Gå til innhold

Innspill: Virkeligheten vs apper/SoMe

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har lyst å gi noen eksempler som kan sette ting i perspektiv og vise hvor meningsløst slike apper som Tinder osv kan være for å finne en partner - og, faktisk, det samme med forum og SoMe.

1. Jeg ble kjent med min partner gjennom mIRC, et chatteprogram (ikke sjekkeprogram).  Vi var en gjeng som pratet hvorav han var en av dem. Han sendte meg et bilde av seg selv og min første tanke var: "Wow, han kunne jeg aldri blitt sammen med". Dvs - hadde dette vært Tinder så hadde jeg sveipt ham bort umiddelbart. Vi har nå vært sammen i 17 år og har et svært lykkelig forhold.

2. Min tante traff sin mann på slutten av 60-tallet. Han var en veldig stille type. Hun fortalte meg at han kjørte og hentet henne og kjørte til kinosalen hvor de hadde bestemt seg for å se en film, uten å si noe. De så filmen, han kjørte henne hjem, fortsatt uten å si noe. I det hun gikk ut av bilen så sa han: "Såh... skal vi sees igjen?"

De har nå vært lykkelig gift i over femti år. Hadde hun kommet med sin datinghistorie på KG i dag så hadde hun blitt møtt med haugevis av "røde flagg" og kanskje aldri møtt ham igjen.

Det jeg forsøker  å si er: Ikke bry deg om datingapper eller hva internett sier. Det er ikke virkelig. Virkeligheten treffer du når du lukker igjen skjermen og går ut i verden, og den kan komme i alle mulige former - også uventet fra din side.

Anonymkode: d4f5e...b28

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Gjest AprilRyan
Skrevet

Det er det jeg tenker også. Nå har jeg truffet begge mine ekser i virkeligheten og tviler litt på at jeg hadde tenkt at de var særlige interessante om jeg så dem på en app. Eller jeg vet jo ikke, men man vurderer andre på en helt annen måte når man ofte kun har bilde og alder av en person. 

Småting blir viktigere enn de hadde vært om man traff noen i virkeligheten og jeg tror kravene kan bli høyere for noen. Da skal liksom alt mulig av småting ikke godtas og folk tror at man kanskje finner noen bedre. Så gjør man kanskje ikke det og fortsetter å sveipe og ha den samme samtalen med folk om igjen og om igjen. 

Klart man kan være heldig og treffe noen, men nettdating passer ikke for alle. Tror det skaper mye frustrasjon og dårlige tanker om seg selv og andre. 

Skrevet

Man bør ikke høre på "ekspertene" her inne nei, som leter etter røde flagg med lys og lykt. Det er jo rart at det er de som aldri lykkes som liksom er eksperter.

Ingen er perfekte

Anonymkode: 3dfd2...b20

Skrevet

Nå er heldigvis min samboer og meg i et veldig stabilt forhold men skulle noe skje og jeg ble single så hadde jeg i hvert fall aldri gått til datingapper som Tinder og tilsvarende for å finne ny partner. Jeg har lært for lenge siden at umiddelbar, fysisk tiltrekning er lite relevant når det kommer til å finne en langvarig, god partner.

TS

Anonymkode: d4f5e...b28

Skrevet

Uenig. Datingapper er effektive for å finne folk man har noe til felles med. 

Anonymkode: 62c6f...fe1

• Liker 1
Skrevet

Jeg tror datingapper har forskjellig suksessrate blant folk basert på hvilke forvetninger man har. Jeg har bare truffet hyggelige menn der inne som har vært ute etter forhold, men det tok ganske lang tid før jeg traff en jeg fikk følelser for.

Jeg har hatt ganske lave forvetninger når jeg har datet via app, vel vitende om at jeg faktisk skal møte en fremmed jeg kanskje har null tilfelles med.

Jeg er heller ikke fan av å chatte lenge før man møtes. Gjør man dét bygger man fort et urealistisk bilde av den andre parten i sitt eget hode som ikke stemmer med virkeligheten.

Samtlige av mine venner møtte partneren sin via app. Det er liksom der man møter folk for tiden, med mindre man tar del i kjøttmarkedet på byen - og det slutta jeg med i midten av 20-årene. Fyren jeg data i sommer møtte jeg faktisk i virkeligheten, og det var egentlig ikke så stor forskjell fra første daten med han sammenliknet med første daten med en fra feks Bumble. Man er jo like fremmed, forskjellen var bare at han her og jeg hadde felles venner og bekjente vi kunne snakke om. Det funket likevel ikke, da jeg ikke fikk følelser.

• Liker 2
Skrevet
AprilRyan skrev (18 timer siden):

Det er det jeg tenker også. Nå har jeg truffet begge mine ekser i virkeligheten og tviler litt på at jeg hadde tenkt at de var særlige interessante om jeg så dem på en app. Eller jeg vet jo ikke, men man vurderer andre på en helt annen måte når man ofte kun har bilde og alder av en person. 

Småting blir viktigere enn de hadde vært om man traff noen i virkeligheten og jeg tror kravene kan bli høyere for noen. Da skal liksom alt mulig av småting ikke godtas og folk tror at man kanskje finner noen bedre. Så gjør man kanskje ikke det og fortsetter å sveipe og ha den samme samtalen med folk om igjen og om igjen. 

Klart man kan være heldig og treffe noen, men nettdating passer ikke for alle. Tror det skaper mye frustrasjon og dårlige tanker om seg selv og andre. 

Jeg traff min kone i  "virkeligheten" lenge før internett ble "oppfunnet", har også truffet damer i det siste på datingsider. Det betinger at man evner å lage en god profil, og kan formulere seg godt skriftlig og like det. Null problem egentlig for meg. Treffe noen i dag som man klaffer med i "virkeligheten" betinger et stort kontaktnett. Selv da er det vanskelig,  for dette "runder" man fort. Jo eldre man blir , jo mindre blir kontaktnettet også. Så virkeligheten i dag er helt annerledes! Det er ikke noe fasit på dette her, og man kan lykkes begge steder.

• Liker 1
Gjest AprilRyan
Skrevet
Antiviruset skrev (1 time siden):

Jeg traff min kone i  "virkeligheten" lenge før internett ble "oppfunnet", har også truffet damer i det siste på datingsider. Det betinger at man evner å lage en god profil, og kan formulere seg godt skriftlig og like det. Null problem egentlig for meg. Treffe noen i dag som man klaffer med i "virkeligheten" betinger et stort kontaktnett. Selv da er det vanskelig,  for dette "runder" man fort. Jo eldre man blir , jo mindre blir kontaktnettet også. Så virkeligheten i dag er helt annerledes! Det er ikke noe fasit på dette her, og man kan lykkes begge steder.

Det er alltid vanskelig og ingen påstår at det enklere å treffe noen i virkeligheten heller. Men det er nok ulikt fra person til person hvor godt det fungerer. Det er ingen fasitsvar her. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...