AnonymBruker Skrevet 13. desember 2021 #1 Skrevet 13. desember 2021 Jeg skal hjelpe en nyflyttet slektning å henge litt småtteri opp på veggene, og ble plutselig stående å klø meg i hodet. Vi har en gammel trehylle av typen med et par hylleknekter som har en liten metallplate bakpå som bare hektes på et par skruer i veggen. Så begynte jeg å lure på hva slags skrue jeg bør bruke. Jeg har googlet masse, men alle disse hjelpsomme veilederne har ikke kunnet hjulpet meg med akkurat det jeg lurer på. Slektningen har en sånn tradisjonell mysterieboks med skruer, men jeg tror jeg bør kjøpe inn nye. (Og før noen gir det mest åpenbare rådet: Jeg er på et sted der jeg kan få kjøpt skruer, men ikke på en type butikk der man kan forvente at de ansatte sitter med fasiten.) Jeg har funnet ut at veggene er mdf-plater, sånne ferdigmalte. Da skal treskrue funke, ikke sant? Og skruen bør vel være flat under hodet for at hylla henger stødig? Noe annet jeg bør tenke på? Mvh "Har ikke gjort dette på jææævlig lenge..." Anonymkode: cc72b...a47
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2021 #2 Skrevet 13. desember 2021 Det her er vel ikke så avansert. Hvis det er vanlige MDF plater og ikke slike tynne rehabiliteringsplater så holder MDFen godt. Nå vet jeg verken hvor store hyllene er eller hvordan festene på de er. Men gipsskruer fungerer sikkert bra. Fordelen er at de er ganske spisse i tuppen og derfor går lett inn. Noen slike billigskruer som man har oppsamlet fra IKEA møbler og lignende har ofte en veldig butt tupp og er dårlige. Eksempel på gipsskrue: https://www.jula.no/catalog/bygg-og-maling/spiker-og-skruer/innendorsskruer/gipsskruer/gipsskruer-362145/ Trikset er å bare akkurat skru nok til hyllen "akkurat" klemmes mot veggen og man såvidt kjenner at det blir mer motstand å skru, og ikke mer. Det er mange evneveike folk som skrur for hardt slik at skruen runder rundt og huler ut treet som den skal henge i så den mister grepet. Ikke vær en av "de", så går det fint. Anonymkode: 5a4a5...054 1
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2021 #3 Skrevet 14. desember 2021 Takk for skruetips, nå vet jeg bedre hva jeg skal se etter på den sjappa vi har her i nærheten. Det er mye som er "avansert" når man har null peiling i utgangspunktet og en hjerne som ikke spiller på lag. 😄 Hyllen skal hektes på skruer og ikke skrus fast (sånn metallskive med nøkkelhullformet hull, aner ikke om det er et eget navn for den typen oppheng), så akkurat det med å skru for hardt er ikke et problem. Jeg fant et skap der det var skåret i platene slik at jeg kunne se tykkelsen, så det er nok skikkelige plater. Leiligheta slektningen bodde i før hadde tynnere plater (ikke gips) som bøyde seg om man lente seg mot dem, og der hadde de brukt et virrvarr av skruer uten plugg med høyst variabelt hell. 🤨 Anonymkode: cc72b...a47
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå