Minlillelykke Skrevet 13. desember 2021 #141 Skrevet 13. desember 2021 Tviler på at skolene stenger. Her jeg bor har det aldri vært så høye smittetall som nå, og skolen er fortsatt på grønt nivå. Mine barn har tatt juleferie og er hos bestemoren frem til jeg tar ferie om en uke. Orker ikke tanken på å få covid inn i hus før jul. 6
Minlillelykke Skrevet 13. desember 2021 #142 Skrevet 13. desember 2021 Sportydame skrev (1 time siden): De hurtigtester alle som reiser inn til Norge nå, fra alle land. Grunnen til at det er så mye smitte i Norge nå er vel fordi vi har liten immunitet i befolkningen ift andre land grunnet lockdownen ifjor, + at vi har et kaldt klima og befolkningen har dårlige nivåer av D-vit nå utover vinteren.... I tillegg så virker vaksinen mye dårligere enn forespeilet, og den 3.dosen er også kun en brannslukning, siden den virker dårlig mot siste mutasjon. De sier de gjør det, men vet om flere som ikke har blitt testet på svinesund og gardermoen etter det ble innført 3
Sportydame Skrevet 13. desember 2021 #143 Skrevet 13. desember 2021 Minlillelykke skrev (13 minutter siden): De sier de gjør det, men vet om flere som ikke har blitt testet på svinesund og gardermoen etter det ble innført Jeg stod 2 timer i kø midt på natten på Gardermoen sist uke ihvertfall.... 😉
Sweetheaven Skrevet 13. desember 2021 #144 Skrevet 13. desember 2021 Helsedirektoratet anbefaler full skjenkestopp nasjonalt. Here we go.. Rene julaften dette.. man vet ikke hva man får. https://www.adressa.no/nyheter/innenriks/article24934416.ece 5
Klar*a Skrevet 13. desember 2021 #145 Skrevet 13. desember 2021 Alle lekkasjene i nettavisene tyder på at de ikke kommer til å bli satt inn tiltak der det faktisk hadde hatt en effekt. Barn og ungdom skal "skånes" selv om det er i denne gruppen det er mest smitte. En oversikt i VG viste at 71% av smitten er i aldersgruppene 0-19 og 30-49 år, så barn/ungdom og deres foreldre. Da hjelper det mikroskopisk med strengere skjenkeregler. 18
Example Skrevet 13. desember 2021 #146 Skrevet 13. desember 2021 (endret) Skal man forsøke å tippe litt igjen da.. - Gult nivå på skolene. - Sjenkestopp. - Forskriftsfestning av kun 10 personer i private hjem. - Færre kan møtes på arrangementer innendørs. Ned til 50 kanskje. - Påbud om munnbind I alle butikker, kollektivtransport osv. Ikke bare "når man ikke kan holde metern". - Stopp i breddeidrett innendørs for mennesker over 20 år. - Endring i TISK og karanteneregler. Endret 13. desember 2021 av Example
Elysion Skrevet 13. desember 2021 #147 Skrevet 13. desember 2021 Er spent på hvordan det blir for restaurantbransjen og generelt uteliv. På'n igjen med permitteringer tipper jeg. For en julegave! 8
Gjest AthenaRavenLuna Skrevet 13. desember 2021 #148 Skrevet 13. desember 2021 Jeg er så lei, lukke, åpne, lukke, åpne.....Faen som jeg hater dette viruset.
Gjest Acer Skrevet 13. desember 2021 #149 Skrevet 13. desember 2021 (endret) Julebordene er en høy risikofaktor til smittespredning, og jule-og Nyttårsfeiring er tradisjonelt sett den tida på året da mange finner veien til ølkranene, og mye fyll, og bråk, og innfallsporten / kilden til mye smittespredning. Dette er nok utvilsamt en av årsakene til at myndighetene frykter en akselerering av smittepredning. Mange mister "vitet" i kombinasjon med alkohol, og dette i en tid da sykehusene er fullbooked forlengst. Tipper på at i midten av januar er de fleste tiltakene opphevet, og kvardagen er tilbake. Dette handler ikkje bare om smitteværn, men også mye om psykologi. Endret 13. desember 2021 av Skybe
Elysion Skrevet 13. desember 2021 #150 Skrevet 13. desember 2021 Tenker det beste hadde vært om man hadde hatt totalt lockdown i to uker, kun med mulighet for å gå på matbutikk eller apotek, altså det aller mest nødvendige. Tror man hadde fått slått ned en del smitte da. Hjemmekontor, hjemmeundervisning ++ Om det er et land i verden som har råd til å gjøre det slik, er det Norge. 2
Momma Skrevet 13. desember 2021 #151 Skrevet 13. desember 2021 Klar*a skrev (37 minutter siden): Barn og ungdom skal "skånes" selv om det er i denne gruppen det er mest smitte. En oversikt i VG viste at 71% av smitten er i aldersgruppene 0-19 og 30-49 år, så barn/ungdom og deres foreldre. Ja, dersom lekkasjene stemmer, ser det ut som om de ikke setter trykket inn der smitten er størst. Jeg er veldig enig i at man skal skåne barn og ungdom i det lengste, men det får da være måte på. 14
Djungelvrål Skrevet 13. desember 2021 #152 Skrevet 13. desember 2021 Ok. Skjenkestopp jaja. Da blir det mange permitterte og bedrifter som går dukken. 6
Sinsiew Skrevet 13. desember 2021 #153 Skrevet 13. desember 2021 Her var det lite nytt. Men jeg ble usikker: må treningssentre stenge igjen? Mye bør, lite skal. 1
Loff77 Skrevet 13. desember 2021 #154 Skrevet 13. desember 2021 Puh, heldigvis ingen reisekarantener som gjør Granca vanskelig i jula😀 2
SoWhat? Skrevet 13. desember 2021 #156 Skrevet 13. desember 2021 Athena79 skrev (1 time siden): Jeg er så lei, lukke, åpne, lukke, åpne.....Faen som jeg hater dette viruset. Du retter ihvertfall hatet ditt der det hører hjemme. Istedenfor å hate de uvaksinerte, de vaksinerte, FHI og politikerne og myndighetene og Gud vet hva. 9
Kinder Skrevet 13. desember 2021 #157 Skrevet 13. desember 2021 Capt. Obvious skrev (3 timer siden): Å ta hensyn ellers utelukker ikke at man kan ta vaksine. Når det er estimert ca en halv mill nordmenn som ikke har tatt vaksine i den aktuelle aldersgruppen, så tror jeg ikke så mye på at alle disse har hatt medisinske grunner. Nei, men de har sine grunner. Om det er fysisk, psykisk eller annet. Det er uansett ikke opp til deg eller meg å dømme disse menneskene. Mange av uvaksinerte kan jo også være mye flinkere til å ta forhåndsregler i hverdagen enn deg og meg. Og det viser seg jo å være det viktigste for å stoppe smittespredning, da vaksinerte også blir smittet (men får sannsynligvis et mildere sykdomsforløp). Så jeg syns vi skal stoppe å fordele skyld og skam på dem som er uvaksinerte, det er så unødvendig og kjipt. 4
Gjest Urias Skrevet 13. desember 2021 #158 Skrevet 13. desember 2021 Er det mulig. Først sier de at det er de unge som skal skånes, så er det de som får den største byrden. IGJEN! Blir mektig provosert. Rødt nivå på videregående skole er i praksis en nedstengning for mange.
tom1986 Skrevet 13. desember 2021 #159 Skrevet 13. desember 2021 Wednesday Addams skrev (1 time siden): Tenker det beste hadde vært om man hadde hatt totalt lockdown i to uker, kun med mulighet for å gå på matbutikk eller apotek, altså det aller mest nødvendige. Tror man hadde fått slått ned en del smitte da. Hjemmekontor, hjemmeundervisning ++ Om det er et land i verden som har råd til å gjøre det slik, er det Norge. Og når man åpnet opp igjen etter to uker så ville smittespredningen øke kraftig igjen. Skulle man da ha en ny total lockdown? 4
Kinder Skrevet 13. desember 2021 #160 Skrevet 13. desember 2021 Sinsiew skrev (5 minutter siden): Her var det lite nytt. Men jeg ble usikker: må treningssentre stenge igjen? Mye bør, lite skal. Nei, de må ikke stenge. Men må vel gjøre noen endringer for å sikre avstand. Ser at SATS allerede har gjort nødvendige grep før pressekonferansen. Var vel egentlig bare serveringsbransjen disse tiltakene gikk utover, som ikke kan servere alkohol fremover, og dermed mister mange kunder og inntekt også denne julen. Så håper de får en god økonomisk kompensasjon. Utover det var det lite nytt, og mange anbefalinger. 1
Fremhevede innlegg