Gå til innhold

Chili-plante

Fremhevede innlegg

Skrevet

Har fått meg en chili-plante som ser ut til å stortrives. Chiliene begynner å bli ganske store, og jeg lurer derfor på om de er spiselige?

Er ikke like store som sånne i butikken, og de er mer oransje enn røde.

Noen som vet?

Videoannonse
Annonse
Gjest pulverheksa ii
Skrevet

Bare spis ivei. Vær obs på at planten kan være sprøytet på gartneriet, men mest sannsynlig er all annen chili vi kjøper i butikken også sprøytet. Hvis vi ikke kjøper økologisk vel å merke.

Gjest Bjørnsdatter
Skrevet

Før du jafser innpå: Smak en liten bit! De er SINNSYKT sterke...!

Skrevet

Jo mindre, jo sterkere!

-Er hovedregelen, men ingen regel uten unntak.

Skumle greier... jeg klikker hurtigsvar, skriver, klikker send og svarer i en annan tråd...

• 1 måned senere...
Skrevet

er sikkert spansk pepper/capsicum annum du mener...dette er en ettårig plante som di tørker frukta på og meler di for så å lage kajennepepper og paprika av...så JA di er helt spiselige :) bare du ikke tar feil av denne planten og en annen som heter korallsøtvier/solanum pseudocapsicastrum for den er veldig giftig!!!men den har runde bær, mens spansk pepper har avlange bær og er ganske lik chilli... ;)

Skrevet

kan godt være vanlig chili du har. Det har jeg men de er ordentlig røde da. Og litt mindre enn i butikken. De formerte seg ved en tilfeldighet, så nå er det slutt på å kjøpe rådyre frø i butikken! *at det går an*

Hvis du ikke vil ha de fullt så sterke, så ta ut frøene. Det er de som brenner!

Skrevet

Som en annen over sier: Vær sikker på at det ikke er en giftig korallsøtvier du har...

Chili har jeg dyrket i mange år fra frøene i vanlig chilli jeg har kjøpt på butikken.

Skrevet

Denne tråden er over 2 mnd gammel, så må innrømme at planten er død for en stund siden... :flau::ler:

• 2 år senere...
Gjest Gjest_Illalla_*
Skrevet

Hei, jeg fikk en chilliplante for noen uker siden, av en jeg jobber med -som hadde sådd dem fra vanlige frø fra en butikk-kjøpt chillifrukt.

men nå lurer jeg på hvordan jeg skal ta vare på den, om bare vann og rikelig med lys er godt nok, for å få den til å bære frukt.

Da jeg fikk den, hadde den små hvite blomster, men den ble litt slapp da jeg transporterte den hjem. og blomstene har falt av nå, uten at de så ut som de hadde avblomstret på naturlig måte.

så. vann, lys og lunt sted. og noe mere?

Gjest Gjest
Skrevet

Det er morsomt å dyrke frem noe hjemme! Jeg regner med at du skal behandle den som hjemmedyrket paprika (samme familie). De liker ikke å bli snudd, for da detter blomstene av. Høres ut som det er det som har skjedd med din plante. Ikke snu den rundt i vinduet, men la samme side stå ut mot lyset. Og ikke skift vidnu heller om det blir en annen himmelretning enn før. De liker mye lys, mine sto i sørvindu. Men da trenger de mye vann hvis det er varmt og masse sol, du må sikkert vanne minst en gang om dagen (eller gi den ennå større potte.) Den bør ikke tørke helt ut, om bladene henger så svekkes planten, og den kaster kanskje knopper også.

Lykke til! PS: Mine paprika hjelp jeg til med bestøvingen med en liten pensel, men mulig de klarer seg selv hvis du har småfluer innendørs...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...