Gå til innhold

jaguar i-pace eller Tesla y?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har en volvo V60 hybrid som er helt håpløs på vinterføre. Er i tankeboksen om å bytte den ut med enten jaguar i-pace eller Tesla y. Noen som erfaring med disse?

Anonymkode: 6907d...3bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Skal du ha god bil på vinterføre? Behold V60n. Uten tvil. 

Anonymkode: e319e...d63

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hei.

Jeg har en volvo V60 hybrid som er helt håpløs på vinterføre. Er i tankeboksen om å bytte den ut med enten jaguar i-pace eller Tesla y. Noen som erfaring med disse?

Anonymkode: 6907d...3bb

Jeg ville nok prøvekjørt begge. Dette er to biler med ganske forskjellige egenskaper. Spesielt på bagasjeplass og hengervekt er Teslaen i en annen dimensjon. 

I-Pace er ikke med i denne testen men den gir mye god info på noen andre aktuelle modeller + TMY da:

https://elbil.no/5-populaere-elbiler-i-stor-host-test/

Personlig hadde jeg heller vurdert Ioniq5 som alternativ istedenfor I-Pace men det er litt smak og behag samt hva man prioriterer. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har hatt model s og x, og med firehjulstrekk på xen kommer den seg veldig godt frem overalt. Begge to hadde veldig gode hjelpeprogrammer som antispinn og antiskrens. Den kan også heises, som er bra når det er mye snø. Men den er tung, noe som er en ulempe i nedoverbakke. Når vi nå ønsket en ny firehjulstrekker i tillegg til xen, prøvekjørte vi ipacen, og den var ekstremt behagelig å kjøre. Mye bedre enn alle andre vi prøvde ev elektriske firehjulstrekkere som Audi, Ford, Volvo, polestar, Mercedes, ionic 5, Skoda og model 3. Men den var dyr, og vi ønsket en liten bil, så vi endte opp med mercedes eqa. Veldig god på vinterføre den også. Jeg tipper y-en er litt som x-en, men lettere. Vi er ekstremt fornøyde med tesla. Utrolig behagelig å sitte i på langturer, og etter vi har vendt oss til alle funksjonene den har, kommer de fleste andre biler til kort. Kan likevel være det blir en ipace når ungene blir så store at vi ikke trenger en syvseter.

Anonymkode: 80a52...9ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Tesla Y og må si at den logrer en del med rompa på vinterstid. Det har også sammenheng med at regenering skjer på bakhjulene og dermed kan i verste fall låse hjula når du slipper gass-/wattpedalen. 

Man kan aktivere permanent 4WD i menyen og da er det en helt annen bil å kjøre. Når det er sagt, så har jeg aldri følt meg utrygg i bilen. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tesla Y av de to, men er enig med en annen over: Hyundai Ioniq 5 eller Kia EV6 er enda bedre:

https://motor.no/elbil/arets-beste-bilkjop-2021-elbilen-ioniq-5/213412

Du må selvfølgelig teste bilene selv. Ofte er det små ting som blir avgjørende for kjøp.

Jaguar er helt grei den, men de har slitt med kvaliteten (surprise!) og er vanskelige å selge igjen.

Anonymkode: 7f107...e9f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

dyptvann skrev (På 10.12.2021 den 12.26):

Jeg har Tesla Y og må si at den logrer en del med rompa på vinterstid. Det har også sammenheng med at regenering skjer på bakhjulene og dermed kan i verste fall låse hjula når du slipper gass-/wattpedalen. 

Man kan aktivere permanent 4WD i menyen og da er det en helt annen bil å kjøre. Når det er sagt, så har jeg aldri følt meg utrygg i bilen. 

Vi har prøvekjørt Y og det var en helt annen bil enn v60'n vi har. V60 logrer MYE mer enn Tesla, derfor vi ser etter en annen bil som er bedre og tryggere. Her vi bor er det en del snø og is på vinterføre og opplevde ikke at Y logret med rumpa, syntes den tok seg kjapt inn når det var glatt. Minuset jeg opplevde med Y er at den bremser hardt når gassen slippes + en veldig sensitiv ACC som til tider var irriterende.

Anonymkode: 6907d...3bb

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Vi har prøvekjørt Y og det var en helt annen bil enn v60'n vi har. V60 logrer MYE mer enn Tesla, derfor vi ser etter en annen bil som er bedre og tryggere. Her vi bor er det en del snø og is på vinterføre og opplevde ikke at Y logret med rumpa, syntes den tok seg kjapt inn når det var glatt. Minuset jeg opplevde med Y er at den bremser hardt når gassen slippes + en veldig sensitiv ACC som til tider var irriterende.

Anonymkode: 6907d...3bb

Jeg skal ikke utnevne meg selv som elbil-/teslaekspert her, men dette er regeneringen du merker. Hvis du ikke har kjørt elbil før er dette veldig rart (vet ikke om du har prøvekjørt andre elbiler) Etter to turer, så venner man seg til dette og bruker bremsepedalen minimalt deretter. Familiemedlemmer som har prøvekjørt min som kommer fra en vanlig fossilbil sier det samme: at det er svært uvant å kjøre med regenering. Dette kan ikke justeres da Tesla mener at automatikken i bilen utfører dette perfekt selv. 

Du kan justere ACC noe i innstillingene. Du kan også stille inn lengden (tror det er antall sekunder til bilen foran), jeg kjører på tre og syns dette er behagelig. Det er mange youtubere som mener bilen blir mer behagelig å sette den på nivå syv. Men ja, jeg opplever både noen få fantombremsinger, at bilen varsler for å uregelmessig ha byttet fil (selv om jeg bruker blinklys, så burde ikke komme overraskende på) og for at bilen får helt noia i smale filer der det er liten avstand til autovernet. Men man venner seg til dette og blir kjent med bilen når dette kan oppstå. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

dyptvann skrev (4 timer siden):

Jeg skal ikke utnevne meg selv som elbil-/teslaekspert her, men dette er regeneringen du merker. Hvis du ikke har kjørt elbil før er dette veldig rart (vet ikke om du har prøvekjørt andre elbiler) Etter to turer, så venner man seg til dette og bruker bremsepedalen minimalt deretter. Familiemedlemmer som har prøvekjørt min som kommer fra en vanlig fossilbil sier det samme: at det er svært uvant å kjøre med regenering. Dette kan ikke justeres da Tesla mener at automatikken i bilen utfører dette perfekt selv. 

Du kan justere ACC noe i innstillingene. Du kan også stille inn lengden (tror det er antall sekunder til bilen foran), jeg kjører på tre og syns dette er behagelig. Det er mange youtubere som mener bilen blir mer behagelig å sette den på nivå syv. Men ja, jeg opplever både noen få fantombremsinger, at bilen varsler for å uregelmessig ha byttet fil (selv om jeg bruker blinklys, så burde ikke komme overraskende på) og for at bilen får helt noia i smale filer der det er liten avstand til autovernet. Men man venner seg til dette og blir kjent med bilen når dette kan oppstå. 

Det er første bilen jeg har kjørt med regenerering, Y er den eneste elbilen som jeg kunne tenkt meg pga utstyret (og utseende). Så godt å høre at en venner seg til det, gikk veldig i rykk og napp i begynnelsen.

Jeg må bare takke deg for gode svar, godt å spørre noen som har bilen selv.

Er det andre ting ved bilen du tenker det er greit å vite om? Både positivt og negativt. Prøvde du mange biler før du kjøpte Y?

Anonymkode: 6907d...3bb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Det er første bilen jeg har kjørt med regenerering, Y er den eneste elbilen som jeg kunne tenkt meg pga utstyret (og utseende). Så godt å høre at en venner seg til det, gikk veldig i rykk og napp i begynnelsen.

Jeg må bare takke deg for gode svar, godt å spørre noen som har bilen selv.

Er det andre ting ved bilen du tenker det er greit å vite om? Både positivt og negativt. Prøvde du mange biler før du kjøpte Y?

Anonymkode: 6907d...3bb

Vi bestilte Yen 18 måneder før den kom til. Norge. Prøvekjørte hverken den eller andre biler i prosessen. Når du kjøper Tesla, så har du faktisk vanlig angrerett og du kan levere tilbake bilen dersom du angrer og få tilbake innbetalt beløp! I tillegg gikk prisen opp i etterkant at vi hadde bestilr, så for oss var det null risiko. 

Av negative ting så er seteputen noe kort som gjør at vi som har lange bein ikke får god benstøtte. I tillegg trenger jeg å bli venn med varmeapparatet i bilen. Det er aldri kaldt i bilen, men merker at det er vanskeligere å holde jevn, god temperatur på kalde dager. 

Av positive ting så vil jeg nevne lagringsplass. Det er masse plass overalt i bilen, hundebur og barnevogn i bagasjerommet, god plass til barnesete i baksete og tilsvarende god plass for passasjer foran. Jeg på 186 kan sitte bak meg selv med god plass! En enkel og god app med mange muligheter, masse softwareoppdateringer, du kan bruke mobilen som bilnøkkel! Og for å ikke nevne ACC. Jeg bruker ACC 90 prosent av tiden og det er så utrolig deilig å kjøre en bil som nærmest kjører av seg selv! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

dyptvann skrev (32 minutter siden):

Av positive ting så vil jeg nevne lagringsplass. Det er masse plass overalt i bilen, hundebur og barnevogn i bagasjerommet, god plass til barnesete i baksete og tilsvarende god plass for passasjer foran. Jeg på 186 kan sitte bak meg selv med god plass! En enkel og god app med mange muligheter, masse softwareoppdateringer, du kan bruke mobilen som bilnøkkel! Og for å ikke nevne ACC. Jeg bruker ACC 90 prosent av tiden og det er så utrolig deilig å kjøre en bil som nærmest kjører av seg selv! 

Mobilnøkkel er fantastisk. Noe av det jeg liker aller best med vår Model 3 i forhold til vår X. Det føles ganske gammeldags å måtte ta med seg nøkkel nå. Omtrent som å måtte ha med seg bankkort rundt omkring, når man har blitt vant til å betale med mobilen. Kjører jeg 3'eren har jeg verken kort eller nøkler av noe slag med meg ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannen kjørte en Jaguar i jobben, og var meget misfornøyd. Den spiste batteri mye raskere enn tesla x på samme tur, og han måtte kjøre en omvei og lade ekstra. I tillegg kunne han ikke benytte superladerne til tesla, så lading gikk langsommere. 

Y har han ikke prøvd, men det virker som en god bil. Naboene virker fornøyde, etter å ha testet flere ulike over lengre tid.

Anonymkode: d07c3...37f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
dyptvann skrev (På 11.12.2021 den 21.44):

Vi bestilte Yen 18 måneder før den kom til. Norge. Prøvekjørte hverken den eller andre biler i prosessen. Når du kjøper Tesla, så har du faktisk vanlig angrerett og du kan levere tilbake bilen dersom du angrer og få tilbake innbetalt beløp! I tillegg gikk prisen opp i etterkant at vi hadde bestilr, så for oss var det null risiko. 

Av negative ting så er seteputen noe kort som gjør at vi som har lange bein ikke får god benstøtte. I tillegg trenger jeg å bli venn med varmeapparatet i bilen. Det er aldri kaldt i bilen, men merker at det er vanskeligere å holde jevn, god temperatur på kalde dager. 

Av positive ting så vil jeg nevne lagringsplass. Det er masse plass overalt i bilen, hundebur og barnevogn i bagasjerommet, god plass til barnesete i baksete og tilsvarende god plass for passasjer foran. Jeg på 186 kan sitte bak meg selv med god plass! En enkel og god app med mange muligheter, masse softwareoppdateringer, du kan bruke mobilen som bilnøkkel! Og for å ikke nevne ACC. Jeg bruker ACC 90 prosent av tiden og det er så utrolig deilig å kjøre en bil som nærmest kjører av seg selv! 

Takk for svar. Seteputen går greit for både meg om mannen (190), han har ofte kommentert på andre biler at han savner lengre seteputer men på Y gikk det helt fint. Jeg synes det er herlig med høyere bil.

Vi bestilte faktisk Y i dag, så henter den i løpet av uken👏 Var så heldig at noen hadde avbestilt akkurat den fargekombinasjonen vi ønsket. Må bare takke deg igjen for at du tok deg tid til å svare, det setter jeg stor pris på og det gjorde valget enklere for min del☺️

Anonymkode: 6907d...3bb

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Takk for svar. Seteputen går greit for både meg om mannen (190), han har ofte kommentert på andre biler at han savner lengre seteputer men på Y gikk det helt fint. Jeg synes det er herlig med høyere bil.

Vi bestilte faktisk Y i dag, så henter den i løpet av uken👏 Var så heldig at noen hadde avbestilt akkurat den fargekombinasjonen vi ønsket. Må bare takke deg igjen for at du tok deg tid til å svare, det setter jeg stor pris på og det gjorde valget enklere for min del☺️

Anonymkode: 6907d...3bb

Gratulerer med godt valg av ny bil! 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glimrende tråd med god hjelp og en OP som takker. Blir jo varm rundt hjerterota av mindre. Gratulerer med ny bil!

Anonymkode: 7f107...e9f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 9.12.2021 den 12.16):

Skal du ha god bil på vinterføre? Behold V60n. Uten tvil. 

Anonymkode: e319e...d63

TS skriver jo at den er håpløs på vinterføre.

Nyere biler er generelt bedre på vinterføre enn eldre biler. Både Model Y og I-Pace har vel 4WD, som hjelper mye.

Endret av jabx
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...