Gå til innhold

Er utslitt av denne prosessen her

Fremhevede innlegg

Skrevet

Er det normalt at kommuner har et samarbeids team når det gjelder å hjelpe et barn med skolevegring? 
her er vi altså foreldre til et barn som sliter med dette. Dvs. Hun er 70-80% på skolen, og har hatt en del fravær. 
dette teamet består av skole, ppt, barnevern, familieteam, helsesøster, bup og fastlege.
Der alle instanser skal utveksle informasjon mellom seg. 
datteren vår er helt utslitt av dette, og det stresser henne at alle skal inn. Det er også en belastning for oss foreldre. 
Hun skal begynne på bup 5. januar. 
I følge oss foreldre trenger hun god dialog med kontaktlærer, bup og kanskje helsesøster. 
føler dette blir blåst veldig opp, og vi foreldre er meldt inn til barnevernet for omsorgssvikt pga fraværet. 
Hun er blitt mobbet på skolen, og har etter dette blitt deprimert. 
De fleste som skal jobbe med saken er unge voksne i 20 årene uten barn selv. 
rådene de gir er tatt rett ut av ei lærebok og det er liten forståelse for at ungdom er forskjellig. 
Jeg er helt utslitt, og lurer på om jeg trenger en advokat eller noen 

Anonymkode: 468f6...4e4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja det er normalt at kommunen setter ned et team i sånne saker og det bør dere sette pris på.

Anonymkode: 3aa9a...aba

• Liker 6
Skrevet

Jeg var takknemlig da det ble satt i gang et ansvarsgruppe. Endelig dro alle instansene i samme retning. Bakgrunnen her var også mobbing og skolevegring. 

Ved hjelp av alle tiltakene samt at vi flyttet så fikk vi barnet trygt nok igjen slik at det kom tilbake på skolen. Tiltakene hadde vi over flere år.

Anonymkode: 6cd51...f7a

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Ja det er normalt at kommunen setter ned et team i sånne saker og det bør dere sette pris på.

Selvfølgelig er vi glade for at de vil hjelpe. Men når barnevernet koples på og vi foreldre blir mistenkt for omsorgssvikt er dette en ekstrem belastning for oss. Vi er ressurssterke og står på 24/7 for barna. 

• Liker 1
Skrevet

Huff det må være en slitsom situasjon å befinne seg i. Føler med dere. Ble dere meldt pga fraværet, uten at skolen mistenkte alvorlig omsorgssvikt ellers? I så fall er det brudd på taushetsplikten og noe dere kan klage på. Når det gjelder ansvarsgrupper, så er det fokus på tverrfaglig samarbeid i kommunene, men foreldre må samtykke til at barnevernet kobles på. Hvis da det ikke finnes grunn til å tro at det er alvorlig omsorgssvikt. Da kan de så klart melde fra uten samtykke.

Anonymkode: 36f84...cb2

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Sette pris på å bli meldt til barnevernet fordi barnet er deprimert pga mobbing? Tror ikke det finnes så mange foreldre der ute som føler takknemlighet for slik behandling...

Anonymkode: 36f84...cb2

• Liker 4
Skrevet

Er det mobbing som er årsaken så kommer vel barnevernet til å ta tak i skolen der mobbingen skjer. Hvordan skal de få slutt på mobbingen ellers?

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Er det normalt at kommuner har et samarbeids team når det gjelder å hjelpe et barn med skolevegring? 
her er vi altså foreldre til et barn som sliter med dette. Dvs. Hun er 70-80% på skolen, og har hatt en del fravær. 
dette teamet består av skole, ppt, barnevern, familieteam, helsesøster, bup og fastlege.
Der alle instanser skal utveksle informasjon mellom seg. 
datteren vår er helt utslitt av dette, og det stresser henne at alle skal inn. Det er også en belastning for oss foreldre. 
Hun skal begynne på bup 5. januar. 
I følge oss foreldre trenger hun god dialog med kontaktlærer, bup og kanskje helsesøster. 
føler dette blir blåst veldig opp, og vi foreldre er meldt inn til barnevernet for omsorgssvikt pga fraværet. 
Hun er blitt mobbet på skolen, og har etter dette blitt deprimert. 
De fleste som skal jobbe med saken er unge voksne i 20 årene uten barn selv. 
rådene de gir er tatt rett ut av ei lærebok og det er liten forståelse for at ungdom er forskjellig. 
Jeg er helt utslitt, og lurer på om jeg trenger en advokat eller noen 

Fint for dere å få råd. Ta imot. Noter deg tingene de sier. Og så kan du utfordre de på å snakke om mobbingen. Og mobbing på skole. Fokuser på det, og evt de problemene de ellers har lyst å nøste opp i. Og feks det å være foreldet til tenåringer. Disse er unge, og de har nettop vært tenåringer selv så de er nok midt i blinken til å snakke med ungdommen og snakke med elever på skolen, om de fàr det. Skal de koble på foreldrene til de ungdommene som mobber?

Skrevet

Det er pedagogisk team,alle skoler har det. Det er sånne saker de jobber med.

Dessverre veldig vanlig å bli meldt til bv ved skolevegring. Men siden dere skal på bup er det tvilsomt de åpner sak. Da dere alt får hjelp og veiledning da.

Anonymkode: bfadd...f35

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Selvfølgelig er vi glade for at de vil hjelpe. Men når barnevernet koples på og vi foreldre blir mistenkt for omsorgssvikt er dette en ekstrem belastning for oss. Vi er ressurssterke og står på 24/7 for barna. 

Det skjønner jeg at er en belastning, om det ikke er snakk om omsorgssvikt. Da skal det ikke være nødvendig at bv er med i ansvarsgruppen. BV bør jo strengt tatt ikke bruke ressurser på sånne saker, om det ikke er omsorgen det står på, selvsagt.

Nå kan jeg jo egentlig ikke uttale meg om deres sak, siden jeg ikke vet noe spesielt om den. Men tenker å skrive litt generelt. I mange skolevegringssaker er det jo helse som er viktig først og fremst. Så det er bra at hun har fått time på BUP. De kan også veilede skolen på hvordan de kan tilrettelegge for en best mulig skolehverdag for barnet. For det er skolen pliktig til å gjøre. Om de så må la henne sitte på et grupperom med en assistent eller lærer noen timer i uka.
Men mange skoler tar ikke ansvaret sitt her, og mener at det handler om omsorgssvikt, og melder heller til barnevernet.

Jeg jobber i bv selv, og har flere ganger blitt provosert på de holdningene skolene har ovenfor foreldrene i skolevegringssaker, og at skolene ikke selv gjør de grepene de er pliktig til å gjøre. Handler vel ofte om økonomi tenker jeg, og at skolene derfor vil prøve å skyve ansvaret på bv. Men hvordan tenker de at barnevernet skal få barnet på skolen, eller tilrettelagt undervisning? Den pedagogiske biten har jo ikke bv-ansatte god nok kunnskap om. 

Og ikke minst må alle ansvarsgrupper ta et blikk på seg selv, og se hvilke instanser det faktisk er nødvendig er med. Særlig fordi det er flere instanser barna selv er nødt til å forholde seg til, prate med og gjerne fortelle det samme til. Gang på gang. Og det blir ofte for mye for dem, skaper stress, de blir lei og resignerer mer eller mindre til slutt. Da blir det sjeldent en positiv endring. 

Anonymkode: eab59...72b

• Liker 3
Skrevet

Skolen har ikke lov å melde dere til bv grunnet fravær i skolen . Skolen er fritatt fra taushetsplikten om det er mistanke , om at ett barn blir utsatt for omsorgsvikt i hjemmet. Da omhandler det vold fysisk / psykisk , seksuelle overgrep , rus osv . Hvis det ikke foreligger mistanke om omsorgssvikt å de er bekymret . Må de ha foresattes samtykke . For å kontakte barnevernet , så de har brutt både taushetsplikten og opplæringsloven . Kontakt advokat ppt og bup er riktig innstanser i samarbeid med skolen og dere foresatte . Send også skriftlig klage til statsforvalter .  Lykke til videre jeg håper det ordner seg for dere .

Skrevet

Hva står i bekymringsmeldingen?

Anonymkode: 49491...7c2

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Det skjønner jeg at er en belastning, om det ikke er snakk om omsorgssvikt. Da skal det ikke være nødvendig at bv er med i ansvarsgruppen. BV bør jo strengt tatt ikke bruke ressurser på sånne saker, om det ikke er omsorgen det står på, selvsagt.

Nå kan jeg jo egentlig ikke uttale meg om deres sak, siden jeg ikke vet noe spesielt om den. Men tenker å skrive litt generelt. I mange skolevegringssaker er det jo helse som er viktig først og fremst. Så det er bra at hun har fått time på BUP. De kan også veilede skolen på hvordan de kan tilrettelegge for en best mulig skolehverdag for barnet. For det er skolen pliktig til å gjøre. Om de så må la henne sitte på et grupperom med en assistent eller lærer noen timer i uka.
Men mange skoler tar ikke ansvaret sitt her, og mener at det handler om omsorgssvikt, og melder heller til barnevernet.

Jeg jobber i bv selv, og har flere ganger blitt provosert på de holdningene skolene har ovenfor foreldrene i skolevegringssaker, og at skolene ikke selv gjør de grepene de er pliktig til å gjøre. Handler vel ofte om økonomi tenker jeg, og at skolene derfor vil prøve å skyve ansvaret på bv. Men hvordan tenker de at barnevernet skal få barnet på skolen, eller tilrettelagt undervisning? Den pedagogiske biten har jo ikke bv-ansatte god nok kunnskap om. 

Og ikke minst må alle ansvarsgrupper ta et blikk på seg selv, og se hvilke instanser det faktisk er nødvendig er med. Særlig fordi det er flere instanser barna selv er nødt til å forholde seg til, prate med og gjerne fortelle det samme til. Gang på gang. Og det blir ofte for mye for dem, skaper stress, de blir lei og resignerer mer eller mindre til slutt. Da blir det sjeldent en positiv endring. 

vil bare korrigere deg litt her.. 

PPT anbefaler alt som handler om tilrettelegging. Uten PPT kan man ikke få assistent eller sitte på grupperom. PPT er de som faktisk kan skrive anbefalinger, og det som skolene bør følge. dersom skolene ikke følger sakkyndig vurdering kan foresatte klage og melde sak. PPT er også viktige å ha med fordi de kjenner skolene, miljø og kan inn å arbeide mer systemisk og veilede 

BUP gir anbefaling om hva barnet trenger ut fra diagnoser. Hvilke tiltak som kan bedre funksjon og bedre psykisk helse. PPT hører gjerne på bup sine råd, da bup har kompetanse på psykisk men det er ppt som anbefaler tilrettelegging. 

Anonymkode: ab50b...8de

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

vil bare korrigere deg litt her.. 

PPT anbefaler alt som handler om tilrettelegging. Uten PPT kan man ikke få assistent eller sitte på grupperom. PPT er de som faktisk kan skrive anbefalinger, og det som skolene bør følge. dersom skolene ikke følger sakkyndig vurdering kan foresatte klage og melde sak. PPT er også viktige å ha med fordi de kjenner skolene, miljø og kan inn å arbeide mer systemisk og veilede 

BUP gir anbefaling om hva barnet trenger ut fra diagnoser. Hvilke tiltak som kan bedre funksjon og bedre psykisk helse. PPT hører gjerne på bup sine råd, da bup har kompetanse på psykisk men det er ppt som anbefaler tilrettelegging. 

meg igjen som siterte deg fra BV. glemte å legge med at jeg stort sett er helt enig med innlegget ditt. Veldig bra at bup er inne med utredning og hjelp.

Ønsket kun å presisere dette med anbefaling, og ser det var litt dårlig formulert. 

• Liker 2
Skrevet
Burugla63 skrev (7 timer siden):

https://www.tv2.no/a/11945494/

anbefaler deg å lese denne artikkelen , dette er om barn og foreldre i samme situasjon 

Har lest den før. Er helt enig! Barn med skolevegring trenger BUP, ikke barnevernet. 
Jeg jobber selv med barn og har pedagogisk utdannelse, er ressurssterk og oppegående. hadde jeg utsatt barnet mitt for omsorgssvikt hadde jeg visst det selv. 
I vår familie er det overhode ingen form for omsorgssvikt. Her får de mye kjærlighet, omsorg og anerkjennelse. 
Jeg føler meg såret, er lei meg og opplever dette svært krenkende 

Skrevet
Burugla63 skrev (8 timer siden):

Skolen har ikke lov å melde dere til bv grunnet fravær i skolen . Skolen er fritatt fra taushetsplikten om det er mistanke , om at ett barn blir utsatt for omsorgsvikt i hjemmet. Da omhandler det vold fysisk / psykisk , seksuelle overgrep , rus osv . Hvis det ikke foreligger mistanke om omsorgssvikt å de er bekymret . Må de ha foresattes samtykke . For å kontakte barnevernet , så de har brutt både taushetsplikten og opplæringsloven . Kontakt advokat ppt og bup er riktig innstanser i samarbeid med skolen og dere foresatte . Send også skriftlig klage til statsforvalter .  Lykke til videre jeg håper det ordner seg for dere .

Jeg vet. Kjenner jeg har vært nedkjørt i flere dager pga dette. Begynner å få samlet tankene mine nå og har litt mer oversikt. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...