Gå til innhold

Har Prednisolon sterke bivirkninger?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Har blitt kjent med en dame som de siste par årene har blitt en forholdsvis nær venninne. Hun sliter en del med revmatisme. Nå er hun inne i en dårlig periode og fortalte meg at hun derfor har fått foreskrevet prednisolon av legen.

Det jeg merker på henne de siste dagene er at hun nesten ikke er til å kjenne igjen. Virker nesten ruset og snøvler enkelte ganger i tlf, syter mye(er ikke sytete til vanlig), tendens til å sjangle og bryter avtaler, virker veldig glemsom. Er det noen som har erfaring med dette legemiddelet som kan svare på om det er mulig at hun blir slik av dette. Hvis ikke må hun jo gå på noe annet.

Anonymkode: 6ed35...de9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Prednisolon kan gi ulike bivirkninger, og noen kan bli litt ruset og påvirket psykisk. Samtidig har hun sikkert smerter, og da finnes det mange smertestillende som gir samme effekt. Hvis hun er en nær venninne kan du vel bare spørre henne?

Anonymkode: bd943...544

• Liker 3
Skrevet

Prednisolon kan ta bort nattesøvnen så det kan være årsaken men kanskje hun også har fått noe for søvn og smerte i tillegg som gjør henne slik. Revmatisme er ofte svært smertefullt.

Anonymkode: 18fe5...3cb

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Prednisolon kan gi ulike bivirkninger, og noen kan bli litt ruset og påvirket psykisk. Samtidig har hun sikkert smerter, og da finnes det mange smertestillende som gir samme effekt. Hvis hun er en nær venninne kan du vel bare spørre henne?

Anonymkode: bd943...544

Vi er godt voksne og har bare kjent hverandre i et par år, så selv om vi er ganske nære så er det ikke så lett å spørre om alt.

Hun har en del smerter ja og jeg har stor empati for det. Men er litt sjokkerende å se og høre den formen hun er i, hadde det vært meg tror jeg at jeg ville hatt behov for å si noe om det selv. Jeg skjønner at det ikke er så greit å merke alle bivirkninger man får selv, men dette er en person som har tatt dette middelet før for en lidelse dom har vedvart i flere tiår. 
Har ganske dårlig erfaring med mennesker som ruser seg, prøver derfor å finne ut om hun bare liker å ruse seg i perioder eller om det er revmatisme- medisinen som forårsaker personlighetsendringen.

Skrevet

Jeg har gått på det flere ganger pga allergi. Har aldri hatt bivirkninger. Men det varierer nok fra person til person. 

Anonymkode: 1b6dc...17f

• Liker 1
Skrevet

Jeg har gått på det flere ganger pga allergi. Har aldri hatt bivirkninger. Men det varierer nok fra person til person. 

Anonymkode: 1b6dc...17f

Tror nok det er doseavhengig også.

Anonymkode: aa830...01e

• Liker 2
Skrevet

Tror dosen har mye å si. Jeg har revmatisme. Har gått på prednisolon nesten i 25 år nå, minst. Men går ikke på så høy dose. Så har ikke så mye bivirkninger. 

Anonymkode: 5f78b...578

Skrevet

Kortison kan omplassere hele muskulaturen, feks i ansiktet.. Langtidsbruk kan føre til halvmåneansikt.. Det er et steroid som må trappes ned på ellers kan binyrene reagere og du blir syk, ved plutselig stopp, fordi nyrene plutselig ikke får steroider mer.. Dette er allment, ikke bivirkninger.. Avhenger av hvor lenge steroider brukes.. Evt bivirkninger kommer i tillegg. Informasjonen har jeg fra revmatologisk ortopedisk avdeling på sykehus, ikke fastlege eller legevakt

Skrevet

Prednisolon kan gi kraftige bivirkninger, både søvnproblemer, depresjon, eufori for å nevne noen. Men du, har du hørt om google, eller felleskatalogen?

Anonymkode: 9165e...dfc

• Liker 2
Skrevet

Hvorfor spør du ikke din kjæreste om det er medisinen som gjør at hun snøvler ? 
Og om det er noe annet du lurer på så spør du om det også. 
Kommunikasjon er viktig 

Tenk om du hår rundt og mistenker henne for ting som hun ikke kan noe for ? 
Og hvis det er andre vanedannende preparat inne i bildet så finner du det også . 
Jeg ville hatt problemer med å leve med rus rundt meg, men å søke sannheten er viktig. 

Anonymkode: e136c...98b

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hvorfor spør du ikke din kjæreste om det er medisinen som gjør at hun snøvler ? 
Og om det er noe annet du lurer på så spør du om det også. 
Kommunikasjon er viktig 

Tenk om du hår rundt og mistenker henne for ting som hun ikke kan noe for ? 
Og hvis det er andre vanedannende preparat inne i bildet så finner du det også . 
Jeg ville hatt problemer med å leve med rus rundt meg, men å søke sannheten er viktig. 

Hvis du leser hva jeg har skrevet tidligere i tråden så finner du ut både at dette ikke gjelder min kjæreste og grunnen til at jeg ikke spør henne direkte om alt.

Som du selv er inne på så er kommunikasjon viktig, både på nettforum og i RL.

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Prednisolon kan gi kraftige bivirkninger, både søvnproblemer, depresjon, eufori for å nevne noen. Men du, har du hørt om google, eller felleskatalogen?

Anonymkode: 9165e...dfc

Nei Google ?? Felleskatalogen ??? Aldri hørt om det nei.

Har du noen gang hatt en utfordring i livet som du har følt at det kunne vært greit å søke informasjon om på ulike måter? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvis du leser hva jeg har skrevet tidligere i tråden så finner du ut både at dette ikke gjelder min kjæreste og grunnen til at jeg ikke spør henne direkte om alt.

Som du selv er inne på så er kommunikasjon viktig, både på nettforum og i RL.

Ok, jeg tolket som det var meg enn en nær venninne. 
Men jeg  mener det samme som før.
Er dette en viktig venn så spør du, og lar henne få en sjanse til forklare hva som foregår. 
Hvis ikke hun betyr så mye, så fortsetter du bare med ditt . 
Du er fri til å bestemme over ditt liv og din fritid 

Skrevet

Er dette en viktig venn så spør du, og lar henne få en sjanse til forklare hva som foregår. 

* mer enn en nær venninne 

Skrevet

Skjønner, men dette forumet er jo her for å brukes, så blir litt spesielt å avfeie alle spørsmål med at man bare kan henvende seg annen plass. Det er mye som kan være greit å lufte uten å nødvendigvis involvere de det gjelder, her er man jo i tillegg anonym.

• Liker 3
Skrevet

Skjønner, men dette forumet er jo her for å brukes, så blir litt spesielt å avfeie alle spørsmål med at man bare kan henvende seg annen plass. Det er mye som kan være greit å lufte uten å nødvendigvis involvere de det gjelder, her er man jo i tillegg anonym.

Hæ? Jeg har ikke sagt noe om at TS burde henvende seg en annen plass 

Skrevet

Spør henne. Bare si at du har hørt at det er så mange skumle bivirkninger og at du lurer på om hun opplever noen. Du trenger ikke konfrontere henne, bare vær nysgjerrig på hvordan hun opplever det kontra andre. 

Anonymkode: 18fe5...3cb

• Liker 2
Skrevet
Airman skrev (1 time siden):

Kortison kan omplassere hele muskulaturen, feks i ansiktet.. Langtidsbruk kan føre til halvmåneansikt.. 

Du må seriøst slutte å uttale deg om ting du ikke har peiling på. Man kan få «måneansikt» som i at man blir rundere i fjeset, ikke noe omplassering av muskulatur og halvmåne 🙄

Anonymkode: 14af4...a02

• Liker 7
Skrevet

Jeg har ikke erfaring med at folk virker ruset av prednisolon. Vil tro hun bruker noe smertestillende i tillegg som kan gjøre at hun virker ruset. 

Anonymkode: ca3af...609

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...