AnonymBruker Skrevet 9. desember 2021 #1 Skrevet 9. desember 2021 Hadde et lite inngrep i går. Ikke noe stort, men har smerter. Legen skrev resept på 600mg ibux og ba meg ta dette sammen med 1000mg paracet. Jeg hadde noe tramadol liggende og tok 100mg istedenfor. Dette hjalp knapt. Så jeg spiste litt mat og tok paracet og ibux som legen anbefalte. Og smertene forsvant. Det er jo bra det, men hvordan kan paracet og ibux være mer effektivt enn tramadol? Det ble tatt med ca to timers mellomrom. Anonymkode: 576be...27d
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2021 #2 Skrevet 9. desember 2021 https://www.legeforeningen.no/foreningsledd/fagmed/Norsk-revmatologisk-forening/pasientinformasjon/medikamenter/tramadol/ Første treff på Google: Quote Ca. 10 % av befolkningen omdanner ikke tramadol til det aktive stoffet som gir smertestillende effekt og vil derfor ikke få god smertelindring. Anonymkode: 22ab2...d04
CrazyCatLady2500 Skrevet 9. desember 2021 #3 Skrevet 9. desember 2021 Forskjellige preparater brukes til forskjellige ting. Hvorfor prøvde du ikke først det legen hadde skrevet ut? 6
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2021 #4 Skrevet 9. desember 2021 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): https://www.legeforeningen.no/foreningsledd/fagmed/Norsk-revmatologisk-forening/pasientinformasjon/medikamenter/tramadol/ Første treff på Google: Anonymkode: 22ab2...d04 Det ante jeg ikke, takk. Anonymkode: 576be...27d
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2021 #5 Skrevet 9. desember 2021 CrazyCatLady2500 skrev (17 minutter siden): Forskjellige preparater brukes til forskjellige ting. Hvorfor prøvde du ikke først det legen hadde skrevet ut? Ja. Samtidig er smertelindring smertelindring. Legen hadde ikke mulighet til å skrive ut noe sterkere enn 600mg ibux, det sa han selv så jeg stilte ikke flere spørsmål om det. I forkant av inngrepet fikk jeg også skrevet ut paralgin forte som jeg brukte noen dager og det fungerte fint. Så jeg tror ikke type smertestillende har så stor betydning i denne sammenhengen. Anonymkode: 576be...27d
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2021 #6 Skrevet 9. desember 2021 Min erfaring er at det har noe å si hvilken smertestillende man bruker. Kroppen min får ikke smertelindring av Paracet, derfor hjelper ikke paralgin på meg heller siden det er paracetamol det og. Tramadol tar visse smerter. Ibux tar andre. Anonymkode: f688c...5fe 1
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2021 #7 Skrevet 9. desember 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Min erfaring er at det har noe å si hvilken smertestillende man bruker. Kroppen min får ikke smertelindring av Paracet, derfor hjelper ikke paralgin på meg heller siden det er paracetamol det og. Tramadol tar visse smerter. Ibux tar andre. Anonymkode: f688c...5fe Jeg har alltid brukt paracet og paralgin forte de få gangene det har vært behov. Fungerer hver gang. Litt usikker på hva tramadol inneholder, men det gjorde meg bare susete og tok ikke smertene. Du har nok rett i at ulike typer treffer oss ulikt. Anonymkode: 576be...27d
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2021 #8 Skrevet 9. desember 2021 AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Min erfaring er at det har noe å si hvilken smertestillende man bruker. Kroppen min får ikke smertelindring av Paracet, derfor hjelper ikke paralgin på meg heller siden det er paracetamol det og. Tramadol tar visse smerter. Ibux tar andre. Anonymkode: f688c...5fe Dette er jo bare tull. I Paralgin forte er det kodein som omdannes til morfin i kroppen, det er det som er grunnen til at PF tar smerter Paracet ikke tar alene. Anonymkode: be048...b89 1
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2021 #9 Skrevet 9. desember 2021 Jeg går selv på Tramadol. Har fått beskjed om å alltid ta paracet sammen med Tramadol for det forsterker Tramadolen 🙂 Anonymkode: 5573c...9fc
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2021 #10 Skrevet 9. desember 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Dette er jo bare tull. I Paralgin forte er det kodein som omdannes til morfin i kroppen, det er det som er grunnen til at PF tar smerter Paracet ikke tar alene. Anonymkode: be048...b89 Er klar over det, men jeg kan ikke ta Paracet, da kan jeg heller ikke ta paralgin siden den inneholder paracetamol som er virkestoffet i Paracet. Da spiller det ingen rolle at det i tillegg er kodein i paralgin. Anonymkode: f688c...5fe 1
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2021 #11 Skrevet 9. desember 2021 Folk er forskjellige og har forskjellige toleranser ovenfor opioder og noen fungerer dårligere enn andre. Tramadol er ganske omdiskutert og brukes sjeldent innen veterinærmedisin fordi tilstrekkelig smertelindring ikke er bevist. Det virker også til å være tilfellet hos mennesker Anonymkode: 1367c...c87
PITTY Skrevet 9. desember 2021 #12 Skrevet 9. desember 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Dette er jo bare tull. I Paralgin forte er det kodein som omdannes til morfin i kroppen, det er det som er grunnen til at PF tar smerter Paracet ikke tar alene. Anonymkode: be048...b89 Og ca 30% av befolkningen responderer ikke på kodein... 2
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2021 #13 Skrevet 9. desember 2021 Jeg får dårlig smertelindring/ingen smertelindring av Tramadol, men forstoppelse derimot! Paracet har jeg også dårlig erfaring med. Anonymkode: 10866...0c2
Rumle Skrevet 9. desember 2021 #14 Skrevet 9. desember 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): https://www.legeforeningen.no/foreningsledd/fagmed/Norsk-revmatologisk-forening/pasientinformasjon/medikamenter/tramadol/ Første treff på Google: Anonymkode: 22ab2...d04 Kan dette gjelde andre smertedempende medikamenter også? Og er det mulig å sjekke om man har det sånn?
Kalevala Skrevet 10. desember 2021 #15 Skrevet 10. desember 2021 (endret) Rumle skrev (11 timer siden): Kan dette gjelde andre smertedempende medikamenter også? Og er det mulig å sjekke om man har det sånn? Ja, det kan gjelde mange medikamenter. Det er mulig å sjekke det. Fastlegen kan bestille en slik test. Det heter CYP-test. https://www.dagensmedisin.no/artikler/2020/06/15/etterlyser-retningslinjer-for-okt-bruk-av-cyp-tester/ Endret 10. desember 2021 av Kalevala La til navnet på testen. 1
Rumle Skrevet 10. desember 2021 #16 Skrevet 10. desember 2021 Kalevala skrev (17 minutter siden): Ja, det kan gjelde mange medikamenter. Det er mulig å sjekke det. Fastlegen kan bestille en slik test. Det heter CYP-test. https://www.dagensmedisin.no/artikler/2020/06/15/etterlyser-retningslinjer-for-okt-bruk-av-cyp-tester/ Takk for svar og link 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå