_ems Skrevet 13. desember 2021 #1 Skrevet 13. desember 2021 Hei! Jeg har et par spørsmål. Klædden (aka valpen) min har funnet stemmen sin, og bjeffer mye. Om jeg skal kun jobbe med positiv belønning, overser jeg da bjeffingen - og roser når han blir stille? Skal jeg rose i sekundet han blir stille, eller noen sekunder etterpå? Jeg vil ikke belønne feil atferd! Videre lurer jeg også litt på det å være alene hjemme. Valpen min er generelt sutrete. Han sutrer og piper om jeg sier litt strengt "nei", om han ikke får vilja si, om jeg roer han ned etter lek ++. Han kan til og med ligge og sutre samtidig som han biter på tyggebein. Det jeg da lurer på, er det feil av meg å gå og la han pipe litt, om han roer seg ned veldig kjapt og legger seg i senga? Ofte leser jeg at da har man vært for lenge borte, men med han her er det så vanskelig å vite fordi han er så "sutrete" ellers også. Jeg elsker lillegutten min, og vil ikke at han skal få seperasjonsangst. Likevel er han 12 uker nå, og det hadde vært fint om han snart kunne vært alene i alle fall en time så jeg får handlet og trent!
Tabris Skrevet 13. desember 2021 #2 Skrevet 13. desember 2021 Ang bjeffing så kommer det an på hvorfor han bjeffer. Er det masebjeffing så hadde jeg ignorert fullstendig og latt ham være stille i minst 3-5 sekunder før jeg ga ham oppmerksomhet igjen. Andre årsaker til bjeffing bør gjerne løses på andre måter. Det går greit om han sutrer og piper en kort stund når han er alene om han roer seg fort. Det er noe annet om sutringen begynner å eskalere til bjeffing og uro. 1
_ems Skrevet 13. desember 2021 Forfatter #3 Skrevet 13. desember 2021 Tabris skrev (17 minutter siden): Ang bjeffing så kommer det an på hvorfor han bjeffer. Er det masebjeffing så hadde jeg ignorert fullstendig og latt ham være stille i minst 3-5 sekunder før jeg ga ham oppmerksomhet igjen. Andre årsaker til bjeffing bør gjerne løses på andre måter. Det går greit om han sutrer og piper en kort stund når han er alene om han roer seg fort. Det er noe annet om sutringen begynner å eskalere til bjeffing og uro. Tusen takk for råd! Ofte bjeffer han om han ikke kommer seg opp i sofaen, eller for å "tøffe" seg når jeg sier nei litt strengt. Derfor jeg må prøve å bli flinkere til å belønne positiv atferd, sånn at han ikke begynner å knurre og bjeffe på "nei". Jeg vet bare ikke hvordan jeg belønner han når han er stille, sånn at han skjønner det? Han er jo stort sett stille, er jo ikke ofte det er bjeffing! Okei, da skal jeg se det litt an neste gang! Tusen takk for gode råd! Er så redd jeg ødelegger hunden min ved å gjøre noe feil...
Tabris Skrevet 13. desember 2021 #4 Skrevet 13. desember 2021 (endret) 3 minutter siden, _ems said: Tusen takk for råd! Ofte bjeffer han om han ikke kommer seg opp i sofaen, eller for å "tøffe" seg når jeg sier nei litt strengt. Derfor jeg må prøve å bli flinkere til å belønne positiv atferd, sånn at han ikke begynner å knurre og bjeffe på "nei". Jeg vet bare ikke hvordan jeg belønner han når han er stille, sånn at han skjønner det? Han er jo stort sett stille, er jo ikke ofte det er bjeffing! Okei, da skal jeg se det litt an neste gang! Tusen takk for gode råd! Er så redd jeg ødelegger hunden min ved å gjøre noe feil... At han bjeffer fordi han ikke kommer seg opp i sofaen høres jo ut som frustrasjonsbjeffing. Det vil jo gå over når han blir gammel og stor nok til å komme seg opp selv. I stedet for å si strengt "nei" så kan du lære ham en positivt innlært kontaktlyd for å stoppe ham fra å gjøre ting du ikke vil han skal gjøre - som valper ofte gjør! Så unngår du den bjeffingen også. Du kan lese mer om det, og steg-for-steg innlæring, her: https://www.siddishundeskole.com/wp-content/uploads/2020/12/17a-Stoppe-uønsket-atferd.pdf Endret 13. desember 2021 av Tabris 1
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2021 #5 Skrevet 13. desember 2021 Vet han hva "nei" betyr? "Nei" bør læres inn akkurat som alle andre kommandoer, og læres inn på samme vis. Om han ikke vet hvorfor du plutselig blir litt skummel, så kan det føre til frustrasjon - - > bjeffing etc. Jeg bruker ikke "nei", for det er et så negativt laded ord. Er man frustrert/sliten, så kan man fort bli sint i stemmen. Jeg lærte mine at "oida" betyr "slutt med det du gjør nå". Et glad "oida", og de slutter med det de driver med. Anonymkode: 356d2...b99
_ems Skrevet 13. desember 2021 Forfatter #6 Skrevet 13. desember 2021 Tabris skrev (2 timer siden): At han bjeffer fordi han ikke kommer seg opp i sofaen høres jo ut som frustrasjonsbjeffing. Det vil jo gå over når han blir gammel og stor nok til å komme seg opp selv. I stedet for å si strengt "nei" så kan du lære ham en positivt innlært kontaktlyd for å stoppe ham fra å gjøre ting du ikke vil han skal gjøre - som valper ofte gjør! Så unngår du den bjeffingen også. Du kan lese mer om det, og steg-for-steg innlæring, her: https://www.siddishundeskole.com/wp-content/uploads/2020/12/17a-Stoppe-uønsket-atferd.pdf Tusen takk for tips! AnonymBruker skrev (1 time siden): Vet han hva "nei" betyr? "Nei" bør læres inn akkurat som alle andre kommandoer, og læres inn på samme vis. Om han ikke vet hvorfor du plutselig blir litt skummel, så kan det føre til frustrasjon - - > bjeffing etc. Jeg bruker ikke "nei", for det er et så negativt laded ord. Er man frustrert/sliten, så kan man fort bli sint i stemmen. Jeg lærte mine at "oida" betyr "slutt med det du gjør nå". Et glad "oida", og de slutter med det de driver med. Anonymkode: 356d2...b99 Han vet nok ikke hva nei betyr som du sier, og de siste dagene har det vært tungt å være hundeeier. Akkurat 12 uker, biter meg til blods og er HELT vill. Jeg elsker lillegutt over alt på jord, men tar meg ofte i at jeg kanskje blir litt for streng. Derfor jeg spør om råd etter om hvordan jeg best mulig kan oppmuntre til positiv atferd, så han ikke blir redd når jeg er sliten og litt for streng..
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2021 #7 Skrevet 13. desember 2021 _ems skrev (Akkurat nå): Tusen takk for tips! Han vet nok ikke hva nei betyr som du sier, og de siste dagene har det vært tungt å være hundeeier. Akkurat 12 uker, biter meg til blods og er HELT vill. Jeg elsker lillegutt over alt på jord, men tar meg ofte i at jeg kanskje blir litt for streng. Derfor jeg spør om råd etter om hvordan jeg best mulig kan oppmuntre til positiv atferd, så han ikke blir redd når jeg er sliten og litt for streng.. Skjønner deg veldig godt. Eldstehunden var et mareritt som valp. Hendene mine var fulle av sår, beina fulle av blåmerker og sofaputene revet i stykker. Sov aldri, og hun ble enda villere det øyeblikket jeg følte frustrasjon. Hun var en energityv. Når jeg ble stressa, fortvilet og frustrert, så tok hun den energien og ble dobbelt så gærn. Det som reddet meg var å senke kravene og forventningene til både meg selv og valpen. Hjernen til valper er fortsatt ikke ferdigutviklet. De har elendig impulskontroll og vet ikke enda forskjellen på hva vi mennesker mener er "rett og gal" adferd, og det er ikke deres feil. Det tar tid før hjernen utvikles nok til at de kan utvise impulskontroll, og de trenger at vi lærer de hva som lønner seg og ikke (rett og galt). Det blir lettere når man aksepterer at valpen er en valp og derfor har begrensninger, men at dette vil forandre seg når den blir eldre. Bitingen vil ta slutt. Den vil få bedre impulskontroll, og den vil lære å ta gode valg. I mellomtiden må man bare stå i det. Man må fokusere på det positive, og på det valpen faktisk får til istedenfor det den ikke får til. Min valp var et mareritt, men hun ELSKET godbiter. Vi bruke å ha kosestunder på gulvet hvor hun alltid endte halvveis opp i fanget mitt og fikk godbiter for å bli tatt på ørene, potene, tennene osv. Da trente vi også på impulskontroll. Fokuset var derimot at vi rett og slett koste oss og hadde det fint. Og ikke minst at hun var rolig 😅 Fra der ble hun en kløpper i å slenge rumpa på gulvet det øyeblikket jeg sa "sitt" og gjorde håndbevegelsen for "sitt". Da kunne jeg bruke det hver gang hun "angrep" meg, og snudde situasjonen til en liten lydighet session med digge godbiter. Fokuser på det valpen din er god på. Og, hold deg rolig. Det kan være vanskelig når man er sliten og valpen atter en gang henger etter buksebeina eller river ned klærne du nettopp hengte opp på tørkestativet, men jo mer stresset du blir, jo villere blir valpen. Aksepter at bitingen kommer til å vare en stund til. Den skal gjennom tannfelling, men etter det vil bitingen gå over av seg selv 🙂 Valper skal ikke korrigeres. Korrigering bruker man på unghunder/voksne hunder, for de kan man sette krav til. Man kan ikke sette krav til valper, for de vil sannsynligvis ikke klare å nå opp til de kravene, og det er demotiverende, frustrerende og ødeleggende både for eier og valp. Pust med magen 🙂 Det blir lettere. Anonymkode: 356d2...b99 1
_ems Skrevet 13. desember 2021 Forfatter #8 Skrevet 13. desember 2021 AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Skjønner deg veldig godt. Eldstehunden var et mareritt som valp. Hendene mine var fulle av sår, beina fulle av blåmerker og sofaputene revet i stykker. Sov aldri, og hun ble enda villere det øyeblikket jeg følte frustrasjon. Hun var en energityv. Når jeg ble stressa, fortvilet og frustrert, så tok hun den energien og ble dobbelt så gærn. Det som reddet meg var å senke kravene og forventningene til både meg selv og valpen. Hjernen til valper er fortsatt ikke ferdigutviklet. De har elendig impulskontroll og vet ikke enda forskjellen på hva vi mennesker mener er "rett og gal" adferd, og det er ikke deres feil. Det tar tid før hjernen utvikles nok til at de kan utvise impulskontroll, og de trenger at vi lærer de hva som lønner seg og ikke (rett og galt). Det blir lettere når man aksepterer at valpen er en valp og derfor har begrensninger, men at dette vil forandre seg når den blir eldre. Bitingen vil ta slutt. Den vil få bedre impulskontroll, og den vil lære å ta gode valg. I mellomtiden må man bare stå i det. Man må fokusere på det positive, og på det valpen faktisk får til istedenfor det den ikke får til. Min valp var et mareritt, men hun ELSKET godbiter. Vi bruke å ha kosestunder på gulvet hvor hun alltid endte halvveis opp i fanget mitt og fikk godbiter for å bli tatt på ørene, potene, tennene osv. Da trente vi også på impulskontroll. Fokuset var derimot at vi rett og slett koste oss og hadde det fint. Og ikke minst at hun var rolig 😅 Fra der ble hun en kløpper i å slenge rumpa på gulvet det øyeblikket jeg sa "sitt" og gjorde håndbevegelsen for "sitt". Da kunne jeg bruke det hver gang hun "angrep" meg, og snudde situasjonen til en liten lydighet session med digge godbiter. Fokuser på det valpen din er god på. Og, hold deg rolig. Det kan være vanskelig når man er sliten og valpen atter en gang henger etter buksebeina eller river ned klærne du nettopp hengte opp på tørkestativet, men jo mer stresset du blir, jo villere blir valpen. Aksepter at bitingen kommer til å vare en stund til. Den skal gjennom tannfelling, men etter det vil bitingen gå over av seg selv 🙂 Valper skal ikke korrigeres. Korrigering bruker man på unghunder/voksne hunder, for de kan man sette krav til. Man kan ikke sette krav til valper, for de vil sannsynligvis ikke klare å nå opp til de kravene, og det er demotiverende, frustrerende og ødeleggende både for eier og valp. Pust med magen 🙂 Det blir lettere. Anonymkode: 356d2...b99 Tusen takk for et ekstremt godt og utfyllende svar! Når ca feller de tenner?😅
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2021 #9 Skrevet 13. desember 2021 Jeg har også valp som snart er 11 uker. Biter noe helt jævlig i lek og hopper opp og biter etter ansiktet også. Jeg sier høyt og strengt nei, men det virker ikke som det går inn i det lille hodet. Forstår at det blir mye biting i lek og mangel på impulskontroll, men jeg er veldig frustrert over forsøk på biting i ansiktet😱 Anonymkode: 1142a...556
_ems Skrevet 14. desember 2021 Forfatter #10 Skrevet 14. desember 2021 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Jeg har også valp som snart er 11 uker. Biter noe helt jævlig i lek og hopper opp og biter etter ansiktet også. Jeg sier høyt og strengt nei, men det virker ikke som det går inn i det lille hodet. Forstår at det blir mye biting i lek og mangel på impulskontroll, men jeg er veldig frustrert over forsøk på biting i ansiktet😱 Anonymkode: 1142a...556 Min biter også i ansiktet når han blir overivrig, men hos min er det et tegn på overstimuli og at han faktisk trenger ro. Enten legger jeg han i buret til han roer seg, eller så gir jeg han kong/tyggeben å roe ned med. Fungerer ofte fint!
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2021 #11 Skrevet 14. desember 2021 _ems skrev (3 minutter siden): Min biter også i ansiktet når han blir overivrig, men hos min er det et tegn på overstimuli og at han faktisk trenger ro. Enten legger jeg han i buret til han roer seg, eller så gir jeg han kong/tyggeben å roe ned med. Fungerer ofte fint! Takk for tips, kanskje det er det som er problemet. Skal teste det ut👍 Anonymkode: 1142a...556
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2021 #12 Skrevet 14. desember 2021 4 hours ago, _ems said: Tusen takk for råd! Ofte bjeffer han om han ikke kommer seg opp i sofaen, eller for å "tøffe" seg når jeg sier nei litt strengt. Derfor jeg må prøve å bli flinkere til å belønne positiv atferd, sånn at han ikke begynner å knurre og bjeffe på "nei". Jeg vet bare ikke hvordan jeg belønner han når han er stille, sånn at han skjønner det? Han er jo stort sett stille, er jo ikke ofte det er bjeffing! Okei, da skal jeg se det litt an neste gang! Tusen takk for gode råd! Er så redd jeg ødelegger hunden min ved å gjøre noe feil... Vi har en hund som tøffet seg en del om vi sa nei strengt da den var ung. Det har aldri hjulpet eller gjort noe som helst å si "nei". Vi har endret fokus til å alltid tenke "hva vil jeg at hunden skal gjøre nå?" og la være å bruke "ikke" i setningen. Så istedenfor å si "Jeg vil at den IKKE hopper og biter", sier vi "jeg vil at den ligger stille på plassen sin" og bruker innlærte kommandoer. F.eks. hvis hun forstyrrer oss når vi setter inn i oppvaskmaskinen, kan vi be henne gå på plass og bli istedenfor å bare si "nei!" Og da har vi trent "på plass" og "bli" separat slik at hun kan kommandoene før de blir brukt i praktiske situasjoner. Har merket at på mange, spesielt unge hunder hjelper det absolutt ikke å si "nei!" uansett hvor streng man høres ut, for da får de jo oppmerksomhet som i seg selv er belønning. Anonymkode: 5559d...8ec 1
_ems Skrevet 14. desember 2021 Forfatter #13 Skrevet 14. desember 2021 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Takk for tips, kanskje det er det som er problemet. Skal teste det ut👍 Anonymkode: 1142a...556 Lykke til! AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Vi har en hund som tøffet seg en del om vi sa nei strengt da den var ung. Det har aldri hjulpet eller gjort noe som helst å si "nei". Vi har endret fokus til å alltid tenke "hva vil jeg at hunden skal gjøre nå?" og la være å bruke "ikke" i setningen. Så istedenfor å si "Jeg vil at den IKKE hopper og biter", sier vi "jeg vil at den ligger stille på plassen sin" og bruker innlærte kommandoer. F.eks. hvis hun forstyrrer oss når vi setter inn i oppvaskmaskinen, kan vi be henne gå på plass og bli istedenfor å bare si "nei!" Og da har vi trent "på plass" og "bli" separat slik at hun kan kommandoene før de blir brukt i praktiske situasjoner. Har merket at på mange, spesielt unge hunder hjelper det absolutt ikke å si "nei!" uansett hvor streng man høres ut, for da får de jo oppmerksomhet som i seg selv er belønning. Anonymkode: 5559d...8ec tusen takk for utrolig godt råd! Skal jobbe masse med positivitet fremover, for som du sier - nei fungerer jo ikke….
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2021 #14 Skrevet 14. desember 2021 _ems skrev (5 timer siden): Tusen takk for et ekstremt godt og utfyllende svar! Når ca feller de tenner?😅 Fra de er rundt 4-6mnd. Bitingen vil nok ikke gi seg med det første 😬 Men bitingen vil forandre karakter. Nå er det vill biting. Etterhvert vil bitingen ikke være så ukontrollert, men frustrasjonsbiting fordi det klør, og da er det lettere å dytte noe annet i munnen på valpen den kan bite på. Og plutselig en dag vil det gå opp for deg at valpen ikke har hengt i buksebeina dine på flere dager. Valper vokser fort, så valpefaktene du opplever nå vil plutselig ta slutt. Når valpen blir alt for intens, så er det ikke dumt å legge den i buret med noe å tygge på eller en slikkematte. Bare husk at buret ikke bør brukes som straff, så det er viktig at du ikke er frustrert når du setter valpen i buret. Husk, jo mer stresset du er, jo mer intens vil valpen bli. Bitingen vil automatisk ta slutt engang etter tannfellingen, så det er ingen vits å skulle være streng eller prøve å få den til å slutte nå (de har ikke kapasitet til å unngå å følge impulsene, de stakkars små). Tips: ha en godbitveske på hofta hele tiden. Kast en neve godbiter I hodet på han når du ser at han girer seg opp, også sett han I buret for litt ro. Har veldig lyst til å tipse om YouTube kanalen McCann Dog Training. De har mange videoer om valpestadiet: hvordan man legger inn gode rutiner, trening uke for uke, miljøtrening og sosialisering etc. Videoene er veldig informative og man får se treningen i praksis. Det hjalp meg utrolig mye, for det ga meg og valpen min en retning, og en bedre idé om hvordan jeg kunne skape gode rutiner som fostret ro, trygghet og stabilitet. Jeg fikk mer glede av valpen når jeg følte at vi samarbeidet mot et felles mål, og mye av frustrasjonen forsvant. Anonymkode: 356d2...b99
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå