Gå til innhold

Vaksinering av barn.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når trur dykk vi kan vaksinere barna våre? Føler meg utrygg på at ho er ubeskytta, kun tre år. Kva er tyngst for barn, vaksinen eller covid? Trur du vi får tilbod om å vaksinere snart? Kjenner eg er bekymra for barn generell, men dei tåler covid altså heilt greitt? Stemmer eigentlig det? 

Videoannonse
Annonse
Skrevet
mammahjarte skrev (4 minutter siden):

Når trur dykk vi kan vaksinere barna våre? Føler meg utrygg på at ho er ubeskytta, kun tre år. Kva er tyngst for barn, vaksinen eller covid? Trur du vi får tilbod om å vaksinere snart? Kjenner eg er bekymra for barn generell, men dei tåler covid altså heilt greitt? Stemmer eigentlig det? 

Har en på 6 år med corona nå, han er foreløpig kun tett i nesa. Ellers virker han å være i grei form, men bare vært syk i en dag-ish, var helt tilfeldig at vi fant det ut da de fikk med tester hjem fra skolen. Han er såpass lite syk at jeg ikke hadde testet han om det ikke var for at de fikk med hjemmetest i dag, og det er jo litt ekkelt å tenke på, samtidig som jeg er glad for at han ikke er spesielt syk. Han har vært dårligere av vanlig forkjølelse. 

• Liker 5
Skrevet
1 minutt siden, Zebrina said:

Har en på 6 år med corona nå, han er foreløpig kun tett i nesa. Ellers virker han å være i grei form, men bare vært syk i en dag-ish, var helt tilfeldig at vi fant det ut da de fikk med tester hjem fra skolen. Han er såpass lite syk at jeg ikke hadde testet han om det ikke var for at de fikk med hjemmetest i dag, og det er jo litt ekkelt å tenke på, samtidig som jeg er glad for at han ikke er spesielt syk. Han har vært dårligere av vanlig forkjølelse. 

Takk det var betryggande å høyra 🌠

• Liker 1
Gjest guttemusikken
Skrevet

Vaksinere barn høres helt hinsides ut. Det kommer aldri til å skje her. De tåler jo covid helt fint! 

Skrevet

Det beste for alle små barn i dette landet, er at voksne mennesker i fattige land vaksineres.

• Liker 8
Skrevet

Jeg håper inderlig ikke at de godkjenner vaksiner for barn ned i 3 års alder. De aller aller fleste barn merker ingenting eller lite til korona. Våre 3 barn hadde så lite symptomer at vi ikke skjønte at de hadde korona og flere nevøer og nieser hadde absolutt ingen symptomer. Dersom ditt barn ikke er kronisk syk på noen måte så ser jeg ikke grunn til at du skal være så bekymret. Men skjønner jo at en mamma bekymrer seg for sitt barn selvfølgelig. Sørg for at barnet har godt immunsystem ved å gi den masse grønt og frukt evt tilskudd så går det nok bra skal du se :)

• Liker 8
Skrevet
IdaC skrev (1 time siden):

Jeg håper inderlig ikke at de godkjenner vaksiner for barn ned i 3 års alder. De aller aller fleste barn merker ingenting eller lite til korona. Våre 3 barn hadde så lite symptomer at vi ikke skjønte at de hadde korona og flere nevøer og nieser hadde absolutt ingen symptomer. Dersom ditt barn ikke er kronisk syk på noen måte så ser jeg ikke grunn til at du skal være så bekymret. Men skjønner jo at en mamma bekymrer seg for sitt barn selvfølgelig. Sørg for at barnet har godt immunsystem ved å gi den masse grønt og frukt evt tilskudd så går det nok bra skal du se :)

Det kommer de nok til å gjøre etterhvert, men du bestemmer jo selv om barnet ditt skal vaksineres. Ingen andre behøver vite noe om valget ditt. :) 

• Liker 2
Skrevet

slik jeg oppfatter det er en godkjenning for aldersgruppen 5 til 11 på trappene, og det gjelder visst en egen barnedose. Leste en artikkel før idag om at barn tåler covid godt, og det er rapportert lite senvirkninger.

Så for det enkelte barn er det kanskje ikke så viktig, men for samfunnet totalt utgjør de jo en stor gruppe som for det første gjør at viruset har stort spillerom, som igjen gir økt risiko for nye mutasjoner og de bidrar selvfølgelig til at smitten fortsatt sprer seg til voksne og eldre. Jeg kommer til å vaksinere min 11-åring av disse grunnene.

• Liker 1
Skrevet

Tråden er ryddet for spekulasjoner og svar til dette. Elaine Marley, mod.

Skrevet (endret)

Bukholm, assisterende direktør i FHI forteller til Nettavisen at man ikke kan utelukke at vaksinerte barn kan utvikle dårligere immunforsvar og svekket immunitet mot virusvarianter de vil møte på i fremtiden. Koronaviruset, Geir Bukholm | Bukholm om potensielt dårlige utsikter for fremtidige virusvarianter: - En mulighet (nettavisen.no)

Er det dette dere foreldre vil være med på og risikere? Er det å være ansvarlige foreldre? For jeg regner med at dere er voksne, og at dere ikke risikerer barns helse for at noen få voksne kan dø? 

Endret av Jytte
  • Liker 10
Skrevet
mammahjarte skrev (18 timer siden):

jeg håper jo at de under 12 får tilbud snart, min skal ta den

Skrevet

Her var det mye sørgelig lesing 🥺 Stakkars barn.

• Liker 6
Skrevet

Eg er primært oppteken av å ta eit infomert valg. Eg er Ingen immunolog. Men ser at vaksinering av barn kan bli eit frivillig tilbod på sikt. Det er dit utviklinga peike. 

Eg hørte noko positivt på nyheitsmorgon idag tidlig. Det ligger nå ute informasjon frå ei dansk studie som viste til lite eller ingen seinskader på barn som har gjennomgått koronasmitte.

• Liker 4
Skrevet
Jytte skrev (1 time siden):

Bukholm, assisterende direktør i FHI forteller til Nettavisen at man ikke kan utelukke at vaksinerte barn kan utvikle dårligere immunforsvar og svekket immunitet mot virusvarianter de vil møte på i fremtiden. Koronaviruset, Geir Bukholm | Bukholm om potensielt dårlige utsikter for fremtidige virusvarianter: - En mulighet (nettavisen.no)

Er det dette dere foreldre vil være med på og risikere? Er det å være ansvarlige foreldre? For jeg regner med at dere er voksne, og at dere ikke risikerer barns helse for at noen få voksne kan dø? 

dette handler ikke om at noen få voksne kan dø. Det handler om et samfunn i lockdown, folk som mister levebrødet sitt, barn tilbake på hjemmeskole i noen kommuner, barn som ikke får drive med fritidsaktiviter,hovedsaklig fordi det sitter noen gjenstridige voksne løker og holde samfunnet som gisler fordi de nekter å vaksinere seg.

Noen må vi vaksinere, og jeg skulle ønske alle voksne (som ikke har en medisinsk grunn) ville ta ansvar å gjøre det. Da kunne vi kanskje slippe å vaksinere barna, men barna og de voksne vaksinenekterne utgjør tilsammen en altfor stor gruppe uvaksinerte i  møtet med omikron. Så før du peker på de du kaller "dere", foreslår jeg at du peker på de voksne vaksinenekterne.

• Liker 2
Skrevet

Jeg ønsker ikke vaksine til mine 2. Har aldri hørt om friske barn som hsr blitt alvorlig syke av Corona, så det er ikke aktuelt. 

Jeg er ikke villig til å "ta en for laget" når det kommer til barna mine

• Liker 8
Skrevet
Lucille skrev (11 minutter siden):

Noen må vi vaksinere, og jeg skulle ønske alle voksne (som ikke har en medisinsk grunn) ville ta ansvar å gjøre det. Da kunne vi kanskje slippe å vaksinere barna, men barna og de voksne vaksinenekterne utgjør tilsammen en altfor stor gruppe uvaksinerte i  møtet med omikron. Så før du peker på de du kaller "dere", foreslår jeg at du peker på de voksne vaksinenekterne.

Det er ikke det denne tråden handler om. 

Og hva vet vi om omikron? At den smitter lettere og gir mindre sykdom er det vi vet så langt. 

Ser du vil ofre barna, håper du er en av få. 

• Liker 6
Skrevet
mammahjarte skrev (1 time siden):

Eg er primært oppteken av å ta eit infomert valg. Eg er Ingen immunolog. Men ser at vaksinering av barn kan bli eit frivillig tilbod på sikt. Det er dit utviklinga peike. 

Eg hørte noko positivt på nyheitsmorgon idag tidlig. Det ligger nå ute informasjon frå ei dansk studie som viste til lite eller ingen seinskader på barn som har gjennomgått koronasmitte.

det så jeg og, og fra tidligere vet vi at det er innrapportert vært lite bivirkninger av vaksinen for barn, så det virker som ingen av delene er noe å bekymre seg om for barn.

• Liker 1
Skrevet

Tråden er ryddet for innhold Kvinneguiden ikke vil assosieres med og svar til dette. Elaine Marley, mod.

Skrevet
Rucula skrev (Akkurat nå):

Jeg ønsker ikke vaksine til mine 2. Har aldri hørt om friske barn som hsr blitt alvorlig syke av Corona, så det er ikke aktuelt. 

Jeg er ikke villig til å "ta en for laget" når det kommer til barna mine

Mis- c er en sjelden , men alvorlig  følge sykdom etter korona, som potensielt kan  være dødelig. Det er sjelden, men bør  tas på alvor, spesielt med mye smitte blant barn, man må være obs på symptomer av dette.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/41b0wo/ett-trettiotal-barn-med-livshotande-inflammation

https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/mis-c-in-kids-covid-19/symptoms-causes/syc-20502550

ellers  rammer også long covid barn

https://www.bmj.com/content/374/bmj.n2157

• Liker 3
Skrevet (endret)
Jytte skrev (På 14.12.2021 den 19.40):

Det er ikke det denne tråden handler om. 

Og hva vet vi om omikron? At den smitter lettere og gir mindre sykdom er det vi vet så langt. 

Ser du vil ofre barna, håper du er en av få. 

Det er lov å være uenig, men stråmannsargumentasjon er bare bedritent. Jeg har ikke tenkt å ofre noen barn. Det er ikke noe som tilsier at verken sykdommen eller vaksinen er skadelig for barn. Men et stengt samfunn er det. Og jeg ønsker for mine barn at de skal få møte sine eldre slektninger og venner fysisk, og beholde dem i live.

Endret av Marcie
  • Liker 1
  • Opprett ny...