Gå til innhold

Luftveisinfeksjon - trenger hostesaft. Ringe legevakta?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg er syk, og har både tørr- og slimhoste. Sover nesten ikke om natta. Føler jeg drukner i mitt eget slim, og når jeg har fått det opp kommer det en stikkende kløe i halsen som gir meg en skikkelig hostekule med tørrhoste. 

Jeg venter på svar på koronatest, men hurtigtesten er negativ. 

Kan jeg ringe legevakta og be om resept på hostesaft? Vil de se meg? Vet ikke om jeg orker å dra ut døra. Og tør de å ta meg imot når jeg har luftveisinfeksjon? Legekontoret er veldig strenge på det, at man må ha videokonsultasjon ved forkjølelse. 

Anonymkode: b28db...d6a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De vil ikke hjelpe deg. Sier du må kontakte fastlegen på mandag. Vært i akkurat samme situasjon selv.

Anonymkode: ab6d4...6a1

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg er syk, og har både tørr- og slimhoste. Sover nesten ikke om natta. Føler jeg drukner i mitt eget slim, og når jeg har fått det opp kommer det en stikkende kløe i halsen som gir meg en skikkelig hostekule med tørrhoste. 

Jeg venter på svar på koronatest, men hurtigtesten er negativ. 

Kan jeg ringe legevakta og be om resept på hostesaft? Vil de se meg? Vet ikke om jeg orker å dra ut døra. Og tør de å ta meg imot når jeg har luftveisinfeksjon? Legekontoret er veldig strenge på det, at man må ha videokonsultasjon ved forkjølelse. 

Prøv noe reseptfritt på apoteket

Anonymkode: e9371...8af

Skrevet

kjøp granon/bronkyl 600 mg!  på apoteket. (ikke 200 mg). Ta en hver morgen.

Skrevet

Kan du ikke bare kjøpe reseptfri hostesaft? Kan få levert på døra fra enkelte apotek. 

Anonymkode: 30933...371

• Liker 1
Skrevet

Ut kan du nå ikke dra om du venter på svar fra en pcr test. Da er du i testkarantene.

Men jeg ville ringt legevakten og spurt dem. Det skader ikke å høre med dem. Det er ikke sikkert de vil se på deg, men kanskje du kan få en resept tilsendt og du kan gi noen fullmakt til å hente ut på apoteket for deg.

Anonymkode: e4b82...db7

• Liker 2
Skrevet

Kan du ikke ta en videokonsultasjon, da?

Har god erfaring med Eyr, ser de er åpne nå. Eller du kan prøve Kry. Sikkert flere. 

Du får resept der på to minutter. 

• Liker 2
Skrevet

Det du får på resept er ikke så mye bedre enn det som finnes reseptfritt når det gjelder slimhoste. 

Se på et nettapotek hva de har. Bronkyl er effektivt.

God bedring!

Anonymkode: b0b56...c0e

Skrevet

Hvorfor ordnet du det ikke med fastlegen i går? Har det holdt på bare en natt så kan du fint vente til mandag. 

Anonymkode: ceeff...c7b

Skrevet

Jeg har bisolvon, men syns ikke den hjelper noe særlig. Og skulle gjerne hatt noe mot tørrhoste også. Mener jeg har fått noe på resept for mange år siden som var veldig effektivt.

Men jeg får vel bare se det an litt til. Gruer meg til natta :(

Ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvorfor ordnet du det ikke med fastlegen i går? Har det holdt på bare en natt så kan du fint vente til mandag. 

Jeg er blitt verre. Var i kontakt med fastlegen på torsdag og fikk to dagers sykemelding. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Jeg har bisolvon, men syns ikke den hjelper noe særlig. Og skulle gjerne hatt noe mot tørrhoste også. Mener jeg har fått noe på resept for mange år siden som var veldig effektivt.

Ts

Altså.. jeg har gitt deg løsningen på problemet ditt lengre oppe i tråden. Resepten er innen rekkevidde, du får den fra sofaen.

Gitt at du bor noenlunde sentralt så kan du også bestille medisinen på Farmasiet og få den levert med Porterbuddy i kveld.

Skrevet

Dersom du har slimhostd burde du ikke ta sterk hostesaft uansett, da det kan gjøre at du ikke får opp slimet.

• Liker 1
Skrevet

Du er i karantene frem til du har fått svar på testen helt urolig at folk ikke har lært det etter to år....

Du kan forsøke Bronkyl som andre foreslår, eller hostesaft som selges reseptfritt på apoteket. Du får ikke resept over tlf med legevakten, det kan du ta med fastlegen på mandag evt. 

Anonymkode: 4a502...e05

Skrevet
AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Du er i karantene frem til du har fått svar på testen helt urolig at folk ikke har lært det etter to år....

Du kan forsøke Bronkyl som andre foreslår, eller hostesaft som selges reseptfritt på apoteket. Du får ikke resept over tlf med legevakten, det kan du ta med fastlegen på mandag evt. 

Anonymkode: 4a502...e05

Jeg spurte helsenorge sin chat robot om dette og fikk til svar at man ikke er i karantene. 

Screenshot_20211211-160710_Samsung Internet.jpg

• Liker 1
Skrevet

Nei, det vil du ikke få. Det er et b-preparat som de 99% sikkert ikke kommer til å skrive ut til deg. Det er på ingen måte akutt og kan fint vente til mandag.

Legevakten kan ikke skrive ut sterke medisiner, slik at folk kan sitte og ruse seg i helgene. Er lov å tenke litt selv.

Anonymkode: 06c3a...b8e

• Liker 1
Skrevet

Man drar da ikke til legevakten når man har helt normale forkjølelse symptomer. Det går over. 

Ikke rart det står kø utenfor legevakten når folk skal inn for en helt vanlig forkjølelse 🤦

Anonymkode: 708c4...ede

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Ts

Herregud, gå på apoteket å kjøp hostesaft for tørrhoste.

Syntes du virker tiltaksløs som mener du må på legevakta, når du fint kan gå på apoteket for å kjøpe noe som er ganske så effektivt. Man MÅ ikke benytte seg av "rød-trekant produkter" med en gang man føler seg ekkel i formen. 

Skrevet
Rosatoast skrev (4 timer siden):

Herregud, gå på apoteket å kjøp hostesaft for tørrhoste.

Syntes du virker tiltaksløs som mener du må på legevakta, når du fint kan gå på apoteket for å kjøpe noe som er ganske så effektivt. Man MÅ ikke benytte seg av "rød-trekant produkter" med en gang man føler seg ekkel i formen. 

Reseptfri hostesaft er ubrukelig, finnes ingen dokumentasjon på at det fungerer. Kan like greit drikke vann og ta en drops.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Reseptfri hostesaft er ubrukelig, finnes ingen dokumentasjon på at det fungerer. Kan like greit drikke vann og ta en drops.

Dette!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...