kaleidoskop Skrevet 11. desember 2021 #1 Skrevet 11. desember 2021 Barnet mitt på to år spiser ikke brød. Kun pålegg. Liker ikke noe som det er pålegg på, polarbrød, vaffler, loff og lignende. På pizza spises kun fyllet på toppen og sausen sleikes av. Jeg tenker at det går helt fint å ikke spise brødmat, men jeg sliter litt med hva jeg kan gi barnet når det skal være enkelt og/eller matpakke. Spiser gjerne havregrøt, egg, omelett. Men dette krever litt mer. Frukt og bær blir spist, lite grønnsaker. Har hatt med kjøleskapgrøt I bgh, men blir lei det om det kommer for ofte. Jeg har prøvd med frokosmuffins, de ble spist når de var nylaget. Men de fra fryseren var vist ikke gode og ble ikke spist. Tar gjerne imot tips. 😍 Kan ikke bare spise frukt og yoghurt 🙈
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2021 #2 Skrevet 11. desember 2021 Grøtlapper og bananlapper går det an å lage røre til og oppbevare i kjøleskapet et par dager. Kjapt å steke et par stk på morgenen. Lages helt uten sukker. Anonymkode: 458e0...4c0
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2021 #3 Skrevet 11. desember 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Grøtlapper og bananlapper går det an å lage røre til og oppbevare i kjøleskapet et par dager. Kjapt å steke et par stk på morgenen. Lages helt uten sukker. Anonymkode: 458e0...4c0 Det blir jo litt som et brød da. Liker barnet pasta? Anonymkode: 271d9...aa1
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2021 #4 Skrevet 11. desember 2021 Tortilla lefser da? Anonymkode: cc503...f04
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2021 #5 Skrevet 11. desember 2021 Mitt barn likte heller ikke brødmat. Viste seg at han hadde cøliaki. Det trenger selvfølgelig ikke være det, men unngås kun brød, eller all «hvete-mat?» Tips til matpakka: Middagsrester er topp. Lag litt for mye til middag så er samtidig matpakka klar👍 Fiskekaker, potetmos med stekt kjøttdeig, gryteretter, fiskegrateng, pølsegrateng, fiskepinner, nuggets, kjøttkaker, stekte potetbåter, oppskårede grønnsaker, falukorv med pasta, kjøttpai/quiche. Eller andre ting barnet deres liker til middag☺️ Anonymkode: 4b775...4c8 4
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2021 #6 Skrevet 11. desember 2021 Kan det være cøliaki? Anonymkode: 7e6a5...f0d
kaleidoskop Skrevet 11. desember 2021 Forfatter #7 Skrevet 11. desember 2021 59 minutter siden, AnonymBruker said: Kan det være cøliaki? Anonymkode: 7e6a5...f0d Har lurt litt på det, men ikke tatt noen tester. Ungen virker liksom ikke noe plaget, og ikke noe galt med avføring. Får jo i seg noe mel.
kaleidoskop Skrevet 11. desember 2021 Forfatter #8 Skrevet 11. desember 2021 1 hour ago, AnonymBruker said: Mitt barn likte heller ikke brødmat. Viste seg at han hadde cøliaki. Det trenger selvfølgelig ikke være det, men unngås kun brød, eller all «hvete-mat?» Tips til matpakka: Middagsrester er topp. Lag litt for mye til middag så er samtidig matpakka klar👍 Fiskekaker, potetmos med stekt kjøttdeig, gryteretter, fiskegrateng, pølsegrateng, fiskepinner, nuggets, kjøttkaker, stekte potetbåter, oppskårede grønnsaker, falukorv med pasta, kjøttpai/quiche. Eller andre ting barnet deres liker til middag☺️ Anonymkode: 4b775...4c8 Middag er populært 😊 har hatt med noe av det i bhg. Takk for tips.
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2021 #9 Skrevet 11. desember 2021 kaleidoskop skrev (1 time siden): Har lurt litt på det, men ikke tatt noen tester. Ungen virker liksom ikke noe plaget, og ikke noe galt med avføring. Får jo i seg noe mel. Vet om flere barn som ikke er plaget men som nekter og spise sånn type mat fordi de får ett ubehag likevel. Trenger ikke være det, men hadde sjekka. Store mørketall.. Anonymkode: 7e6a5...f0d 1
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2021 #10 Skrevet 11. desember 2021 Yoghurt med musli? Anonymkode: 0ef88...80f
kaleidoskop Skrevet 11. desember 2021 Forfatter #11 Skrevet 11. desember 2021 35 minutter siden, AnonymBruker said: Yoghurt med musli? Anonymkode: 0ef88...80f Ja, det går nedpå 😊 eller ikke så mye müsli, men bare gryn. Muslien er litt vanskelig å tygge. Men som jeg skrev, det går i litt vel mye frukt og yoghurt, og lite annen mat.
kaleidoskop Skrevet 11. desember 2021 Forfatter #12 Skrevet 11. desember 2021 43 minutter siden, AnonymBruker said: Vet om flere barn som ikke er plaget men som nekter og spise sånn type mat fordi de får ett ubehag likevel. Trenger ikke være det, men hadde sjekka. Store mørketall.. Anonymkode: 7e6a5...f0d Skader ikke å sjekke 😊 sant det.
kaleidoskop Skrevet 11. desember 2021 Forfatter #13 Skrevet 11. desember 2021 4 hours ago, AnonymBruker said: Grøtlapper og bananlapper går det an å lage røre til og oppbevare i kjøleskapet et par dager. Kjapt å steke et par stk på morgenen. Lages helt uten sukker. Anonymkode: 458e0...4c0 Ja, det kan funke. Skal teste, takk 😊
kaleidoskop Skrevet 11. desember 2021 Forfatter #14 Skrevet 11. desember 2021 (endret) 4 hours ago, AnonymBruker said: Det blir jo litt som et brød da. Liker barnet pasta? Anonymkode: 271d9...aa1 Ja, glad i pasta. Men føler kanskje det ikke er så næringsrikt. Får det så klart til middag et par dager i uka. Endret 11. desember 2021 av kaleidoskop
kaleidoskop Skrevet 11. desember 2021 Forfatter #15 Skrevet 11. desember 2021 4 hours ago, AnonymBruker said: Tortilla lefser da? Anonymkode: cc503...f04 Nope. Sær unge altså 😂
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2021 #16 Skrevet 11. desember 2021 Knekkebrød da? Ryvita sine oransje og røde pakker er lette å tygge. Hos oss blir disse servert i barnehagen (småbarn). Vi har motsatt problem med vår - spiser nesten kun brød. Grining ved middagsbordet hver dag 🤯 Anonymkode: 9959e...a90
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2021 #17 Skrevet 11. desember 2021 Lag middager som du fryser i porsjonspakninger. Da tar du bare opp en boks kvelden før barnehagen. Anonymkode: cc70e...e84
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2021 #18 Skrevet 11. desember 2021 Jeg har aldri likt brød, så jeg som barn fikk flatbrød, potetlefser og lomper med pålegg i matpakken min som oftest kanskje det kan prøves ut?:) Anonymkode: f9539...a0e
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2021 #19 Skrevet 11. desember 2021 Fiskekaker eller fiskepudding. Mills har en oppskrift på sunne blåbærmuffins. Anonymkode: 69a46...b9d
AprilLudgate Skrevet 11. desember 2021 #20 Skrevet 11. desember 2021 Liker barnet ting stekt i vaffeljern? Type bananlapper (med havremel eller gryn) eller samme røre i vaffeljernet? Der kan du gjemme oppi alt mulig: - hvite bønner - nøtter/nøttesmør - frø - gulrot/eple +++++ Med en raus porsjon egg/banan/bønner blir de myke og ikke «brødaktige». Du kam fryse diverse rører i store terninger, og lage lapper av det uten å måtte tine først :) Hva med knekkebrød? Grove lefser? Havregrøt daglig er da bare bra. Ellers: fiskepinner/kake og råkost ved siden av+ost Kikertboller/linsepostei
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå