Gå til innhold

Uforklarlig topp i strømforbruket

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har vært bortreist i flere dager, og gløttet i dag innom "min side" hos strømselskapet for å se hva forbruket lå på i disse dager. Det er kun kjøleskap, varmekabler med svak varme på bad og varmtvannsbereder som trekker strøm. Som forventet viste grafen en jevn linje med små tagger, der ingen gikk over 0.8.... helt til lørdag. Noen timer midt på dagen hoppet det opp og lå rundt 1.6-1.7 før det gikk ned, men ikke helt ned til der det laveste nivået jeg hadde hatt dagene før. Samtidig har temperaturen i området gått opp noen grader og ligger nå og vipper rundt 0. Dette har jeg aldri opplevd før, når seg ser på grafen tilbake i tid er den der jeg har vært bortreist alltid veldig jevn med regelmessige små topper, uansett på året.

Siden det er lenge til jeg skal hjem ble jeg litt stressa og må følge ekstra godt med i dagene fremover. Mens jeg venter på å få oppdatert graf for søndagen, er det noen andre som har opplevd noe slikt, og vet hva det kan skyldes? (Jeg har ingen utendørs uttak som noen kan ha lurt et støpsel i.)

Anonymkode: 35482...a62

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Varmtvannstanken og varmekabler.

Anonymkode: 9969c...746

• Liker 1
Skrevet

Kan du sjekke for forrige vinter om du ser noe tilsvarende? Tenker om det kan være at varmekabler eller lignende skrur seg av nettopp fordi det blir varmere, og så skrur de seg på igjen når temperaturen på gulvet kommer under det og det punktet? Eller varmepumpe som av-iser seg eller fjerner kondens på noe vis akkurat rundt 0 grader?

Anonymkode: 8cc5f...2e7

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Varmtvannstanken og varmekabler.

Anonymkode: 9969c...746

Disse kommer opp som de jevne taggene jeg nevnte. Toppen jeg så var en "éngangsgreie".  XD

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Kan du sjekke for forrige vinter om du ser noe tilsvarende? Tenker om det kan være at varmekabler eller lignende skrur seg av nettopp fordi det blir varmere, og så skrur de seg på igjen når temperaturen på gulvet kommer under det og det punktet? Eller varmepumpe som av-iser seg eller fjerner kondens på noe vis akkurat rundt 0 grader?

Anonymkode: 8cc5f...2e7

Ingen varmepumpe eller noe slikt her, og jeg har pleid å gløtte innom når jeg er lenge bortreist uansett på året uten å se annet enn de jevne topppene.... MEN mysteriet har endret retning. 😅

I dag gikk jeg inn på grafen på nettsiden på ny for å ta et skjermbilde og... toppen er borte! Tabellen under som viste oppsummert forbruk fra dag til dag viste ikke lenger et høyere tall på lørdagen, men var akkurat som de andre dagene. Jeg  har ikke drømt, for når jeg går inn på mobilappen som viser forbruk (men mindre detaljert og tregere oppdatert enn grafen på nett) så står det fortsatt tredobbelt så stort forbruk på lørdag.

Veldig rart altså, og kanskje har det vært slike spøkelsestopper før som jeg bare ikke har fått med meg før de forsvant? Jeg skal uansett følge godt med fremover. Fikk nesten ikke sove i natt fordi jeg begynte brått å lure på om det kunne være noe på det elektriske anlegget som måtte sjekkes. >.>

Anonymkode: 35482...a62

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...