Gå til innhold

Hyperaktive/stressa barn

Fremhevede innlegg

Gjest Hyper Olga
Skrevet

Hørte på nyhetene i dag at barn som bruker ADHD-medisiner har økt med 80%

(tror det var 80)

En lege sa at det betydde at mange flere fikk hjelp. Greit nok.......

Men - er det for enkelt å få denne diagnosen?

Poenget mitt er flg:

Barn i dag er stresset. Blir tolket som hyperaktive.

Vi medisinerer - istedetfor å finne årsaken.

Kanskje årsaken er at barn i dag lever i en veldig stresset hverdag. Opp tidlig på morgenen - til dagmamma/barnehage fra før de kan gå - full pakke hele dagen med pedagogiske riktige opplegg - hjem til en stresset far/mor som er slitne etter en dag på jobben.

Når barna blir litt større er det fritidsaktiviteter.

Hva med hvile og ro? Får barn lov til å kjede seg. Virker ikke sånn - det må skje noe hele tiden?

Er det rart de blir urolige?

Nå må vi innse fakta snart - at kanskje mor/far må jobbe litt mindre når de får barn. Være sammen med barna - få en roligere hverdag.

Hvorfor er det ingen som ser dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Poenget mitt er flg:

Barn i dag er stresset.  Blir tolket som hyperaktive.

Ja, av og til er det nok slik

Kanskje årsaken er at barn i dag lever i en veldig stresset hverdag.  Opp tidlig på morgenen - til dagmamma/barnehage fra før de kan gå - full pakke hele dagen med pedagogiske riktige opplegg - hjem til en stresset far/mor som er slitne etter en dag på jobben.

Når barna blir litt større er det fritidsaktiviteter.

Hva med hvile og ro?  Får barn lov til å kjede seg.  Virker ikke sånn - det må skje noe hele tiden?

Er det rart de blir urolige?

Nå må vi innse fakta snart - at kanskje mor/far må jobbe litt mindre når de får barn.  Være sammen med barna - få en roligere hverdag.

Jeg tror du har mange gode poeng der, ja.

Uten at jeg kan vise til noe som helst blir kanskje noen barn feilmedisinert, men jeg tror største årsaken er at familiene er mye mer stresset nå en de var før og dette har helt sikkert virkning inn på noen barn på den ene eller andre måten.

Skrevet

Jeg tror nok at det er en del barn som kan ha fått diagnosen på feil grunnlag, men:

Poenget mitt er flg:

Barn i dag er stresset.  Blir tolket som hyperaktive.

Det skal endel mer omfattende testing til før diagnosen settes, og det kan ta sin tid.
Gjest Bellatrix
Skrevet (endret)

Man får ikke diagnosen bare fordi man er litt urolig, men jeg er enig i at mange barn lever i en for stresset hverdag.

Endret av Fighter
Skrevet

Nå ble jeg faktisk ganske provosert! Dette er en bagatalisering av de problemene en møter som ADHD pas eller pårårende. Det er også svært så typisk mange av fordommene/feiloppfatningene som folk har.

Jeg har selv en gutt på 7 som er til utredning. Jeg tok kontakt med ppt allerede når han var 3. Så dette er ikke akkurat gjort i en håndvending!

Dessuten hjelper medisinen kun for de barna som faktisk har ADHD. Det er ikke mulig å forveksle ADHD med et barn som "bare" er stresset. Selv om det nok er mange av dem som sikkert kunne hatt behov for en roligere hverdag. Men foreldre med hyperaktive barn eller barn med andre former for oppmerksomhetforstyrrelse er faktisk avhenninge av en inntekt de også

Skrevet

ADHD er oppmerksomshetssvikt og hyperaktivitet. Symptomene på ADHD kan forveksles med blant annet symptomer på traumatisering og omsorgssvikt. I noen grad og for noen barn kan vel å leve under sterkt press og stress over tid gi negative reaksjoner som "setter seg". Men at det skal kunne forveksles med en ADHD -diagnose er nytt for meg.

Skrevet
ADHD er oppmerksomshetssvikt og hyperaktivitet. Symptomene på ADHD kan forveksles med blant annet symptomer på traumatisering og omsorgssvikt. I noen grad og for noen barn kan vel å leve under sterkt press og stress over tid gi negative reaksjoner som "setter seg". Men at det skal kunne forveksles med en ADHD -diagnose er nytt for meg.

Jeg oppfatter trådstarter slik at hun mener barn som får medisiner for ADHD og dermed er diagnostisert bare er stresset/ har en tøff hverdag.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...