Gå til innhold

Sår hud i undelivet

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har fått ett problem i underlivet. Eller dvs ikke inni selve underlivet, men utenpå, i huden, mot låret der som trusekanten går. Merket først at jeg synes trusa gnagde så fælt, så har de siste dagene gått uten truse. Nå oppdaget jeg at huden der er blå, lilla og enkelte steder hvit. Har googlet, men finner ikke noe jeg synes stemmer med symptomene. Noen som har tips om hva det kan være, eller noe jeg kan smøre på?  Har ikke barbert underlivet siden i sommer, så kan ikke skyldes barbering heller... 

Anonymkode: 43042...54e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Siden noe av huden er hvit, kan det være lichen schlerosis? Det gir hvite områder og behandles av lege eller helst gynekolog (mange leger gjenkjenner ikke sykdommen). 

Du kan smøre med benpanthen (reseptfritt) og babyolje. Jeg bruker det.

Anonymkode: 992ce...3e5

Skrevet

Takk for svar, jeg leste en del om lichen, men synes ikke bildene stemmer helt. Hvis jeg forstod det riktig er det også aller mest på innsiden av kjønnsleppene og inn mot skjede? 

Skrevet

Betent talgkjertel? Har du kul?

Anonymkode: a2115...854

Skrevet
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Betent talgkjertel? Har du kul?

Anonymkode: a2115...854

Nei, ingen kul der. Tenkte først det kunne være det, men som sagt har jeg jo ikke barbert siden sommeren, og det er ingen kuler der. Kan selvølgelig være betente hårsekker uansett, men da skulle det vel ikke vært så "langt" område? Det er langs hele trusekanten, hvis du skjønner?

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Takk for svar, jeg leste en del om lichen, men synes ikke bildene stemmer helt. Hvis jeg forstod det riktig er det også aller mest på innsiden av kjønnsleppene og inn mot skjede? 

Som oftest. Det kan komme små kutt i huden, som når du kutter deg på papir. I hovedsak er det slik men mange opplever at det går utenfor det området du definerer også. Det kan også være lichen planus, det er på vanlig hud. Bildene du får opp dersom du Google er ofte av utslett som er veldig langt kommet, slik ser det ut på meg hvis jeg har utbrudd som varer i ett år eller lengre. Men prøv med benpanthen, smør på før du legger deg og se om det er bedre neste morgen. Benpanthen lukker igjen huden så den heles raskt. Ellers bør du bruke babyolje når du vasker deg, det anbefales av gynekologer dersom man har ett hudproblem og det ikke hjelper å slutte med såpe. Bruk kun rene bomullstruser og unngå bind og truseinnlegg. Hvis ikke noe av dette hjelper bør du gå til lege og få en skikkelig vurdering på det. 

Anonymkode: 992ce...3e5

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...