Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg sitter med en problemstilling som jeg trenger å lufte litt på, og kanskje få noen erfaringer fra andre. 

Er det noen andre som har vært eller er delvis uføre, og som da jobber delvis, men som har gått opp i stillingsprosent i jobb i full stilling? Og hvordan gikk i så fall dette? 

Jeg fikk etter mange år utenfor arbeidslivet, endelig innvilget 50 % uføretrygd i sommer. Veien hit har æ vært lang, med svært mange forsøk og tiltak og div gjennom nav. Det ble kommet fram til at jeg kunne få 50 % siden jeg klarte å fungere i delvis jobb som jeg hadde blitt tildelt fra nav. Denne deltisjobben startet altså som arbeidspraksis fra Nav, og når jeg gikk inn i mitt siste år hvor jeg hadde rett på AAP ble jeg sterkt rådet (nærmest presset) til å gå over til vikariat på denne arbeidsplassen. Jeg gjorde dette, og har hele tiden blitt forespeilet fra arbeidsgiver at det vil komme en fast deltidsstilling etterhvert som jeg kan søke på. Vikariatet har blitt forlenget hver 6.mnd, og nå i mitt siste vikariat fikk jeg beskjed om at det kom til å oppklares om det ble en fast deltidsstilling i løpet av desember (når mitt nåværende vikariat går ut). 

I dag fikk jeg derimot beskjed om at siden det er en annen ansatt som også er sykemeldt så kommer de heller til å utlyse en 100 % fast stilling, hvor sjefen avslutter med at hun synes jeg skal søke på den og om jeg ønsker å takke ja til å forlenge nåværende vikariat fram til stillingen er fastsatt. 

Så nå sitter jeg da her med dette vikariatet jeg har hatt i 1 1/2 år som nå går mot slutten, og aner ikke hva jeg skal gjøre. Jeg har holdt meg oppdatert på jobbmarkedet daglig de siste årene, og har aktivt sett etter andre jobber også. Men dessverre bor jeg på et lite tettsted med et svært dårlig arbeidsmarked hvor det rett og slett ikke har vært noen jobber å søke på (det eneste som har vært utlyst er av typen stillinger for sykepleiere o.l). Nærmeste by er en liten by hvor det også er dårlig marked, og det har ikke vært noe jobb der heller. 

Jeg har altså ingenting annet å gå til. Å klare meg med den lille 50 % uføretrygden går heller ikke. 

Så da sitter jeg her å lurer på om jeg faktisk skal søke på den 100 % stillingen på nåværende arbeidsplass. Altså, jeg hadde jo ikke fysisk omkommet av å gå over i full jobb, men det er jo grunner til at jeg fikk innvilget delvis uføregrad og jeg har grått mange, mange tårer i dag av tanken på hvordan det kommer til å påvirke meg å skulle gå fra 50 til 100 % jobb.

Det har egentlig vært i grenseland å kombinere jobb og livet hjemme, og det er jo hjemmefronten det går ut over. Hvis jeg plutselig går over i 100 % stilling, regner jeg selvfølgelig med at uføretrygden min oppløses og at jeg mister den. Og da regner jeg sterkt med at jeg har gitt opp alle sjanser til å noen sinne kunne få det innvilget på nytt senere hvis det går galt å stå i jobb. 

Så, da lurer jeg jeg på om noen har opplevd noe lignende? Hva gjorde dere i så fall og hvordan gikk det?? 

Anonymkode: 06480...e4f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingen? 

Anonymkode: 06480...e4f

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvis jeg plutselig går over i 100 % stilling, regner jeg selvfølgelig med at uføretrygden min oppløses og at jeg mister den. 

Du mister ikke uføregraden din. Men utbetalingene vil stoppe opp. Og de trenger du jo heller ikke når du har 100% lønn. Men om du blir dårlig av å jobbe fullt, og må gi det opp, så vil uføretrygden du allerede har fått innvilget fortsatt være der (i ditt tilfelle 50%). Tror du må jobbe fullt i over 10 år før uføretrygden «oppløses».

Anonymkode: b71cf...38d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...