Gå til innhold

Navnet Aslan💙

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Jeg tror, helt ærlig, at mange her kritiserer navnet fordi det er utenlandsk. At det er en form for indirekte rasisme, så foreslår de heller et typisk norsk vikingnavn som Aslak osv.

Å si at barnet ikke får seg jobb i fremtiden pga et navn er det dummeste argumentet jeg har hørt. Vi er snart i 2022, ikke 1900-tallet.

Det kryr av mennesker fra alle verdens land og kulturer her, og man klarer fint å skaffe seg jobb om man vil selv om man har et annerledes navn, ærlig talt.

Synes Aslan er kjempefint, ville absolutt gått for det! 😍

Anonymkode: 02a43...e75

Må si at jeg har fått samme følelsen, og jeg synes det er utrolig trist. Er som du sier, vi er snart i 2022 og ikke på 1900 tallet.

Anonymkode: 6b8f3...d3e

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hvordan uttales det? «Ashlan» eller med ren s? 
Svar på spm ditt så synes ikke jeg det var så pent. Minner meg om Asle. Som også betyr rumpe eller rumpehull?

Anonymkode: 3d7aa...82f

Asle betyr IKKE rumpehull:gape: Asle uttales rett fram: A-S-L-E. 

Du tenker kanskje på arslet som er svensk for rumpe/ræv/rasshøl

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde tenkt tyrkisk opphav med en gang. Ikke at det noe galt i det, men dessverre viser det seg ofte at Aleksander vinner over Allan i arbeidssøkersammenheng, for eksempel.. 

Anonymkode: f692b...cf9

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Er dere pakistanere? Hvis ikke..dropp det.

Anonymkode: dfa9e...154

Nei, vi er ikke pakistanere. Jeg har rett og slett bare forelsket meg i et navn som ikke er typisk norskt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her jeg bor ville det blitt uttalt med  tjukk l og sj-lyd. Tenk på at ungen en gang i fremtiden kanskje flytter. 

Anonymkode: 4f856...094

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Må si at jeg har fått samme følelsen, og jeg synes det er utrolig trist. Er som du sier, vi er snart i 2022 og ikke på 1900 tallet.

For meg har det i alle fall ingenting å gjøre med at navnet er vanlig i andre land. Dette var jeg ikke klar over engang, da jeg kun forbinder Aslan med løven i Narnia. For meg blir det som tidligere nevnt mer et typisk dyrenavn, fordi jeg kun vet om dyr som har dette navnet. Blir litt det samme som Findus. 

Men heller Aslan enn Leander/Nathaniel/Liam/Matheo, selv om jeg ikke valgt det som navn til et barn selv. 

Anonymkode: 3e9df...df3

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte på Narnia, koselig navn. Folk kaller jo barna sine Leon også, det betyr jo og løve, så ville ikke tatt hensyn til det.

Når det gjelder å bli mobbet for navnte sitt kan man fint oppleve det med et "normalt" navn. Jeg heter Nora, og Nora-Hora ble ofte ropt etter meg i barneskolen, i dag heter jo annet hvert barn Nora. Trøndere klarer å radbrekke navnet mitt også, med et fasinerende trykk på o'en, Noooora. De eldre i familien syntes også det var et grusomt navn den gangen, for Nora var noe bare gamle damer het.

Konklusjonen, liker dere navnet, gå for det, og ikke bry dere om andre.

Anonymkode: 5d2f7...f76

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, AnonymBruker said:

Venter en gutt og har alltid likt navnet Aslan, jada, forelsket meg i det når jeg så Narnia for første gang og har alltid tenkt at det er så kult, fint og stødig på samme tid!💙 Barnefar og jeg har veldig typiske norske navn, men jeg tror det kan funke greit likevel. Moren min som er av den eldre garde synes derimot det er veldig spesielt. Men hun hadde null problem med å uttale det. Barnefar er mer og mer på gli. Funker det eller ikke? 

Kjære deg. Gi gutten et ordentlig navn, og kall katta Aslan. 

Anonymkode: f3642...6c0

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Arslan? Ok.

Anonymkode: f09c9...e23

Haha, huff. Det gir jo sterke assosiasjoner til ræv både på engelsk og svensk.

Anonymkode: d2801...b6f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Venter en gutt og har alltid likt navnet Aslan, jada, forelsket meg i det når jeg så Narnia for første gang og har alltid tenkt at det er så kult, fint og stødig på samme tid!💙 Barnefar og jeg har veldig typiske norske navn, men jeg tror det kan funke greit likevel. Moren min som er av den eldre garde synes derimot det er veldig spesielt. Men hun hadde null problem med å uttale det. Barnefar er mer og mer på gli. Funker det eller ikke? 

Vi bor i tyrkia og navnet Aslan er veldig mye brukt. Et helt normalt navn her. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Her jeg bor ville det blitt uttalt med  tjukk l og sj-lyd. Tenk på at ungen en gang i fremtiden kanskje flytter. 

Anonymkode: 4f856...094

Visst man skal ta hensyn til alt og alle så blir det utrolig vanskelig å lande på et navn. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Haha, huff. Det gir jo sterke assosiasjoner til ræv både på engelsk og svensk.

Anonymkode: d2801...b6f

I all verden, det er jo ikke det i det hele tatt. Alltid noen som skal trolle og være ekle «anonymbruker»

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Han høres jo ut som en muslims gutt eller noe, men om det er det dere gå for så stå på, men kjipt om det faktisk ødelegger jobbmuligheter for han. 

Anonymkode: 516a4...4f8

Å dette skjer i Norge. Vi har ikke kommet langt for å si det sånt DESSVERRE!!

Anonymkode: 97d96...c44

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest AprilRyan

Jeg synes det er et fint navn og hadde tenkt å kalle katten min for det, men så ble det noe annet. Ville nok ikke kalt barnet mitt for det, men det er et bedre navn enn alle disse idiotiske navnene som er så populære for tiden. Gjerne satt sammen på en helt merkelig måte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Visste ikke at det er et tyrkisk navn før jeg leste flere svar i denne tråden, for meg er det 100% Narnia. Da tenker jeg at Aslan er helt flott hvis man en av barnets foreldre er tyrkisk, men ellers blir det for dumt. Sorry. Da er det en løve/Gud/Jesusfigur. 
Så for et helnorsk barn, Aslan Andersen? Nope. Rett og slett. Prøv Aslak i stedet. 

Anonymkode: 293e4...25f

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Katten min heter Aslan. Stor oransje hannkatt, så alle synes det passer han veldig godt 🦁

Anonymkode: 2c3bb...2b0

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Dersom man har bakgrunn fra Balkan, Midtøsten eller Nord-Afrika så fungerer det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...