Gå til innhold

Ved til fyring

Fremhevede innlegg

Skrevet

Dette er et litt flaut spørsmål og komme med for en godt voksen dame, men hvor kjøper man (gjerne litt billig) ved? 

Jeg har aldri likt og fyre, jeg får det aldri til. Nå er strømmen så dyr at jeg innser at jeg må begynne og bruke peisen, men jeg er ikke siker på hvor man kjøper ved. Og så er jeg litt red for at alt er utsolgt😅 sånn at jeg må kjøpe dyrt på bensinstasjon eller noe. Har noen tips til hvor man kan kjøpe? Og om noen har tips til hvordan man skal få tent på så vill jeg gjerne høre de og. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg bruker å kjøpe en favn om gangen til 1000 kroner. Noen bønder selger billig ved.

Skrevet

Se på Finn.no, eller hør med venner og kjente hvem de pleier å kjøpe fra 😊 Det er lurt å kjøpe nå fordi det er tomt mange plasser pga de ville strømprisene.

Anbefaler bjørk og eik.

Skrevet

Vil tro det kommer litt an på hvor du bor. Jeg kjøper direkte av en bonde som leverer hjem. Har hatt samme leverandør i flere år, og fant ham på oppslagstavle i lokalbutikken.

Ellers vil jeg tro plantasjen er billigere enn bensinstasjonen.

Anonymkode: be048...efe

• Liker 1
Skrevet

Er vel ikke tørr ved å oppdrive nå. Kan selvfølgelig være noen som har litt skog som selger i litt mindre kvanta lokalt, men det er jo bare å sjekke ut på lokale fb sider el.l.

Ellers så er muligheten å spørre på byggeplasser om de har engangspaller, de er ubehandlet og kan brennes, de blir bare kastet. Men da må du sage opp selv. Kanskje ikke intressert i det?

Når det gjelder opptenning, så bruker jeg opptenningspinner og opptenningsbriketter. Når det får bra fyr, så legger jeg på litt bedre ved. Men ikke for mye i starten, legger heller på litt mer når pipa har blitt litt varm.

Anonymkode: 0f173...698

• Liker 1
Skrevet

Spør u området om noen selger privat. Når du skal fyre opp så brenn små biter og bark, når det har fått fyr aå legg på større biter. Ha døra litt åpen mens det får godt fyr, jeg bruker også tennposer fra coop, det er de beste jeg har prøvd, sånne små hvite  

Anonymkode: 0f9e2...7b5

Skrevet
Pippi Lotta skrev (8 minutter siden):

Dette er et litt flaut spørsmål og komme med for en godt voksen dame, men hvor kjøper man (gjerne litt billig) ved? 

Jeg har aldri likt og fyre, jeg får det aldri til. Nå er strømmen så dyr at jeg innser at jeg må begynne og bruke peisen, men jeg er ikke siker på hvor man kjøper ved. Og så er jeg litt red for at alt er utsolgt😅 sånn at jeg må kjøpe dyrt på bensinstasjon eller noe. Har noen tips til hvor man kan kjøpe? Og om noen har tips til hvordan man skal få tent på så vill jeg gjerne høre de og. 

Det er jo så koselig å fyre! Rene meditasjonen. Du vil nok få det til bare du øver litt. Bygg et lite bål i peisen av litt mindre kubber med så mye bark som mulig som vender ned mot ilden og slik at kubbene ligger med litt plass under i bunn. Lag noen baller av papir, samt strimler av avis som du putter innunder. Tenn på papiret inni/under kubbene og mat bålet med avisstrimler. Du kan evt bruke noen påtenningsposer/tennbriketter, litt juks det, men gjør det enklere. 
Vi har kjøpt sekker på Obs bygg, men aner ikke om de har mer igjen nå. 

Anonymkode: b083d...e8d

Skrevet

Takk for tips 🙂 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...