Gå til innhold

Vold i barnehage

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei, TS her, takk for alle svar. Vi tok en lang prat med den ene pedagogiske lederen igjen i dag. Vi har tatt det opp en gang før, og da skilte de de. Men de får jo ikke gjort det hele tiden. Det utfordrende er at foreldre til dette barnet ser ofte denne oppførselen. Men griper ikke ordentlig inn. De bare snakker istedet for å stoppe situasjonen. Andre foreldre må jo løpe etter å hente og jeg må fjerne dette barnet fra mitt barn. Men nå har vi sagt ifra til barnehagen en gang til og vi kommer til å unngå at de er ute sammen ved henting. Så får vi håpe det bedrer seg. 

Anonymkode: 59f51...632

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har jobbet i barnehage i mange år selv, og det er strenge regler hvis noen skal ha en egen ansatt på seg. Barn med tydelige utfordringer får ikke noen sammen med seg før de har en diagnose. Å være tett på enkeltbarn gjør at 2 voksne blir alene med resten av de 17 barna og mister litt av sitt pedagogiske tilbud. Ved sykdom får man heller ikke alltid vikar. 

Anbefaler å klage til ped.leder be henne ta dette videre til styrer, jo fler foreldre som klager jo bedre, for da inser kanskje styrer at det er behov for mer bemanning en periode på den avdelingen. 

Anonymkode: 5158d...912

Denne pedagogikk-tankegangen har gått altfor langt. FØRSTEPRI er SELVSAGT at barna føler seg trygge i barnehagen og får dekket basale behov. Det får være måte på hvor ærekjær en skal være i forhold til egen utdanning, det kommer faktisk bakerst i rekka å lære barnehagebarn det ene og det andre, om dette går på bekostning av trygghet og glede for barnet. 

Å tenke at bhg skal være en pedagogisk institusjon, det kan først gjøres når bemanningen tillater det. Noe annet er bare sykt. Det er små barn vi snakker om, ikke ungdomsskoleelever. 

For de fleste foreldre, er bhg en barnevakt - det er fakta. Vi har de der for å kunne gå på jobb. Om dere må droppe pedagogikken i noen uker pga underbemanning osv osv, så driter 90% av foreldre i det. Men om barnet ens blir slått, mobbet, ikke får dekket basale behov - DA reageres det. Med rette.

Anonymkode: 243ac...f05

• Liker 4
Skrevet

Kudos til deg, TS, og andre som klarer å holde hodet kaldt i slike situasjoner som beskrevet. Jeg hadde mest sannsynligvis revet ungen bort fra min når det nærmet seg, etter slikt har skjedd flere ganger, og jeg ville tatt tak i moren og gitt henne en real tilsnakk for å ikke oppdra barnet sitt. Pedagogisk og voksen, nei, men ærlig jævla talt, så er det faktisk begrenset hva man skal tolerere over tid! Og ja, jeg hadde latt barnehagen høre det, styrer og jeg hadde byttet barnehage. 

Anonymkode: 421ce...568

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Uansett om det er tiltak, så hjelper de jo åpenbart ikke. Alle barn skal kunne føle seg trygge i barnehagen og barnet som utragerer trenger også hjelp. Skjønner ikke hva du kverulerer for. 

Anonymkode: 7caf8...4fb

Det er du som kverulerer 

Anonymkode: 2352f...182

Skrevet

Denne pedagogikk-tankegangen har gått altfor langt. FØRSTEPRI er SELVSAGT at barna føler seg trygge i barnehagen og får dekket basale behov. Det får være måte på hvor ærekjær en skal være i forhold til egen utdanning, det kommer faktisk bakerst i rekka å lære barnehagebarn det ene og det andre, om dette går på bekostning av trygghet og glede for barnet. 

Å tenke at bhg skal være en pedagogisk institusjon, det kan først gjøres når bemanningen tillater det. Noe annet er bare sykt. Det er små barn vi snakker om, ikke ungdomsskoleelever. 

For de fleste foreldre, er bhg en barnevakt - det er fakta. Vi har de der for å kunne gå på jobb. Om dere må droppe pedagogikken i noen uker pga underbemanning osv osv, så driter 90% av foreldre i det. Men om barnet ens blir slått, mobbet, ikke får dekket basale behov - DA reageres det. Med rette.

Anonymkode: 243ac...f05

Nei det er faktisk ikke 90% som driter i det, selv om du driter i det så er mange andre opptatt av set

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Nei det er faktisk ikke 90% som driter i det, selv om du driter i det så er mange andre opptatt av set

Eh jo, jeg kan også garantere at all verdens pedagogikk ikke er tilstrekkelig hvis barnet opplever vold på daglig basis. 

Hi, jeg ville hatt korte tidsfrister her altså. Hvis dette ikke bedres må du vurdere barnehagebytte. Hun kan ikke tilbringe store deler av dagen et sted hun ikke er trygg! Så store barn som ikke skjerper seg når foreldre er tilstede lover ikke godt. 

Anonymkode: 74579...a77

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Hei, jeg sliter veldig med barnet mitt i barnehagen. Er et barn på avdelingen som virker som liker få mitt barn til å gråte. Hver dag vi kommer i barnehagen møtes vi med en dum bemerkning av dette barnet, du har stygge klær. Du har stygt hår. Skoene dine er feil etc. Prøvd avlede hver morgen men vanskelig når dette barnet oppsøker mitt. Videre er denne ungen ganske fysisk utagerende. Sist jeg hentet kløp barnet mitt barn så hardt det kunne to ganger under påkledning. Måtte fysisk dra barnet fra mitt barn begge ganger. Så skulle mitt barn gå ut vente på meg i uteområdet mens jeg henter minstemann. Da løper det utagerende barnet ut uten klær ut i 10 minus og dytter mitt barn i ryggen. Hun blir bært inn av en annen Mor og jeg skyndte meg hente minstemann for å kle på henne. Kommer ut og eldstemann gråter hysterisk. Det andre barnet har dratt henne med makt av et lekeapparat og smelt hodet hennes i bakken. Da jeg er ute med minstemann er det barnet og mamman gått hjem mens mitt barn gråter i to timer. Dette skjer alltid når jeg henter samtidig med dette andre barnet. Hun går til psykisk og fysisk angrep på mitt barn. Hva gjør jeg? Jeg tør ikke lenger at de barna er med hverandre under henting men jeg får ikke kontrollert det når de er i barnehagen. Tatt det opp med barnehagen, men det er bare sykdom og vikarer så vanskelig få oppfølging

begge er små, men du må snakke med ped lederen eller barnehagen styren, kanskje barnet kan bytte avd?

Anonymkode: 33f68...399

Skrevet

Det høres ut som at dette er situasjoner som oppstår når _begge_ barna er hentet. For alt vi vet har sette barnet 1:1 oppfølging hele dagen. Det ender selvsagt når barnet er hentet. Skjer slike ting gjennom hele dagen i barnehagen? Dersom det bare skjer ved henting ville jeg også snakket med foreldrene til det andre barnet. Si at de må gå mellom når deres barn angriper.

Skrevet

Hvorfor blir ikke foreldrene til dwt utagerende barnet meldt til barnevernet? Barnet oser omsorgssvikt eller diagnose, og hvis foreldrene ikke tar tak må en eller annen instans ta tak asap.

Anonymkode: 9c0ce...ff1

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvorfor blir ikke foreldrene til dwt utagerende barnet meldt til barnevernet? Barnet oser omsorgssvikt eller diagnose, og hvis foreldrene ikke tar tak må en eller annen instans ta tak asap.

Må du gi deg 

Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

For alt du eller TS vet så er det flere instanser inni bildet. Det er uvesentlig for brukere på KG. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Hei, jeg sliter veldig med barnet mitt i barnehagen. Er et barn på avdelingen som virker som liker få mitt barn til å gråte. Hver dag vi kommer i barnehagen møtes vi med en dum bemerkning av dette barnet, du har stygge klær. Du har stygt hår. Skoene dine er feil etc. Prøvd avlede hver morgen men vanskelig når dette barnet oppsøker mitt. Videre er denne ungen ganske fysisk utagerende. Sist jeg hentet kløp barnet mitt barn så hardt det kunne to ganger under påkledning. Måtte fysisk dra barnet fra mitt barn begge ganger. Så skulle mitt barn gå ut vente på meg i uteområdet mens jeg henter minstemann. Da løper det utagerende barnet ut uten klær ut i 10 minus og dytter mitt barn i ryggen. Hun blir bært inn av en annen Mor og jeg skyndte meg hente minstemann for å kle på henne. Kommer ut og eldstemann gråter hysterisk. Det andre barnet har dratt henne med makt av et lekeapparat og smelt hodet hennes i bakken. Da jeg er ute med minstemann er det barnet og mamman gått hjem mens mitt barn gråter i to timer. Dette skjer alltid når jeg henter samtidig med dette andre barnet. Hun går til psykisk og fysisk angrep på mitt barn. Hva gjør jeg? Jeg tør ikke lenger at de barna er med hverandre under henting men jeg får ikke kontrollert det når de er i barnehagen. Tatt det opp med barnehagen, men det er bare sykdom og vikarer så vanskelig få oppfølging

Det er sikkert noe som "feiler" det barnet du beskriver. Det har sikkert ekstra voksen på seg, er utagerende, uten at foreldre vil at de ansatte/dem selv skal være åpen om dette. Det høres i alle fall ut slik på din beskrivelse. Sikkert i ferd med å få diagnose... Bare prøv forklare ditt barn at noen er annerledes og forstår ikke hvordan det skal oppføre seg... Hilsen Pedagog....

Anonymkode: dd684...5da

Skrevet

Snakk med pedleder som har som plikt å sette opp en tiltaksplan. 

Pga ekstremt lite folk i bhg nå, vil ting som dette ikke bli tatt tak i på en god nok måte. Barnehagene har ikke nok folk, og de vil ikke klare å skjerme barnet ditt med de ressurser de pr.i dag har. (Selv om de er pålagt dette i loven)

Du må og kontakte styrer angående dette. 

Som mor ville jeg krevd at dette barnet som utagerer/mobber blir flyttet til ny avdeling, får 1 til 1 oppfølging, eller at mitt barn bytter avdeling. 

Anonymkode: 05226...835

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Kudos til deg, TS, og andre som klarer å holde hodet kaldt i slike situasjoner som beskrevet. Jeg hadde mest sannsynligvis revet ungen bort fra min når det nærmet seg, etter slikt har skjedd flere ganger, og jeg ville tatt tak i moren og gitt henne en real tilsnakk for å ikke oppdra barnet sitt. Pedagogisk og voksen, nei, men ærlig jævla talt, så er det faktisk begrenset hva man skal tolerere over tid! Og ja, jeg hadde latt barnehagen høre det, styrer og jeg hadde byttet barnehage. 

Det høres ut som meg 😅

Jeg snakker stadig til andre sine barn når jeg henter dersom det er noe. Hadde et barn fysisk gått til angrep på mitt barn, hadde jeg revet det bort og bært/eventuelt slept ungen bort til foreldrene eller de ansatte. Det er faktisk helt uaktuelt at barnet mitt skal angripes, mobbes eller skades på noen som helst måte. 

Jeg hadde krevd tiltak fra barnehagen sin side. Hadde foreldrene til dette barnet vært helt tafatt, ja sa ville jeg faktisk meldt dem til barnevernet for omsorgssvikt. Å la barna sine følge enhver dårlig impulskontroll og fysisk skade andre barn, er ikke akkurat oppskriften på god omsorg. Ikke bare skader det ditt barn, men barnet som angriper vil heller aldri lære det sosiale samspillet med jevnaldrene. 

Få styrer på banen, be dem snakke med foreldrene og sette igang tiltak. Dersom ingenting skjer, melder du til fylkesmannen (som nå heter noe annet).

I mellomtiden, så henter du minstemann først, slik at eldste ikke må vente ute alene. 

Anonymkode: 26825...6a7

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Har jobbet i barnehage i mange år selv, og det er strenge regler hvis noen skal ha en egen ansatt på seg. Barn med tydelige utfordringer får ikke noen sammen med seg før de har en diagnose. Å være tett på enkeltbarn gjør at 2 voksne blir alene med resten av de 17 barna og mister litt av sitt pedagogiske tilbud. Ved sykdom får man heller ikke alltid vikar. 

Anbefaler å klage til ped.leder be henne ta dette videre til styrer, jo fler foreldre som klager jo bedre, for da inser kanskje styrer at det er behov for mer bemanning en periode på den avdelingen. 

Anonymkode: 5158d...912

Feil. Paragraf 19 kan søkes om hvis det handler om barn som trenger «nød» hjelp. Disse søknadene behandles fort, og det er ikke nødvendig med diagnose på barnet. 
Midler kan gis til barn med psykiske utfordringer - barn som utagerer mot andre.

Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Det høres ut som meg 😅

Jeg snakker stadig til andre sine barn når jeg henter dersom det er noe. Hadde et barn fysisk gått til angrep på mitt barn, hadde jeg revet det bort og bært/eventuelt slept ungen bort til foreldrene eller de ansatte. Det er faktisk helt uaktuelt at barnet mitt skal angripes, mobbes eller skades på noen som helst måte. 

Jeg hadde krevd tiltak fra barnehagen sin side. Hadde foreldrene til dette barnet vært helt tafatt, ja sa ville jeg faktisk meldt dem til barnevernet for omsorgssvikt. Å la barna sine følge enhver dårlig impulskontroll og fysisk skade andre barn, er ikke akkurat oppskriften på god omsorg. Ikke bare skader det ditt barn, men barnet som angriper vil heller aldri lære det sosiale samspillet med jevnaldrene. 

Få styrer på banen, be dem snakke med foreldrene og sette igang tiltak. Dersom ingenting skjer, melder du til fylkesmannen (som nå heter noe annet).

I mellomtiden, så henter du minstemann først, slik at eldste ikke må vente ute alene. 

Enig med hele innlegget ditt 👏🎊

• Liker 3
Skrevet

Høres lettvint ut hente minstemann først. Men hvordan gjør dere det vinterstid når minstemann er fullt påkledd og vil ut og eldstemann bruker lang til avslutte lek samt vil kle på alt av klær selv. Min minstemann vil ut og koker med en gang klærne er på

Skrevet

Høres lettvint ut hente minstemann først. Men hvordan gjør dere det vinterstid når minstemann er fullt påkledd og vil ut og eldstemann bruker lang til avslutte lek samt vil kle på alt av klær selv. Min minstemann vil ut og koker med en gang klærne er på

Kan ikke eldste være med å hente yngste da? Forklar situasjonen så går det nok fint. Jeg har alltid en av mine med når jeg henter den andre.

Anonymkode: b3b55...705

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 10.12.2021 den 23.51):

Det høres ut som meg 😅

Helt enig! 

Jeg jobber selv med barn, og noen ting må man faktisk sette ned foten hardt på. 

Lurer på hvordan Ts reagerer når dette hender, og hva hun sier og gjør. 

Anonymkode: 21c43...b27

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...