende informasjon og tilgjengelighet.

Skjermbilde%2B2021-12-14%2Bkl.%2B15.54.0

FARLIG: Det er vesentlig farligere å være uvaksinert enn å være vaksinert.

Men vi har også aktive norske vaksinemotstandere som aktivt går inn for å få folk til ikke å vaksinere seg.

Men spar meg for snakket om individuelle rettigheter for aktive vaksinemotstandere, når regningen sendes videre til andre, uskyldige grupper.

Blant disse er altså stengte videregående skoler og andre tilbud for barn og unge som stenges ned «for sikkerhets skyld». Slike tiltak er definitivt å la barn og unge ta belastningen for alle oss andre - og spesielt de uvaksinerte over 45 år som har størst risiko for å bli syke og innlagt med alvorlig sykdom.

Endret av Lana01
  • Liker 5
Skrevet
Lana01 skrev (2 minutter siden):

Men vi har også aktive norske vaksinemotstandere som aktivt går inn for å få folk til ikke å vaksinere seg.

Hvor mange er disse? 2 stk? 3 stk? 20 stk? De er uansett ikke annet enn en parentes i debatten. De aller fleste som ikke har vaksinert seg har null problemer med at andre har vaksinert seg. Slik er det også andre veien, selv om noen idioter roper høyt.

• Liker 9
Skrevet
Lana01 skrev (4 minutter siden):

Av de gruppene som nå er blitt så alvorlig syke at de er innlagt på sykehusene, kommer 40 prosent fra landbakgrunn med svært høy andel uvaksinerte.

Hele 35 prosent av den russiskfødte befolkningen i Norge er registrert uvaksinert. Det står enda verre til for de andre landene. Godt over halvparten av borgere fra Romania, Latvia, og Polen er registrert uvaksinert.

Samtidig ser vi at østeuropeiske innvandrere ligger på rundt 50 prosent vaksinegrad, og at innvandrerbefolkningen fra Midt-Østen og Afrika også ligger lavt. Dette handler delvis om aktiv motstand, og delvis om en skepsis til myndigheter og manglende informasjon og tilgjengelighet.

Skjermbilde%2B2021-12-14%2Bkl.%2B15.54.0

FARLIG: Det er vesentlig farligere å være uvaksinert enn å være vaksinert.

Men spar meg for snakket om individuelle rettigheter for aktive vaksinemotstandere, når regningen sendes videre til andre, uskyldige grupper.

Blant disse er altså stengte videregående skoler og andre tilbud for barn og unge som stenges ned «for sikkerhets skyld». Slike tiltak er definitivt å la barn og unge ta belastningen for alle oss andre - og spesielt de uvaksinerte over 45 år som har størst risiko for å bli syke og innlagt med alvorlig sykdom.

Hvordan var dette svar på det som jeg skrev? 

• Liker 4
Skrevet
PetterKanin skrev (Akkurat nå):

Hvor mange er disse? 2 stk? 3 stk? 20 stk? De er uansett ikke annet enn en parentes i debatten. De aller fleste som ikke har vaksinert seg har null problemer med at andre har vaksinert seg. Slik er det også andre veien, selv om noen idioter roper høyt.

De samler seg i grupper på Facebook og tyter ut i kommentarfeltene i avisene. Det er tusenvis. Uten at jeg vet hvor mye tak det er i dem i det virkelige liv (tør de å si dette høyt i kantina på jobb?), men bak skjermen er det hvertfall ingen hemninger. 

Skrevet
PetterKanin skrev (1 minutt siden):

Det er mange nok her som jobber iherdig med  å snakke ned vaksinen, påpeker hvor farlig den er og at vi ikke vet nok om langtidseffekter osv

• Liker 9
Skrevet
Optimo skrev (1 minutt siden):

De samler seg i grupper på Facebook og tyter ut i kommentarfeltene i avisene. Det er tusenvis. Uten at jeg vet hvor mye tak det er i dem i det virkelige liv (tør de å si dette høyt i kantina på jobb?), men bak skjermen er det hvertfall ingen hemninger. 

Nei, det er ikke tusenvis(om vi ser innenlands). Det er noen få som roper høyt. Akkurat som vi ser med motsatt fortegn på KG, bare at de er noen flere.

• Liker 4
Skrevet
Lana01 skrev (2 minutter siden):

Det er mange nok her som jobber iherdig med  å snakke ned vaksinen, påpeker hvor farlig den er og at vi ikke vet nok om langtidseffekter osv

Å påpeke dette handler lite om noen konspirasjon. At vi vet lite på lang sikt og at det er kortsiktige bivirkninger er fakta.

• Liker 9
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...