AnonymBruker Skrevet 10. desember 2021 #1 Skrevet 10. desember 2021 En jeg kjenner har korona, er i dag 5 dager siden påvist smitte og han er helt klar til å komme på besøk, og til å gå ut blandt folk igjen, til tross for forkjølelses symptomer. Kan umulig være innafor?? Anonymkode: da6ef...18a
nordlending Skrevet 10. desember 2021 #2 Skrevet 10. desember 2021 Pasienter i hjemmeisolering Pasienter som er hjemmeisolerte kan avslutte isoleringen når det er gått minst 5 døgn OG de har vært feberfri* i minst 24 timer uten bruk av febernedsettende preparater (dette gjelder uavhengig av vaksinasjonsstatus). Isolering oppheves også i de tilfellene der andre i samme husstand fortsatt er i isolasjon eller karantene. https://www.fhi.no/nettpub/coronavirus/testing/opphevelse-av-isolasjon/ Man er altså ute av isolasjon etter minimum 5 dager.
Djungelvrål Skrevet 10. desember 2021 #3 Skrevet 10. desember 2021 Er de ikke rådet til å ta en hjemmetest før de går ut av isolasjon? Det holder bare å være feberfri i 24 t?
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2021 #4 Skrevet 10. desember 2021 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): En jeg kjenner har korona, er i dag 5 dager siden påvist smitte og han er helt klar til å komme på besøk, og til å gå ut blandt folk igjen, til tross for forkjølelses symptomer. Kan umulig være innafor?? Anonymkode: da6ef...18a er han vaksinert kan han det, de som ikke er må vel være i 10 dager Anonymkode: 86f80...54f
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2021 #5 Skrevet 10. desember 2021 har lest det der også, men stoler virkelig ikke på det, og jeg vil iallefall ikke ha besøk av vedkommede... Anonymkode: da6ef...18a 1
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2021 #6 Skrevet 10. desember 2021 Peonjenta skrev (2 minutter siden): Er de ikke rådet til å ta en hjemmetest før de går ut av isolasjon? Det holder bare å være feberfri i 24 t? nei, han hadde ikke hørt noe om hjemmetest😳 er det frekt å be han ta en test før han kommer skal tro🙈 Anonymkode: da6ef...18a
nordlending Skrevet 10. desember 2021 #7 Skrevet 10. desember 2021 Jeg ringte kommunens koronatelefon tidligere i dag, for å høre hvordan det fungerte med ny test. Man kan ha viruset i kroppen i lang tid, så det nytter ikke nødvendigvis å ta en ny test, da den fort kan være positiv uten at det betyr at du er smittsom.
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2021 #8 Skrevet 10. desember 2021 nordlending skrev (1 time siden): Jeg ringte kommunens koronatelefon tidligere i dag, for å høre hvordan det fungerte med ny test. Man kan ha viruset i kroppen i lang tid, så det nytter ikke nødvendigvis å ta en ny test, da den fort kan være positiv uten at det betyr at du er smittsom. okei😊 ja, viruset kan man jo ha lenge har jeg skjønt. syns bare det er rart at man skal være smittefri etter kun 5 dager😬 jeg vil virkelig ikke få smitte i huset nå... Anonymkode: da6ef...18a
nordlending Skrevet 10. desember 2021 #9 Skrevet 10. desember 2021 AnonymBruker skrev (38 minutter siden): okei😊 ja, viruset kan man jo ha lenge har jeg skjønt. syns bare det er rart at man skal være smittefri etter kun 5 dager😬 jeg vil virkelig ikke få smitte i huset nå... Anonymkode: da6ef...18a Det sto noe om at man er mest smittsom litt før og like etter man får symptomer, husker ikke om det var samme link. Du er jo i din rett til å si nei til besøk.
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2021 #11 Skrevet 11. desember 2021 On 12/10/2021 at 3:13 PM, nordlending said: Jeg ringte kommunens koronatelefon tidligere i dag, for å høre hvordan det fungerte med ny test. Man kan ha viruset i kroppen i lang tid, så det nytter ikke nødvendigvis å ta en ny test, da den fort kan være positiv uten at det betyr at du er smittsom. Stemmer at en PCR-test kan slå ut som positiv i lang tid etter man var koronasyk (lengste jeg har vært borti er 9 måneder), men en hurtigtest vil ikke slå ut som positiv dersom man ikke er smittsom. Hvis han nå tar en hurtigtest og den er positiv, så er han altså fremdeles smittsom. Anonymkode: 0d30f...ef8
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2021 #12 Skrevet 11. desember 2021 nordlending skrev (På 10.12.2021 den 15.05): Pasienter i hjemmeisolering Pasienter som er hjemmeisolerte kan avslutte isoleringen når det er gått minst 5 døgn OG de har vært feberfri* i minst 24 timer uten bruk av febernedsettende preparater (dette gjelder uavhengig av vaksinasjonsstatus). Isolering oppheves også i de tilfellene der andre i samme husstand fortsatt er i isolasjon eller karantene. https://www.fhi.no/nettpub/coronavirus/testing/opphevelse-av-isolasjon/ Man er altså ute av isolasjon etter minimum 5 dager. Dette gjelder, da er det hva ekspertene vet er ok, basert på all forskning. Så må vi stole på det. Om dere synes det er ubehagelig med besøk, må dere jo bare manne dere opp og si ifra. Selv vil vi vente en dag ekstra før vi slipper barnet vårt som ble smittet ut nært andre igjen. Anonymkode: b9958...2eb
nordlending Skrevet 11. desember 2021 #13 Skrevet 11. desember 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Stemmer at en PCR-test kan slå ut som positiv i lang tid etter man var koronasyk (lengste jeg har vært borti er 9 måneder), men en hurtigtest vil ikke slå ut som positiv dersom man ikke er smittsom. Hvis han nå tar en hurtigtest og den er positiv, så er han altså fremdeles smittsom. Anonymkode: 0d30f...ef8 Har du noen kilder på dette? Høres veldig rart ut hvis det er tilfelle.
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2021 #14 Skrevet 11. desember 2021 2 hours ago, nordlending said: Har du noen kilder på dette? Høres veldig rart ut hvis det er tilfelle. Jeg skal prøve å finne til deg. Har jobbet med testing og smittesporing hele pandemien, og det er dette vi har fått beskjed om å forholde oss til av blant annet smittevernslege og kommuneoverlege. Anonymkode: 0d30f...ef8
nordlending Skrevet 12. desember 2021 #15 Skrevet 12. desember 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg skal prøve å finne til deg. Har jobbet med testing og smittesporing hele pandemien, og det er dette vi har fått beskjed om å forholde oss til av blant annet smittevernslege og kommuneoverlege. Anonymkode: 0d30f...ef8 Ingen av testene skiller mellom smittsomt virus og rester av virus som ikke gir smitte. https://unn.no/fag-og-forskning/kompetansesenter-i-smittevern-helse-nord-korsn/covid-19-hurtigtester-er-ikke-bare-hurtigtester Det eneste jeg klarte å finne.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå