Gå til innhold

Nye tiltak varsles

Fremhevede innlegg

Skrevet
Sobriety skrev (1 minutt siden):

Synes det er så ufattelig dårlig gjort av dem å utsette det så lenge. HELT utilgivelig! Dem kunne satt inn enkle små tiltak for lenge siden, som ikke hadde gitt store konsekvenser for dem i utelivsbransjen. Smitten hadde holdt seg jevnt uten å stige og innleggelsene ville holdt seg lavt nede. 
Folk blir jo arbeidsløse og bedrifter går konkurs. Og mange sliter psykisk pga disse inngripende tiltakene. Også dette nå rett i julen….. 

Jeg har ikke ord. For noen klovner dem er! 

Disse enkle små tiltakene satt inn for lenge siden...hadde folk etterlevd dem, tror du?

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Eplekjekk skrev (3 minutter siden):

Jeg skal gjøre som jeg får beskjed om, men jeg vil gjerne ha svar på et par ting.

1. Hvor mange flere intensivsenger har myndighetene opprettet siden starten av pandemien?

2. Hvorfor får (topp)idretten fortsette som før - med opptil 3000 publikummere om jeg leste riktig - mens uteliv/servering må stenge (i hvert fall i praksis)?

Det er ikke alt som henger på greip for meg.

Skjønner ikke helt dette jeg heller. Men toppidrett er forskjellig, også deres publikum. I formel-1 sirkuset er det ekstremt bra kontroll og lik null smitte. Og her snakker vi mange mennesker. Fotballpublikum er kanskje ikke like sivilisert vil jeg mene. Og at en haug med svette spillere kan få lov til å rulle seg sammen i søla pga det andre lagets selvmål, det fatter jeg faktisk ikke.

• Liker 2
Skrevet
Gamle Smukka skrev (2 minutter siden):

Disse enkle små tiltakene satt inn for lenge siden...hadde folk etterlevd dem, tror du?

Dem kunne satt inn enkle tiltak som krav om munnbind på buss, butikker, kaféer og restaurant osv. Krav om 1 meters avstand. Krav om å bli servert ved bordet. Krav om å sitte og med dem du dro sammen med.
HELT enkle krav som ikke går ut over noen økonomisk! 

• Liker 10
Skrevet

tullete dette med skjenkestopp. For min del har det ikke noe å si, men det vi vet fra forrige gang sjenke stopp var, det er at da samles heller flere folk hjemme for å drikke isteden.

Å stenge skoler og bhg derimot hvor smitten er verst, det kan man jo ikke gjøre, enda det er her man kunne hatt mest effekt. Skoler/bhg stengt=mindre smitte både på barna og de barna omgås (foreldre, søsken, besteforeldre) Gult nivå holder ikke! Skoler/bhg skulle kun vært oppe for de med samfunnskritiske yrker + sårbare barn.

Derimot så hjelper kun tiltak her og nå, så fort man åpner igjen kommer de samme problemene tilbake.

• Liker 5
Skrevet
Sobriety skrev (8 minutter siden):

Dem kunne satt inn enkle tiltak som krav om munnbind på buss, butikker, kaféer og restaurant osv. Krav om 1 meters avstand. Krav om å bli servert ved bordet. Krav om å sitte og med dem du dro sammen med.
HELT enkle krav som ikke går ut over noen økonomisk! 

det er jo allerede påbudt om munnbind på butikk, buss, taxi..

• Liker 1
Skrevet
tussi84 skrev (Akkurat nå):

det er jo allerede påbudt om munnbind på butikk, buss, taxi..

Det har ikke vært det lenge, dem satte inn det påbudet ALTFOR sent! 

• Liker 4
Skrevet

Igjen HELT elendig...

Jeg er ikke ute på byen nå uansett, eller cafe og slike ting,men synes så utrolig synd på de som jobber der + kulturlivet, skjønner virkelig ikke at det er nasjonal nedsteningen av utelivet, synes det er både urettferdig og borti natta.

Og at de ikke gjør noe mer på skolene , er virkelig en vits. Skjønner de vil skjerme barn som sliter,men de får jo likevel et tilbud og samme med de i kristiske samfunnsjobber, så hadde håpet at foreldrene kunne bestemme litt mer selv. krysser fingrene at vi unngår korona

• Liker 8
Skrevet

Tråden er ryddet for brudd på retningslinjene på korona-rommet, brukerdebatt, brukerangrep og svar til dette. Elaine Marley, mod.

Skrevet

Gult og rødt nivå gjelder kun fra torsdag av, så det endrer jo nesten ingenting. 

Skrevet
Vera skrev (9 timer siden):

Amen.

Jeg blir kvalm over dem som skyver denne gruppen barn foran seg i kampen mot tiltak - hvorfor gjøres ikke mer for denne gruppen av barn ellers?? Jeg hører ingen protestere mot 2 mnd sommerferie..er det slik at omsorgspersonene til disse barna plutselig blir mye snillere i sommerferien?

Her i Oslo har de sjeldent 2 mnd sommerferie. Ikke andre steder heller. 

De har AKS - kun juli som er ferie. Og da er det endel tiltak rettet mot særlig sårbare grupper i mange bydeler på frivillig basis.

Og for eksempel gjennom Røde Kors (ferie for alle), Blå Kors og så videre. 

Barnehager har heller vanligvis ikke ferie i 2 måneder. 

De fleste i bhg har fri 3-4 uker, på skole 4. Da slipper foreldrene oftest å jobbe samtidig. 

• Liker 1
Skrevet (endret)
Vera skrev (På 13.12.2021 den 13.48):

Amen.

Jeg blir kvalm over dem som skyver denne gruppen barn foran seg i kampen mot tiltak - hvorfor gjøres ikke mer for denne gruppen av barn ellers?? Jeg hører ingen protestere mot 2 mnd sommerferie..er det slik at omsorgspersonene til disse barna plutselig blir mye snillere i sommerferien?

Problemet med dette er at det er dagligdags å plukke opp disse barna som ikke har det godt, og ved nedstegning vil ikke det være ressurser inne i bildet til å kunne se disse faresignalene. Nei, man har ikke garantier om sommeren heller, derfor er det ekstra viktig med stabiliteten rundt dette ellers i året. 

Endret av Sweetheaven
  • Liker 3
Skrevet
Fame skrev (2 timer siden):

Helsepersonell må nå på jobb selv om vi er i smittekarantene uansett virustype. Når vi ikke er på jobb, derimot, er vi i karantene igjen 

Gjelder det ikke lenger at helsepersonell skal i karantene (på jobb og hjemme) hvis nærkontakt med omikron-smitte?

Skrevet
Nelsonmandela skrev (2 minutter siden):

Gjelder det ikke lenger at helsepersonell skal i karantene (på jobb og hjemme) hvis nærkontakt med omikron-smitte?

Var ikke det jeg fikk inntrykk av

Skrevet
zemer skrev (2 timer siden):

Så det er de få uvaksinerte sin skyld mener du? Aldri har så mange vaksinert seg aldri har vi hatt så mye smitte, så er dette det lille antallet uvaksinerte sin skyld?

I.I.Rasta skrev (2 timer siden):

Nå er det vel stort sett vaksinerte på julebordsfylla, ferieturer og konserter du skal skylde på.. om du nå må peke finger.

Synes det er helt vannvittig hvordan vi henger ut, peker finger og hater på andre mennesker. Er det virkelig nødvendig å skylde på noen? Ser dere ikke splittelsen det skaper? Ser ikke media hvordan det de skriver påvirker våre relasjoner? Vi snakker hele tiden om dugnad og omsorg. Men omsorg og respekt er det jammen meg lite av altså. I stedet er det "vi mot dem".. skulle jo tro vi hadde lært noe om hvor farlig dette er fra historien. 

Prelunia skrev (3 timer siden):

Heller takk til de vaksinerte som drar til utlandet  , julebord  , sosiale sammenkomster, drar på mange butikker osv. Jeg er ikke vaksinert (pga graviditet) , men jeg har hatt få nærkontakter,  bestiller alt på nett  , drar ikke til utlandet og lever generelt forsiktig. Kjenner at jeg begynner å bli mektig lei av utsagn som dette... 

Det er dere uvaksinerte som opptar enorme mengder med ressurser på sykehusene. Nå går vi inn i en ny tid med strenge restriksjoner for å redusere belastningen UVAKSINERTE har på sykehusene. Å velge bort vaksinering når man fysisk kan ta vaksine er et egoistisk valg og man kan ikke kreve omsorg eller respekt for et valg du personlig tar som går utover hele Norge.

Skrevet
ATLAS6 skrev (4 minutter siden):

Det er dere uvaksinerte som opptar enorme mengder med ressurser på sykehusene. Nå går vi inn i en ny tid med strenge restriksjoner for å redusere belastningen UVAKSINERTE har på sykehusene. Å velge bort vaksinering når man fysisk kan ta vaksine er et egoistisk valg og man kan ikke kreve omsorg eller respekt for et valg du personlig tar som går utover hele Norge.

Oj - Oj.. nå kan du vente deg pepper tenker jeg..🤢

• Liker 2
Skrevet
I.I.Rasta skrev (2 timer siden):

Nå er det vel stort sett vaksinerte på julebordsfylla, ferieturer og konserter du skal skylde på.. om du nå må peke finger.

Synes det er helt vannvittig hvordan vi henger ut, peker finger og hater på andre mennesker. Er det virkelig nødvendig å skylde på noen? Ser dere ikke splittelsen det skaper? Ser ikke media hvordan det de skriver påvirker våre relasjoner? Vi snakker hele tiden om dugnad og omsorg. Men omsorg og respekt er det jammen meg lite av altså. I stedet er det "vi mot dem".. skulle jo tro vi hadde lært noe om hvor farlig dette er fra historien. 

Viktig å skylde på noen vet du😀 at vi er en av de høyest vaksinerte landene og minst dødsfall er ikke så viktig så lenge man får rakket ned på hverandre😂

• Liker 5
Skrevet
ATLAS6 skrev (8 minutter siden):

Ifølge statestikken er det flest vaksinerte på sykehus forøvrig men..

• Liker 3
Skrevet
ATLAS6 skrev (9 minutter siden):

Det er da mange vaksinerte innlagt på sykehus nå! Enkel matte! 90% av den voksne befolkningen i Norge er fullvaksinert, 10% av de innlagte er uvaksinerte. Er for all del vaksinert selv- men jeg tror ikke og antar overhodet ikke at jeg er beskyttet mot alvorlig sykdom slik disse tallene fremstår nå!

• Liker 2
Skrevet
BellaMargitha skrev (4 minutter siden):

Det er da mange vaksinerte innlagt på sykehus nå! Enkel matte! 90% av den voksne befolkningen i Norge er fullvaksinert, 10% av de innlagte er uvaksinerte. Er for all del vaksinert selv- men jeg tror ikke og antar overhodet ikke at jeg er beskyttet mot alvorlig sykdom slik disse tallene fremstår nå!

Er nok mer enn 10% av de innlagte som uvaksinerte, men ja 10% av befolkningen ca er uvaksinert

Skrevet

Ref. reglene om treningssenter, hva betyr "individuell trening"? Vil det si at det kun blir PT-timer frem til midten av januar? Regner med at jeg kan få legeerklæring på at jeg må trene da jeg er i rehabilitering, men ja, kjenner at den stresser meg litt. 

• Opprett ny...